Kantorn skrev:Du, jag var där.
Jag var uppe med en konfirmandgrupp, med ledare var vi tolv stycken som hade varit och bowlat vid Täby Centrum när vi kl 18 på kvällen skulle ta oss ut till Gillingegården. Då hade vi ingen aning om att bussarna slutat gå, utan vi gick till 604H:s hållplats på Attundavägen - minns inte namnet - för att åka till Näsbydal och byta till 676 från Roslags Näsby. Eller utföra bytet i Danderyd, minns nu inte hur tongångarna gick. Döm om min förvåning när jag via wap:en får reda på att all busstrafik i Täby står still. Men spårtrafiken gick! Wow!! Ännu en anledning till att göra fler busslinjer spårburna tänkte jag. Inte just då, men senare... Nåväl, vi gick genom Täby C till Roslagsbanans stn med samma namn för att ta oss in till Stockholm Östra, med viss förhoppning att E18 var fri från is åtminstone. Ack så fel vi hade, det blev t-bana till Mörby C och sedan taxi - som SL så vänligt har lovat betala: Jodå resegarantin gäller! Trots att det står på broschyren att den inte gör det så gör den det! Nåväl, vi fick vänta på taxi i c:a en timme - minns inte riktigt, jag var frusen, eftersom vi stod ute vid taxistationen och jag var felklädd... Hade liksom inte räknat med detta schabbel från vägverkets m fl sida. OK, där var många som stod i kö och få taxinilar som kom och hämtade upp. Däremot ett flertal privatbilister som erbjöd sig att gratis köra folk om de skulle åt samma håll. Efter ett tag - när vi så var först i kön - kommer en taxibuss (8 passagerare) och 6 frusna konfirmander och två ledare hoppar in (två ledare och två konfirmander får vänta lite till - visade sig vara en halvtimme) och resan hem vid 10-½11tiden gick hur smidigt som helst.
Vad vill jag ha sagt med detta? Jo:
1: Jag var där (som jag sa)
2: Jag blev negativt överraskad när jag förstod att det kunde ha hjälpt med lite salt på de mest trafikerade vägarna, om detta salt körts ut c:a två timmar tidigare.
3: Jag blev chockad när jag såg hur strandsatta dessa stackars nollåtor blir bara det kommer lite snö... Som det ju faktiskt gör varje år.
4: Detta var INGENTING mot stormen Gudrun, där - i och för sig inte så många var inblandade men - folk som jag känner satt i upp till 16 timmar i sina bilar bara för att det var oframkomligt på vägarna p g a nedfallna träd. Dessutom tror jag de ekonomiska efterverkningarna för detta snökaos i Stockholm är betydligt mindre än de efter Gudrun.
Jag hade ett par goda vänner som tittade in en stund kl 21 den 8 januari 2005 (the Gudrun day) för att de varit på annat hål och inte kom hem på sin väg upp i skogen. Vid midnatt skulle de köra och försöka igen, men dagen efter fick jag veta att de sovit i bilen. De hade haft det varmare än vi kan jag meddela.
Vi fick ström efter 8 dygn, och då bor vi i ett förhållandevis stort samhälle vid en förhållandevis stor väg (om man jämför förhållandena här och räknar bort "städerna"). Då kan man tala om kaos.
"Snökaoset" var i jämförelse en mindre olägenhet.
Ja, man får väl säga att kaoset i onsdags här i Stockholm var orsakat av stockholmarna själva! Närmare bestämt av de stockholmsbilister som gav sig ut på vägarna med för dålig däckutrustning.
Om jag förstått vägverket rätt så var vägarna torra före snöfallet, så salt skulle bara ha blåst bort då, och när snön kom vid 16-tiden så var vägarna igenkorkade av (korkade) bilister, så eventuella saltbilar kunde inte komma åt att salta.
Jämförelen med orkanen gudrun är skrattretande! Det ligger liksom inte på samma plan, även om en del människor förmodligen blev hårt drabbade med långa promenader och andra bekymmer. Funderad lite på hur det gick med daghem etc. när föräldrarna omöjligt kunde hämta sina telingar i tid!
För övrigt tycker jag att vinterdäckslagen borde vara tvingande från 1 November, för det årligt återkomande vinterkaoset i Stockholm brukar infalla under just November, även om jag tror att det var tidigt i Oktober en gång för en del år sedan. Om det skall var någonm mening med en sådan lag så måste förstås polisen vara ute med specialkontroller just när det är behov av vinterdäck, men i onsdags så kanske de hade fullt upp med annat, så det bara skulle bli de som verkligen råkade illa ut som också skulle fått böta!