Yngve skrev:Ikke for å gjenta meg selv, men:
Yngve skrev:
Forbindelsesspor i Berlin:
Wuhletal (Großprofil U5 - S-bahn)
Alexanderplatz (Kleinprofil U2 -> Großprofil U5 / U
Richard-Wagner-Platz (Kleinprofil U2 - Großprofil U7)
Ach so, jeg forstår ikke norsk.
Förbindelsespåren i trakterna kring Alexandersplatz har en intressant bakgrundshistoria. DDR byggde inte bara muren runt Västberlin men även tunneln från Alexandersplatz (linje E) mot strax söder om Jannowitzer Brücke (U8 ) försågs med en spärrport. Trots porten lyckades en familj rymma år 1980 igenom tunneln och de plockades upp av ett U-bahntåg från väst.
mats skrev:Alla sorters u-bahn "går" såklart att bogsera på DB-spår rent tekniskt.
Under DDR-tiden genomfördes grundrenoveringen av vagnarna på linje A i vagnhallen Friedriechsfelde. Vagnarna fördes in i förbindelsetunneln mot Alexandersplatz och strömskon monterades bort för vidare bogseringsfärd via spåren på linje E. Kanhända strömskon måste tas bort vid en eventuell bogsering av großprofilvagnar på S-bahnspår?
mats skrev:Som jag fattat det så kommer det att finnas en spårförbindelse mellan U55 och S-bahn vid unter den linden.
Föga troligt. Man har ju byggt en lucka som används för att lyfta vagnar upp från/ner till spåren. Om nu de två andra delsträckorna byggs, så kan luckan täckas över för gott. Förbindelsespår från U5:n finns ju nu vid Alexandersplatz och vid Jungfernheide har man planerat dubbla övergångsväxlar (mellan U5 och U7).
mats skrev:Ett gäng vagnar som rullat på U5 var ju ombyggda S-bahnvagnar så antagligen är det ganska lika data mellan grossprofil och s-bahn.
Det hela började med att ryssarna transporterade 120 großprofilvagnar till Moskva (sommaren 1945, krigsskadestånd). Som ersättning byggdes kleinprofilvagnar om till sk. "Blumenbrettwagen" (för linje E). De försågs med en "hylla" längs vagnssidorna för att täcka gapet mellan vagnskorg och plattformskant. I slutet av 1950-talet provbyggdes några großprofilvagnar. På basen av dessa provvagnar byggdes sedan överflödiga S-bahnvagnar om till großprofilvagnar fr o m år 1962. Samtidigt byggdes "Blumenbrettvagnarna" om till kleinprofil igen (för linje A). 1985 fanns det 234 klein- och 90 großprofilvagnar i Östberlin. De flesta vagnar i den senare gruppen var alltså f d S-bahnvagnar; ett fåtal bivagnar var nytillverkade.
Piirka
---------------
Språklektion 403 i Mumindalen
hamna till - hamna i / på