Säkrare spårväg i Norrköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Säkrare spårväg i Norrköping
Då och då kommer det upp inlägg här om olyckor i spårtrafiken. Därför kan det vara läge för en glädjande nyhet, att Norrköping kan skörda frukterna av sitt säkerhetstänkande!
Under 2006 har det hittills endast inträffat 9 olyckor med spårvagn! Och då mest lindriga sådana. Hit räknas också felparkerade bilar som fått sin speglar avslagna då de stått för nära spåren, som ett exempel. 1994 hände hela 71 olyckor som en jämförelse.
Mikael
Under 2006 har det hittills endast inträffat 9 olyckor med spårvagn! Och då mest lindriga sådana. Hit räknas också felparkerade bilar som fått sin speglar avslagna då de stått för nära spåren, som ett exempel. 1994 hände hela 71 olyckor som en jämförelse.
Mikael
Och långsammare...
Antalet partier med nedsatt hastighet torde aldrig vara så många som idag. Det är inte pga spårens kvalitet el. liknande utan beroende på att man tillåtit spårvagnen att få en underordnad ställning i trafiken. Det verkar som om förarna fått instruktionen att kunna stanna för ALLT som kommer nära spåret, vilket leder till en lååååååååååångsam resa och bidrar till att göra spårvägen till en ineffektivt och oatraktivt kommunikationsmedel.
Jämför med exv. Göteborg och Oslo. Spårvägen är PRIORITERAD och är ett snabbt kommunikationsmedel, så är inte fallet i Norrköping. Sträckan Söder Tull - Ljura tar 4-5 minuter att åka. Det är nästan hälften av den tid som man beräknat för HELA resan Söder Tull - Navestad. De som beräknat har säkert räknat på spårvagnshastighet i snitt (typ Göteborg el. Oslo), inte det verkliga snittet i Norrköping.
Men det är ju bra att folk som inte kan parkera inte märker av det så mycket mer än att det står en fullpackad spårvagn och väntar på dem när de återkommer till bilen, och det är fint att folket som går på stan utan att tveka kan kliva ut ett par meter före en spårvagn eftersom vagnen ju ändå kan stanna...
Norrköpingsborna har förlorat respekten för spårvagnarna i samma takt som man förmanat spårvagnsförarna att sänka farten till under 30km/h i snitt...
Säkerhetsmedvetenhet in absurdum?
Missförså mig rätt... Givetvis bra att alla sorters olyckor minskat, men när jag tog körkort i Norrköping (på 2000-talet) fick jag lära mig att spårvagnen alltid har företräde. Då är det bara SÅ pinsamt att spårvagnen stannar för att släppa fram mig enligt högerregeln, att de sänker farten i korsningar med bra sikt så att ovana bilister blir osäkra och tror att de kommer bli framsläppta av spårvagnen.
Efter några år i Oslo har jag ENORM respekt för spårvagnen... När den kommer så går/SPRINGER man ur vägen. Den har alltid företräde och om det är någon ivägen är det bäst för denne att flytta på sig. Retiderna är korta, spårvägen är attraktiv där. Är den det i Norrköping längre?
Antalet partier med nedsatt hastighet torde aldrig vara så många som idag. Det är inte pga spårens kvalitet el. liknande utan beroende på att man tillåtit spårvagnen att få en underordnad ställning i trafiken. Det verkar som om förarna fått instruktionen att kunna stanna för ALLT som kommer nära spåret, vilket leder till en lååååååååååångsam resa och bidrar till att göra spårvägen till en ineffektivt och oatraktivt kommunikationsmedel.
Jämför med exv. Göteborg och Oslo. Spårvägen är PRIORITERAD och är ett snabbt kommunikationsmedel, så är inte fallet i Norrköping. Sträckan Söder Tull - Ljura tar 4-5 minuter att åka. Det är nästan hälften av den tid som man beräknat för HELA resan Söder Tull - Navestad. De som beräknat har säkert räknat på spårvagnshastighet i snitt (typ Göteborg el. Oslo), inte det verkliga snittet i Norrköping.
Men det är ju bra att folk som inte kan parkera inte märker av det så mycket mer än att det står en fullpackad spårvagn och väntar på dem när de återkommer till bilen, och det är fint att folket som går på stan utan att tveka kan kliva ut ett par meter före en spårvagn eftersom vagnen ju ändå kan stanna...
Norrköpingsborna har förlorat respekten för spårvagnarna i samma takt som man förmanat spårvagnsförarna att sänka farten till under 30km/h i snitt...
Missförså mig rätt... Givetvis bra att alla sorters olyckor minskat, men när jag tog körkort i Norrköping (på 2000-talet) fick jag lära mig att spårvagnen alltid har företräde. Då är det bara SÅ pinsamt att spårvagnen stannar för att släppa fram mig enligt högerregeln, att de sänker farten i korsningar med bra sikt så att ovana bilister blir osäkra och tror att de kommer bli framsläppta av spårvagnen.
Efter några år i Oslo har jag ENORM respekt för spårvagnen... När den kommer så går/SPRINGER man ur vägen. Den har alltid företräde och om det är någon ivägen är det bäst för denne att flytta på sig. Retiderna är korta, spårvägen är attraktiv där. Är den det i Norrköping längre?
Säkrare? Ursäkta mej för petimäteri, men att på basen av två statistiska uppgifter påstå att något blivit säkrare är som i en annan tråd om klimatförändringen... Vilka statistiska resultat får man om man tar fram uppgifter från motsvarande perioder de senaste tio åren? Visas då att året som gått inneburit den säkraste på tio år? Eller om man tar fram all olycksstatistik sedan spårvägsbegynnelsen i Norrköping, vilket år är det säkraste? Finns det en tendens till att antalet olyckor minskat konstat på årsnivå de senaste åren?
Vrider och vänder man på det hela genom att proportionera antalet olyckor med passagerarantalet, finns det då en tendens till att trafiken blivit säkrare?
Piirka
---------------
Språklektion 395 i Mumindalen
ha hett / varmt - vara varm
Vrider och vänder man på det hela genom att proportionera antalet olyckor med passagerarantalet, finns det då en tendens till att trafiken blivit säkrare?
Piirka
---------------
Tendensen är ständigt vikande, år för år, dock planar ju detta ut och får toppar, då de faktiska talen numera är väldigt små.Piirka skrev:Säkrare? Ursäkta mej för petimäteri, men att på basen av två statistiska uppgifter påstå att något blivit säkrare är som i en annan tråd om klimatförändringen... Vilka statistiska resultat får man om man tar fram uppgifter från motsvarande perioder de senaste tio åren? Visas då att året som gått inneburit den säkraste på tio år? Eller om man tar fram all olycksstatistik sedan spårvägsbegynnelsen i Norrköping, vilket år är det säkraste? Finns det en tendens till att antalet olyckor minskat konstat på årsnivå de senaste åren?
Piirka
---------------
Den direkta "orsaken" till detta är först och främst att utbildningskvalitet och säkerhetsmedvetande höjts från i princip ingenting till nästan lite för bra

En anna stor orsak, är att det på senar år bestämts att alla, säger ALLA, olyckor och tillbud ska utredas. Dessa utredningar utmynnar sedan i någon form av rekomendationer på förändringar, för operatören och för kommunen (ägaren).
Norrköpings kommun har här varit mycket lyhörda för att göra föreslagna förändringar, främst i den fysiska trafikmiljön, men även i regelveket.
Operatörerna (flera under åren) har jobbat hårt med utbildning och attityder.
Kan även nämna att senaste åren, gäller regeln om att alla olyckor och tillbud ska utredas även för busstrafiken.
Jag kan väl inte annat än att hålla med om att hastigheten tidvis upplev som väl låg. Bl.a. var ju detta en av de orsaker jag vägde in själv, då jag bestämde mej för att upphöra med att köra spårvagn i Norrköping. Jag kunde väl inte riktigt fölika mig med denna fegkörning, som jag upplever det som, då man inet dycks våga dra upp vagnen i ens normal bil och bussfart, ens på sträckor med god sikt m.m.Xist skrev:Och långsammare...
Fick ju själv höra vid varje fortbildningstillfälle, att jag körde "för fort" (alltså utan att överskrida regelverket).
Sedan måste jag nog säga, att jag nog inte direkt upplever det som ett problem att bilisterna inte har respekt för spårvagnarna, det är i så fall bilister som kommer från andra spårvagnslösa delar av sverige som står för detta i så fall, de lokalt boende vet att spårvagnar är hårda tingestar, så är det !
Inte vill jag då heller påstå att det är några problem med bilar som parkeras i spåren eller ens för nära spåren, möjligen då med undantag för olika typer av service och distributionsfordon, som ofta har en tendens att ställas upp och köras väl slarvigt ibland.
Säkerhetsmedvetande in absurdum, nja, tycker nog inte det är där riktigt, men lite mer självsäkert framförande skolle väl inte skada ibland.
-
Personligen tycker jag att spårvagnstrafiken har förbättrats betydligt de senaste åren, på många punkter. Bland annat genom ombyggnader av korsningar och givetvis att man ställer högre krav på förarna.
Det här med fegiskörning skall tilläggas att det är ingenting nytt som har uppkommit nu. Sådana förare har alltid funnits
Dock kan jag hålla med om att det får inte gå till överdrift så långe man håller sig inom regelverket.
Men att man blivit hårdare i Norrköping beror nog mycket på att man vill tvätta bort en stämpel från det förgångna.
Mikael
Det här med fegiskörning skall tilläggas att det är ingenting nytt som har uppkommit nu. Sådana förare har alltid funnits

Men att man blivit hårdare i Norrköping beror nog mycket på att man vill tvätta bort en stämpel från det förgångna.
Mikael
Hur såg denna stämpel ut?Mikael Karlsson skrev:Men att man blivit hårdare i Norrköping beror nog mycket på att man vill tvätta bort en stämpel från det förgångna.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Innbar nog främst att man såg som en företeelse som tog sig fram genom att ringa med utsignalen. Låg säkerhet, mycket onödiga olycker.bark skrev:Hur såg denna stämpel ut?Mikael Karlsson skrev:Men att man blivit hårdare i Norrköping beror nog mycket på att man vill tvätta bort en stämpel från det förgångna.
-
Tyvärr har spårvagnsförare varit en bespottad yrkesgrupp genom åren. När några få individer visar sig vara olämpliga som förare, då blir ofta hela kåren dragna över en och samma kam.bark skrev:Hur såg denna stämpel ut?Mikael Karlsson skrev:Men att man blivit hårdare i Norrköping beror nog mycket på att man vill tvätta bort en stämpel från det förgångna.
Och under årens gång har det anställts en del förare som knappast skulle bli godkända idag. De flesta blev väl inte långvariga i yrket.
Men under tiden har de lyckats spä på fördomarna om spårvagnsföraren. Och viss kritik kanske det finns underlag för. Men oftast så är den inte befogad. Men som sagt, hela kåren drabbas när några få visar sig vara olämpliga
Mikael
Mm, du fick till det där bra Mikael, stämmer nog rätt bra faktiskt.Mikael Karlsson skrev:Tyvärr har spårvagnsförare varit en bespottad yrkesgrupp genom åren. När några få individer visar sig vara olämpliga som förare, då blir ofta hela kåren dragna över en och samma kam.bark skrev:Hur såg denna stämpel ut?Mikael Karlsson skrev:Men att man blivit hårdare i Norrköping beror nog mycket på att man vill tvätta bort en stämpel från det förgångna.
Och under årens gång har det anställts en del förare som knappast skulle bli godkända idag. De flesta blev väl inte långvariga i yrket.
Men under tiden har de lyckats spä på fördomarna om spårvagnsföraren. Och viss kritik kanske det finns underlag för. Men oftast så är den inte befogad. Men som sagt, hela kåren drabbas när några få visar sig vara olämpliga
Mikael
Idag är det ju så i förarkåren, att det är högre status att få köra spårvagn (sen finns det ju en liten klick då, som absolut inte vill, möjligen för att det är rädda att inte klara av de betydligt högre ställda kraven, dels medicinskt och dels utbildningsmässigt).