på persontrafik.
Efter att Yujin skulle åka på Tennis, så gick jag till MAN bussen för att sätta mig å trixa lite med Buss-PC. Ropade upp en förare på Hornsberg å snackade en massa strunt. Efterdet kom det massa ungar å tittade när jag skyltade om lite.. Vissa av ungarna tyckte det systemet var ur häftigt, så jag bestämmde mig för att "Utbilda" barnen på Buss-PC.. Barnen tyckte det var jätte roligt, och duktiga var dom också. Nån tryckte på IL anrop innan jag kom så när jag satte mig i bussen ropade TL, och då fick jag säga att bussen är lånad till Älvsjö mässan. Personalen bara skrattade och barnen var super glada.. Föräldrarna sa att detas barn tyckte att detta var det roligaste av allt på hela mässan. Även Vuxna tjejer och killar, pensionärer tyckte det var roligt
Här är en bild på en 12 årig kille som var en av dom duktigaste på buss-pc ( han har aldrig "lekt" med den förut.
Sen skapade jag en massa nya kontaker. BLA med en kille från Busslink i Hornsberg, Han jobbar som Produktionschef. vad gör en sådan föresten?
Acela skrev:Sen skapade jag en massa nya kontaker. BLA med en kille från Busslink i Hornsberg, Han jobbar som Produktionschef. vad gör en sådan föresten?
Du kunde ju ha frågat honom om det när du hade chansen... men i ett vidare sammanhang undrar jag också vad en produktionschef gör. Jag menar, om det bara är en chef som är ansvarig för produktionen, vad gör i så fall alla andra chefer?
Där jag jobbade förut fanns det något som hette Produktionsledare. Det är den mest idiotiska titeln som någonsin uppfunnits på ett arbete, tro mig. Produktionsledaren hade till uppgift att dirigera vaktpatruller till lämpliga platser. Inget fel med detta, men någon produktion är det definitivt inte fråga om. Man kan lugnt säga att alla andra arbetsledare på företaget var långt mer involverade i produktionen.
Acela skrev:Sen skapade jag en massa nya kontaker. BLA med en kille från Busslink i Hornsberg, Han jobbar som Produktionschef. vad gör en sådan föresten?
Du kunde ju ha frågat honom om det när du hade chansen... men i ett vidare sammanhang undrar jag också vad en produktionschef gör. Jag menar, om det bara är en chef som är ansvarig för produktionen, vad gör i så fall alla andra chefer?
Där jag jobbade förut fanns det något som hette Produktionsledare. Det är den mest idiotiska titeln som någonsin uppfunnits på ett arbete, tro mig. Produktionsledaren hade till uppgift att dirigera vaktpatruller till lämpliga platser. Inget fel med detta, men någon produktion är det definitivt inte fråga om. Man kan lugnt säga att alla andra arbetsledare på företaget var långt mer involverade i produktionen.
Torde kunna jämföra med titeln Driftchef på ett konkurrerande företag, eller med gamla tiders SS/SL benämning "Stins" (ej att sammanblanda med Stins på jvg)
F.ö var det rejält "klantigt" att lämna en aktiv Buss-Pc i ett utställningsfordon, antalet radiofrekvenser och operatörer är ju begränsat och falska Il och nödanrop kan faktiskt fördröja en insats när det verkligen är skarpt läge.
mamma sa att han har den titteln för att få mer betalt.. som sätter på folk massa olika tittlar för att dom ska tjäna bättre.
Acela skrev:mamma sa att han har den titteln för att få mer betalt.. som sätter på folk massa olika tittlar för att dom ska tjäna bättre.
Jo, så brukar det heta bland trafikarna, vilket dock inte behöver betyda att det är så. Underbetalda chefer är nog vanligare än överbetalda sådana i den här branschen...
Torde kunna jämföra med titeln Driftchef på ett konkurrerande företag, eller med gamla tiders SS/SL benämning "Stins" (ej att sammanblanda med Stins på jvg)
F.ö var det rejält "klantigt" att lämna en aktiv Buss-Pc i ett utställningsfordon, antalet radiofrekvenser och operatörer är ju begränsat och falska Il och nödanrop kan faktiskt fördröja en insats när det verkligen är skarpt läge.
//Lars
trycker man på IL eller på vanligt anrop, kommer det fram ett anrop till RTLs skärm.. bara att är det IL så blinkar det lite rött också.. och dom prioriteras så dom kommer försts i listan, så igentligen är det ingen större skillnad på vanligt och IL anrop.
daniel_s skrev:
//Lars
trycker man på IL eller på vanligt anrop, kommer det fram ett anrop till RTLs skärm.. bara att är det IL så blinkar det lite rött också.. och dom prioriteras så dom kommer försts i listan, så igentligen är det ingen större skillnad på vanligt och IL anrop.
Jo jag vet.
Och just därför ska man inte använda Il i onödan eftersom andra anrop då försenas.
Lars Ödlund skrev:
//Lars
Jo jag vet.
Och just därför ska man inte använda Il i onödan eftersom andra anrop då försenas.
//Lars
ne, jag vet.. men det är ju inte mitt fel att en 7 årig tjej visste du man skickade "rastfara" "vagnstopp" och IL utan att jag hade visat något
Acela skrev:
Jo jag vet.
//Lars
ne, jag vet.. men det är ju inte mitt fel att en 7 årig tjej visste du man skickade "rastfara" "vagnstopp" och IL utan att jag hade visat något
Självklart inte.
Utrustningen skulle ha stängts av när bussen blev utställningsföremål.
Kan ni inte trycka på "Besvara" i stället för "quote", så slipper man läsa alltihopa femton gånger?
Nåväl. Jag tycker nog att det är bra om bussen har så mycket "ofarliga" funktioner igång som möjligt på en utställning, däremot hade det förstås varit bra om man kunde koppla ur ilsamtalsfunktionen på något sätt. (Det kanske redan finns en sådan funktion?)
På en mässa som är öppen för allmänheten så är det bra om folk får pilla lite på grejerna, det gör dem mer mottagliga för det man försöker sälja.
Själva Buss Pc systemet var kanske knappast det man ville visa och sälja i första hand, sedan är det ju i huvudsak en fackmässa där (ännu så länge) även icke fackfolk faktiskt har tillträde, till skillnad från många andra fackmässor som har åldersgräns och strikta inträdeskrav.
Men om nu tråkgubbarna från kontoret har sina småttingar med sig så blir det säkert lättare att sälja bussar/trafik/administration eller andra tråkigheter på ett effektivt sätt om ungarna får något att pilla på.
daniel_s skrev:Men om nu tråkgubbarna från kontoret har sina småttingar med sig så blir det säkert lättare att sälja bussar/trafik/administration eller andra tråkigheter på ett effektivt sätt om ungarna får något att pilla på.
Jag tycker inte vi är tråkiga
Det finns ju faktiskt fortfarande några med trafikerfarenhet kvar i några positioner även om de blir färre och färre i många företag.
Lars Ödlund skrev:Det finns ju faktiskt fortfarande några med trafikerfarenhet kvar i några positioner även om de blir färre och färre i många företag.
Jag menar inte att ni är tråkiga, jag ställde det bara i relation till att pilla på knappar när man är liten!
Men håll med om att "trafikerfarenhet" har ett bäst före-datum. När det har gått för lång tid riskerar erfarenheten att även bli en belastning; man lever kvar i gamla sätt att tänka och tror kanske att man kan något som man egentligen inte kan. I vissa fall kanske gamla gubbars (gummors) förutbestämda åsikter hindrar effektiva lösningar på moderna problem, för så har vi alltid gjort och så har vi aldrig gjort.
(Naturligtvis finns det en massa bra saker med gammal erfarenhet också, som att komma ihåg detaljer om saker.)
Lars Ödlund skrev:Det finns ju faktiskt fortfarande några med trafikerfarenhet kvar i några positioner även om de blir färre och färre i många företag.
Jag menar inte att ni är tråkiga, jag ställde det bara i relation till att pilla på knappar när man är liten!
Men håll med om att "trafikerfarenhet" har ett bäst före-datum. När det har gått för lång tid riskerar erfarenheten att även bli en belastning; man lever kvar i gamla sätt att tänka och tror kanske att man kan något som man egentligen inte kan. I vissa fall kanske gamla gubbars (gummors) förutbestämda åsikter hindrar effektiva lösningar på moderna problem, för så har vi alltid gjort och så har vi aldrig gjort.
(Naturligtvis finns det en massa bra saker med gammal erfarenhet också, som att komma ihåg detaljer om saker.)
Det tar jag inte åt mig av eftersom min erfarenhet inte enbart är något från 10-20-30 år tillbaks utan betydligt mer aktuell, och aktualiseras hela tiden...
Lars Ödlund skrev:Det tar jag inte åt mig av eftersom min erfarenhet inte enbart är något från 10-20-30 år tillbaks utan betydligt mer aktuell, och aktualiseras hela tiden...
Själva Buss Pc systemet var kanske knappast det man ville visa och sälja i första hand, sedan är det ju i huvudsak en fackmässa där (ännu så länge) även icke fackfolk faktiskt har tillträde, till skillnad från många andra fackmässor som har åldersgräns och strikta inträdeskrav.
//Lars
Init var ju där och visade Buss-Pc.. Den tyska varianten.. den var häftig.. lite andra funktioner å sånt.. Jag är inge bra på tyska, så jag fick prata engelska istället.. och enligt henne så har en förare en buss hela passet.. så där SL loggar in på omlopp, där loggar tyskarna in på Förar ID
Lars Ödlund skrev:Det tar jag inte åt mig av eftersom min erfarenhet inte enbart är något från 10-20-30 år tillbaks utan betydligt mer aktuell, och aktualiseras hela tiden...
Naturligtvis! Fler borde följa ditt exempel!
Det är idag inte "helt korrekt" att ha någon erfarenhet eller något kunnande från branschen för en adminstrativ tjänst hos flera av de större operatörerna, en viss blandning vore bra, att bara ha fd trafikare eller att inte ha någon med trafikbakgrund är inte bra någondera.
Hur ska tex en ekonomistuderad med jättefina betyg enkelt kunna förklara det nya datoroptimerade tjänstgöringsschemat för fack och arbetstagare? Här blir det väldigt ofta missförstånd och onödiga konflikter bara för att parterna inte förstår varandra.
//Lars
Init var ju där och visade Buss-Pc.. Den tyska varianten.. den var häftig.. lite andra funktioner å sånt.. Jag är inge bra på tyska, så jag fick prata engelska istället.. och enligt henne så har en förare en buss hela passet.. så där SL loggar in på omlopp, där loggar tyskarna in på Förar ID
Det skulle av förklarliga skäl inte fungera på de flesta större depåer/områden i vårt land att ha samma buss hela tjänsten.
//Lars
Det skulle av förklarliga skäl inte fungera på de flesta större depåer/områden i vårt land att ha samma buss hela tjänsten.
Behöver knappast förklaras.
//Lasse
nä, ja vet.. Söderort har ju iof så.. Personliga vagnar.. samma vagn hela tjänsten