Namninsamling för behålllning av Enhetstaxan!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Namninsamling för behålllning av Enhetstaxan!
Jag har startat en insamling
Vill ni också behålla enhetstaxan klicka här och skriv under!
http://www.namninsamling.com/site/get.a ... nderonline.
Hoppas på att ni vill behålla enhetstaxan, Alexnader
Vill ni också behålla enhetstaxan klicka här och skriv under!
http://www.namninsamling.com/site/get.a ... nderonline.
Hoppas på att ni vill behålla enhetstaxan, Alexnader
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Ett bibehållandet av enhetstaxan måste också finansieras, annars kommer den att innebära neddragningar av befintlig trafik och stopp för ny trafik.
Detta pga att intäkterna är avsevärt lägre med detta system, enhetstaxan kommer likväl att avskaffas när det elektroniska biljettsystemet tas i bruk under 2008 (ca).
//Lars
Detta pga att intäkterna är avsevärt lägre med detta system, enhetstaxan kommer likväl att avskaffas när det elektroniska biljettsystemet tas i bruk under 2008 (ca).
//Lars
Instämmer i kören av personer som inte vill skriva under. Jag har personligen inget emot enhetstaxan som idé. Däremot var genomförandet och utformningen av det hela mer än bedrövligt och frågan är om de ansvariga och beslutande politikerna ens brydde sig om att utreda det hela innan man satte igång hela cirkusen. Att folk i gemen gillar enhetstaxan är inte så konstigt, ju mindre man tror sig behöva betala för något (de indirekta kostnaderna syns ju inte) desto populärare blir det. Visst påstås det (av Pirayaklubbens farbror Sid i Ernie) att »allt man kan få och inte betala för är profit«, men i verkligheten gäller fortfarande det faktum (om man istället ska tro Milton Friedman) att det inte finns några gratisluncher. Både Kantorn och Lars Ödlund sammanfattar annars mina egna tankar kring det hela så jag låter nog tangenbordet vila i frågan.
Mvh // Nico

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Bara att pumpa på med namn i denna alternativa namninsamlingmats skrev:Det är nästan frestande att starta en insamling mot enhetstaxa!

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?enhetstaxa
Mig veterligen så försökte man förhandla med länstrafikbolaget i Uppland, men de ville inte vara med (vet inte om man gjort det gällande enhetstaxan men jag vet att man gjort det gällande Bro-Bålsta).mats skrev:Jag skriver inte heller under.
Det är nästan frestande att starta en insamling mot enhetstaxa!
Det ÄR faktiskt j-ligt orättvist att det är enorm skillnad på att resa t.ex. stockholm-knivsta v.s. stockholm-märsta medan ingen skillnad mellan stockholm-märsta respektive kallhäll-centralen...
Är det inte mer orättvist att de som tjänar minst och bor längst ifrån stan ska betala orimligt mycket för att ta sig in till stan. Att ta bort enhetstaxan är att öka segregationen i Stockholm. Nu har ju också den nya borgerliga majoriteten börjat tala om att ju längre bort ju mer ska man betala även för månadskortet, en sådan utveckling cemterar ytterligare segregationen, är det en sådan utveckling vi vill se?
/Robert Johansson
"Lev och socialisera för sedan ska du dö!" - Omar Ud-Din
"Lev och socialisera för sedan ska du dö!" - Omar Ud-Din
- Mattias Henriksson
- Inlägg: 158
- Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28
Med det resonemanget skulle ju 20 kr enkel resa gälla även till Strängnäs, Västerås och andra orter varifrån folk dagspendlar till Stockholm. De platserna ligger ju ännu längre bort.Draken skrev:Mig veterligen så försökte man förhandla med länstrafikbolaget i Uppland, men de ville inte vara med (vet inte om man gjort det gällande enhetstaxan men jag vet att man gjort det gällande Bro-Bålsta).mats skrev:Jag skriver inte heller under.
Det är nästan frestande att starta en insamling mot enhetstaxa!
Det ÄR faktiskt j-ligt orättvist att det är enorm skillnad på att resa t.ex. stockholm-knivsta v.s. stockholm-märsta medan ingen skillnad mellan stockholm-märsta respektive kallhäll-centralen...
Är det inte mer orättvist att de som tjänar minst och bor längst ifrån stan ska betala orimligt mycket för att ta sig in till stan. Att ta bort enhetstaxan är att öka segregationen i Stockholm. Nu har ju också den nya borgerliga majoriteten börjat tala om att ju längre bort ju mer ska man betala även för månadskortet, en sådan utveckling cemterar ytterligare segregationen, är det en sådan utveckling vi vill se?
Nej eftersom SL inte kör "sina" tåg eller "sina" linjer till Västerås. De gör de iofs inte till Knivsta heller men det var inte jag som tog upp exemplet.Mattias Henriksson skrev:Med det resonemanget skulle ju 20 kr enkel resa gälla även till Strängnäs, Västerås och andra orter varifrån folk dagspendlar till Stockholm. De platserna ligger ju ännu längre bort.Draken skrev:Mig veterligen så försökte man förhandla med länstrafikbolaget i Uppland, men de ville inte vara med (vet inte om man gjort det gällande enhetstaxan men jag vet att man gjort det gällande Bro-Bålsta).mats skrev:Jag skriver inte heller under.
Det är nästan frestande att starta en insamling mot enhetstaxa!
Det ÄR faktiskt j-ligt orättvist att det är enorm skillnad på att resa t.ex. stockholm-knivsta v.s. stockholm-märsta medan ingen skillnad mellan stockholm-märsta respektive kallhäll-centralen...
Är det inte mer orättvist att de som tjänar minst och bor längst ifrån stan ska betala orimligt mycket för att ta sig in till stan. Att ta bort enhetstaxan är att öka segregationen i Stockholm. Nu har ju också den nya borgerliga majoriteten börjat tala om att ju längre bort ju mer ska man betala även för månadskortet, en sådan utveckling cemterar ytterligare segregationen, är det en sådan utveckling vi vill se?
/Robert Johansson
"Lev och socialisera för sedan ska du dö!" - Omar Ud-Din
"Lev och socialisera för sedan ska du dö!" - Omar Ud-Din
Hur menar du då? Menar du att när det blir dyrare att åka långt bort, så kommer bara rika människor att ha råd att bo i förorterna och då kommer alla fattiga människor att tvingas bosätta sig i innerstan för att ha råd att åka omkring i den?Draken skrev:Att ta bort enhetstaxan är att öka segregationen i Stockholm. Nu har ju också den nya borgerliga majoriteten börjat tala om att ju längre bort ju mer ska man betala även för månadskortet, en sådan utveckling cemterar ytterligare segregationen, är det en sådan utveckling vi vill se?
Det var ju också ett sätt att resonera.daniel_s skrev:Hur menar du då? Menar du att när det blir dyrare att åka långt bort, så kommer bara rika människor att ha råd att bo i förorterna och då kommer alla fattiga människor att tvingas bosätta sig i innerstan för att ha råd att åka omkring i den?Draken skrev:Att ta bort enhetstaxan är att öka segregationen i Stockholm. Nu har ju också den nya borgerliga majoriteten börjat tala om att ju längre bort ju mer ska man betala även för månadskortet, en sådan utveckling cemterar ytterligare segregationen, är det en sådan utveckling vi vill se?
Du får nog läsa på vad segregering innebär.
De som bor långt bort från de centrala delarna av Stockholm, betalar redan idag med sin tid. Tid är pengar vetu. Och att sedan betala mer för att komma till stan, för att man inte har råd att köpa dyr bostad i innerstan, kan öka segregeringen.
De fattiga bor i förorten, och skall väl hålla sig där tycker väl en del.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jag gissar att man lika gärna kan säga att SL försökte handla med UL men SL ville inte vara med på UL's villkor. Jag har svårt att tro att UL har något direkt emot samarbeten mellan länen, men däremot har man säkert något emot SL's policy att köra billig trafik med låg kvalité?Draken skrev:Mig veterligen så försökte man förhandla med länstrafikbolaget i Uppland, men de ville inte vara med (vet inte om man gjort det gällande enhetstaxan men jag vet att man gjort det gällande Bro-Bålsta).mats skrev:Jag skriver inte heller under.
Det är nästan frestande att starta en insamling mot enhetstaxa!
Det ÄR faktiskt j-ligt orättvist att det är enorm skillnad på att resa t.ex. stockholm-knivsta v.s. stockholm-märsta medan ingen skillnad mellan stockholm-märsta respektive kallhäll-centralen...
Det beror på varför de tjänar mycket eller lite. Om det tjänar lite för att de inte pluggat så värst och valt ett "hjärndött" yrke så har de gjort sitt val i livet. Om de däremot tjänar lite för att en undersköterska har mycket sämre lön än en byggarbetare/rörmokare/elektriker så har vi ett helt annat problem på tapeten och det problemet löser man inte genom att laborera med kollektivtrafiktaxorna.Draken skrev:Är det inte mer orättvist att de som tjänar minst och bor längst ifrån stan ska betala orimligt mycket för att ta sig in till stan. Att ta bort enhetstaxan är att öka segregationen i Stockholm.
Obs att det är ofta otroligt "avstressande" med ett "hjärndött" arbete jämfört med många så kallade "kvalificerade" arbeten, vilket jag tror att de flesta som provat både och kan skriva under på. Även om det "härndöda" jobbet kan vara ack så stressigt under arbetstiden så är det mycket lättare att koppla bort jobbtankar på fritiden än om man har ett så kallat "kvalificierat" jobb. Alltså väljer man att lätt kunna koppla bort jobbet på fritiden, och får betala genom en lägre lön.
Ja! Tänk tänken att hela kostnaden för pendeltågtunneln skulle tas ut på SL-taxorna... om man då tar sig i kragen och inför en zongräns vid gamla stan så har man en bra start till att "bygga bort" getingmidjebehovet...Draken skrev:Nu har ju också den nya borgerliga majoriteten börjat tala om att ju längre bort ju mer ska man betala även för månadskortet, en sådan utveckling cemterar ytterligare segregationen, är det en sådan utveckling vi vill se?
Så "rättvisegränsen" ska alltså gå ungefär vid länsgränsen? Vill vi ha en "läns-segregation"? Det rimliga i så fall är väl faktiskt att ha samma taxa på alla avstånd där det förekommer någon form av pendling på, eller hur?Draken skrev:Nej eftersom SL inte kör "sina" tåg eller "sina" linjer till Västerås. De gör de iofs inte till Knivsta heller men det var inte jag som tog upp exemplet.Mattias Henriksson skrev:Med det resonemanget skulle ju 20 kr enkel resa gälla även till Strängnäs, Västerås och andra orter varifrån folk dagspendlar till Stockholm. De platserna ligger ju ännu längre bort.
Nu tycker jag det blev lite snett här. Vad betyder "längst ifrån stan"? Märsta, Norrtälje, Vaxholm, Värmdö, Nynäshamn, Nykvarn, Ekerö? Jag vågar påstå att det inte alls är i de områdena de med lägst löner bor. Istället påstår jag att de bor i invandrartäta förorter som Norsborg, Alby, Tensta, Rinkeby, Husby, m.fl.mats skrev:Det beror på varför de tjänar mycket eller lite. Om det tjänar lite för att de inte pluggat så värst och valt ett "hjärndött" yrke så har de gjort sitt val i livet. Om de däremot tjänar lite för att en undersköterska har mycket sämre lön än en byggarbetare/rörmokare/elektriker så har vi ett helt annat problem på tapeten och det problemet löser man inte genom att laborera med kollektivtrafiktaxorna.Draken skrev:Är det inte mer orättvist att de som tjänar minst och bor längst ifrån stan ska betala orimligt mycket för att ta sig in till stan. Att ta bort enhetstaxan är att öka segregationen i Stockholm.
Obs att det är ofta otroligt "avstressande" med ett "hjärndött" arbete jämfört med många så kallade "kvalificerade" arbeten, vilket jag tror att de flesta som provat både och kan skriva under på. Även om det "härndöda" jobbet kan vara ack så stressigt under arbetstiden så är det mycket lättare att koppla bort jobbtankar på fritiden än om man har ett så kallat "kvalificierat" jobb. Alltså väljer man att lätt kunna koppla bort jobbet på fritiden, och får betala genom en lägre lön.
Och eftersom vi pratar om invandrare känns det väldigt konstigt att säga "du får skylla dig själv som inte har pluggat så värst" till t.ex. en fattig jordbrukare från Somalia som nu hankar sig fram på bidrag och som lokalvårdare.
Ja, det var inte jag som påstod att lönenivå/"klass" var nåt i stil med en linjär funktion av avståndet från city...NerdBoy skrev:Nu tycker jag det blev lite snett här. Vad betyder "längst ifrån stan"? Märsta, Norrtälje, Vaxholm, Värmdö, Nynäshamn, Nykvarn, Ekerö? Jag vågar påstå att det inte alls är i de områdena de med lägst löner bor. Istället påstår jag att de bor i invandrartäta förorter som Norsborg, Alby, Tensta, Rinkeby, Husby, m.fl.mats skrev:Det beror på varför de tjänar mycket eller lite. Om det tjänar lite för att de inte pluggat så värst och valt ett "hjärndött" yrke så har de gjort sitt val i livet. Om de däremot tjänar lite för att en undersköterska har mycket sämre lön än en byggarbetare/rörmokare/elektriker så har vi ett helt annat problem på tapeten och det problemet löser man inte genom att laborera med kollektivtrafiktaxorna.Draken skrev:Är det inte mer orättvist att de som tjänar minst och bor längst ifrån stan ska betala orimligt mycket för att ta sig in till stan. Att ta bort enhetstaxan är att öka segregationen i Stockholm.
Obs att det är ofta otroligt "avstressande" med ett "hjärndött" arbete jämfört med många så kallade "kvalificerade" arbeten, vilket jag tror att de flesta som provat både och kan skriva under på. Även om det "härndöda" jobbet kan vara ack så stressigt under arbetstiden så är det mycket lättare att koppla bort jobbtankar på fritiden än om man har ett så kallat "kvalificierat" jobb. Alltså väljer man att lätt kunna koppla bort jobbet på fritiden, och får betala genom en lägre lön.
Och eftersom vi pratar om invandrare känns det väldigt konstigt att säga "du får skylla dig själv som inte har pluggat så värst" till t.ex. en fattig jordbrukare från Somalia som nu hankar sig fram på bidrag och som lokalvårdare.
När det gäller invandrare så var åtminstone förut ett problem att de diskriminerades på de mer "kvalificerade" arbetena. Det var inte ovanligt att nån med högskole/universitetsutbildning inom något område där det faktiskt finns jobb ändå jobbade med något som inte alls hade med utbildningen att göra...

Det där är bara struntprat. Förortsbor som jobbar i innerstan betalar inte mer av sin tid än innerstadsbor som jobbar i förorten. Att bostadsrätterna är dyrare i innerstan beror inte på att de har ett objektivt sett bättre läge, utan på att förortsborna envisas med att flytta hit så fort de får det lite bättre ställt ekonomiskt. Om denna segregation existerar så har förortsborna själva skapat den genom att betrakta innerstan som något fint. När förorterna byggdes var det dyrare att bo i dem än på Södermalm.bruse skrev:De som bor långt bort från de centrala delarna av Stockholm, betalar redan idag med sin tid. Tid är pengar vetu. Och att sedan betala mer för att komma till stan, för att man inte har råd att köpa dyr bostad i innerstan, kan öka segregeringen.
De har visst ett objektivt sett bättre värde, åtminstone om man är intresserad av att gå på lokal och inte har hur lågt ställda krav som helst. Nu har jag förvisso inte provat på någon "förortskrog" just i stockholm men min erfarenhet från andra orter är att de riktigt ickecentrala krogarna har alla möjliga fel typ...daniel_s skrev:Det där är bara struntprat. Förortsbor som jobbar i innerstan betalar inte mer av sin tid än innerstadsbor som jobbar i förorten. Att bostadsrätterna är dyrare i innerstan beror inte på att de har ett objektivt sett bättre läge, utan på att förortsborna envisas med att flytta hit så fort de får det lite bättre ställt ekonomiskt. Om denna segregation existerar så har förortsborna själva skapat den genom att betrakta innerstan som något fint. När förorterna byggdes var det dyrare att bo i dem än på Södermalm.bruse skrev:De som bor långt bort från de centrala delarna av Stockholm, betalar redan idag med sin tid. Tid är pengar vetu. Och att sedan betala mer för att komma till stan, för att man inte har råd att köpa dyr bostad i innerstan, kan öka segregeringen.
Det är bara förortsbor som tror att krogarna är bättre i innerstan och omdömet är därför i högsta grad subjektivt.mats skrev:De har visst ett objektivt sett bättre värde, åtminstone om man är intresserad av att gå på lokal och inte har hur lågt ställda krav som helst. Nu har jag förvisso inte provat på någon "förortskrog" just i stockholm men min erfarenhet från andra orter är att de riktigt ickecentrala krogarna har alla möjliga fel typ...
"Man äter inte där man skiter" är ett begrepp som är vanligt i amerikanska filmer. Jag har ingen aning om vad det betyder men som infödd innerstadsbo måste jag säga att krognäringen i innerstan med ett fåtal undantag suger. Undantagen är de ställen som på något sätt påminner om förortskrogar.
Nu är detta visserligen OT och dessutom riskerar jag nog att verbalt få på truten för det här... MEN jag skulle ändå vilja hävda att det inte är Stockholms förortsbor som drivit upp priserna i innerstan. Om man prompt måste peka ut en enskild grupp så är det snarast yngre och/eller högavlönade människor i allmänhet. Ofta kommer dessutom dessa utifrån övriga landet och inte enbart från stans egna förorter. Många av dessa 'inflyttare' verkar ibland även tro (jämför med tidigare diskussioner vi haft kring definitioner om vad som är Stockholm etc.) att man måste bo innanför tullarna eller i alla fall ha Stockholm som postort i adressen om man nu ska kunna anses bo i Stockholm. Inom taxibranschen i denna schangdobla metropol brukar en del av skämten ofta gå ut på att om man får ett lass i innerstan och kunden pratar någon form av dialekt så kan man glömma att den styrningen går utanför tullarna. Fick t.ex. vid ett tillfälle för ungefär ett år sedan en körning på TV4 i Värtan. Det var då fyra passagerare och alla skulle till… varsin adress på Söder.daniel_s skrev:Att bostadsrätterna är dyrare i innerstan beror inte på att de har ett objektivt sett bättre läge, utan på att förortsborna envisas med att flytta hit så fort de får det lite bättre ställt ekonomiskt. Om denna segregation existerar så har förortsborna själva skapat den genom att betrakta innerstan som något fint. När förorterna byggdes var det dyrare att bo i dem än på Södermalm.

De flesta 'stockholmare' bor i förorterna och där har de hamnat av olika orsaker, men en del av flyttarna gjordes som bekant när innerstan fram till slutet på 70-talet nästan började bli förslummad. Utflyttningen hade dock börjat ta fart långt tidigare med egnahemsrörelser och annat på 30- och 40-talen och andra former av utbyggnad och expansion. Stan växte ju i största allmänhet. Senare så handlade nog mycket även om att man i en större utsträckning tänkte på att t.ex. närhet till naturen var bättre för barn, det blev närmare till vissa arbeten mm. Sedan vände trenden, kanske främst i samband med yuppie-eran under 80-talet. Då var de flesta 'stockholmare' dock redan etablerade i Huddinge, Farsta, Sollentuna, Hässelby osv. Tror inte heller det är så många som aktivt söker sig inåt igen och numera bygger man även varianter på stenstäder i många ytterstadsdelar. Ska jag döma utifrån egen erfarenhet och med min ganska blandade bekantskapskrets som bas så håller sig de som är uppväxta i Storstockholm gärna till sin kant medan mina inflyttade bekanta nästan mangrant bosatt sig inom tullarna (de flesta dessutom på Söder av någon orsak… ett litet elakt sätt att benämna dessa är bl.a. lyxbohemer) vilket ju får en att undra lite.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Ja, men de har åtminstone betalat dyrare tågbiljetter för att komma hit! (Om de mot förmodan inte åkte bil)Coppas skrev:Nu är detta visserligen OT och dessutom riskerar jag nog att verbalt få på truten för det här... MEN jag skulle ändå vilja hävda att det inte är Stockholms förortsbor som drivit upp priserna i innerstan. Om man prompt måste peka ut en enskild grupp så är det snarast yngre och/eller högavlönade människor i allmänhet. Ofta kommer dessutom dessa utifrån övriga landet och inte enbart från stans egna förorter.
Så nu är vi uppe på spåret igen. Du kollrade nästan bort mig där ett tag!
