PS. Vid utfart i riktning Vansbro ger tågklareraren "körtillstånd" med handsignal till tåget om stationen är bevakad. Om stationen är obevakad får inga växlar rubbas och tåget kan då, något enkelt uttryckt, åka ut samma väg som det kom in, enligt en speciell föreskrift.
Så här såg väldigt många stationer ut förr i tiden (fast med infartssignaler från båda hållen förstås). Det behövdes helt enkelt inga signaler inne på stationen utan man hade tavlor som visade var tågen skulle stanna, sen fick de vinkas av för att komma iväg igen.
Västerdalbanan är alltid trevlig att åka. Frågan är hur länge till det är möjligt? Bifogar några bilder från första snön förra året. http://www.strahle.ws/display.asp?pageID=180
Per Jacobson skrev:Tänk om åter hade förlängt banan från Malungsfors till skidområdet i Sälen så kanske man undgått många vägolycker,speciellt under skidsäsongen.
Det har jag för mig har debatterats tidigare här (eller på Postvagnen)
Tyvärr är det så att det bara skulle vara ett fåtal som skulle välja tåget, för många är bilen det enda alternativet, främst med tanke på packning och flexibilitet.