Trafikkaos i Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
erre

Inlägg av erre »

Per Jacobson skrev:Varför heter det snö-o-väder så fort det snöar i Stockholm....?
Därför att tillskillnad från i Knäckebröhult räcker det med ett par bilar som blockerar körbanan för att orsaka långa trafikköer.

Och tillskillnad från i Rakvattnen har Stockholm många gånger fler däck som vid varje trafikljus polerar isbanan.

Och tillskillnad från... ja listan kan göras lång.

Jag börjar nästan bli allergisk mot alla dessa landsortsbor som alltid får vatten på sin anti-stockholms-kvarn såfort något händer i Nollåtta.
Användarens profilbild
Stefan N
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

daniel_s skrev:
Stefan N skrev:Kanske en dum fråga men jag ställer den ändå.
När det gäller att passagerare skulle kunna gå ut och putta på, tyckte jag hörde att föraren egentligen inte får släppa av passagerare på annat ställe än vid hållplats. Är det så?
Naturligtvis inte. Det gäller precis samma regler för bussar som för personbilar, d v s av- och påstigning får ske var som helst där det inte är förbjudet att stanna eller parkera. Allt annat är bara vandringssägner av förvirrade SL-utbildare.

Men visst finns det lämpliga och mindre lämpliga platser att stanna på. Hursomhelst, om bussen inte kommer fram så blir man förr eller senare tvungen att släppa av passagerarna i alla fall...
Bra, hörde under gårdagskvällen (och försöker förgäves komma på var) att bussarna inte tilläts släppa av passagerarna vilket höll på att utbryta i anarki... Tack för ditt svar...
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök :mrgreen:
Igthorn

Inlägg av Igthorn »

Det där känner jag igen sen några år tillbaka när det vart totalstopp vid Tegelbacken. Av nån anledning fick tågen inte passera där och de som stod där fick helt enkelt bli ståendes. Folk började försöka klättra ut genom fönstren efter ett tag men efter två timmar kom de på att man kunde ju låta folk gå upp till Centralstation femtio meter bort. Varför de nu inte kom på det tidigare är bra fråga, så vitt ajg vet var strömmen avslagen.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Stefan N skrev:
daniel_s skrev:
Stefan N skrev:Kanske en dum fråga men jag ställer den ändå.
När det gäller att passagerare skulle kunna gå ut och putta på, tyckte jag hörde att föraren egentligen inte får släppa av passagerare på annat ställe än vid hållplats. Är det så?
Naturligtvis inte. Det gäller precis samma regler för bussar som för personbilar, d v s av- och påstigning får ske var som helst där det inte är förbjudet att stanna eller parkera. Allt annat är bara vandringssägner av förvirrade SL-utbildare.

Men visst finns det lämpliga och mindre lämpliga platser att stanna på. Hursomhelst, om bussen inte kommer fram så blir man förr eller senare tvungen att släppa av passagerarna i alla fall...
Bra, hörde under gårdagskvällen (och försöker förgäves komma på var) att bussarna inte tilläts släppa av passagerarna vilket höll på att utbryta i anarki... Tack för ditt svar...
Min syster blev avsläppt på motorvägen mellan universitetet och Danderyd igår när chaffisen bestämde sig för att tömma bussen. Det var inte riktigt så dramatiskt som det kanske låter eftersom trafiken runt bussen stod i det närmaste helt still.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

37368 skrev:Och allt detta beror på att det är några j*vla tattare som på fullt allvar tror att det går att åka i backar med sommardäck när det snöar ute!
Off topic, jag vet, men jag känner mig inte riktigt bekväm med det där ordvalet. Det finns sannolikt tattare/resande bland det här forumets skribenter och om du byter ut ordet tattare i formuleringen ovan mot t.ex. judar, zigenare, negrer, svartskallar eller bögar så kan du säkert tänka dig hur kul det är för dem att läsa formuleringar av den här typen. :roll:
37368

Inlägg av 37368 »

NerdBoy skrev: Off topic, jag vet, men jag känner mig inte riktigt bekväm med det där ordvalet. Det finns sannolikt tattare/resande bland det här forumets skribenter och om du byter ut ordet tattare i formuleringen ovan mot t.ex. judar, zigenare, negrer, svartskallar eller bögar så kan du säkert tänka dig hur kul det är för dem att läsa formuleringar av den här typen. :roll:
Uttrycket var givetvis inte riktat mot vare sig en specifik person eller ett specifikt folkslag och om någon uppfattat det så (vilket bevisligen är fallet) så ber jag om ursäkt. Jag har ändrat i inlägget.
37368

Inlägg av 37368 »

NerdBoy skrev:
Stefan N skrev:
daniel_s skrev: Naturligtvis inte. Det gäller precis samma regler för bussar som för personbilar, d v s av- och påstigning får ske var som helst där det inte är förbjudet att stanna eller parkera. Allt annat är bara vandringssägner av förvirrade SL-utbildare.

Min syster blev avsläppt på motorvägen mellan universitetet och Danderyd igår när chaffisen bestämde sig för att tömma bussen. Det var inte riktigt så dramatiskt som det kanske låter eftersom trafiken runt bussen stod i det närmaste helt still.
Det är väl en "regel" som trafikutövaren har men som det inte finns något lagstöd för (på samma sätt som bussförarnas arbetsgivare oftast "förbjuder" dem att tala i mobiltelefon när de kör trots att det inte är förbjudet enligt lag). På samma sätt finns det säkert en "släpp inte av trafikanter någon annanstans än på hållplatser". Men i vissa ovanliga situationer måste man nog tänka om, t.ex. under gårdagens rådande väderförhållanden.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Misstänker att det delvis (i normalfallen då, inte i de extremfall som rådde igår) även handlar om försäkringar i förhållande till olycksrisker. Dvs. att om vi som förare inte följer riktlinjerna som anges i försäkringsvillkoren så får företaget stå för fiolerna vid en eventuell olycka istället för att försäkringen träder in. På Råsta sitter det t.ex. lappar lite här och var som påpekar att vi måste angöra ett hållplatsläge för avsläpp/påsläpp. Detta då det inträffat olyckor med folk som släppts av vind för våg och då råkat springa i vägen för andra fordon alternativt att t.ex. bakomvarande trafik (om man t.ex. stannar helt apropå på en vanlig väg) inte alltid är med på noterna. Allt står heller inte alltid konkret utskrivet i lagtexterna utan i många fall lutar man sig (även domstolarna) istället mot gällande praxis på respektive område. Man ska därför inte stirra sig blind på lagtexten alla gånger. :wink:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
37368

Inlägg av 37368 »

Coppas skrev:Misstänker att det delvis (i normalfallen då, inte i de extremfall som rådde igår) även handlar om försäkringar i förhållande till olycksrisker. Dvs. att om vi som förare inte följer riktlinjerna som anges i försäkringsvillkoren så får företaget stå för fiolerna vid en eventuell olycka istället för att försäkringen träder in. På Råsta sitter det t.ex. lappar lite här och var som påpekar att vi måste angöra ett hållplatsläge för avsläpp/påsläpp. Detta då det inträffat olyckor med folk som släppts av vind för våg och då råkat springa i vägen för andra fordon alternativt att t.ex. bakomvarande trafik (om man t.ex. stannar helt apropå på en vanlig väg) inte alltid är med på noterna. Allt står heller inte alltid konkret utskrivet i lagtexterna utan i många fall lutar man sig (även domstolarna) istället mot gällande praxis på respektive område. Man ska därför inte stirra sig blind på lagtexten alla gånger. :wink:

Mvh // Nico
Visst är det så, och det gäller väl vilken arbetsplats som helst? Alla arbetsplatser har sina egna regler som inte står i lagboken och följer man dem inte kan man få sparken...
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

mats skrev:Men spade borde man väl kunna ha som standardutrustning på alla bussar vintertid? För den delen kanske man kan ha sand ombord också? Allvarligt talat, om man kan ha sandningsutrustning på spårfordon så borde man väl kunna ha det på vägfordon också?
Sand, en rejäl spade samt refelexväst har Fridströms på alla sina bussar. Både skolbussarna samt de röda som går i vanlig SL-trafik. Denna utrutning har sparat en hel del bekymmer både för mig som bussförare, samt av snön drabbade medmänniskor man kunnat hjälpa ute på små privata grusvägar i Uppland.

När det gäller Busslink Norrtälje har de nog inte samma beredskap, men även de klarar sig oftast mycket bra på vintarna. Ingen 100% inställd busstrafik i Norrtälje kommun iaf! :D
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Coppas skrev:Tanken är god, men det finns ändå skillnader mellan bussar och spårfordon. Bl.a. då utrymmena. Mycket, t.ex. busshammare, tenderar även ofta att få fötter vilket troligen även borstar, skyfflar, spadar etc. skulle riskera att få. Vad gäller utrymmena i stadsbussar så finns det t.ex. på förarplats i många fall knappt ens så att föraren själv får plats och låggolvskraven har medfört att det inte finns så mycket annan plats heller förutom uppe på taken. Dit är det ofta bökigt och smutsigt att ta sig även om det finns en stege eller så.

De utrymmen som fortfarande ändå återfinns undertill rymmer exempelvis ofta batterier, värmare, fläktintag och annan nödvändig utrustning.
Mycket tragisk utveckling. Skärpning alla busstillverkare! Ge plats för en rejäl förare med långa ben samt hans vinterutrustning i form av sandsäck och spade :!:
Coppas

Inlägg av Coppas »

Verspieder skrev:
Coppas skrev:Tanken är god, men det finns ändå skillnader mellan bussar och spårfordon. Bl.a. då utrymmena. Mycket, t.ex. busshammare, tenderar även ofta att få fötter vilket troligen även borstar, skyfflar, spadar etc. skulle riskera att få. Vad gäller utrymmena i stadsbussar så finns det t.ex. på förarplats i många fall knappt ens så att föraren själv får plats och låggolvskraven har medfört att det inte finns så mycket annan plats heller förutom uppe på taken. Dit är det ofta bökigt och smutsigt att ta sig även om det finns en stege eller så.

De utrymmen som fortfarande ändå återfinns undertill rymmer exempelvis ofta batterier, värmare, fläktintag och annan nödvändig utrustning.
Mycket tragisk utveckling. Skärpning alla busstillverkare! Ge plats för en rejäl förare med långa ben samt hans vinterutrustning i form av sandsäck och spade :!:
Nja, busstillverkarna skulle troligen nog inte ha något emot att bygga 'riktiga' bussar igen. :wink:

Problemet är nog snarare att beställarna (politikerna) föredrar halvmesyrerna till låggolvare. :cry:

Mvh // Nico
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Coppas skrev:Nja, busstillverkarna skulle troligen nog inte ha något emot att bygga 'riktiga' bussar igen. :wink:

Problemet är nog snarare att beställarna (politikerna) föredrar halvmesyrerna till låggolvare. :cry:
Mvh // Nico
Stäng ut landstingen från vår kollektivtrafik. Låt de syssla med enbart vård. Linjetrafikens länsbolag kan gott skötas av enbart kommunerna.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

erre skrev:
Per Jacobson skrev:Varför heter det snö-o-väder så fort det snöar i Stockholm....?
Därför att tillskillnad från i Knäckebröhult räcker det med ett par bilar som blockerar körbanan för att orsaka långa trafikköer.

Och tillskillnad från i Rakvattnen har Stockholm många gånger fler däck som vid varje trafikljus polerar isbanan.

Och tillskillnad från... ja listan kan göras lång.

Jag börjar nästan bli allergisk mot alla dessa landsortsbor som alltid får vatten på sin anti-stockholms-kvarn såfort något händer i Nollåtta.
Det är synd om Stockholmare (med valfri omnejd).
Varnas det i Knäckebröhult i flera dagar för att "i natt kommer mycket snö" så sätter man på vinterdäck om man ska ut och köra.
Varnas det i Rakvattnet i flera dagar för att "i natt kommer mycket snö" så ser kommunalgubbarna därstädes till att åka ut och salta på vägarna så ovädret inte ska bli så kaosartat. Det var ju de facto inte vädret som innebar kaos, utan de dåliga förberedelserna inför detsamma.

Jag börjar än mer bli allergisk mot nollåttor som tror sig klara sig undan med "tyck synd om oss" bara för att det uppkommer en situation som är rätt normal, må vara lite tidigt på året, men som de (som vanligt?) inte är förberedda på.

Någon jämförde "snökaoset" med stormen Gudrun. Då blev jag trött.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:Jag börjar än mer bli allergisk mot nollåttor som tror sig klara sig undan med "tyck synd om oss" bara för att det uppkommer en situation som är rätt normal, må vara lite tidigt på året, men som de (som vanligt?) inte är förberedda på.
Samtidigt börjar en del av oss nollåttor bli lite trötta på de icke-nollåttor som tror att vi som bor här har någon form av kollektivt medvetande och därför tycker vi ska skylla oss själva för något våra medmänniskor hittar på. Själv har jag varken bil eller körkort och därför inte heller några vinterdäck att byta till. Istället gjorde som så ofta brukar uppmanas till på det här forumet, nämligen åkte kollektivt till dagens sysslor. När jag skulle åka hem igen gick det inte eftersom det inte gick några bussar till Vaxholm från cirka 17:00 och ett halvt dygn framåt. I likhet med många andra var jag därför strandsatt i Stockholm men kunde liksom hustrun sova hos hennes föräldrar som även kunde låna henne kläder så hon kunde åka till jobbet dagen efter. Bland mina vänner finns ett par som löste det på liknande sätt, en som tog in på hotell, ett par som åkta tillbaka till sina arbetsplatser och sov där, och slutligen en som tillbringade natten på en bussterminal. Jag tycker nog att det var åtminstone lite synd om oss, liksom om de som hade bytt till vinterdäck men ändå satt fast i bilköer hela natten och tvingades både uträtta sina behov i snödrivor och äta snö från samma drivor när törsten blev för svår. :(
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Du, jag var där.

Jag var uppe med en konfirmandgrupp, med ledare var vi tolv stycken som hade varit och bowlat vid Täby Centrum när vi kl 18 på kvällen skulle ta oss ut till Gillingegården. Då hade vi ingen aning om att bussarna slutat gå, utan vi gick till 604H:s hållplats på Attundavägen - minns inte namnet - för att åka till Näsbydal och byta till 676 från Roslags Näsby. Eller utföra bytet i Danderyd, minns nu inte hur tongångarna gick. Döm om min förvåning när jag via wap:en får reda på att all busstrafik i Täby står still. Men spårtrafiken gick! Wow!! Ännu en anledning till att göra fler busslinjer spårburna tänkte jag. Inte just då, men senare... Nåväl, vi gick genom Täby C till Roslagsbanans stn med samma namn för att ta oss in till Stockholm Östra, med viss förhoppning att E18 var fri från is åtminstone. Ack så fel vi hade, det blev t-bana till Mörby C och sedan taxi - som SL så vänligt har lovat betala: Jodå resegarantin gäller! Trots att det står på broschyren att den inte gör det så gör den det! Nåväl, vi fick vänta på taxi i c:a en timme - minns inte riktigt, jag var frusen, eftersom vi stod ute vid taxistationen och jag var felklädd... Hade liksom inte räknat med detta schabbel från vägverkets m fl sida. OK, där var många som stod i kö och få taxinilar som kom och hämtade upp. Däremot ett flertal privatbilister som erbjöd sig att gratis köra folk om de skulle åt samma håll. Efter ett tag - när vi så var först i kön - kommer en taxibuss (8 passagerare) och 6 frusna konfirmander och två ledare hoppar in (två ledare och två konfirmander får vänta lite till - visade sig vara en halvtimme) och resan hem vid 10-½11tiden gick hur smidigt som helst.

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo:
1: Jag var där (som jag sa)
2: Jag blev negativt överraskad när jag förstod att det kunde ha hjälpt med lite salt på de mest trafikerade vägarna, om detta salt körts ut c:a två timmar tidigare.
3: Jag blev chockad när jag såg hur strandsatta dessa stackars nollåtor blir bara det kommer lite snö... Som det ju faktiskt gör varje år.
4: Detta var INGENTING mot stormen Gudrun, där - i och för sig inte så många var inblandade men - folk som jag känner satt i upp till 16 timmar i sina bilar bara för att det var oframkomligt på vägarna p g a nedfallna träd. Dessutom tror jag de ekonomiska efterverkningarna för detta snökaos i Stockholm är betydligt mindre än de efter Gudrun.

Jag hade ett par goda vänner som tittade in en stund kl 21 den 8 januari 2005 (the Gudrun day) för att de varit på annat hål och inte kom hem på sin väg upp i skogen. Vid midnatt skulle de köra och försöka igen, men dagen efter fick jag veta att de sovit i bilen. De hade haft det varmare än vi kan jag meddela.

Vi fick ström efter 8 dygn, och då bor vi i ett förhållandevis stort samhälle vid en förhållandevis stor väg (om man jämför förhållandena här och räknar bort "städerna"). Då kan man tala om kaos.

"Snökaoset" var i jämförelse en mindre olägenhet.
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Du, jag var där.

Jag var uppe med en konfirmandgrupp, med ledare var vi tolv stycken som hade varit och bowlat vid Täby Centrum när vi kl 18 på kvällen skulle ta oss ut till Gillingegården. Då hade vi ingen aning om att bussarna slutat gå, utan vi gick till 604H:s hållplats på Attundavägen - minns inte namnet - för att åka till Näsbydal och byta till 676 från Roslags Näsby. Eller utföra bytet i Danderyd, minns nu inte hur tongångarna gick. Döm om min förvåning när jag via wap:en får reda på att all busstrafik i Täby står still. Men spårtrafiken gick! Wow!! Ännu en anledning till att göra fler busslinjer spårburna tänkte jag. Inte just då, men senare... Nåväl, vi gick genom Täby C till Roslagsbanans stn med samma namn för att ta oss in till Stockholm Östra, med viss förhoppning att E18 var fri från is åtminstone. Ack så fel vi hade, det blev t-bana till Mörby C och sedan taxi - som SL så vänligt har lovat betala: Jodå resegarantin gäller! Trots att det står på broschyren att den inte gör det så gör den det! Nåväl, vi fick vänta på taxi i c:a en timme - minns inte riktigt, jag var frusen, eftersom vi stod ute vid taxistationen och jag var felklädd... Hade liksom inte räknat med detta schabbel från vägverkets m fl sida. OK, där var många som stod i kö och få taxinilar som kom och hämtade upp. Däremot ett flertal privatbilister som erbjöd sig att gratis köra folk om de skulle åt samma håll. Efter ett tag - när vi så var först i kön - kommer en taxibuss (8 passagerare) och 6 frusna konfirmander och två ledare hoppar in (två ledare och två konfirmander får vänta lite till - visade sig vara en halvtimme) och resan hem vid 10-½11tiden gick hur smidigt som helst.

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo:
1: Jag var där (som jag sa)
2: Jag blev negativt överraskad när jag förstod att det kunde ha hjälpt med lite salt på de mest trafikerade vägarna, om detta salt körts ut c:a två timmar tidigare.
3: Jag blev chockad när jag såg hur strandsatta dessa stackars nollåtor blir bara det kommer lite snö... Som det ju faktiskt gör varje år.
4: Detta var INGENTING mot stormen Gudrun, där - i och för sig inte så många var inblandade men - folk som jag känner satt i upp till 16 timmar i sina bilar bara för att det var oframkomligt på vägarna p g a nedfallna träd. Dessutom tror jag de ekonomiska efterverkningarna för detta snökaos i Stockholm är betydligt mindre än de efter Gudrun.

Jag hade ett par goda vänner som tittade in en stund kl 21 den 8 januari 2005 (the Gudrun day) för att de varit på annat hål och inte kom hem på sin väg upp i skogen. Vid midnatt skulle de köra och försöka igen, men dagen efter fick jag veta att de sovit i bilen. De hade haft det varmare än vi kan jag meddela.

Vi fick ström efter 8 dygn, och då bor vi i ett förhållandevis stort samhälle vid en förhållandevis stor väg (om man jämför förhållandena här och räknar bort "städerna"). Då kan man tala om kaos.

"Snökaoset" var i jämförelse en mindre olägenhet.
Ja, man får väl säga att kaoset i onsdags här i Stockholm var orsakat av stockholmarna själva! Närmare bestämt av de stockholmsbilister som gav sig ut på vägarna med för dålig däckutrustning.
Om jag förstått vägverket rätt så var vägarna torra före snöfallet, så salt skulle bara ha blåst bort då, och när snön kom vid 16-tiden så var vägarna igenkorkade av (korkade) bilister, så eventuella saltbilar kunde inte komma åt att salta.

Jämförelen med orkanen gudrun är skrattretande! Det ligger liksom inte på samma plan, även om en del människor förmodligen blev hårt drabbade med långa promenader och andra bekymmer. Funderad lite på hur det gick med daghem etc. när föräldrarna omöjligt kunde hämta sina telingar i tid!

För övrigt tycker jag att vinterdäckslagen borde vara tvingande från 1 November, för det årligt återkomande vinterkaoset i Stockholm brukar infalla under just November, även om jag tror att det var tidigt i Oktober en gång för en del år sedan. Om det skall var någonm mening med en sådan lag så måste förstås polisen vara ute med specialkontroller just när det är behov av vinterdäck, men i onsdags så kanske de hade fullt upp med annat, så det bara skulle bli de som verkligen råkade illa ut som också skulle fått böta!
Coppas

Inlägg av Coppas »

Annars var ett problem att 'snön' delvis bestod av underkylt regn. I kombination med kraftig vind så uppstod det isgata på många ställen. Även de med vinterdäck (då många i Storstockholm kör med friktionsdäck) hade därför problem. Sedan har både VV och diverse gatu- och tekniska kontor även medgett i olika medier att de i många fall avvaktade för länge och beordrade insats först när kaoset var ett faktum.

Mvh // Nico
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag tycker att det är dags att "vårdslöshet i trafik" börjar användas lite effektivare. En punktinsats och bötfälla alla som har sommardäck när ett sånthär kaos inträffar nästa gång.

Man kan i förväg ge nån slags "amnesti" mot p-böter från ovädrets inträffande till 24 timmar efter ovädrets upphörande eller nåt sånt.
rote

Inlägg av rote »

Ok, massor av människor råkade ut för olägenheter under ca ett dygn p.g.a. vädret. Det är tråkigt när det händer men inget man kan göra något åt. Dagen därpå var situationen normal igen. Det är liksom inget "kaos" bara för att trafiken går långsammare än normalt och för att några bilar kanar i backen, även om det inte är kul att köra i sådant väder och det tar längre tid än normalt att köra. Hur många var det som förlorade sina utkomstmöjligheter den dagen?

Kantorn: Hur lyckades du ta tunnelbanan till Centre Meurby från Täby? :)
Skriv svar