Spor i Stockholm - 3 kjappe spørsmål

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Spor i Stockholm - 3 kjappe spørsmål

Inlägg av Yngve »

1) Har Lidingöbanan (fortsatt) sporforbindelse til Järnvägsnettet?

2) Har Saltsjöbanan sporforbindelse med Järnvägsnettet?

3) Har Djurgårdlinjen sporforbindelse med noe som helst?

Jeg har en mistanke om at riktig svar er Ja, Ja, Nei men det kunne vært intressant å få det bekreftet.


Yngve
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:46, redigerad totalt 1 gånger.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Johan Eriksson skrev:
Förbindelsen i Stadsgården som förbinder SB med resten av världen finns kvar men används inte längre. Det ska användas i samband med en utfärd i maj men annars åker SBs vagnar lastbil vid större revisioner.
Att det körs med lastbil istället för spår beror troligen på att det går snabbare... annars måste man ju köra runt allt och dessutom köra tåget med tre lok.... först Z66 16, sen nåt SJ-lok, sen nåt TUB-lok...
Bantekniker
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

24/5 utflyktsdag

Inlägg av Per Lind »

Hejsan,
24 maj är dagen ifråga.
SSS har hyrt SMOK's 50-talsmotorvagnar som börjar i Falköping och kör upp till Stockholm med påstigning efter vägen.
Sedan blir det en fantastisk rundtur på diverse spår som man troligtvis aldrig kommer att kunna åka persontåg på.
Gasverket, Saltsjöbanan och en mängd industrispår. Förmodligen blir det en bit på Tvärbanan också?
Skynda och anmäl till SSS resesektion.
2 vagnar redan fullsatta!
-Per
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 24/5 utflyktsdag

Inlägg av Mikael R »

Per Lind skrev:Hejsan,
24 maj är dagen ifråga.
SSS har hyrt SMOK's 50-talsmotorvagnar som börjar i Falköping och kör upp till Stockholm med påstigning efter vägen.
Sedan blir det en fantastisk rundtur på diverse spår som man troligtvis aldrig kommer att kunna åka persontåg på.
Gasverket, Saltsjöbanan och en mängd industrispår. Förmodligen blir det en bit på Tvärbanan också?
Skynda och anmäl till SSS resesektion.
2 vagnar redan fullsatta!
-Per
"Off-Topic"

Självklart måste man följa med på den utflykten. Men hur har man tänkt sig att komma upp till Gasverket? Sist jag vandrade där, förra sommaren, var spåret totalt igenvuxet. Och det var inga små växter som försvinner när vintern kommer utan det var krafiga grenar. Har man rensat där nu?
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Johan Eriksson skrev:Svaret är väl tyvärr nej, nej och nej!
Vid Ropsten saknas en bit spår som aldrig återlades efter ett gatuarbete.
Når forsvant denne (og når opphørte bruken)?

Yngve
Gyllis
Inlägg: 203
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:30
Ort: Aneby

Re: 24/5 utflyktsdag

Inlägg av Gyllis »

Mikael R skrev:
Självklart måste man följa med på den utflykten. Men hur har man tänkt sig att komma upp till Gasverket? Sist jag vandrade där, förra sommaren, var spåret totalt igenvuxet. Och det var inga små växter som försvinner när vintern kommer utan det var krafiga grenar. Har man rensat där nu?
Det låter som du blandar ihop Gasverket med värmeverket i Värtan. Det går inga vagnar till Gasverket längre men en stor del av spåret används som utdragspår för vagnar till/från färjeläget. Spåret upp till värmeverket stämmer däremot på din beskrivning men bränsle dit levereras inte den vägen utan via spåret mot Lidingö (det som är brutet längre fram) till en lossningsanläggning som via kulvertar transporterar bränslet upp till värmeverket. Denna anläggning tar också emot bränsle som levereras sjöledes.

Mvh Gyllis
Erland

Inlägg av Erland »

Per Lind skrev
Hejsan,
24 maj är dagen ifråga.
SSS har hyrt SMOK's 50-talsmotorvagnar som börjar i Falköping och kör upp till Stockholm med påstigning efter vägen.
Sedan blir det en fantastisk rundtur på diverse spår som man troligtvis aldrig kommer att kunna åka persontåg på.
Gasverket, Saltsjöbanan och en mängd industrispår. Förmodligen blir det en bit på Tvärbanan också?
Då har alltså byggfirman som belamrat spåren i Södra Hammarbyhamnen exakt en månad på sig att städa upp upp nu! Hoppas de är medvetna om detta.
Gunnar

Inlägg av Gunnar »

Hmm...

Gick förbi stadsgårdshamnen härom dagen. Det pågår gatuarbete och spåren var brutna. Såg ut att vara tämligen omfattande arbeten.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Erland skrev:Per Lind skrev
Hejsan,
24 maj är dagen ifråga.
SSS har hyrt SMOK's 50-talsmotorvagnar som börjar i Falköping och kör upp till Stockholm med påstigning efter vägen.
Sedan blir det en fantastisk rundtur på diverse spår som man troligtvis aldrig kommer att kunna åka persontåg på.
Gasverket, Saltsjöbanan och en mängd industrispår. Förmodligen blir det en bit på Tvärbanan också?
Då har alltså byggfirman som belamrat spåren i Södra Hammarbyhamnen exakt en månad på sig att städa upp upp nu! Hoppas de är medvetna om detta.
Nej, för Saltsjöbanan vet inte att ni skall komma... SMoK kanske bör meddela Saltsjöbanan om detta, liksom de bör meddela Stockholms Hamn...
det det har varit upprävt länge...
Bantekniker
Skriv svar