Vid Hornstull...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

yujin skrev:
en annan sak jag har sett är att ibland kan det stå ex, 29, sen 15 med små siffror efter.. vad är det för siffror
Tex 2915

29 = Linjenummer
15 = Turnummer
Är inte det här totalt värdelös information för resenären? Vad ska man använda turnumret till? Ringa till SL och klaga på att det visserligen gick ett tåg exakt den tid man tänkt åka och det kom fram minst så fort som utlovat, men det var fel omlopp? :)
Henrik N skrev:Tror snarare att det är vändtiden vid slutstationen som är boven i dramat här.. I Norsborg har man oftast bara 4-5 min på sig att stanna, avaktivera, gå till andra änden och aktivera tåget igen så jag tror helt enkelt att förarna inte känner någon större lust att stå och veva fram Ropsten för att de vill avgå från Norsborg i tid.
Hur ser listorna man vevar fram ut? Sitter destinationerna som tåg ofta växlar mellan invid varandra, och destinationer på andra grenar på samma bana strax invid varandra, eller sitter de i nån annan ordning t.ex. bokstavsordning eller hur de råkat tillkomma?

Vad sägs om en så enkel grej som en skärm som fälls för skyltskåpet, och så kanske en såndär "du har glömt lyset på i bilen"-summer som indikerar att den skärmens tillstånd inte matchar hyttens tillstånd (aktiverad hytt = skärm bortfälld, avaktiverad hytt = skärm förfälld).
Då räcker det att dra i en spak varje gång man aktiverar/avaktiverar en hytt...

Just det här att folk måste lära sig att man ska lita på en skylt och strunta i en annan när de ideligen visar olika saker är sånt som är direkt fientligt för de som är "nybörjare" i kollektivtrafiken.

Jämför med dödssynden att ute i glesbygden (framförallt före internet-tiden) sätta upp en tabell på en hållplats som innehåller kryss och streck för olika hållplatser utan att förklara vad kryss respektive streck betyder... (jag tror att 'ab mellansvensk ombinusstrafik' gjorde sig skyldiga till detta på linje 821 eskilstuna-örebro, men det kan ha varit linje 321 hos länstrafiken i örebro län detta gällde).
76
Inlägg: 88
Blev medlem: måndag 27 mars 2006 21:51

Inlägg av 76 »

Acela skrev: är det någon skillnad på Block, Tur, Omlopp igentligen
förutom att det är äldre och nyare ord man använder
För att göra det ännu mer förvirrat så heter det "kurs" i Uppsala (GUB).
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

76 skrev:
Acela skrev: är det någon skillnad på Block, Tur, Omlopp igentligen
förutom att det är äldre och nyare ord man använder
För att göra det ännu mer förvirrat så heter det "kurs" i Uppsala (GUB).
Det verkar som om det uttrycket använts hos GS för evigheter sen :9
Sparkfot
Inlägg: 3586
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

M224 skrev:
Sparkfot skrev:
M224 skrev: Dom skyltarna kan visa lite vad som helst, iaf dom som vevas manuellt.

Det är lustigt att SL satsar så hårt på bussarna med buss-PC och allt, men Cx-vagnarnas skyltning är mer eller mindre ett skämt.

Trevlig bild f.ö 8)
Nu får allt förklara dig om cx vagnars skyltning! :x
Vad ska jag förklara? Skyltningen är värdelös, dom kan lika gärna montera en plåt över skyltskåpen. Vad är det som gör att vår t-bana är så unik att vi ska ha vagnar med usel skyltning? Har inte sett detta fenomen i någon annan tunnelbana i världen.
Det spelar väl ingen större roll om det står Norsborg på ena ändan och Ropsten på den andra? Man spar tid genom att låta det vara. Finns jue de förarna som vevar fram Fruängen vid Lih när de väntar på att få vända uppe på bryggan.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Sparkfot skrev:
M224 skrev:
Sparkfot skrev: Nu får allt förklara dig om cx vagnars skyltning! :x
Vad ska jag förklara? Skyltningen är värdelös, dom kan lika gärna montera en plåt över skyltskåpen. Vad är det som gör att vår t-bana är så unik att vi ska ha vagnar med usel skyltning? Har inte sett detta fenomen i någon annan tunnelbana i världen.
Det spelar väl ingen större roll om det står Norsborg på ena ändan och Ropsten på den andra? Man spar tid genom att låta det vara. Finns jue de förarna som vevar fram Fruängen vid Lih när de väntar på att få vända uppe på bryggan.
Jo det spelar roll tycker jag, då kan det ju lika gärna så 165 fram på bussen och 143 bak?
Sparkfot
Inlägg: 3586
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

M224 skrev:
Sparkfot skrev:
M224 skrev: Vad ska jag förklara? Skyltningen är värdelös, dom kan lika gärna montera en plåt över skyltskåpen. Vad är det som gör att vår t-bana är så unik att vi ska ha vagnar med usel skyltning? Har inte sett detta fenomen i någon annan tunnelbana i världen.
Det spelar väl ingen större roll om det står Norsborg på ena ändan och Ropsten på den andra? Man spar tid genom att låta det vara. Finns jue de förarna som vevar fram Fruängen vid Lih när de väntar på att få vända uppe på bryggan.
Jo det spelar roll tycker jag, då kan det ju lika gärna så 165 fram på bussen och 143 bak?
Varför då? Passagerarna lär inte störa sig på det om det står Norsborg bak och Ropsten fram?!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Sparkfot skrev:
M224 skrev:
Sparkfot skrev: Det spelar väl ingen större roll om det står Norsborg på ena ändan och Ropsten på den andra? Man spar tid genom att låta det vara. Finns jue de förarna som vevar fram Fruängen vid Lih när de väntar på att få vända uppe på bryggan.
Jo det spelar roll tycker jag, då kan det ju lika gärna så 165 fram på bussen och 143 bak?
Varför då? Passagerarna lär inte störa sig på det om det står Norsborg bak och Ropsten fram?!
Tågets slutstation skall stå i båda ändar av tåget som på C20, skulle IDTS skylten inte fungera så skall man veta vart tåget går om man går på i sista vagnen.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Sparkfot skrev:
M224 skrev:
Sparkfot skrev: Det spelar väl ingen större roll om det står Norsborg på ena ändan och Ropsten på den andra? Man spar tid genom att låta det vara. Finns jue de förarna som vevar fram Fruängen vid Lih när de väntar på att få vända uppe på bryggan.
Jo det spelar roll tycker jag, då kan det ju lika gärna så 165 fram på bussen och 143 bak?
Varför då? Passagerarna lär inte störa sig på det om det står Norsborg bak och Ropsten fram?!
Inte de som redan åker men den som för första gången valt att prova att låta bilen stå och åka kollektivt och ska till Norsborg och hamnar i Ropsten blir nog redigt förbannad även om denne upptäcker missen efter bara en hållplats.

Likaså turister och andra "utsocknes". Det är nog rätt vanligt att om det blir kö på en bussstation där hållplatserna ligger på rad längs en sicksackformad kant att bussarna helt fräckt stannar vid läget bakom, och då lär sig folk garanterat att läsa på fordonet och inte på hållplatsskyltarna...
Sparkfot
Inlägg: 3586
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

M224 skrev:
Sparkfot skrev:
M224 skrev: Jo det spelar roll tycker jag, då kan det ju lika gärna så 165 fram på bussen och 143 bak?
Varför då? Passagerarna lär inte störa sig på det om det står Norsborg bak och Ropsten fram?!
Tågets slutstation skall stå i båda ändar av tåget som på C20, skulle IDTS skylten inte fungera så skall man veta vart tåget går om man går på i sista vagnen.
Då väl föraren infomera via vagnarnas högtalare vilken dest. tåget har!! F.ö så brukar det stå skyltar på perrongerna från vilka plattformar respektive tåg avgår!
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

Inlägg av Acela »

M224 skrev:
Sparkfot skrev:
M224 skrev: Jo det spelar roll tycker jag, då kan det ju lika gärna så 165 fram på bussen och 143 bak?
Varför då? Passagerarna lär inte störa sig på det om det står Norsborg bak och Ropsten fram?!
Tågets slutstation skall stå i båda ändar av tåget som på C20, skulle IDTS skylten inte fungera så skall man veta vart tåget går om man går på i sista vagnen.
då tittar man på sidan på en C20.. där står det med..eller så får man fråga chaufören eller läsa inne i vagnen
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Acela skrev:
M224 skrev:
Sparkfot skrev: Varför då? Passagerarna lär inte störa sig på det om det står Norsborg bak och Ropsten fram?!
Tågets slutstation skall stå i båda ändar av tåget som på C20, skulle IDTS skylten inte fungera så skall man veta vart tåget går om man går på i sista vagnen.
då tittar man på sidan på en C20.. där står det med..eller så får man fråga chaufören eller läsa inne i vagnen
Chafför heter det inte i tunnelbanan, dessutom så finns det bara yttre skyltar på C20 (på sidan) på M-delen. Dessutom handlade ämnet om skyltningen på Cx så jag förstår inte varför vi i all fridens namn skall blanda in C20?
Användarens profilbild
Henrik N
Inlägg: 511
Blev medlem: lördag 04 januari 2003 9:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik N »

Henrik N skrev:Tror snarare att det är vändtiden vid slutstationen som är boven i dramat här.. I Norsborg har man oftast bara 4-5 min på sig att stanna, avaktivera, gå till andra änden och aktivera tåget igen så jag tror helt enkelt att förarna inte känner någon större lust att stå och veva fram Ropsten för att de vill avgå från Norsborg i tid.
mats skrev:Hur ser listorna man vevar fram ut? Sitter destinationerna som tåg ofta växlar mellan invid varandra, och destinationer på andra grenar på samma bana strax invid varandra, eller sitter de i nån annan ordning t.ex. bokstavsordning eller hur de råkat tillkomma? Vad sägs om en så enkel grej som en skärm som fälls för skyltskåpet, och så kanske en såndär "du har glömt lyset på i bilen"-summer som indikerar att den skärmens tillstånd inte matchar hyttens tillstånd (aktiverad hytt = skärm bortfälld, avaktiverad hytt = skärm förfälld).
Då räcker det att dra i en spak varje gång man aktiverar/avaktiverar en hytt...

Om jag minns rätt så är det gröna linjens destinationer i början av rullen och sedan kommer röda. Finns en liten guide som sitter innanför luckan där varje destination har ett nummer och så är det bara att veva tills man ser rätta numret och då ska även rätt destination synas i fronten.
Låter som en smart idé, borde inte vara så svår att fixa till.
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Skyltbelysningen är kopplad så att den bara fungerar när förarhytten är aktiverad (gäller vagnar med manuell destinationsskylt). Hur som helst vore ju det bästa om man skyltade rätt i båda ändarna, det är bara det att om man gör det så riskeras att tåget åker omkring hela dagen med Ropsten eller nåt i båda ändarna.
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

Inlägg av Acela »

M224 skrev:
Acela skrev:
M224 skrev: Tågets slutstation skall stå i båda ändar av tåget som på C20, skulle IDTS skylten inte fungera så skall man veta vart tåget går om man går på i sista vagnen.
då tittar man på sidan på en C20.. där står det med..eller så får man fråga chaufören eller läsa inne i vagnen
Chafför heter det inte i tunnelbanan, dessutom så finns det bara yttre skyltar på C20 (på sidan) på M-delen. Dessutom handlade ämnet om skyltningen på Cx så jag förstår inte varför vi i all fridens namn skall blanda in C20?
4

tänkte fel.. förlåt då mäster
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Londons tunnelbana hade ju ånglok från början, de kanske hade chaufförer (= eldare)? :wink:
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

mats skrev:
yujin skrev:
en annan sak jag har sett är att ibland kan det stå ex, 29, sen 15 med små siffror efter.. vad är det för siffror
Tex 2915

29 = Linjenummer
15 = Turnummer
Är inte det här totalt värdelös information för resenären? Vad ska man använda turnumret till? Ringa till SL och klaga på att det visserligen gick ett tåg exakt den tid man tänkt åka och det kom fram minst så fort som utlovat, men det var fel omlopp? :)
Turnumret användes i en grå forntid för att föraren vid uttag från depån enkelt skulle veta vilket tåg han skulle ha, det vevades fram av rangerarna, även vid avlösning var det bra att veta vilket tåg det var som kom utan att behöva fråga hela tiden.

//Lars
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Sparkfot skrev:
M224 skrev:Varför då? Passagerarna lär inte störa sig på det om det står Norsborg bak och Ropsten fram?!
Tågets slutstation skall stå i båda ändar av tåget som på C20, skulle IDTS skylten inte fungera så skall man veta vart tåget går om man går på i sista vagnen.
Då väl föraren infomera via vagnarnas högtalare vilken dest. tåget har!![/quote]

Men varför ska föraren informera om IDTS-skyltarna inte funkgerar, men däremot inte om tåget är felskyltat i bakänden, det hjälper ju inte nån "utomsocknes"/"nybörjare"?!?
Sparkfot skrev:F.ö så brukar det stå skyltar på perrongerna från vilka plattformar respektive tåg avgår!
Enkelspårsdrift, omläggningar, specialfall o.s.v. brukar inte "rå på" de skyltarna...
Henrik N skrev:Om jag minns rätt så är det gröna linjens destinationer i början av rullen och sedan kommer röda. Finns en liten guide som sitter innanför luckan där varje destination har ett nummer och så är det bara att veva tills man ser rätta numret och då ska även rätt destination synas i fronten.
Aha, bra att man tänkt så att det inte blir enormt mycket jobb i alla fall...
Henrik N skrev:Låter som en smart idé, borde inte vara så svår att fixa till.
Risken är väl att nån förståsigpåare mumlar nåt om risk att det blir för varmt i skyltskåpet o.s.v. :) :)

En intressant sak är att göteborgs M28-spårvagnar som är tillverkade på 1960-talet har både "prator" och som jag fattat det så är de utvändiga skyltarna elektroniska vilket gör att föraren rätt enkelt väljer destination. (däremot är linjenummersiffran manuellt vevad på ett gäng ställen på varje vagn).
daniel_s skrev:Skyltbelysningen är kopplad så att den bara fungerar när förarhytten är aktiverad (gäller vagnar med manuell destinationsskylt). Hur som helst vore ju det bästa om man skyltade rätt i båda ändarna, det är bara det att om man gör det så riskeras att tåget åker omkring hela dagen med Ropsten eller nåt i båda ändarna.
Aha... fast texten syns väl oftast även om skylten är släckt? Vad sägs om en till skylt där det står "obs skylten gäller ej" som lyser när hytten inte är aktiverad? :) :)
Lars Ödlund skrev:
mats skrev:
yujin skrev: Tex 2915

29 = Linjenummer
15 = Turnummer
Är inte det här totalt värdelös information för resenären? Vad ska man använda turnumret till? Ringa till SL och klaga på att det visserligen gick ett tåg exakt den tid man tänkt åka och det kom fram minst så fort som utlovat, men det var fel omlopp? :)
Turnumret användes i en grå forntid för att föraren vid uttag från depån enkelt skulle veta vilket tåg han skulle ha, det vevades fram av rangerarna, även vid avlösning var det bra att veta vilket tåg det var som kom utan att behöva fråga hela tiden.
Aha... En god tanke men de siffrorna kunde ju gott döljas så fort tåget hämtats av föraren...
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:Turnumret användes i en grå forntid för att föraren vid uttag från depån enkelt skulle veta vilket tåg han skulle ha, det vevades fram av rangerarna, även vid avlösning var det bra att veta vilket tåg det var som kom utan att behöva fråga hela tiden.
Det låter som en skröna; rimligen är numret till för att avlösande förare, linjebefäl, mötande tåg m m skall kunna känna igen tåget och avlösa rätt förare/orderge rätt tåg/anmäla felaktigheter.

mats, plattformsskyltarna fungerar utmärkt vid enkelspårsdrift, vid vändning på konstiga ställen brukar däremot förarna glömma att ställa in rätt destination i förväg varvid fel text kommer upp på skyltarna (och kan inte ändras förrän tåget åkt därifrån).
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:Turnumret användes i en grå forntid för att föraren vid uttag från depån enkelt skulle veta vilket tåg han skulle ha, det vevades fram av rangerarna, även vid avlösning var det bra att veta vilket tåg det var som kom utan att behöva fråga hela tiden.
Det låter som en skröna; rimligen är numret till för att avlösande förare, linjebefäl, mötande tåg m m skall kunna känna igen tåget och avlösa rätt förare/orderge rätt tåg/anmäla felaktigheter.

mats, plattformsskyltarna fungerar utmärkt vid enkelspårsdrift, vid vändning på konstiga ställen brukar däremot förarna glömma att ställa in rätt destination i förväg varvid fel text kommer upp på skyltarna (och kan inte ändras förrän tåget åkt därifrån).
Visst, men problemet är väl hur en "nybörjare"/turist ska veta att det är plattformskyltarna och inte skylten bakpå vagnen som visar rätt...
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:Turnumret användes i en grå forntid för att föraren vid uttag från depån enkelt skulle veta vilket tåg han skulle ha, det vevades fram av rangerarna, även vid avlösning var det bra att veta vilket tåg det var som kom utan att behöva fråga hela tiden.
Det låter som en skröna; rimligen är numret till för att avlösande förare, linjebefäl, mötande tåg m m skall kunna känna igen tåget och avlösa rätt förare/orderge rätt tåg/anmäla felaktigheter.

mats, plattformsskyltarna fungerar utmärkt vid enkelspårsdrift, vid vändning på konstiga ställen brukar däremot förarna glömma att ställa in rätt destination i förväg varvid fel text kommer upp på skyltarna (och kan inte ändras förrän tåget åkt därifrån).
Det underlättar att vid uttag av tåg i depån veta vilket tåg av kanske 15 stycken just "du" ska ha.

Hur fungerar det idag?, noterar rangerarna vagnsnr på ledarvagn på utryckningslistan?, att bara ange spårnr kan ställa till problem för nybörjare.

//Lars
Skriv svar