j0nas skrev:Har tidigare läst att 25:an ska sättas i trafik i början av 2007 (jan?), men borde den inte gå i testtrafik en tid innan? Om 25:an fungerar utan problem, kommer då tiden mellan leverans&trafiksättning bli kortare för 26:an?
Jag har tittat efter 24:an varje gång jag varit i Norrköping sedan i våras, trodde att den slutligen var i form nu. Eller blev den lite nedprioriterad iochmed leveransen av 25:an? Hoppas ngn säger till på forumet när den börjat rulla, så jag kan ta mig till nkpg för en provtur

Ang 25:an....
Behovet att låta vagnen gå i testtrafik är inte så stort, då detta är en färdig spårvagnstyp som köpts. Ca 55 st av exakt detta utförande går ju i daglig trafik i Frankfurt och åtskilliga fler i liknande utförande rullar på många platser i värden.
Att trafiksätta vagn 26 torde inte heller bli så brådskande, då det mesta ju görs klart i förväg. Bedömer att ca 2 veckors arbete är vad som läggs på att idriftsätta efter att vagnen kommit till Norrköping.
Viktigt är ju dock att snart kunna komma igång med utbildning på vagnen. 100 - 130 personer ska utbildas, dvs alla som idag kör spårvagn (= har kompetens) i Norrköping. Men för att dessa då inte ska tappa kompetens igen, är det ju bra om vagntypen även kan sättas i trafik i begränsad omfattning ganska snart.
Just nu är tydligen största problemet hur man ska ta betalt av resenärerna. Ötraf vill tydligen att föraren trotts allt ska sälja, vilket kommunen och facket nekart till. Inna detta är löst, lär vagnarna inte komma i trafik. Tror att januari 2007, nog bara är en dröm.....
Ang. 24.....
Så är denna inte på något sätt nedprioriterad. Däremot så väntar man på elekronik-komponenter fortfarande. Handlar om kraftkomponenter av äldre utförande, som tyvärr inte längre serietillverkas.
Specialtillverkning har fått tillgripas, med leveranstid på ca 18 mån. Detta har även drabbat andra europeiska spårvägar som har motsvarande vagntyp (vagn 24 motsvarar idag München typ R2.2), då det finns en hel del vagnar avställda.
Förmodligen kommer det väl nån enkel rad här på forum när dessa börjar trafiksättas.
/Leif D