Är inte det här totalt värdelös information för resenären? Vad ska man använda turnumret till? Ringa till SL och klaga på att det visserligen gick ett tåg exakt den tid man tänkt åka och det kom fram minst så fort som utlovat, men det var fel omlopp?yujin skrev:Tex 2915en annan sak jag har sett är att ibland kan det stå ex, 29, sen 15 med små siffror efter.. vad är det för siffror
29 = Linjenummer
15 = Turnummer

Hur ser listorna man vevar fram ut? Sitter destinationerna som tåg ofta växlar mellan invid varandra, och destinationer på andra grenar på samma bana strax invid varandra, eller sitter de i nån annan ordning t.ex. bokstavsordning eller hur de råkat tillkomma?Henrik N skrev:Tror snarare att det är vändtiden vid slutstationen som är boven i dramat här.. I Norsborg har man oftast bara 4-5 min på sig att stanna, avaktivera, gå till andra änden och aktivera tåget igen så jag tror helt enkelt att förarna inte känner någon större lust att stå och veva fram Ropsten för att de vill avgå från Norsborg i tid.
Vad sägs om en så enkel grej som en skärm som fälls för skyltskåpet, och så kanske en såndär "du har glömt lyset på i bilen"-summer som indikerar att den skärmens tillstånd inte matchar hyttens tillstånd (aktiverad hytt = skärm bortfälld, avaktiverad hytt = skärm förfälld).
Då räcker det att dra i en spak varje gång man aktiverar/avaktiverar en hytt...
Just det här att folk måste lära sig att man ska lita på en skylt och strunta i en annan när de ideligen visar olika saker är sånt som är direkt fientligt för de som är "nybörjare" i kollektivtrafiken.
Jämför med dödssynden att ute i glesbygden (framförallt före internet-tiden) sätta upp en tabell på en hållplats som innehåller kryss och streck för olika hållplatser utan att förklara vad kryss respektive streck betyder... (jag tror att 'ab mellansvensk ombinusstrafik' gjorde sig skyldiga till detta på linje 821 eskilstuna-örebro, men det kan ha varit linje 321 hos länstrafiken i örebro län detta gällde).