Det förutsätter ju att bussföraren har dessa kunskaper. Här i stan (den riktiga stan) är det rätt vanligt att ersättningstrafiken körs av förortsförare med ringa kunskap om innerstadens geografi. (I och för sig förekommer det att även innerstadsförarna har dåliga kunskaper om innerstadens geografi...)mats skrev:Allmänt appropå den här tråden (jag har kanske redan skrivit det här nu) så borde man kanske tänka till lite hur man hanterar störningar i trafiken. Om alla spårvagnar i centrala göteborg är utslagna p.g.a. kontaktledningsras så bör bussförarna åtminstone kunna säga mer än att "bussen går till heden" utan också säga saker i stil med "det är 700 meter till kungsportsplatsen från heden, och före heden stannar bussen vid valand.
Bemötande
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
I göteborg verkar ersättningstrafik bara köras om ett stopp i spårvagnstrafiken planerats i förväg...daniel_s skrev:Det förutsätter ju att bussföraren har dessa kunskaper. Här i stan (den riktiga stan) är det rätt vanligt att ersättningstrafiken körs av förortsförare med ringa kunskap om innerstadens geografi. (I och för sig förekommer det att även innerstadsförarna har dåliga kunskaper om innerstadens geografi...)mats skrev:Allmänt appropå den här tråden (jag har kanske redan skrivit det här nu) så borde man kanske tänka till lite hur man hanterar störningar i trafiken. Om alla spårvagnar i centrala göteborg är utslagna p.g.a. kontaktledningsras så bör bussförarna åtminstone kunna säga mer än att "bussen går till heden" utan också säga saker i stil med "det är 700 meter till kungsportsplatsen från heden, och före heden stannar bussen vid valand.
det jag tänkte är att "förortbussarna" kan alltså rulla motsvarande ett par hållplatser till för att täcka/möta varandra vid spårtrafikhaveri. Det är väl inte helt lätt att göra en stockholmsjämförelse men tänk dig den teoretiska tanken att om tunnelbanan havererat så låter man bussarna som kör vid tekniska högskolan/östra station möta bussarna som kör vid slussen på nåt vis, med skillnaden att avståndet mellan heden och nisseterminalen i göteborg är så mycket kortare.
Så kan man inte göra, för så har vi aldrig gjort, med undantag för bussarna till Gullmarsplan som brukar åka till Skanstull ibland (som om de tröga stockholmarna skulle hitta dem där).mats skrev:det jag tänkte är att "förortbussarna" kan alltså rulla motsvarande ett par hållplatser till för att täcka/möta varandra vid spårtrafikhaveri. Det är väl inte helt lätt att göra en stockholmsjämförelse men tänk dig den teoretiska tanken att om tunnelbanan havererat så låter man bussarna som kör vid tekniska högskolan/östra station möta bussarna som kör vid slussen på nåt vis, med skillnaden att avståndet mellan heden och nisseterminalen i göteborg är så mycket kortare.
hehe, ja, vad klassiskt det där "så kan vi inte göra för så har vi aldrig jort" ärdaniel_s skrev:Så kan man inte göra, för så har vi aldrig gjort, med undantag för bussarna till Gullmarsplan som brukar åka till Skanstull ibland (som om de tröga stockholmarna skulle hitta dem där).mats skrev:det jag tänkte är att "förortbussarna" kan alltså rulla motsvarande ett par hållplatser till för att täcka/möta varandra vid spårtrafikhaveri. Det är väl inte helt lätt att göra en stockholmsjämförelse men tänk dig den teoretiska tanken att om tunnelbanan havererat så låter man bussarna som kör vid tekniska högskolan/östra station möta bussarna som kör vid slussen på nåt vis, med skillnaden att avståndet mellan heden och nisseterminalen i göteborg är så mycket kortare.