Den här bilden var tagen vid hållplatsen Allhelgonakyrkan (Kortedala).Ivers1991 skrev:Kan någon säga var en del av bilderna i länkarna blev tagna (ex M28 716).
Några frågor om Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Kontakt:
Ingen M31 är skrotad. Däremot är två halva M21 skrotade, nämligen 206A och 203B. De två återstående halvorna, d.v.s. 203A och 206B sattes ihop till en vagn med nummer 203. Den 61:a vagnen i serien, som egentligen skulle ha haft nummer 260 fick i stället nummer 206 och efter det som skulle ha varit den sista vagnen (279) byggdes ytterligare en vagn som fick nummer 260. Vid ombyggnaden till M31 fick f.d. 206 nummer 360 och f.d. 260 fick nummer 380. Vagn 306 är alltså inte skrotad, för den har aldrig funnits.Hjortron skrev:Jodå.. Alla Pedalvagnar och M31or finns på bild... Förutom dom som är skrotad, vilket är 4 M28or, 2 m29or, och 1 M31a...
Det finns alltså 66 M28, 58 M29 och 80 M31, d.v.s. 142 stycken 30-meterståg. På eftermiddagen är det cirka 120 omlopp i trafik, d.v.s. man kan utföra underhåll och reparationer på cirka 22 tåg utan att det blir brist på vagnar i trafiken. Om inte det står ovanligt många vagnar med kollissionsskador, så kan man nog tycka att vagnarna borde räcka till tvåvagnståg även på linje 10.
Och 6 M32... 

Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Just ja, det var under m21 tiden det hände jaIngen M31 är skrotad. Däremot är två halva M21 skrotade, nämligen 206A och 203B.

Känns nu som det var längesen man satt o räknade, men om nu 306an hade funnits så skulle det bli 81 M31or? Tänkte först att Harald hade skrivit fel, men de e nog jag som tänker felDet finns alltså 66 M28, 58 M29 och 80 M31

-
- Kontakt:
Vagn 303, som har (bakre) delar av M21 206...
Ja, det gör du.Hjortron skrev:
Känns nu som det var längesen man satt o räknade, men om nu 306an hade funnits så skulle det bli 81 M31or? Tänkte först att Harald hade skrivit fel, men de e nog jag som tänker fel
När 206 och 203 hade smällt ihop visade det sig att det det var billigare att lägga till en vagn till beställningen än att reparera den skadade vagnen. Sålunda gjorde man så.
Hade det inte blivit som det blev så hade alltså M31 - serien bestått av 80 vagnar numrerade 300-379.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
M28 och M29 på 8:ans linje
Det är egentligen för mig ett mysterium varför man aldrig ser en pedalvagn på 8:ans linje. Det händer ju att man ser en gammal 6:a eller 9:a, eller 4:a...men det måste vara något specifikt med 8:ans linjesträckning som gör att man inte vill ha pedalvagnar alls där.
Kan inte svara på när jag såg en senast. Det var säkert över 3 år sedan.
Satsa på Spårvägarna
Re: M28 och M29 på 8:ans linje
Pedalvagnar på fyran tror jag inte jag sett, fast jag är nog blindStefan_Brännström skrev:Det är egentligen för mig ett mysterium varför man aldrig ser en pedalvagn på 8:ans linje. Det händer ju att man ser en gammal 6:a eller 9:a, eller 4:a...men det måste vara något specifikt med 8:ans linjesträckning som gör att man inte vill ha pedalvagnar alls där.

Nian verkar hyffsat ofta ha fått pedalvagnar. Tanken är kanske att den går hela vägen paralellt med linjer som 'alltid' har låggolvvagnar (8/4,11,3 o.s.v.).
På sträckan sahlgrenska - botaniska trädgården så finns ju linje 7,8,13. 7 går ofta med pedalvagnar och går verkligen 13 på alla de tider 8 går?
Om man kollar på kartan så ser man ju annars att enda ställena som under vissa tider enbart har pedalvagnar är sista biten mot guldheden på 10'an och mellan korsvägen och torp på femman. Resten av nätet täcks ju av linjer som förutom i undantagsfall körs med låggolvvagnar.
Omlopp som byter linje som exempelvis 4:an och 8:an går endast undantagsvis med pedalvagnar.mats skrev:Pedalvagnar på fyran tror jag inte jag sett, fast jag är nog blindStefan_Brännström skrev:Det är egentligen för mig ett mysterium varför man aldrig ser en pedalvagn på 8:ans linje. Det händer ju att man ser en gammal 6:a eller 9:a, eller 4:a...men det måste vara något specifikt med 8:ans linjesträckning som gör att man inte vill ha pedalvagnar alls där.
Alla vagntyper går på alla linjer och linjesträckningar.
//Tony
Men det beror väl på att de omlopp som byter linje råkar innefatta linjer man helst vill ha låggolvvagnar på? T.ex. är ju linje 4 alldeles ensam ut till Mölndal och därför är låggolvvagnarna bra att lägga där, jämfört med att köra pedalvagnar till Mölndal och låta låggolvvagnar gå t.ex. både på linje 7 och 11...TonyM skrev:Omlopp som byter linje som exempelvis 4:an och 8:an går endast undantagsvis med pedalvagnar.mats skrev:Pedalvagnar på fyran tror jag inte jag sett, fast jag är nog blindStefan_Brännström skrev:Det är egentligen för mig ett mysterium varför man aldrig ser en pedalvagn på 8:ans linje. Det händer ju att man ser en gammal 6:a eller 9:a, eller 4:a...men det måste vara något specifikt med 8:ans linjesträckning som gör att man inte vill ha pedalvagnar alls där.
Visst, men det finns ju mer eller mindre uttalade ambitioner att köra så mycket låggolv som möjligt på vissa linjer. Det verkar dock som om man inte alls är så "hård" på det som för ett par år sen, eller så ser jag fler vagnar helt enkelt?TonyM skrev:Alla vagntyper går på alla linjer och linjesträckningar.

Jag körde som tidigare sagt förbi Götet på vägen under skolresan, och såg totalt 3 M31:or på fyrans sträckning (samt en Ringlinie-vagn).
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Nej. I det här fallet beror det i första hand på att man inte vill tvinga förarna att veva 5 rullar på varje vagn.mats skrev:Men det beror väl på att de omlopp som byter linje råkar innefatta linjer man helst vill ha låggolvvagnar på? T.ex. är ju linje 4 alldeles ensam ut till Mölndal och därför är låggolvvagnarna bra att lägga där, jämfört med att köra pedalvagnar till Mölndal och låta låggolvvagnar gå t.ex. både på linje 7 och 11...TonyM skrev: Omlopp som byter linje som exempelvis 4:an och 8:an går endast undantagsvis med pedalvagnar.
//Tony
TonyM har alldeles rätt, man undviker i det längsta att sätta ut pedalvagnar på linjer som byter linjenummer ofta såsom L 8/4, har inget med linjesträckningen för L8 att göra då det oftast går andra pedalvagnar uppdelat på tre linjer på samma linjesträckning, (L9/6/7/1).
På kvällstid har Vi fler omlopp som byter linjer, dessa sätts ut i första hand med M31, dessutom styr tillgången till M31 hur bra detta lyckas.
På söndagar går det minst ett omlopp med pedalvagnar på L4, omlopp 7102 som går ut vid 10:30-tiden.
Dessutom skall man undvika i det längsta att sätta ut pedalvagnar på linjer som trafikerar Gammlestadstorget/Angered, nu vet ju alla hur bra det lyckas, men det beror mer på tillgång på M31, dessutom så byter vissa omlopp aldrig linjenummer på L9.
Att veva om totalt 10 linjerullar på ett sätt är inte speciellt kul, dessutom har man oftast 9 minuter i regleringstid i Angered om man inte är sen, ihop med att det ankommer en vagn var tredje minut i Angered, kanske inte så lämpligt, det tar ca 5 minuter att skylta om ett vagnsätt.
På kvällstid har Vi fler omlopp som byter linjer, dessa sätts ut i första hand med M31, dessutom styr tillgången till M31 hur bra detta lyckas.
På söndagar går det minst ett omlopp med pedalvagnar på L4, omlopp 7102 som går ut vid 10:30-tiden.
Dessutom skall man undvika i det längsta att sätta ut pedalvagnar på linjer som trafikerar Gammlestadstorget/Angered, nu vet ju alla hur bra det lyckas, men det beror mer på tillgång på M31, dessutom så byter vissa omlopp aldrig linjenummer på L9.
Att veva om totalt 10 linjerullar på ett sätt är inte speciellt kul, dessutom har man oftast 9 minuter i regleringstid i Angered om man inte är sen, ihop med att det ankommer en vagn var tredje minut i Angered, kanske inte så lämpligt, det tar ca 5 minuter att skylta om ett vagnsätt.
-
Pedalvagnars olämplighet vid Gamlestadstorget
Beror inte det på att man inte vill pressa de gamla vagnarna för ofta, vilket ju krävs för att hålla samma hastighet som M31 på snabbspåret, så att det inte stockar sig?
Jag tror alltså att det helt enkelt handlar om en motorteknisk fråga, där man undviker att påfresta M28 och M29 i den mån det går. Notera att pedalvagnar på sträckan Gamlestadstorget-Hjällbo är få till antalet.
Jag minns att när L8 och L9 tillsattes (c:a 1986 resp. c:a 1993), så såg man i princip enbart M21 på dessa linjer. Det har väl egentligen alltid varit lite speciellt med banan till Angered, har läst att man en gång backade spårvagnarna ena vägen, då endast ett spår var draget när linjen var ung.
Att det går massa pedalvagnar längs sjuans linje beror på att linjen inte har någon sträckning där inga andra linjer kör. Därför finns det alltid låggolvsalternativ.
Jag tror alltså att det helt enkelt handlar om en motorteknisk fråga, där man undviker att påfresta M28 och M29 i den mån det går. Notera att pedalvagnar på sträckan Gamlestadstorget-Hjällbo är få till antalet.
Jag minns att när L8 och L9 tillsattes (c:a 1986 resp. c:a 1993), så såg man i princip enbart M21 på dessa linjer. Det har väl egentligen alltid varit lite speciellt med banan till Angered, har läst att man en gång backade spårvagnarna ena vägen, då endast ett spår var draget när linjen var ung.
Att det går massa pedalvagnar längs sjuans linje beror på att linjen inte har någon sträckning där inga andra linjer kör. Därför finns det alltid låggolvsalternativ.
Satsa på Spårvägarna
Re: Pedalvagnars olämplighet vid Gamlestadstorget
Nä, det är snarare tvärt om i den frågan.Stefan_Brännström skrev:Beror inte det på att man inte vill pressa de gamla vagnarna för ofta, vilket ju krävs för att hålla samma hastighet som M31 på snabbspåret, så att det inte stockar sig?
Visst kan du kalla problemet med omskyltningen för motortekniskt (motorer saknas ju). Det är bara det som styr nämligen.Stefan_Brännström skrev: Jag tror alltså att det helt enkelt handlar om en motorteknisk fråga, där man undviker att påfresta M28 och M29 i den mån det går. Notera att pedalvagnar på sträckan Gamlestadstorget-Hjällbo är få till antalet.
Mellan 1969 och 1979 kördes vagnarna i tvåriktningstrafik. Men att säga att de "backades" på ena hållet blir lite missvisande. Vagnarna var kopplade "rumpa" mot "rumpa" minst en höger och en vänstervagn (därmed kom alla dörrar på samma sida - bort från järnvägen.)Stefan_Brännström skrev: Jag minns att när L8 och L9 tillsattes (c:a 1986 resp. c:a 1993), så såg man i princip enbart M21 på dessa linjer. Det har väl egentligen alltid varit lite speciellt med banan till Angered, har läst att man en gång backade spårvagnarna ena vägen, då endast ett spår var draget när linjen var ung.
Att man valde att inte köra pedalvagnar genom "Kalles Väg" på 80-talet var på sätt och vis ett politiskt spel för att tvinga bort M25 från angeredslinjen. Man skyllde i själva verket på att det var "farligt" att köra pedalvagnar genom spårkorsen.
Jaså är det så det är....Stefan_Brännström skrev: Att det går massa pedalvagnar längs sjuans linje beror på att linjen inte har någon sträckning där inga andra linjer kör. Därför finns det alltid låggolvsalternativ.
Jag är för det första tämligen säker på att det går relativt mycket pedaler även på 11 och för det andra så byter ingen av de linjerna normalt linje i någon ända.
//Tony
L7 går med undantag av ett omlopp vardagar med pedaler.
L11 finns det ett par omlopp med M31.
Låggolvsvagnar är inget krav utan M31 sätts ut på omlopp som byter linje under dagen och/eller skall gå på nattrafiken, när detta är uppfyllt och om det då finns M31 att tillgå sätts dessa ut på andra omlopp.
Detta sker dock efter en lista, intet slumpmässigt tilvägagångsätt där inte.
L11 finns det ett par omlopp med M31.
Låggolvsvagnar är inget krav utan M31 sätts ut på omlopp som byter linje under dagen och/eller skall gå på nattrafiken, när detta är uppfyllt och om det då finns M31 att tillgå sätts dessa ut på andra omlopp.
Detta sker dock efter en lista, intet slumpmässigt tilvägagångsätt där inte.
Re: Pedalvagnars olämplighet vid Gamlestadstorget
Nu har visst fantasien skenat iväg med dig. Vem skulle tvinga vem? Det var fullständig enighet om att M21 i första hand skulle sättas ut på linje 8 för att ersätta de hårt slitna M25. Det har aldrig funnits något pedalvagnsförbud vid Kalles väg. På sjuan har det alltid gått pedalvagnar i någon omfattning. Sexan kördes ett tag med enbart M21, men det var för att spara vagnar. Det räckte med en M21 och då var det onödigt att köra två pedalvagnar.TonyM skrev: Att man valde att inte köra pedalvagnar genom "Kalles Väg" på 80-talet var på sätt och vis ett politiskt spel för att tvinga bort M25 från angeredslinjen. Man skyllde i själva verket på att det var "farligt" att köra pedalvagnar genom spårkorsen.
Däremot fanns ett pedalvagnsförbud på Angeredsbanan utanför Gamlestadstorget ett tag. Det hängde ihop med korsningen med ett järnvägsspår strax norr om Gamlestadstorget, det s.k. Skarwellsspåret. Där fanns från början en hastighetsnedsättning till 30 km/h p.g.a. risken att skenbromsarna skulle slänga åt sidan och slå i den upphöjda järnvägsrälen. Spårvägsrälerna var obrutna i korsningen och järnvägsvagnarna fick alltså rulla över spårvägsrälerna. Med M21 fanns inte den risken eftersom dess skenbromsar inte kunde röra sig sidledes. Genom att förbjuda pedalvagnar kunde man alltså ta bort hastighetsnedsättningen. Nu är korsningen borttagen och därmed även förbudet.