x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Erik Sandblom skrev:
rote skrev:Apropå motorvägen och Linnégatan... många vill bo i Örgryte och bostadspriserna är höga där, men nästan hela stadsdelen ligger inom bara några hundra meter från E6. Detta kan ställas mot t.ex. Biskopsgården som ligger långt ute i naturen från allfarvägarna på Hisingen och stadsdelen har spårvagnar ut dit, men är knappast fullt så attraktivt som Örgryte. Jag drar istället slutsatsen att folk faktiskt vill bo nära motorvägarna och på betryggande avstånd från spårvagnar :) (den som nämner femman mot Torp åker på en passopp)

Örgryte ligger högt på en klippa och motorvägen ligger mot klippväggen. Så i Örgryte märker man inte av motorvägen. Ta villaområdet öster om motorvägen vid Gårdamotet, Carlbergsgatan. Där har du magnifika villor som ingen bor i. Faktum är att ingen *får* bo där, det är förbjudet på grund av otjänlig luft som alstras av trafiken.

Ett vackert villaområde som ligger vid spårvägen finns vid ettans linje till Östra sjukhuset.

Då har du nog kanske medvetet (?) glömt bort 8) en av Göteborgs mest förnäma adresser, Olaus Petri Gatan som ligger närapå dikat an mot motorväg R40 och "Boråsbacken" där den tunga trafiken dånar fram på låga växlar. Faktiskt en av landets brantaste motorvägar!!

Även stadsdelarna Bö och Skår ligger om inte direkt vid så i omedelbar närhet till motvägskorsningen mellan R40 och E6/E20!

Ditt resonemang håller inte!

/Bengt
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

rote skrev:Jaha, då har vi kategorier stora som Grönland här. "Eftersom Linnégatan ligger i centrum och har spårväg så är det attraktivt, men Örgryte som ligger i periferin som inte har lika bra förbindelser med spårvägsnätet ligger på en klippa och är trots att stora delar av stadsdelen saknar kontakt med spårvagnsnätet attraktivt precis som många av kustorterna som Billdal och Särö m.fl. Bergsjön ligger ochså på en klippa och har spårvägsanslutning men är ändå inte attraktivt etcetc"

Så när vi väl kommer till kritan beror attraktivitet m.m. mkt på förutsättningarna och inte av något som styrs av om det finns spårväg eller inte allena på gatan, detta är i sammanhanget en av många faktorer. Genom historien har spårvagnsnät i gatan kommit att stå lika mycket för rikedom/framåtskridande/effektivitet som motsatserna fattigdom/efterblivet/ineffektivt. Inget är givet på något vis.

Nu går det oerhört fort, du svarar innan du har smält vad jag skrev. Så otydlig tycker jag inte att jag var.

Jag sa att en spårväg kan ta hand om stora flöden utan att fördärva gatan med trafik. En spårvagn varannan minut är kapacitetsmässigt som en bil varannan sekund. Den kan bibehålla attraktiviteten med ökad trafik. Det kan man inte göra med biltrafik.

rote skrev:Apropos Carlbergsgatan, det verkar visst gå bra att sälja nybyggen till folk i alla fall, utsikten över motorvägen till trots: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=651&a=262675

Om det går att sälja återstår att se, det verkar som man inte ens får tillstånd att bygga på grund av bullret, enligt artikeln:

"Läget medför trafikbuller från motorvägen nedanför, med alltför höga värden. Även om riktvärdena i princip skall gälla vid nybyggen, finns det undantag."

Läste du inte det heller?
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Bengt Jönsson skrev:
Erik Sandblom skrev:Örgryte ligger högt på en klippa och motorvägen ligger mot klippväggen. Så i Örgryte märker man inte av motorvägen. Ta villaområdet öster om motorvägen vid Gårdamotet, Carlbergsgatan. Där har du magnifika villor som ingen bor i. Faktum är att ingen *får* bo där, det är förbjudet på grund av otjänlig luft som alstras av trafiken.

Ett vackert villaområde som ligger vid spårvägen finns vid ettans linje till Östra sjukhuset.
Då har du nog kanske medvetet (?) glömt bort 8) en av Göteborgs mest förnäma adresser, Olaus Petri Gatan som ligger närapå dikat an mot motorväg R40 och "Boråsbacken" där den tunga trafiken dånar fram på låga växlar. Faktiskt en av landets brantaste motorvägar!!

Även stadsdelarna Bö och Skår ligger om inte direkt vid så i omedelbar närhet till motvägskorsningen mellan R40 och E6/E20!

Ok Olaus Petri är ett vackert villaområde med mycket buller, nära motorvägen. Men själva Olaus Petri Gatan är nästan öde, någon trafik går där inte. Det är en återvändsgränd. Så även om det ligger nära motorvägen tycker jag det bekräftar min poäng, att folk vill inte bo på en gata med mycket biltrafik. En återvändsgränd är till sin natur närapå en bilfri zon.

Själv skulle jag inte vilja bo på ett ställe med motorvägsbrus dygnet om alla dagar, men de som "bor" här kanske inte är där så ofta?
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Erik Sandblom skrev:
Bengt Jönsson skrev:
Erik Sandblom skrev:Örgryte ligger högt på en klippa och motorvägen ligger mot klippväggen. Så i Örgryte märker man inte av motorvägen. Ta villaområdet öster om motorvägen vid Gårdamotet, Carlbergsgatan. Där har du magnifika villor som ingen bor i. Faktum är att ingen *får* bo där, det är förbjudet på grund av otjänlig luft som alstras av trafiken.

Ok Olaus Petri är ett vackert villaområde med mycket buller, nära motorvägen. Men själva Olaus Petri Gatan är nästan öde, någon trafik går där inte. Det är en återvändsgränd. Så även om det ligger nära motorvägen tycker jag det bekräftar min poäng, att folk vill inte bo på en gata med mycket biltrafik. En återvändsgränd är till sin natur närapå en bilfri zon.

Själv skulle jag inte vilja bo på ett ställe med motorvägsbrus dygnet om alla dagar, men de som "bor" här kanske inte är där så ofta?

Du skriver ju faktiskt att "folk" inte vill bo vid en starkt trafikerad gata med biltrafik. Vad är då inte Olaus Petri Gatan om inte en gata med R40 motorväg som gata på andra sidan kvarteret?
Jämför gärna Linnegatan med Övre Husargatan! 8)

Nej, om du inte skulle vilja bo på ett ställe "..med motorvägsbrus dygnet om alla dagar, men de som "bor" här kanske inte är där så ofta.."
De som bor i Linneområdet kanske heller inte i sin bostad hela dagen. precis på samma sätt som de som bor på och invid Olaus Petri Gatan?

Dessutom kan jag starkt ifrågasätta din självutnämnda syn att göra dig till åsiktsmegafon för andra människor? Tala om vad de tycker (skall tycka?) och ifrågasätter var de bor någonstans.. "..men de som "bor" här .. " eller var "bor" de som bor på Olaus Petri Gatan egentligen då någonstans?

/Bengt
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Bengt Jönsson skrev:Du skriver ju faktiskt att "folk" inte vill bo vid en starkt trafikerad gata med biltrafik. Vad är då inte Olaus Petri Gatan om inte en gata med R40 motorväg som gata på andra sidan kvarteret?

Motorvägen syns inte från Olaus Petri Gatan, och själva Olaus Petri Gatan är en återvändsgränd med knappt nån trafik alls. Det är bullret man märker av. Jag tycker ändå det visar att resonemanget håller "folk vill inte bo vid en motorväg". Olaus Petri Gatan är ingen motorväg, den är trafikfri. Håller du inte med?

Bengt Jönsson skrev:Jämför gärna Linnegatan med Övre Husargatan! 8)

Just precis! Tack! Visst är Linnégatan mycket trevligare än Övre Husargatan? Trots att Linnégatan troligen har lika mycket eller mer trafik (mätt som personer/timme) än Övre Husargatan. Det bara märks inte lika mycket eftersom spårvagnstrafiken är effektivare. Hur många innekrogar finns på Övre Husargatan och hur många på Linnégatan?

Bengt Jönsson skrev:Nej, om du inte skulle vilja bo på ett ställe "..med motorvägsbrus dygnet om alla dagar, men de som "bor" här kanske inte är där så ofta.."
De som bor i Linneområdet kanske heller inte i sin bostad hela dagen. precis på samma sätt som de som bor på och invid Olaus Petri Gatan?

Dessutom kan jag starkt ifrågasätta din självutnämnda syn att göra dig till åsiktsmegafon för andra människor? Tala om vad de tycker (skall tycka?) och ifrågasätter var de bor någonstans.. "..men de som "bor" här .. " eller var "bor" de som bor på Olaus Petri Gatan egentligen då någonstans?

Det är inget kontroversiellt att säga "folk vill inte bo vid motorvägar".

Olaus Petri är vackert som ett vykort, motorvägen syns inte, där finns ingen trafik. Men där stannar det. Motorvägsbrus dygnet om alla dagar. Säg den som inte tycker det är en stor nackdel?
rote

Inlägg av rote »

="Erik Sandblom"Jag sa att en spårväg kan ta hand om stora flöden utan att fördärva gatan med trafik. En spårvagn varannan minut är kapacitetsmässigt som en bil varannan sekund. Den kan bibehålla attraktiviteten med ökad trafik. Det kan man inte göra med biltrafik.
Varför tror du att Stockholms stad övergav spårvagnarna och satsade på t-banan istället när trafiken blev för mycket?

Jag förutsätter faktiskt att du här tänkte dig att spårvagnstrafiken är blandad med biltrafiken, då är det svårare att räkna ut skillnaden.
Och du tror inte att lägenheterna på Linnégatan är isolerade mot stadens buller och larm? :)

I Stockholm fick ett liknande projekt klartecken nyligen trots läget vid Essingeleden, som jag tolkar det krävs det att man isolerat på korrekt sätt och lämnat någon sida öppen för att kunna öppna fönstret. Med andra ord, det går uppenbarligen att sälja hus även i högbullriga områden.

http://www.jagvillhabostad.nu/asm/defau ... &asmCat=14

Btw, hittar inget om att det skulle vara förbjudet att bo vid Carlbergsgatan, men jag kan vara felinformerad härvidlag. Ändå säljs åtminstone ett av husen på gatan för miljoner: http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelning ... 26src%3ddi
rote

Inlägg av rote »

Erik Sandblom skrev:

Olaus Petri är vackert som ett vykort, motorvägen syns inte, där finns ingen trafik. Men där stannar det. Motorvägsbrus dygnet om alla dagar. Säg den som inte tycker det är en stor nackdel?

Det där argumentet kan man applicera på järnvägen och central belägna bostäder för den delen, eller jordbävningsdrabbade områden. "Men krogarna på gatan utanför lägenheten betyder stök och bök och bråk och rökare och sena öppettider, vem vill bo så?" "Stambanan är ju inte rolig att bo vid, tänk om det händer något med tågen så de spårar ur?" "Hur kan någon bo i San Fransisco, stan drabbas ju av jordbävningar åtminstone nån gång per decennium!"

Man kanske är medveten om riskerna, men det tycks inte spela någon roll när folk faktiskt är beredda att hosta upp slantar för att bo i Örgryte, Linnéstaden och San Fransisco, de uppenbara "nackdelarna" med de här lägena till trots
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Erik Sandblom skrev:
Bengt Jönsson skrev:Du skriver ju faktiskt att "folk" inte vill bo vid en starkt trafikerad gata med biltrafik. Vad är då inte Olaus Petri Gatan om inte en gata med R40 motorväg som gata på andra sidan kvarteret?

Motorvägen syns inte från Olaus Petri Gatan, och själva Olaus Petri Gatan är en återvändsgränd med knappt nån trafik alls. Det är bullret man märker av. Jag tycker ändå det visar att resonemanget håller "folk vill inte bo vid en motorväg". Olaus Petri Gatan är ingen motorväg, den är trafikfri. Håller du inte med?
Du skriver ju faktiskt att "folk" inte vill bo vid en motorväg... Och ändå bor det faktiskt folk (och inte vem som helst som inte kan _välja_ var de vill bo) vid Olaus Petri Gatan som faktisk har en tungt trafikerad motorväg med en av landets brantaste backar som granne...

För det var väl inte vad vi ser som vi diskuterade utan någonting helt annat? 8)

Just precis! Tack! Visst är Linnégatan mycket trevligare än Övre Husargatan?
Tycker du ja!
För mig är dessa båda gator helt lika.
Trots att Linnégatan troligen har lika mycket eller mer trafik (mätt som personer/timme) än Övre Husargatan. Det bara märks inte lika mycket eftersom spårvagnstrafiken är effektivare. Hur många innekrogar finns på Övre Husargatan och hur många på Linnégatan?
Hur många "innekrogar" som finns på respektive gata är en siffra som för mig är helt egal eftersom jag är komplett ointresserad av "innekrogar"! Vem har tid ork eller lust att springa och "ränna" på "innekrogar"? Inte jag i.a.f! Har du ?
Varför försöker du nu förskjuta fokus till någonting helt annat?

Bengt Jönsson skrev:Nej, om du inte skulle vilja bo på ett ställe "..med motorvägsbrus dygnet om alla dagar, men de som "bor" här kanske inte är där så ofta.."

Mycket möjligt men det är i så fall en åsikt som endast du själv kan stå för om du inte vill hänvisa till någon "undersökning" i ämnet.
Att ombedd göra sig till någon sorts talesman för andra och tala om vad de tycker och tänker (eller borde tycka och tänka) är inte snyggt!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

rote skrev:
Erik Sandblom skrev:Jag sa att en spårväg kan ta hand om stora flöden utan att fördärva gatan med trafik. En spårvagn varannan minut är kapacitetsmässigt som en bil varannan sekund. Den kan bibehålla attraktiviteten med ökad trafik. Det kan man inte göra med biltrafik.
Varför tror du att Stockholms stad övergav spårvagnarna och satsade på t-banan istället när trafiken blev för mycket?

Tunnelbana har ännu högre kapacitet än spårvägar, visst. Det ändrar inte faktum att spårvagnar har 60 gånger högre kapacitet än bilar med 1,3 personer per bil.

Ett flöde på 40 personer per timme räcker för kvartstrafik med buss, vilket är attraktivt för resenärerna och inte så störande för de boende. Med spårvagnar varannan minut kan du öka till hela 2400 personer per timme utan att det blir alltför störande. Trafiken kan alltså öka eller minska i ett spann på 40 till 2400 personer per timme, utan att vare sig passagerare eller boende blir så värst drabbade. Det går helt enkelt inte med biltrafik. En ökande biltrafik spränger staden genom för stora utrymmeskrav. Det är det som är poängen jag försöker göra.

rote skrev:Jag förutsätter faktiskt att du här tänkte dig att spårvagnstrafiken är blandad med biltrafiken, då är det svårare att räkna ut skillnaden.

Visst, man kan blanda spårvagnar med bilar, det gör man på många ställen. Men det är inget krav, spårvagnar kan gå på egen banvall också. Det är inte relevant i sammanhanget.

rote skrev:
Och du tror inte att lägenheterna på Linnégatan är isolerade mot stadens buller och larm? :)

Det är skillnad på ständigt buller och tillfälligt buller. Ständigt buller, som brus från en motorväg, är mycket mer störande än tillfälligt buller där till exempel ett tåg passerar, och sen blir det tyst igen. Det återspeglas i Vägverkets och Banverkets bulleråtgärder.

"Buller från tågtrafik uppfattas ofta som mindre störande än buller från vägtrafik vid samma ljudnivå."
http://www.banverket.se/templates/Stand ... _11524.asp

rote skrev:Btw, hittar inget om att det skulle vara förbjudet att bo vid Carlbergsgatan, men jag kan vara felinformerad härvidlag. Ändå säljs åtminstone ett av husen på gatan för miljoner: http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelning ... 26src%3ddi

Kommunens hemsida har en karta med zonindelning, där det framgår att Carlbergsgatan inte är bostadsområde, trots att några av landets vackraste bostadshus finns där. Det är på grund av buller och emissioner.

Sen måste jag upprepa att huset på kullen inte har fått tillstånd; och får den det, så är det ett undantag, troligen på grund av utsikten. Motorvägen gör alltså att läget inte uppfyller gängse normer.

"Läget medför trafikbuller från motorvägen nedanför, med alltför höga värden. Även om riktvärdena i princip skall gälla vid nybyggen, finns det undantag."
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=262675
Användarens profilbild
Erik Sandblom

linnégatan och avenyn är kroggator

rote skrev:
Erik Sandblom skrev:Det är inget kontroversiellt att säga "folk vill inte bo vid motorvägar".

Det där argumentet kan man applicera på järnvägen och central belägna bostäder för den delen, eller jordbävningsdrabbade områden. "Men krogarna på gatan utanför lägenheten betyder stök och bök och bråk och rökare och sena öppettider, vem vill bo så?"

Ok men krogarna finns ju inte längs alltför bullriga vägar, de finns på mysiga gator som Avenyn och Linnégatan. Dessa gator är attraktiva trots det höga trafikflödet, genom att trafikflödet sker med förhållandevis lugna och effektiva spårvagnar. På Sprängkullsgatan/Övre Husargatan finns färre krogar, och de är inte lika populära. Det beror på att den är mindre attraktiv, vilket i sin tur beror på en intensiv, otrevlig och ineffektiv biltrafik.

Folk vill visserligen inte bo nära järnvägen, däremot vill de väldigt gärna ha en järnvägstation på nära håll. Flemingsberg har exempelvis höga priser på borätterna. Så om tågen stannar, så väger det upp bullret.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Bengt Jönsson skrev:
Erik Sandblom skrev:

Du skriver ju faktiskt att "folk" inte vill bo vid en motorväg... Och ändå bor det faktiskt folk (och inte vem som helst som inte kan _välja_ var de vill bo) vid Olaus Petri Gatan som faktisk har en tungt trafikerad motorväg med en av landets brantaste backar som granne...

För det var väl inte vad vi ser som vi diskuterade utan någonting helt annat? 8)

Jag tror inte man kan diskutera bostadsområden om man bortser från det visuella. Ett attraktivt bostadsområde har inte bara nära till allt och är hyfsat tyst, det är vackert också. Det är inte trevligt med saker som är fula, eller hur? Så om de fula sakerna inte syns från området, så är det ett vackert område.

Jag kan köpa att Olaus Petri Gatan är attraktiv trots att det är mycket motorvägsbrus där. Men det som gör gatan fin är att den är vacker och att den saknar biltrafik.

Bengt Jönsson skrev:

Just precis! Tack! Visst är Linnégatan mycket trevligare än Övre Husargatan?
Tycker du ja!

Rent objektivt så tror jag du är med på att Linnégatan har fler och bättre krogar, framförallt fler uteserveringar. Det beror på att trafiken inte är lika *störande*, trots att den är lika *omfattande*.

Bengt Jönsson skrev:
Trots att Linnégatan troligen har lika mycket eller mer trafik (mätt som personer/timme) än Övre Husargatan. Det bara märks inte lika mycket eftersom spårvagnstrafiken är effektivare. Hur många innekrogar finns på Övre Husargatan och hur många på Linnégatan?
Hur många "innekrogar" som finns på respektive gata är en siffra som för mig är helt egal eftersom jag är komplett ointresserad av "innekrogar"! Vem har tid ork eller lust att springa och "ränna" på "innekrogar"? Inte jag i.a.f! Har du ?

Antalet krogar och uteserveringar är ett enkelt mått på hur attraktiv en gata är. Linnégatan och Avenyn har många krogar och uteserveringar; Södra vägen vid Heden och Sprängkullsgatan/Övre Husargatan har få. Det beror på att spårvagnarna längs de förstnämnda upplevs som inte alltför störande, samtidigt som den tunga biltrafiken vid de sistnämnda är väldigt störande.

Även om du inte springer på krogar så kanske du tar promenader ibland, och jämför de fyra gatorna så tror jag du kommer fram till att spårvagnsgatorna är lite trevligare. Framförallt om du ska gå över gatan så upplevs biltrafiken ofta som farligare.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Erik Sandblom skrev:
Bengt Jönsson skrev:
Erik Sandblom skrev:

Jag tror inte man kan diskutera bostadsområden om man bortser från det visuella. Ett attraktivt bostadsområde har inte bara nära till allt och är hyfsat tyst, det är vackert också. Det är inte trevligt med saker som är fula, eller hur? Så om de fula sakerna inte syns från området, så är det ett vackert område.
Men det här med fult och snyggt är verkligen något högst subjektivt!
Erik Sandblom skrev:
Bengt Jönsson skrev:
Tycker du ja!

Rent objektivt så tror jag du är med på att Linnégatan har fler och bättre krogar, framförallt fler uteserveringar. Det beror på att trafiken inte är lika *störande*, trots att den är lika *omfattande*.
Det beror snarast på att linnégatan under lång tid etablerats som en matställenas gata.
Erik Sandblom skrev:
Bengt Jönsson skrev:

Antalet krogar och uteserveringar är ett enkelt mått på hur attraktiv en gata är. Linnégatan och Avenyn har många krogar och uteserveringar; Södra vägen vid Heden och Sprängkullsgatan/Övre Husargatan har få. Det beror på att spårvagnarna längs de förstnämnda upplevs som inte alltför störande, samtidigt som den tunga biltrafiken vid de sistnämnda är väldigt störande.
Har du tänkt på att det finns inte en enda krog t.ex. söder om hjällbo trots att spårvagnarna kör helt ensamma utan någon biltrafik alls? :wink:
Erik Sandblom skrev:Även om du inte springer på krogar så kanske du tar promenader ibland, och jämför de fyra gatorna så tror jag du kommer fram till att spårvagnsgatorna är lite trevligare. Framförallt om du ska gå över gatan så upplevs biltrafiken ofta som farligare.
Du menar att de fotgängare och cyklister som man ser t.ex. längs Nya Allén bara är statister inhyrda av antispårvägsmaffian? :wink: :lol:
Användarens profilbild
Erik Sandblom

mats skrev:Men det här med fult och snyggt är verkligen något högst subjektivt!

Nja, inte direkt, inte i det här sammanhanget. Jag driver tesen att man inte vill bo vid en motorväg. Jag tror att för de allra flesta så är motorväg lika med fult, om den syns från bostadsområdet.

mats skrev:Det beror snarast på att linnégatan under lång tid etablerats som en matställenas gata.

Ja, men (som jag har nämnt ganska många gånger nu) så gör spårvägen att Linnégatan kan fortsätta med att både vara kroggata och samtidigt har stora trafikflöden. Det är bara spårvagnar som klarar det. Skulle man ersätta spårvagnar med biltrafik, skulle resultatet bli som Sprängkullsgatan. Kroglivet skulle glesna och dö.

mats skrev:Har du tänkt på att det finns inte en enda krog t.ex. söder om hjällbo trots att spårvagnarna kör helt ensamma utan någon biltrafik alls? :wink:

Den invändningen har jag svarat på flera gånger. Det är alltså inte spårvagnarna som förvandlar allt i sin väg till kroggata. Det är jag fullt medveten om :roll: Det jag säger är att spårvagnar gör att man kan, om så önskas, kombinera kroggata med stora trafikflöden. Den kombinationen kan inte fixas med något annat trafikmedel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Erik Sandblom skrev:
mats skrev:Men det här med fult och snyggt är verkligen något högst subjektivt!

Nja, inte direkt, inte i det här sammanhanget. Jag driver tesen att man inte vill bo vid en motorväg. Jag tror att för de allra flesta så är motorväg lika med fult, om den syns från bostadsområdet.
Nej, det som gör att folk inte vill bo precis invid en motorväg är buller och utsläpp, inte själva betongkonstruktionen som sådan. Jag har inga som helst problem att tänka mig att bo invid en "ruinmotorväg", det vore till och med rätt ball :)
Erik Sandblom skrev:
mats skrev:Det beror snarast på att linnégatan under lång tid etablerats som en matställenas gata.
Ja, men (som jag har nämnt ganska många gånger nu) så gör spårvägen att Linnégatan kan fortsätta med att både vara kroggata och samtidigt har stora trafikflöden. Det är bara spårvagnar som klarar det. Skulle man ersätta spårvagnar med biltrafik, skulle resultatet bli som Sprängkullsgatan. Kroglivet skulle glesna och dö.
Men stundtals så har spårtrafiken där mest använts för lokala resor...
Erik Sandblom skrev:
mats skrev:Har du tänkt på att det finns inte en enda krog t.ex. söder om hjällbo trots att spårvagnarna kör helt ensamma utan någon biltrafik alls? :wink:
Den invändningen har jag svarat på flera gånger. Det är alltså inte spårvagnarna som förvandlar allt i sin väg till kroggata. Det är jag fullt medveten om :roll: Det jag säger är att spårvagnar gör att man kan, om så önskas, kombinera kroggata med stora trafikflöden. Den kombinationen kan inte fixas med något annat trafikmedel.
Tunnelbana i markplan, pendeltåg och liknande?
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Erik Sandblom skrev:
Bengt Jönsson skrev:
Erik Sandblom skrev:

Jag kan köpa att Olaus Petri Gatan är attraktiv trots att det är mycket motorvägsbrus där. Men det som gör gatan fin är att den är vacker och att den saknar biltrafik.

Bengt Jönsson skrev:
Tycker du ja!

Bengt Jönsson skrev:

Även om du inte springer på krogar så kanske du tar promenader ibland, och jämför de fyra gatorna så tror jag du kommer fram till att spårvagnsgatorna är lite trevligare. Framförallt om du ska gå över gatan så upplevs biltrafiken ofta som farligare.

Uppenbart har vi helt olika åsikter i frågan och jag skulle mycket mera respektera dig om du mera öppet vill erkänna att du egentligen helst skulle vilja byta till ett annat "samhällssystem" där "styggelser" som privatbilism inte funnes. Detta även om denna bilism inte släppte ut några som helst avgaser annat än ren vattenånga och inte förbrukade vare sig naturresurser eller utrymme samt ej heller "stal" resandeunderlag från kolektiva trafikmedel. 8) 8)

Har för mig att man idag praktiserar detta samhällssystem i ett litet land borta i Fjärran Östern. Tyvärr med ett mycket nedslående resultat
:shock:

Skulle man sedan göra en jämförelser mellan olika (bostads)områdens status enligt din mall så skulle denna status ha ett direkt och linjär koppling till hur väl detta (bostads)område var försörjt med kollektiva färdmedel. Såväl spårväg som buss och järnväg.

Det kan dock med mycket stark emfas udnerstrykas att ett sådant linjärt förhållande inte existerar!

/Bengt
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Bengt Jönsson skrev:Uppenbart har vi helt olika åsikter i frågan och jag skulle mycket mera respektera dig om du mera öppet vill erkänna att du egentligen helst skulle vilja byta till ett annat "samhällssystem" där "styggelser" som privatbilism inte funnes. Detta även om denna bilism inte släppte ut några som helst avgaser annat än ren vattenånga och inte förbrukade vare sig naturresurser eller utrymme samt ej heller "stal" resandeunderlag från kolektiva trafikmedel. 8) 8)

Har vi verkligen olika åsikter? Vi är ju överens om att massbilismen i städerna släpper ut avgaser och, framför allt, tar mycket plats. En buss tar lätt 20 passagerare man tar inte mer än plats än två bilar. Således tar bilismen sju gånger mer plats än kollektivtrafiken, och då har jag inte räknat med spårvagnar och pendeltåg. Bilismen tar alltså inte sju procent mer plats, eller sjutton eller sjuttio procent, utan 700% mer plats. Rena skämtet alltså. Du håller till och med om att bilismen bullrar mycket, du tar upp riksväg 40 som ett exempel.

Jag tycker inte vi har olika åsikter, det är bara att jag vågar summera buller + trängsel + avgaser = oattraktivt, medans du bara springer och gömmer dig.

Bengt Jönsson skrev:Har för mig att man idag praktiserar detta samhällssystem i ett litet land borta i Fjärran Östern. Tyvärr med ett mycket nedslående resultat
:shock:

Man praktiserar det i centrala Göteborg också.
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... _gardsgata

Nu förvandlas också Drottninggatan till gårdsgata, och fastighetsägarna är med och betalar eftersom gårdsgata lockar fler kunder. Men det är jättehemskt för dig, lite privat initiativ kan man inte ha?

Bengt Jönsson skrev:Skulle man sedan göra en jämförelser mellan olika (bostads)områdens status enligt din mall så skulle denna status ha ett direkt och linjär koppling till hur väl detta (bostads)område var försörjt med kollektiva färdmedel. Såväl spårväg som buss och järnväg.

Det kan dock med mycket stark emfas udnerstrykas att ett sådant linjärt förhållande inte existerar!

Klart att bra kollektivtrafik gör ett område attraktivt. Har du aldrig sett frasen "nära till allmänna kommunikationer" i bostadsannonserna? Vasastan är ett bra exempel. Varför tror man först nu bygger lyxlägenheter mittemot Operan? Jo för att biltrafiken har grävts ner.
Skriv svar