Gullplutten slår hastighetsrekord
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Gullplutten slår hastighetsrekord
Mer sånt här ville Sparkfor ha. Håll till godo!
I den tidigare publicerade drapan om att hämta ett trasigt lok nämnde jag att Gullplutten belagts med ett partiellt nyttjandeförbud av Arbetsmiljöinspektionen. Bland de synpunkter som fanns kring Gullplutten var att loket saknade hastighetsmätare. Hur visste vi att loket inte kördes fortare än de 15 km/h som är tillåtet inom depåområde? Lokets konstruktionsmässiga största hastighet angavs ju till 20 km/h. Argument som att â€försök själv att köra fortare än 15 km/h på den här bangården så får du se†bet inte på vare sig inspektören från Arbetsmiljöverket eller på inspektören från JVS, som också var närvarande. Att förse Gullplutten med en hastighetsmätare blev ett krav.
Efter mycket funderande på hur det skulle gå till lyckades några fordonsingenjörer hos Tågia få till en lösning som borde fungera. När det var dags för test kom en av hjärnorna bakom lösningen till mig och frågade om jag ville vara med på funktionstestet av lösningen. Jag var inte svår att övertyga, jag slet åt mig min varningsväst och rusade ner i verkstan.
Tanken var att bogsera Gullplutten med en tunnelvagn längs spår 0, provspåret, och jämföra värdena på tunnelvagnens hastighetsmätare med Gullpluttens. Alltså körde vi ut Gullplutten ur lokverkstan och kopplade den till B-änden på C13H 1204. Sedan bar det iväg genom bangården mot provspåret med 1204 dragande. Jag åkte ombord på Gullplutten och kan väl ärligt säga att skumpigare resa har jag inte varit med om. Föraren på 1204 tittade illmarigt bakåt på mig och sedan bar det av genom bangården i 14 km/h med Gullplutten hoppande, skakande och slängande efter. Jag var helt övertygad om att Gullplutten skulle lämna spåret och fick hålla i mig allt vad jag kunde med bägge händerna.
Väl ute på spår 0 körde vi några vändor fram och tillbaka och kunde konstatera att avvikelsen mellan hastighetsmätarna låg runt 1 km/h. Som avslutning bestämde vi att köra fortare än Gullpluttens tillåtna 20 km/h. Alltså bryter föraren på 1204 plomberingen på ATPn och sätter iväg längs spår 0 på körläge 2. Gullplutten far som en vante efter tunnelvagnen och ungefär när vi passerar 30 km/h slutar hastighetsmätaren plötsligt att fungera, den faller till 0. Här är det läge att avbryta provet och köra in Gullplutten i lokverkstan. När vi backar tillbaka längs spår 0 drar föraren på 1204, efter att åter illmarigt tittat på mig, på ordentligt och jag inser att Gullplutten inte har gångegenskaper för att skjutas av en tunnelvagn i så där 30-35 km/h ens på rakspår. Loket slänger än åt det ena, än åt det andra hållet och jag håller åter i mig all vad jag kan. Det blir åter en lätt hårresande upplevelse.
Väl inne i lokverkstan konstaterades att kabeln till hastighetsgivaren skakat loss. Efter den resan var jag inte ett dugg överraskad över det beskedet.
Provet kunde i alla fall avslutas som godkänt och tämligen omskakad återvände jag till mitt skrivbord, en unik upplevelse rikare. Jag är en av två personer som åkt fortare än 30 km/h med Gullplutten.
Upplevt och skrivet av
Lars Stegenius
I den tidigare publicerade drapan om att hämta ett trasigt lok nämnde jag att Gullplutten belagts med ett partiellt nyttjandeförbud av Arbetsmiljöinspektionen. Bland de synpunkter som fanns kring Gullplutten var att loket saknade hastighetsmätare. Hur visste vi att loket inte kördes fortare än de 15 km/h som är tillåtet inom depåområde? Lokets konstruktionsmässiga största hastighet angavs ju till 20 km/h. Argument som att â€försök själv att köra fortare än 15 km/h på den här bangården så får du se†bet inte på vare sig inspektören från Arbetsmiljöverket eller på inspektören från JVS, som också var närvarande. Att förse Gullplutten med en hastighetsmätare blev ett krav.
Efter mycket funderande på hur det skulle gå till lyckades några fordonsingenjörer hos Tågia få till en lösning som borde fungera. När det var dags för test kom en av hjärnorna bakom lösningen till mig och frågade om jag ville vara med på funktionstestet av lösningen. Jag var inte svår att övertyga, jag slet åt mig min varningsväst och rusade ner i verkstan.
Tanken var att bogsera Gullplutten med en tunnelvagn längs spår 0, provspåret, och jämföra värdena på tunnelvagnens hastighetsmätare med Gullpluttens. Alltså körde vi ut Gullplutten ur lokverkstan och kopplade den till B-änden på C13H 1204. Sedan bar det iväg genom bangården mot provspåret med 1204 dragande. Jag åkte ombord på Gullplutten och kan väl ärligt säga att skumpigare resa har jag inte varit med om. Föraren på 1204 tittade illmarigt bakåt på mig och sedan bar det av genom bangården i 14 km/h med Gullplutten hoppande, skakande och slängande efter. Jag var helt övertygad om att Gullplutten skulle lämna spåret och fick hålla i mig allt vad jag kunde med bägge händerna.
Väl ute på spår 0 körde vi några vändor fram och tillbaka och kunde konstatera att avvikelsen mellan hastighetsmätarna låg runt 1 km/h. Som avslutning bestämde vi att köra fortare än Gullpluttens tillåtna 20 km/h. Alltså bryter föraren på 1204 plomberingen på ATPn och sätter iväg längs spår 0 på körläge 2. Gullplutten far som en vante efter tunnelvagnen och ungefär när vi passerar 30 km/h slutar hastighetsmätaren plötsligt att fungera, den faller till 0. Här är det läge att avbryta provet och köra in Gullplutten i lokverkstan. När vi backar tillbaka längs spår 0 drar föraren på 1204, efter att åter illmarigt tittat på mig, på ordentligt och jag inser att Gullplutten inte har gångegenskaper för att skjutas av en tunnelvagn i så där 30-35 km/h ens på rakspår. Loket slänger än åt det ena, än åt det andra hållet och jag håller åter i mig all vad jag kan. Det blir åter en lätt hårresande upplevelse.
Väl inne i lokverkstan konstaterades att kabeln till hastighetsgivaren skakat loss. Efter den resan var jag inte ett dugg överraskad över det beskedet.
Provet kunde i alla fall avslutas som godkänt och tämligen omskakad återvände jag till mitt skrivbord, en unik upplevelse rikare. Jag är en av två personer som åkt fortare än 30 km/h med Gullplutten.
Upplevt och skrivet av
Lars Stegenius
Senast redigerad av Lars Stegenius den torsdag 12 oktober 2006 0:40, redigerad totalt 1 gånger.
Jag blir bara så otroligt ledsen!
Traktorer har inte hastighetsmätare. Inte gräsklippare heller. Och inte gaffeltruckar av normal storlek.
Men däremot brukar det finns varvräknare så att man inte övervarvar motorn, eller kör på fel varvtal. I alla fall på traktorer.
Klarar man inte av att hålla rätt hastighet med gullplutten utan hastighetsmätare lär man inte göra det med heller!
Man skall inte titta på hastighetsmätaren när man rangerar, man skall titta på spåret och signalgivaren, och anpassa hastigheten efter omständigheterna!
Vet arbetsmiljöinspektionen att gaffeltruckarna i Hammarby saknar hastighetsmätare? Borde man inte montera det?
Och kanske en färdskrivare på skjutbordet?
När skall Sverige bli ett land där man tar ansvar i stället för att försöka reglera i fåninga detaljer som saknar relevans?
Men däremot brukar det finns varvräknare så att man inte övervarvar motorn, eller kör på fel varvtal. I alla fall på traktorer.

Klarar man inte av att hålla rätt hastighet med gullplutten utan hastighetsmätare lär man inte göra det med heller!
Man skall inte titta på hastighetsmätaren när man rangerar, man skall titta på spåret och signalgivaren, och anpassa hastigheten efter omständigheterna!

Vet arbetsmiljöinspektionen att gaffeltruckarna i Hammarby saknar hastighetsmätare? Borde man inte montera det?
Och kanske en färdskrivare på skjutbordet?

När skall Sverige bli ett land där man tar ansvar i stället för att försöka reglera i fåninga detaljer som saknar relevans?

Re: Jag blir bara så otroligt ledsen!
Med "anpassa hastigheten efter omständigheterna" brukar medelålders bilförare oftast mena "köra 20% fortare än vad som är tillåtet". I övrigt håller jag helt med dig...Per-Erik skrev:Man skall inte titta på hastighetsmätaren när man rangerar, man skall titta på spåret och signalgivaren, och anpassa hastigheten efter omständigheterna!
Re: Jag blir bara så otroligt ledsen!
Nja, på jordbrukstraktorer av årsmodell 1975+ brukar det förutom varvtalsräknare även normalt finnas hastighetsmätare. På entreprenad- och jordbrukstraktorer av äldre dato saknas vanligen hastighetsmätare.Per-Erik skrev:Traktorer har inte hastighetsmätare. Inte gräsklippare heller. Och inte gaffeltruckar av normal storlek.
Men däremot brukar det finns varvräknare så att man inte övervarvar motorn, eller kör på fel varvtal. I alla fall på traktorer.![]()
Re: Jag blir bara så otroligt ledsen!
Förlåt lite OTRichard Jacobsson skrev:Nja, på jordbrukstraktorer av årsmodell 1975+ brukar det förutom varvtalsräknare även normalt finnas hastighetsmätare. På entreprenad- och jordbrukstraktorer av äldre dato saknas vanligen hastighetsmätare.Per-Erik skrev:Traktorer har inte hastighetsmätare. Inte gräsklippare heller. Och inte gaffeltruckar av normal storlek.
Men däremot brukar det finns varvräknare så att man inte övervarvar motorn, eller kör på fel varvtal. I alla fall på traktorer.![]()
Den traktorn jag körde idag hade bara en angivelse i vindrutan att vid specifikt varvtal per växel så ligger hastigheten på ett förutbestämt värde... inte såg jag spår av någon hastighetsmätare annat än de som tutade på mig, och denna maskin är nog en 97 eller 98a... det finns ju en timräknare i de flesta entreprenadmaskiner för att veta hur många timmar den stackars dieselstånkan gått...
Går inte den att ladda ner nånstans hos http://www.sl.se? Motsvarande i göteborg, "pling"-sidan, finns ju att hitta hos västtrafik även om det kan vara krångligt att hitta rätt på hemsidan...37368 skrev:Det stod om gullplutten i dagens metro! Tyvärr finns inte SL-direktsidan i pdf-versionen på nätet, men i pappersversionen kunde man läsa att gullplutten hade en maxhastighet på c:a 20 km/h.
Re: Jag blir bara så otroligt ledsen!
alla traktorer jag har åkt och kört har det funnits hastighetsmätarePer-Erik skrev:Traktorer har inte hastighetsmätare. Inte gräsklippare heller. Och inte gaffeltruckar av normal storlek.
Men däremot brukar det finns varvräknare så att man inte övervarvar motorn, eller kör på fel varvtal. I alla fall på traktorer.![]()
Klarar man inte av att hålla rätt hastighet med gullplutten utan hastighetsmätare lär man inte göra det med heller!
Man skall inte titta på hastighetsmätaren när man rangerar, man skall titta på spåret och signalgivaren, och anpassa hastigheten efter omständigheterna!![]()
Vet arbetsmiljöinspektionen att gaffeltruckarna i Hammarby saknar hastighetsmätare? Borde man inte montera det?
Och kanske en färdskrivare på skjutbordet?![]()
När skall Sverige bli ett land där man tar ansvar i stället för att försöka reglera i fåninga detaljer som saknar relevans?
Re: Jag blir bara så otroligt ledsen!
Förr var det nog vanligare med varv- än hastighetsmätare på traktorer. Och dessutom en traktortimme-mätare i stället för km-mätare. Vad en traktortimma är har jag aldrig fått något begrepp om. (Har inte försökt heller i "modern" tid!)Acela skrev:alla traktorer jag har åkt och kört har det funnits hastighetsmätarePer-Erik skrev:Traktorer har inte hastighetsmätare. Inte gräsklippare heller. Och inte gaffeltruckar av normal storlek.
Men däremot brukar det finns varvräknare så att man inte övervarvar motorn, eller kör på fel varvtal. I alla fall på traktorer.![]()
Klarar man inte av att hålla rätt hastighet med gullplutten utan hastighetsmätare lär man inte göra det med heller!
Man skall inte titta på hastighetsmätaren när man rangerar, man skall titta på spåret och signalgivaren, och anpassa hastigheten efter omständigheterna!![]()
Vet arbetsmiljöinspektionen att gaffeltruckarna i Hammarby saknar hastighetsmätare? Borde man inte montera det?
Och kanske en färdskrivare på skjutbordet?![]()
När skall Sverige bli ett land där man tar ansvar i stället för att försöka reglera i fåninga detaljer som saknar relevans?
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Det ska nog vara med vinden och solen i ryggen och hemlängtan, det. Det stämde kanske när den (och de två syskonen 9231 och 9232) byggdes 1948 och hade strömavtagare på taket. Nu betvivlar jag starkt att den kommer över 15 km/h. (Fast man kanske skulle be grabbarna i HY att ta ut den på spår 0 och stå på allt vad det går......)37368 skrev:Det stod om gullplutten i dagens metro! Tyvärr finns inte SL-direktsidan i pdf-versionen på nätet, men i pappersversionen kunde man läsa att gullplutten hade en maxhastighet på c:a 20 km/h.
Och med 52 ton C14H i kroken går det inte över 10 km/h.
//Lars S
Hur hittade du dit???NerdBoy skrev:http://www.sl.se/upload/sl_i_metro/uplo ... berLOW.pdf

http://www.sl.se/ -> Nyhetsarkiv (i menyn till vänster) -> SL i Metro (i menyn ovanför)37368 skrev:Hur hittade du dit???NerdBoy skrev:http://www.sl.se/upload/sl_i_metro/uplo ... berLOW.pdf
Ibland kan det ta en dag eller två innan filerna kommer dit.
Dom kanske menar att det är ett arbetsredskap som är klassat med sth 20 vilket gör att den lyder under ett enklare regelverk än fordon som ska gå full hastighet.37368 skrev:Det stod om gullplutten i dagens metro! Tyvärr finns inte SL-direktsidan i pdf-versionen på nätet, men i pappersversionen kunde man läsa att gullplutten hade en maxhastighet på c:a 20 km/h.