rote skrev:Erik Sandblom skrev:Jag sa att en spårväg kan ta hand om stora flöden utan att fördärva gatan med trafik. En spårvagn varannan minut är kapacitetsmässigt som en bil varannan sekund. Den kan bibehålla attraktiviteten med ökad trafik. Det kan man inte göra med biltrafik.
Varför tror du att Stockholms stad övergav spårvagnarna och satsade på t-banan istället när trafiken blev för mycket?
Tunnelbana har ännu högre kapacitet än spårvägar, visst. Det ändrar inte faktum att spårvagnar har 60 gånger högre kapacitet än bilar med 1,3 personer per bil.
Ett flöde på 40 personer per timme räcker för kvartstrafik med buss, vilket är attraktivt för resenärerna och inte så störande för de boende. Med spårvagnar varannan minut kan du öka till hela 2400 personer per timme utan att det blir alltför störande. Trafiken kan alltså öka eller minska i ett spann på 40 till 2400 personer per timme, utan att vare sig passagerare eller boende blir så värst drabbade. Det går helt enkelt inte med biltrafik. En ökande biltrafik spränger staden genom för stora utrymmeskrav. Det är det som är poängen jag försöker göra.
rote skrev:Jag förutsätter faktiskt att du här tänkte dig att spårvagnstrafiken är blandad med biltrafiken, då är det svårare att räkna ut skillnaden.
Visst, man kan blanda spårvagnar med bilar, det gör man på många ställen. Men det är inget krav, spårvagnar kan gå på egen banvall också. Det är inte relevant i sammanhanget.
rote skrev:Läste du inte det heller?
Och du tror inte att lägenheterna på Linnégatan är isolerade mot stadens buller och larm?

Det är skillnad på ständigt buller och tillfälligt buller. Ständigt buller, som brus från en motorväg, är mycket mer störande än tillfälligt buller där till exempel ett tåg passerar, och sen blir det tyst igen. Det återspeglas i Vägverkets och Banverkets bulleråtgärder.
"Buller från tågtrafik uppfattas ofta som mindre störande än buller från vägtrafik vid samma ljudnivå."
http://www.banverket.se/templates/Stand ... _11524.asp
Kommunens hemsida har en karta med zonindelning, där det framgår att Carlbergsgatan inte är bostadsområde, trots att några av landets vackraste bostadshus finns där. Det är på grund av buller och emissioner.
Sen måste jag upprepa att huset på kullen inte har fått tillstånd; och får den det, så är det ett undantag, troligen på grund av utsikten. Motorvägen gör alltså att läget inte uppfyller gängse normer.
"Läget medför trafikbuller från motorvägen nedanför, med alltför höga värden. Även om riktvärdena i princip skall gälla vid nybyggen, finns det undantag."
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=262675