Som gammal "buss och tågdiggare" samt yrkesman i branschen sedan många år blir jag ledsen när jag läser "Acelas" inlägg överst i tråden.
Hur kan man komma på tanken att ge sig in i SLs trafikledningssystem och rent ut sagt leka!?
Visst är det kul att trycka på knappar och lära sig hur saker funkar, det tycker jag med. Men man måste alltid ha respekt för andras grejer!
Jag går inte in till grannen och pillar å fixar, bara för att han glömt låsa dörren!
På samma sätt är det ju här, utställaren eller ägaren har glömt "låsa dörren" dvs man borde dragit ur sladden till systemet eller liknande.
Att då utnyttja tillfället för att olovligen utnyttja, leka med, och störa kommunikationsradiosystemet är skamligt!
Kapaciteten i radionäten är begränsad. Det är även resurserna hos trafikledningen som får ta emot samtalen. Varje onödigt samtal är en störning i arbetet och en risk att blockera ett viktigt anrop från någon förare.
Som buss eller tågentusiast måste man visa ödmjukhet och respekt för dem som arbetar i företagen och för säkerheten!
Varje sådan här händelse gör det i förlängningen svårare för föreningar som SJK, SvOf och SSS att samarbeta med trafikföretag som SJ, SL, Connex, Swebus etc. Vi är helt beroende av goda relationer för att kunna ordna utfärder och studiebesök.
Även verksamheten på t.ex. Djurgårdslinjen och andra museibanor m.m. riskerar i förlängningen att ta skada när representanter för "trafikhobbyn" inte visar respekt för andras egendom.
Detta oavsett om man är medlem i någon förening eller bara är ute och "diggar" på egen hand. Men det är naturligtvis ännu mer illa om man är medlem i en "diggarförening" som Spårvägssällskapet och inte visar respekt.
Nu tycker säkert någon att jag borde ta detta direkt med den berörde. Det skall jag naturligtvis också göra! Men jag känner också att jag måste "göra en markering" och tydliggöra att det som beskrivits här är något som vi bestämt måste ta avstånd från!
Per-Erik Selking
Medlemsansvarig
Svenska Spårvägssällskapet