Om Berlin U-bahn (U55 mm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Piirka skrev:
LÅ1 skrev: Jag tycker att en lösning med att lyfta ner (och upp) vagnar med kran verkar omständigt och inte lämpat för reguljär hantering, men det kanske är en amatörmässig uppfattning! :roll:
I tunnelbanan i Glasgow hade man ett liknande system med hissning upp och ner av vagnarna med en kran. Förbindelsespår byggdes ner till "the Clockwork Orange" byggdes åren 1977-1980.

På Waterloo&City-linjen i London fanns det fram till år 1990 en hissanordning vid Waterloo-stationen där vagnarna lyftes upp och ner. Då stationen byggdes om pga trafiken med Eurostartågen, så började man att lyfta vagnarna med en kran upp och ner genom en öppning. I båda städerna lyftes vagnarna bara vid större saneringar, mindre reparationer gjordes nere i tunnlarna.

Piirka
---------------
Språklektion i Mumindalen

397 hajdare ['hajdare] - dragspel
OK! OK! :lol: :lol:

Det kanske inte är så otroligt då att det blir två tåg "fågna" på Berlins minsta U-bahnssystem!
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

LÅ1 skrev:Min gissning är att vagnarna på U55 kommer att bogseras på DB-spår när de måste till hall eller verkstad. Men man kommer förstås att försöka minimera detta så gått det går!
OBS! Bara en ren gissning! Vet inte var det finns spårförbindelser mellan Klainprofils-U-bahn och DB, men det borde vara lätt (i alla fall relativt lätt) att ordna detta vid Hauptbahnhof. (Vid undre nivån, då förstås!)
U55 er Großprofil, og som tidligere nevnt kan ikke Großprofilvogner kjøre/dyttes/slepes på Kleinprofilnetet, med eller uten strømskinne.

Forbindelsesspor i Berlin:

Wuhletal (Großprofil U5 - S-bahn)
Alexanderplatz (Kleinprofil U2 -> Großprofil U5 / U8)
Richard-Wagner-Platz (Kleinprofil U2 - Großprofil U7)

Det ryktes også at DDR jobbet med et forbindelsesspor mellom U6 og U2 i Stadtmitte. Noen påstod at dette var for å frakte arbeidstog inn på transitstrekningen, mens andre påstår at DDR ønsket å kaste U6 bort fra Berlin og forlenge U2 inn på nordre del av transittstrekningen. Uansett. denne forbindelsen rakk ikke å bli ferdig før noen rev muren. . . .

Se forresten:

http://www.berliner-untergrundbahn.de/nz-int.htm
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Yngve skrev: at DDR ønsket å kaste U6 bort fra Berlin og forlenge U2 inn på nordre del av transittstrekningen.
Jag vet att jag kn*ll*r punkter 8) , men DDR-Berlin har aldrig haft en U-bahnlinje U2. DDR:s vapen hade varit linje A.

Piirka
---------------
Språklektion 399 i Mumindalen

halvmulet - halvklart (i meteorologin)
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Piirka skrev:
Yngve skrev: at DDR ønsket å kaste U6 bort fra Berlin og forlenge U2 inn på nordre del av transittstrekningen.
Jag vet att jag kn*ll*r punkter 8) , men DDR-Berlin har aldrig haft en U-bahnlinje U2. DDR:s vapen hade varit linje A.
Beklager, min feil. . . .

Y
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Yngve skrev:
LÅ1 skrev:Min gissning är att vagnarna på U55 kommer att bogseras på DB-spår när de måste till hall eller verkstad. Men man kommer förstås att försöka minimera detta så gått det går!
OBS! Bara en ren gissning! Vet inte var det finns spårförbindelser mellan Klainprofils-U-bahn och DB, men det borde vara lätt (i alla fall relativt lätt) att ordna detta vid Hauptbahnhof. (Vid undre nivån, då förstås!)
U55 er Großprofil, og som tidligere nevnt kan ikke Großprofilvogner kjøre/dyttes/slepes på Kleinprofilnetet, med eller uten strømskinne.

Forbindelsesspor i Berlin:

Wuhletal (Großprofil U5 - S-bahn)
Alexanderplatz (Kleinprofil U2 -> Großprofil U5 / U8)
Richard-Wagner-Platz (Kleinprofil U2 - Großprofil U7)

Det ryktes også at DDR jobbet med et forbindelsesspor mellom U6 og U2 i Stadtmitte. Noen påstod at dette var for å frakte arbeidstog inn på transitstrekningen, mens andre påstår at DDR ønsket å kaste U6 bort fra Berlin og forlenge U2 inn på nordre del av transittstrekningen. Uansett. denne forbindelsen rakk ikke å bli ferdig før noen rev muren. . . .

Se forresten:

http://www.berliner-untergrundbahn.de/nz-int.htm
Men Großprofil är väl möjlig att bogseras på DB-spår? Jag tänkte att det kanske finns förbindelse mellan DB- och Großprofil-spår någonstans!
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

LÅ1 skrev:Men Großprofil är väl möjlig att bogseras på DB-spår? Jag tänkte att det kanske finns förbindelse mellan DB- och Großprofil-spår någonstans!
Jag kollade en spårkarta över Berlins U-bahn (år 1985). Hittade inga antydningar till förbindelsespår. Troligen fanns det inga behov (i väst) för sådana. Dels var ju västvagnarna byggda i Berlin (kanske rentav intil de tre vagnhallarna?) och dels skulle förbindelsespåren ha lett till DDR:s statsjärnvägars DR:s spår då. Kollade väst-vagnhallarnas läge gentemot DR/DB-spår.

- i Ruhleben (klein) går det en gata mellan depåområdet och järnvägsspåren
- i Britz (groß) ligger järnvägsspåren några hundra meter från depån
- Seestraße-depån (groß) ligger ganska långt från närmaste spår

I Öst-Berlin tror jag att det funnits/finns förbindelsespår. Åtminstone efter det att linje E (nu U5) förlängdes mot Hönow. En kort sträcka mellan Tierpark och Biesdorf-Süd löper parallellt med en järnvägssträcka och vid stationen Wuhletal går det att byta mellan U5 och S5 rakt över plattformen.

Piirka
---------------
Språklektion 401 i Mumindalen

gå i lås - slå lock
Öronen gick i lås under hissfärden i Kaknästornet. - Det slog lock för öronen under hissfärden i Kaknästornet.
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Piirka skrev: - i Ruhleben (klein) går det en gata mellan depåområdet och järnvägsspåren
- i Britz (groß) ligger järnvägsspåren några hundra meter från depån
- Seestraße-depån (groß) ligger ganska långt från närmaste spår

I Öst-Berlin tror jag att det funnits/finns förbindelsespår. Åtminstone efter det att linje E (nu U5) förlängdes mot Hönow. En kort sträcka mellan Tierpark och Biesdorf-Süd löper parallellt med en järnvägssträcka och vid stationen Wuhletal går det att byta mellan U5 och S5 rakt över plattformen.
Ikke for å gjenta meg selv, men:
Yngve skrev: Forbindelsesspor i Berlin:

Wuhletal (Großprofil U5 - S-bahn)
Alexanderplatz (Kleinprofil U2 -> Großprofil U5 / U
Richard-Wagner-Platz (Kleinprofil U2 - Großprofil U7)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Yngve skrev:
mats skrev:U1-U5 = "kleinprofil", U5-U9="grossprofil". Kleinprofil som byggts först har strömavtagaren löpandes på ovansidan av strömskenan, grossprofil som byggdes senare har den löpande på undersidan = säkrare.
Det här ger dock problemet att man inte kan köra båda sorters tåg på samma spår om spåret är elektrifierat och vagnarna har strömavtagarna påmonterade, m.a.o. lär det inte delas något spår mellan U2 och U5/U55.
Jge trur de praktiske problemene er større enn tekniske; strømskinner og polaritet lar seg sikkert løse, men Großprofil er tross alt 35cm bredere . . .
Nja, om det verkligen fanns ett starkt skäl att låta samma tåg trafikera båda systemen så skulle man ju kunna ha ett utfällbart fotsteg. Det är nog å andra sidan så mycket bättre att låta folk byta tåg...
LÅ1 skrev:
Yngve skrev:
LÅ1 skrev:Min gissning är att vagnarna på U55 kommer att bogseras på DB-spår när de måste till hall eller verkstad. Men man kommer förstås att försöka minimera detta så gått det går!
OBS! Bara en ren gissning! Vet inte var det finns spårförbindelser mellan Klainprofils-U-bahn och DB, men det borde vara lätt (i alla fall relativt lätt) att ordna detta vid Hauptbahnhof. (Vid undre nivån, då förstås!)
U55 er Großprofil, og som tidligere nevnt kan ikke Großprofilvogner kjøre/dyttes/slepes på Kleinprofilnetet, med eller uten strømskinne.

Forbindelsesspor i Berlin:

Wuhletal (Großprofil U5 - S-bahn)
Alexanderplatz (Kleinprofil U2 -> Großprofil U5 / U8)
Richard-Wagner-Platz (Kleinprofil U2 - Großprofil U7)

Det ryktes også at DDR jobbet med et forbindelsesspor mellom U6 og U2 i Stadtmitte. Noen påstod at dette var for å frakte arbeidstog inn på transitstrekningen, mens andre påstår at DDR ønsket å kaste U6 bort fra Berlin og forlenge U2 inn på nordre del av transittstrekningen. Uansett. denne forbindelsen rakk ikke å bli ferdig før noen rev muren. . . .

Se forresten:

http://www.berliner-untergrundbahn.de/nz-int.htm
Men Großprofil är väl möjlig att bogseras på DB-spår? Jag tänkte att det kanske finns förbindelse mellan DB- och Großprofil-spår någonstans!
Alla sorters u-bahn "går" såklart att bogsera på DB-spår rent tekniskt.

Som jag fattat det så kommer det att finnas en spårförbindelse mellan U55 och S-bahn vid unter den linden.

En ren gissning är att grossprofil-u-vagnar kan köra rakt av på s-bahn's strömskena, fast där kan jag ha helt fel. Jag vet varken om polariteten stämmer (eller om vagnarna kan köra på både och) eller framförallt om strömavtagaren och strömskenan passar varandra.

Helt klart är ju att de måste gå att bogsera med arbetslok, i värsta fall efter att man plockat undan strömavtagarna.

Ett gäng vagnar som rullat på U5 var ju ombyggda S-bahnvagnar så antagligen är det ganska lika data mellan grossprofil och s-bahn.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Yngve skrev:Ikke for å gjenta meg selv, men:
Yngve skrev: Forbindelsesspor i Berlin:

Wuhletal (Großprofil U5 - S-bahn)
Alexanderplatz (Kleinprofil U2 -> Großprofil U5 / U
Richard-Wagner-Platz (Kleinprofil U2 - Großprofil U7)
Ach so, jeg forstår ikke norsk. :D

Förbindelsespåren i trakterna kring Alexandersplatz har en intressant bakgrundshistoria. DDR byggde inte bara muren runt Västberlin men även tunneln från Alexandersplatz (linje E) mot strax söder om Jannowitzer Brücke (U8 ) försågs med en spärrport. Trots porten lyckades en familj rymma år 1980 igenom tunneln och de plockades upp av ett U-bahntåg från väst.
mats skrev:Alla sorters u-bahn "går" såklart att bogsera på DB-spår rent tekniskt.
Under DDR-tiden genomfördes grundrenoveringen av vagnarna på linje A i vagnhallen Friedriechsfelde. Vagnarna fördes in i förbindelsetunneln mot Alexandersplatz och strömskon monterades bort för vidare bogseringsfärd via spåren på linje E. Kanhända strömskon måste tas bort vid en eventuell bogsering av großprofilvagnar på S-bahnspår?
mats skrev:Som jag fattat det så kommer det att finnas en spårförbindelse mellan U55 och S-bahn vid unter den linden.
Föga troligt. Man har ju byggt en lucka som används för att lyfta vagnar upp från/ner till spåren. Om nu de två andra delsträckorna byggs, så kan luckan täckas över för gott. Förbindelsespår från U5:n finns ju nu vid Alexandersplatz och vid Jungfernheide har man planerat dubbla övergångsväxlar (mellan U5 och U7).
mats skrev:Ett gäng vagnar som rullat på U5 var ju ombyggda S-bahnvagnar så antagligen är det ganska lika data mellan grossprofil och s-bahn.
Det hela började med att ryssarna transporterade 120 großprofilvagnar till Moskva (sommaren 1945, krigsskadestånd). Som ersättning byggdes kleinprofilvagnar om till sk. "Blumenbrettwagen" (för linje E). De försågs med en "hylla" längs vagnssidorna för att täcka gapet mellan vagnskorg och plattformskant. I slutet av 1950-talet provbyggdes några großprofilvagnar. På basen av dessa provvagnar byggdes sedan överflödiga S-bahnvagnar om till großprofilvagnar fr o m år 1962. Samtidigt byggdes "Blumenbrettvagnarna" om till kleinprofil igen (för linje A). 1985 fanns det 234 klein- och 90 großprofilvagnar i Östberlin. De flesta vagnar i den senare gruppen var alltså f d S-bahnvagnar; ett fåtal bivagnar var nytillverkade.

Piirka
---------------
Språklektion 403 i Mumindalen

hamna till - hamna i / på
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Piirka skrev:Förbindelsespåren i trakterna kring Alexandersplatz har en intressant bakgrundshistoria. DDR byggde inte bara muren runt Västberlin men även tunneln från Alexandersplatz (linje E) mot strax söder om Jannowitzer Brücke (U8 ) försågs med en spärrport. Trots porten lyckades en familj rymma år 1980 igenom tunneln och de plockades upp av ett U-bahntåg från väst.
Ja, berättelsen är rätt intressant. För den som förstår tyska:
http://www.berliner-untergrundbahn.de/flucht58.htm
Piirka skrev:
mats skrev:Alla sorters u-bahn "går" såklart att bogsera på DB-spår rent tekniskt.
Under DDR-tiden genomfördes grundrenoveringen av vagnarna på linje A i vagnhallen Friedriechsfelde. Vagnarna fördes in i förbindelsetunneln mot Alexandersplatz och strömskon monterades bort för vidare bogseringsfärd via spåren på linje E. Kanhända strömskon måste tas bort vid en eventuell bogsering av großprofilvagnar på S-bahnspår?
Nja, ren bogsering var det inte, vagnarna fick ström från 'strömvagnen' och körde med sina egna motorer.
http://www.berliner-untergrundbahn.de/stromwg.htm
Piirka skrev:
mats skrev:Som jag fattat det så kommer det att finnas en spårförbindelse mellan U55 och S-bahn vid unter den linden.
Föga troligt. Man har ju byggt en lucka som används för att lyfta vagnar upp från/ner till spåren. Om nu de två andra delsträckorna byggs, så kan luckan täckas över för gott. Förbindelsespår från U5:n finns ju nu vid Alexandersplatz och vid Jungfernheide har man planerat dubbla övergångsväxlar (mellan U5 och U7).
Aha. Jungfernheide har en intressant historia:
http://www.stillgelegte-s-bahn.de/sieme ... nsbahn.htm
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

mats skrev: Nja, om det verkligen fanns ett starkt skäl att låta samma tåg trafikera båda systemen så skulle man ju kunna ha ett utfällbart fotsteg.
Problemstillingen var vel heller motsatt; kjøre Großprofil (U55) på Kleinprofilstrekning. I praksis betyr det at hele tunnelstrekningen må utvides med 35 cm for hver spor, inklusiv plattformene. Tør ikke tenke på hva det vil koste . . . .
mats skrev: Ett gäng vagnar som rullat på U5 var ju ombyggda S-bahnvagnar så antagligen är det ganska lika data mellan grossprofil och s-bahn.
S-bahn: Vognbredde 3,15
U-bahn Gross: 2,65

Nevnte ombygningen var svært omfattende, antageligvis mer omfattende for vognkassa enn for det tekniske.
Piirka skrev: Förbindelsespåren i trakterna kring Alexandersplatz har en intressant bakgrundshistoria. DDR byggde inte bara muren runt Västberlin men även tunneln från Alexandersplatz (linje E) mot strax söder om Jannowitzer Brücke (U8 ) försågs med en spärrport. Trots porten lyckades en familj rymma år 1980 igenom tunneln och de plockades upp av ett U-bahntåg från väst.
Jeg har hørt ubekreftede(?) påstander om den store brannen i 1972 (hvor store andel av matriellet til linje A gikk med), skyldes at noen forsøkte å rømme med tog på dette forbindelsesporet som var minelagt. . .
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Yngve skrev:Jeg har hørt ubekreftede(?) påstander om den store brannen i 1972 (hvor store andel av matriellet til linje A gikk med), skyldes at noen forsøkte å rømme med tog på dette forbindelsesporet som var minelagt.
40 utrangerade kleinprofilvagnar levererades via förbindelsespåret från väst till öst i slutet av år 1972. Dessa som bidrag mot vagnsbristen pga branden vid vändspåret i Alexandersplatz tidigare samma höst. Kan förbindelsepåret verkligen ha varit minerat? Okej, alla knep var ju tillåtna för att förhindra flykten från 'paradiset'. Branden ledde även till att byggandet av förlängningen mot Tierpark (linje E) försenades något iom betong var en bristvara i öst.

Piirka
---------------
Språklektion 407 i Mumindalen

från hand till mun - ur hand i mun
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Piirka skrev:
Yngve skrev:Jeg har hørt ubekreftede(?) påstander om den store brannen i 1972 (hvor store andel av matriellet til linje A gikk med), skyldes at noen forsøkte å rømme med tog på dette forbindelsesporet som var minelagt.
40 utrangerade kleinprofilvagnar levererades via förbindelsespåret från väst till öst i slutet av år 1972. Dessa som bidrag mot vagnsbristen pga branden vid vändspåret i Alexandersplatz tidigare samma höst. Kan förbindelsepåret verkligen ha varit minerat? Okej, alla knep var ju tillåtna för att förhindra flykten från 'paradiset'.
Man hade ju allehanda metoder för att förhindra flykt över muren så varför inte?
Piirka skrev:Branden ledde även till att byggandet av förlängningen mot Tierpark (linje E) försenades något iom betong var en bristvara i öst.
Men var betong verkligen en bristvara? Man byggde ju en del järnväg, även bibanor, med betongslipers och trä att göra klassiska slipers av kan väl inte ha varit någon större bristvara?

Däremot kan de generella resurserna för byggen verkligen varit bristvara...
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

mats skrev:Men var betong verkligen en bristvara? Man byggde ju en del järnväg, även bibanor, med betongslipers och trä att göra klassiska slipers av kan väl inte ha varit någon större bristvara?

Däremot kan de generella resurserna för byggen verkligen varit bristvara...
Påståendet om betongbrist står att läsa i en bok om Berlins U-bahn (från mitten av 1980-talet). Så det kan ha varit ren västtysk propaganda. Jag har en mycket vag minnesbild från då jag var liten och vi besökte Leninggrad. På den obligatoriska sightseeingturen berättade guiden stolt att vi åkte genom en av Leningrads nyaste förorter. Synen var föga smickrande. Betongblocken såg ut som de stått uppresta i minst 40 år (utan underhåll). Kvalitet - njet. :twisted:

Piirka
---------------
Språklektion 410 i Mumindalen

handels- och industriminister - näringsminister
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Inlägg av Svend Christensen »

Stort set alle varer kunne fra tid til anden blive en mangelvare i DDR.
Planøkonomien bevirkede at varer, som principielt burde findes i rigelige mængder, kunne mangle. Tænk bare på, at der måtte indføres rationering af fødevarer i Polen, der er et landbrugsland, der burde kunne have eksporteret store mængder af netop fødevarer.

Tømmer var en stor mangelvare i DDR. I Leipzig restaurerede man museumssporvogne ved at erstatte dele af vognenes træramme med stålprofiler.

Da Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i 1993 overtog en Reko-vogn Fra Rostock, fulgte en meget speciel reservedel med; nemlig slidbanen fra et lastbil- eller busdæk. Et stykke slidbane benyttedes således som banerømmer foran vognens hjul, hvor man ellers ville have benyttet et helt almindeligt brædt af træ.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Hittade en bild på nätet som visar en flygbild över området mellan Berlin Hauptbahnhof och Gleisdreieck och där bl.a. två av de tre U55-stationerna är markerade!
Bilden tycks ha några år på nacken, så man se en hel del av bygget av spårtunneln för järnvägen söderifrån och själva Hbf är påbörjad men Lehrter Stadtbahnhof ser ut att vara intakt!

På bilden ser man även Fredrichstrasse i högerkanten! Och i söder ser man två U-bahnstationer som bildar ett kors, det är Gleisdreieck.
(Bilden har norr uppåt, som på en karta!)

Bilden? Ja den finns här!
rote
Inlägg: 419
Blev medlem: tisdag 04 november 2003 21:58

Inlägg av rote »

Det var dumt av Bundesministeriet att låna ut pengar "bara" för att förbinda Lehrter med Brandenburger Tor utan att fortsätta vidare till Alex i öster. Nu får man en onödig "stump" som man lika gärna kan gå till och från. Verkar inte vara särskilt begåvat :?



Apopå betongen i östländerna så har jag en släkting som är håltagare och som jobbade med att bl.a. renovera Ignalinaverket i Litauen, byggt efter sovjetiska konstruktionsmetoders alla förträffligheter etc. När de skulle börja knacka hål märkte de att det var något konstigt med betongen... Den var mjukare och sprödare än vanligt! Då uppdagades det att man hade fyllt ut betongen med sopor, bl.a. säckar och plastkassar från byggplatsen!


Det visade det sig att projektledningen under tiden som man byggde kärnkraftverket tagit en del av betongen från reaktorbygget och levererat vidare den till husbyggena som pågick runtomkring i den nya staden för en god vinst... :twisted:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Råkade hitta en bild på nätet, som jag tror är från byggnadsplatsen i Unter der Linden, nära Pariser platz. Fast man ser ju inte så mycket av bygget! Länk!

(Fans f.ö. flera Berlinbilder och resebilder på den hemsidan! Välj Lista
eller bildvisning)

Finns det något sätt att komma runt det ofrivilliga radbytet i stycket med två länkar ovan?
antaeus
Inlägg: 101
Blev medlem: lördag 12 augusti 2006 14:49
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av antaeus »

LÅ1 skrev:
Piirka skrev:Det ser ut som om U55:n saknar förbindelsespår överhuvudtaget. Hittade bilder tagna i januari på en arbetsvagn. Den sänktes med en kran ner i U-bahntunneln genom ett schakt.

Trafiken på U55:n planeras som en pendellinje på det ena spårparet*. Jag tippar på att man sänker ned två tåg. Det ena används i trafik medan det andra står som reserv. Om trafiktåget får vagnfel, sätter man in reservtåget. Tåget med vagnfel hissas upp ur tunneln och ett nytt hissas ner. Om båda tågen får vagnfel samtidigt, så borde schienenersatzverkehr vara enkel att ordna. Trafikantmängden på U55:n beräknas till 6.400 dagliga resenärer.

* EDIT: En bild på Hauptbahnhof Bahnhof (U) visar att endast ett spårpar lagts där. På andra sidan plattformen syns inga spår, bara makadam.

Piirka
---------------
Språklektion 396 i Mumindalen

ha öga för ngt - ha en blick för ngt
Tack för länkarna! Wikipedia-bilden var ny för mej, och där ser man tydligt att det inte är inne på själva Hauptbahnhof som U55 får station.

Jag tycker att en lösning med att lyfta ner (och upp) vagnar med kran verkar omständigt och inte lämpat för reguljär hantering, men det kanske är en amatörmässig uppfattning! :roll:
Det är klart att U55 inte får egna spår på Hbf, utan under den! Åk längst ner så ser du dörrarna som leder till rulltrapporna ner till U-nivån. Det förbereddes redan då man byggde hela komplexet Hbf/Lehrter Bahnhof.

Meningen är ju att nygamla Fünfer ska fortsätta från Hbf till Tegel som då ska ha byggts om för att härbärgera en himla massa bostäder, men vi snackar säkert 2025 eller längre fram, när det gäller t-banan i alla fall.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Surfade lite jorden runt med Google Earth och i Berlin såg jag att man f.n. kan se byggarbetsplatsen för U55 i västra änden av Unter den Linden nära Pariser platz och Brandenburger Tor. Kanske inte så spännande, men i alla fall! :)
Skriv svar