En tunnel från Kungssten till Jaegerdorffsplatsen (med reversation för stavfel). Skulle göra väldigt mycket.Erik Sandblom skrev:Varför inte en ny, snabbare spårväg till Saltholmen? Helt eller delvis i en ny tunnel eller längs nuvarande Götaled. Glesare uppehåll än nuvarande spårväg, hastighet minst 80 km/h.
Läst veckans pressmeddelanden från Västtrafik? Jag tror inte det för då hade du inte skrivit så. En av orsakerna är att bussarna tidigare fastnat i samma köer som bilarna. Nu har man under de senaste åren anlagt ganska många bussfiler på vägen in mot stan. Flera av expressbussarna kommer under det kommande åren att få fördubblad trafikering.Erik Sandblom skrev: Rent allmänt undrar jag, hur kommer det sig att man inte har mer och snabbare busstrafik längs motorvägarna? Express Blå med vänner skulle gå snabbare om de hade färre uppehåll.
Antalet hållplatser är en avvägning - det går inte bara att säga att man skall ha få hållplatser. Kollektivfärdslaget måste komma till folket - inte tvärt om.
Tunnlar och prång är ogästvänliga ställen. Det går att göra attraktiva miljöer av sådant men många människor har svårt för att ta en trappa ner.Erik Sandblom skrev:Reimersholme71 skrev:Var det ingen alls som tände på min idé: att gräva ner bilarna istället för spåren? Att köra 70 km/h på ytan är väl roligare än att göra det i tunnel även för spårvagnsförare? Fast Götatunneln är ju trevlig att köra bil i förstås så man gör två flugor på smällen - trevligare för bilisterna och trevligare för kollektivtrafiken!
Götatunneln kostade 3,2 miljarder men har inte särskilt stor kapacitet. Låt oss räkna: En bil var tredje sekund per fil, två filer per riktning, med 1,3 personer i varje bil: 3120 personer per timme. Det motsvarar 39 spårvagnar per timme, eller en vagn var 90e sekund. Alla får sittplats. Götatunneln har alltså marginellt mer kapacitet än vad Linnégatan, Avenyn eller Vasagatan har, med en vagn varannan minut.
Bara som jämförelse kostar det 5,4 miljarder för sju mil dubbelspår för 250 km/h Göteborg-Trollhättan på besvärlig lera. Jag är alltså inte övertygad om att biltunnlar är ett kostnadseffektivt sätt att försörja trafik i stan.
Vill man bygga tunnlar tycker jag man istället borde satsa på snabbare spårtrafik.
Bilar i Ytläge bildar stora barriärer i staden. Se bara på det öde trafiklandskapet som blivit på ytan efter Götatunneln. Innan tänkte man inte på hur mycket plats det rörde sig om. Nu inser man hur horribelt mycket plats den individuella trafiken tar. Är det då inte värt något att vi "trollar" bort den utrymmeskrävande leden och kan använda den delen av staden till något riktigt vettigt?
Tar vi bort bilarna så uppnår vi faktiskt snabbare spårtrafik bara på så sätt! (Tror säkert att i stort sett alla som kört spårvagn från Järntorget till Vasa/Viktoria eller Grönsakstorget kan sälla upp på det resonemanget)
//Tony