Balderbetyg - bara bra?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jörgen_G

Balderbetyg - bara bra?

Inlägg av Jörgen_G »

Nu när Lisebergs Balder varit igång ett par dagar undrar jag om Någon av Forumets skribenter från Göteborg själva åkt? Eller Någon har kanske skjutsat hem en eller annan med Ringlinjen och därvid fått höra något? Eller också kanske Någon har träffat en Baalderresenär någon annanstans? I vilket fall som helst vore det intressant att få hör vad folk tycker om den nya berg- och dalbanan.

Fick First Drop (European Coaster Clubs medlemstidning som motsvarar MfSS väldigt mycket) i dag. En av huvudartiklarna i tidningen är en recension av Balder. Resencenten är lyrisk!

mvh/ Jörgen G
bruse

Inlägg av bruse »

Jörgen, är du en berg-och-dalbanediggare?
Tänk så mycket olika sidointressen vi har, vidsidan om spårvagnar och lokaltrafik!

Själv gillar jag även bergbanor (som många andefattiga journalister brukar blanda ihop med berg-och-dalbana...).
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Några kompisar till mina barn har åkt, åldrar 12-15... dom var nöjda.
Men barn och ungdomar i denna ålder utvecklar sällan sina åsikter så där värst mycket, "Den var väl bra" var omdömmet, annars hade det låtit "skitkass" således antingen svart eller vitt!
De lokala tidningsmedierna, GP och GT har berömmt Balder.

Vi kunde väl starta en egen "Rollercoastersajt" här, jag är också intresserad av bergochdalbanor (samt skrivihop.se).

Bj.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

bruse skrev:Jörgen, är du en berg-och-dalbanediggare?
Tänk så mycket olika sidointressen vi har, vidsidan om spårvagnar och lokaltrafik!

Själv gillar jag även bergbanor (som många andefattiga journalister brukar blanda ihop med berg-och-dalbana...).
Vadå sidointresse? Jag tillhör den del av mänskligheten som anser att berg- och dalbanor tillhör kategorin lokal spårtrafik...

Men det är rätt - jag gillar berg- och dalbanor. Kan dessutom inordna mig i undergruppen traditionalister. Det vill säga gillar berg- och dalbanor där man sitter i en vagn eller tåg med bygel i knät som man far upp och ner med. Inga loopar, skruvar, såna man hänger i, står i, ligger i eller annat tjafs. Helst ska strukturen vara i trä det ger en extra känsla som är svår att beskriva; åkningen blir mer nyanserad på något sätt. En bra stålbana går också bra, de brukar nämligen ofta vara högre, brantare och längre. Men berg- och dalbanans kvaliteter består inte i kvantifierbara faktorer utan är en helhetsupplevelse. Ungefär som att åka med rätt spårvagn på rätt spår - fast kicken är häftigare med berg- och dalbana.

mvh/ Jörgen G
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Gillar också bergochdalbanor (och skrivihop.nu)(inte .se)...

Har ju självklart Roller Coaster Tycooon hemma... med alla tilläggspaketen... när jag är klar med "uppdraget" så ser man inte marken från luften, för jag har en massa olika bergochdalbanor över hela parken, en del som går in i den andra (som vilda musen på Grönan)
Bantekniker
bruse

Inlägg av bruse »

Man kan väl inte skrivaihopegnaord?

Enligt Nationalecyklopedins ordbok, stavas det berg-och-dalbana
Jag citerar:
berg-och-dalbana
berg-och-da`lbana [berj-] subst. ~n berg-och-dalbanor
ORDLED: berg--och--dal-ban-an
• anläggning (på nöjesfält) som består av ett slags järnväg med branta sluttningar och stigningar
BET.NYANS: överfört om utveckling som växlar mellan positivt och negativt: konjunkturen åker ~
HIST.: trol. sedan mitten av 1800-talet
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Bobjörk skrev:/.../jag har en massa olika bergochdalbanor över hela parken, en del som går in i den andra (som vilda musen på Grönan)
Vilda Musen och den gamla B&D-banan på grönan är, enligt den i tidigare inlägg i denna tråd refererade tidningen, unika vad avser just det du beskriver: Att nästla in två berg- och dalbanor i varandra.

mvh/ Jörgen G
bruse

Inlägg av bruse »

Jag gissar att Jörgen kommer att komma med en fullödig rapport med betygssättning? Inte för att jag åker b-o-d (kräks hellre av ädla drycker än att få hjärnan nedtryckt i magen), men kul å få en experts synpunkter.
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

bruse - Du är kung!

Det är illa när folk skriver isär. En företeelse som är desto värre är när folk påstår att något är fel, trots att det är rätt.

Man ska inte miss upp fatta detta med skrivihop.nu. Det innebär inte att man ska skriva hop alla tänkbara ord (som kanske adressen antyder ..?). Utan det är bara en del av svenska språket.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Såja pojkar, för jag tror att även Kingsthrone är pojke, lite lugn och sans.

Enligt SAOL:s senste upplaga, den trettonde, kan berg- och dalbana skrivas antingen bergodalbana eller berg-och-dalbana. Men eftersom SAOL avses återge språket som det används så får de lägga till berg- och dalbana i nästa upplaga, för så skriver jag. Och det tänker jag att forsätta med.

Det viktiga är inte hur vi skriver orden utan att vi förstår dem.

mvh/ Jörgen G
bruse

Inlägg av bruse »

Jörgen Gustavsson skrev:Det viktiga är inte hur vi skriver orden utan att vi förstår dem.
Nu har du kollat för mycket på tv! :D
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Och?

Bj.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Tja, verkar som ögonen går i kors...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Nä jag vet inte.
Men personligen brukar jag vis på erfarenheter alltid åka berg-och-dal-banor på fastande mage och i nyktert tillstånd.
Efter åkturerna kan man dock fylla på buken och låta levern jobba litet.
För mig gör det ingenting om banan har loopar eller skruvar.
Men den skall ha bra fall och jussta svängar.
Trä ger mer känsla, emedan stål suger mer.

Bj.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Kingsthrone skrev:bruse - Du är kung!

Det är illa när folk skriver isär. En företeelse som är desto värre är när folk påstår att något är fel, trots att det är rätt.

Man ska inte miss upp fatta detta med skrivihop.nu. Det innebär inte att man ska skriva hop alla tänkbara ord (som kanske adressen antyder ..?). Utan det är bara en del av svenska språket.
Nja, jag har inte påstått ätt det är fel, jag bara påpekade att jag gillar skrivihop.nu, men det kan misstolkas... jag vet precis vad den sidan vill... och som du sade... berg-och-dalbana kan stavas lite hur som helst... precis som man kan säga käks, keks kjeks om kex... inget är fel... men nu har vi halkat av ämnet (men detta är ju Off Topic).
Bantekniker
Låst