Vid Hornstull...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Vid Hornstull...

Inlägg av Bussmicke »

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Skyltat till Norsborg på tåget och Ropsten på skyltarna... båda linje 13.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Ivers1991 skrev:Skyltat till Norsborg på tåget och Ropsten på skyltarna... båda linje 13.
Dom skyltarna kan visa lite vad som helst, iaf dom som vevas manuellt.

Det är lustigt att SL satsar så hårt på bussarna med buss-PC och allt, men Cx-vagnarnas skyltning är mer eller mindre ett skämt.

Trevlig bild f.ö 8)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

M224 skrev:
Ivers1991 skrev:Skyltat till Norsborg på tåget och Ropsten på skyltarna... båda linje 13.

Det är lustigt att SL satsar så hårt på bussarna med buss-PC och allt, men Cx-vagnarnas skyltning är mer eller mindre ett skämt.
Största skämtet är väl ändå "Ropsten-Gåshaga", det kunde ju lika gärna bara stå "ordinarie trafik" eller nåt sånt på vagnen :)

Folk kanske har lärt sig att plattformskyltarna 'alltid' visar rätt i tunnelbanan?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Klart att bussskyltningen är viktigare än Cx-skyltningen. I T-banan är det ju plattformsskyltningen som man tittar efter.
I det aktuella fallet är det väl så att föraren valt att skylta med rätt destination i fronten, men däremot alltid fel i aktern. Då slipper de ju ändra skyltningen. Det sättet att skylta är väl tämligen vanligt.
Nu pratar jag Cx, inte C20!
Acela

Inlägg av Acela »

alla gamla tåg jag ser ät skyltade så..

ex. Farsta i ena änden
och Alvik I andra

som ex.

för att när väl tåget byter riktning så är tåget färdigskyltat på den änden..

man tittar ju vad som står fram, inte bak :P

en annan sak jag har sett är att ibland kan det stå ex, 29, sen 15 med små siffror efter.. vad är det för siffror
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

en annan sak jag har sett är att ibland kan det stå ex, 29, sen 15 med små siffror efter.. vad är det för siffror
Tex 2915

29 = Linjenummer
15 = Turnummer
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

M224 skrev:

Trevlig bild f.ö 8)
Nu får allt förklara dig om cx vagnars skyltning! :x
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Sparkfot skrev:
M224 skrev:

Trevlig bild f.ö 8)
Nu får allt förklara dig om cx vagnars skyltning! :x
Vad ska jag förklara? Skyltningen är värdelös, dom kan lika gärna montera en plåt över skyltskåpen. Vad är det som gör att vår t-bana är så unik att vi ska ha vagnar med usel skyltning? Har inte sett detta fenomen i någon annan tunnelbana i världen.
Användarens profilbild
Henrik N

Inlägg av Henrik N »

Tror snarare att det är vändtiden vid slutstationen som är boven i dramat här.. I Norsborg har man oftast bara 4-5 min på sig att stanna, avaktivera, gå till andra änden och aktivera tåget igen så jag tror helt enkelt att förarna inte känner någon större lust att stå och veva fram Ropsten för att de vill avgå från Norsborg i tid.

Fast skyltningen brukar vara bättre när det är lyx-Cx, då är det bara att knappa in rätt destination i tumhjulet så fixar den det själv.
Acela

Inlägg av Acela »

yujin skrev:
Tex 2915

29 = Linjenummer
15 = Turnummer
precis... okej.. tur nummer, kan man inte säga omlopp, eller avlopp som råkade säga en gång
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Acela skrev:
yujin skrev:
Tex 2915

29 = Linjenummer
15 = Turnummer
precis... okej.. tur nummer, kan man inte säga omlopp, eller avlopp som råkade säga en gång
Klart man kan säga omlopp. Men turnummer är det riktiga.
Professionell tyckare
Acela

Inlägg av Acela »

Kantorn skrev:
Acela skrev:
yujin skrev: Tex 2915

29 = Linjenummer
15 = Turnummer
är det någon skillnad på Block, Tur, Omlopp igentligen
förutom att det är äldre och nyare ord man använder
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Acela skrev:
Kantorn skrev:
Acela skrev: precis... okej.. tur nummer, kan man inte säga omlopp, eller avlopp som råkade säga en gång
är det någon skillnad på Block, Tur, Omlopp igentligen
förutom att det är äldre och nyare ord man använder
Det ska jag låta vara osagt. När jag var med i SvOF så talades det om turlistor, där de olika turerna stod. Kan vi få svar av någon expert på området, dvs någon som själv kör buss eller TuB?
Professionell tyckare
Acela

Inlägg av Acela »

block sa man ju om bussarna förut..
iaf enligt denna.

Bild
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Acela skrev:block sa man ju om bussarna förut..
iaf enligt denna.

Bild
Kan vi få svar av någon expert på området, dvs någon som själv kör buss eller TuB? Jag är inte intresserad av vad elektronikfirmor kallar det. Ibland har de inte rätt terminologi.
Professionell tyckare
37368

Inlägg av 37368 »

När man kör tunneltåg och pratar över radion görs alltid anropen till och från trafikledningen i stil med "linje 18 tur 2" eller möjligtvis bara "tur 2". De riktigt ambitiösa säger "line 18 tur 2 infarten Gullmarsplan söderut" Jag har aldrig hört något annat än "tur" i anropen iaf.

På bana 1 och 2 brukar man oftast ropa ut linjenummer & turnummer också eftersom det då går snabbare för trafikledaren att hitta tåget i systemet (trots att alla linje 18 har turnummer 1, 2, o.s.v., linje 17 har 20, 21, o.s.v. linje 19 har 30, 31, o.s.v. :twisted: ) samt att ett tåg går på samma linje under hela trafikdygnet. På bana 3 som är mindre brukar förarna oftast bara ropa turnummer, dels eftersom det finns såpass få tåg i trafik så dessa är lätt att hitta, dels eftersom ett tåg kör varannan tur till akalla (linje 11), varannan till hjulsta (linje 10) (gäller ej under rusningen) och det då blir rörigare med linjenummer kontra turnummer.

Vissa C6H-vagnar har en elektrisk destinationsrulle som man inte vevar runt, utan den styr sig själv beroende på vad som står inställt på tumhjulen i förarhytten. På flertalet (alla?) C6H har man till och med plockat bort linje- och turnummerrullen vilket verkar vara fallet på 2706 som Micke fotat.
Acela

Inlägg av Acela »

Kantorn skrev:
Acela skrev:block sa man ju om bussarna förut..
iaf enligt denna.

Bild
Kan vi få svar av någon expert på området, dvs någon som själv kör buss eller TuB? Jag är inte intresserad av vad elektronikfirmor kallar det. Ibland har de inte rätt terminologi.
det är ju SL själva eller kanske Busslink som har bestämmt vad det ska stå.. inte nått elektronik firma.. sen var det ju jag som startade själva diskutionen om tur, block och omlopp :P
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

37368 skrev:När man kör tunneltåg och pratar över radion görs alltid anropen till och från trafikledningen i stil med "linje 18 tur 2" eller möjligtvis bara "tur 2". De riktigt ambitiösa säger "line 18 tur 2 infarten Gullmarsplan söderut" Jag har aldrig hört något annat än "tur" i anropen iaf.
Men det allra vanligaste är nog "arton två".
Vissa C6H-vagnar har en elektrisk destinationsrulle som man inte vevar runt, utan den styr sig själv beroende på vad som står inställt på tumhjulen i förarhytten. På flertalet (alla?) C6H har man till och med plockat bort linje- och turnummerrullen vilket verkar vara fallet på 2706 som Micke fotat.
Linje- och turnummerrullarna är övertäckta/borttagna på C6 med manuella destinationsskyltar, däremot finns de kvar på "lyxvagnarna" där de är elektriskt manövrerade. Naturligtvis finns det undantag åt båda hållen...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Acela skrev:
det är ju SL själva eller kanske Busslink som har bestämmt vad det ska stå.. inte nått elektronik firma.. sen var det ju jag som startade själva diskutionen om tur, block och omlopp :P
Ber om ursäkt, men mitt önskemål var att man inte skulle gissa, utan ta reda på fakta.
Som många andra här har sagt så är det ju fortfarande "tur" som cirkulerar. Vad står det i TRI-TUB eller var man nu kan hitta sådant?
Professionell tyckare
Skriv svar