Nu verkar det som att det finns pengar till Citytunneln igen, men för några dagar sedan undrade jag om det inte fanns en chans att åter lyfta upp spårvägsutbyggnad på dagordningen i Malmö.
Utifrån vad jag vet så tror jag visst att Malmö skulle behöva en Citytunnel. Men inte i första hand, kanske om tio år.
Visst, CT är bra för de som pendlar från Eslöv till Mas -- men resten av Malmö? Västra hamnen? Jägersro, Rosengård? Näset, Bjärred, Bunkeflostrand? CT innebär bara två nya stationer i förstone (även om det har talats om någon form av ringlinje tillsammans med kontinentbanan).
CT slukar resurser, visst.
Men framför allt verkar CT lägga band på de offentliga diskussionerna.
Den politiska majoriteten tycks opåverkade av utvecklingen och ser mest spårvagnar som nostalgiskt mys, spårvägssällskapet likaså (åtminstone handlar sajten bara om museivagnar - vilka jag dock är glad över att vi har).
I Stockholm verkar Cityspår http://www.citytram.org ha planterat sina idéer bland beslutsfattarna. Någon som vet vilka de är och hur de jobbar?
Vad säger ni i Malmötrakten? Finns det visioner utöver en ringlinje runt parken på helgerna?
Ett lock över Malmö
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Kontakt:
Jag har vissa erfarenheter, trots att jag inte bor i Malmö eller dess närområde.
Istället för att säga att Malmö behöver en Citytunnel om tio år påstår jag att Malmö behövde en CT när Öresundsbron öppnade. Jag förstår varför den är högt prioriterad. Det handlar inte bara om den lokala trafiken, utan hela södra Sveriges tågtrafik påverkas mer eller mindre. Malmö har inte längre bara en väg in/ut med CT. CT ses därför inte som argument för den lokala trafiken i Malmö i första hand.
Jag har påpekat för Skånetrafiken att spårväg är ett ypperligt komplement till CT. Och jag har fått medhåll. Men fortfarande handlar det mest om att öka bussarnas prioritet med bussfiler etc. Malmö kommun (där f.ö. min far jobbar) har ännu inte hört av sig. Kanske behöver man ett tag att "smälta" CT i Malmö. Mycket annat har ju hänt den sista tiden i Malmötrakten (integration, stadsbyggnadsprojekt, vägprojekt).
Alla projekt slukar resurser, och nekar man stora projekt så slutar det nog snarare med att andra områden får pengarna (mer eller mindre behövande ..?). Ibland måste man satsa.
Så svaret på Din senaste fråga är att man får nog vänta och se. Men visst kan Malmöbor påverka. Tag chansen, Ni som kan! Jag är för få för att få igenom spårvägsförslaget ...
MVH
Micke Aka Kingsthrone
Istället för att säga att Malmö behöver en Citytunnel om tio år påstår jag att Malmö behövde en CT när Öresundsbron öppnade. Jag förstår varför den är högt prioriterad. Det handlar inte bara om den lokala trafiken, utan hela södra Sveriges tågtrafik påverkas mer eller mindre. Malmö har inte längre bara en väg in/ut med CT. CT ses därför inte som argument för den lokala trafiken i Malmö i första hand.
Jag har påpekat för Skånetrafiken att spårväg är ett ypperligt komplement till CT. Och jag har fått medhåll. Men fortfarande handlar det mest om att öka bussarnas prioritet med bussfiler etc. Malmö kommun (där f.ö. min far jobbar) har ännu inte hört av sig. Kanske behöver man ett tag att "smälta" CT i Malmö. Mycket annat har ju hänt den sista tiden i Malmötrakten (integration, stadsbyggnadsprojekt, vägprojekt).
Alla projekt slukar resurser, och nekar man stora projekt så slutar det nog snarare med att andra områden får pengarna (mer eller mindre behövande ..?). Ibland måste man satsa.
Så svaret på Din senaste fråga är att man får nog vänta och se. Men visst kan Malmöbor påverka. Tag chansen, Ni som kan! Jag är för få för att få igenom spårvägsförslaget ...
MVH
Micke Aka Kingsthrone
Ett lock över Malmö
Jag har svårt att förstå varför behovet kan vara så stort i Malmö av en tunnel när behovet i Göteborg hela tiden skjuts på framtiden.
Det är märkligt att inpendlingen till det dubbelt så stora Göteborg och den omgivande Västra Götalandsregionen + Halland värderas så mycket lägre.
Men man skall inte vara missunsam - Grattis Malmö!
Göteborg har något att lära vad gäller lobbyarbete.
Det är märkligt att inpendlingen till det dubbelt så stora Göteborg och den omgivande Västra Götalandsregionen + Halland värderas så mycket lägre.
Men man skall inte vara missunsam - Grattis Malmö!
Göteborg har något att lära vad gäller lobbyarbete.
-
- Kontakt:
Som jag skrev i en annan tråd handlar det också om Öresundsbron. Men visst, då låter det ju som om Malmö får ännu mer - både bro och tunnel. Men vad jag menar är att man vill öka Öresundsbrons betydelse (dess "valuta") genom att bygga en CT och kraftigt öka effektiviteten.
Men visst, jag tycker också det är synd att Göteborg har hamnat på efterkälken. Jag hoppas att Hallandsåstunneln blir färdig som planerat. Öresundstågen skall ju trafikera Göteborg också, och nuvarande järnväg över åsen är på tok för dålig. I och med detta hoppas jag att man då till större grad kan motivera spårbyggen i Göteborg.
Det kommer byggas i Göteborg också - var så säker! Men först kanske om tio år ...
Men visst, jag tycker också det är synd att Göteborg har hamnat på efterkälken. Jag hoppas att Hallandsåstunneln blir färdig som planerat. Öresundstågen skall ju trafikera Göteborg också, och nuvarande järnväg över åsen är på tok för dålig. I och med detta hoppas jag att man då till större grad kan motivera spårbyggen i Göteborg.
Det kommer byggas i Göteborg också - var så säker! Men först kanske om tio år ...
-
- Kontakt:
Jag har precis fått ett svar från en snubbe i Malmö kommun om där jag förespråkar spårväg. Jag citerar hans svar på mitt mail:
Hej!
****** ******* översände ditt mail till mig. Spårvagnar är ett bra men mycket dyrt förslag. Dessutom menar många att spårvagnar leder till fler och allvarligare olyckor. Ett förslag som finns med i den trafikstrategi som nu är ute för samråd är att köra bussar på samma sätt som spårvagnar - dvs att bussarna får egna och raka vägar. Tänk spårvagn - kör buss.
I stadshusets reception pågår just nu en utställning av trafikstrategin med stora möjligheter att lämna förslag och synpunkter. Gå gärna dit och lämna dina synpunkter!
Mvh
Så kan det tyckas ..
Kommentera gärna!
Hej!
****** ******* översände ditt mail till mig. Spårvagnar är ett bra men mycket dyrt förslag. Dessutom menar många att spårvagnar leder till fler och allvarligare olyckor. Ett förslag som finns med i den trafikstrategi som nu är ute för samråd är att köra bussar på samma sätt som spårvagnar - dvs att bussarna får egna och raka vägar. Tänk spårvagn - kör buss.
I stadshusets reception pågår just nu en utställning av trafikstrategin med stora möjligheter att lämna förslag och synpunkter. Gå gärna dit och lämna dina synpunkter!
Mvh
Så kan det tyckas ..
Kommentera gärna!
Hej!
Busstråk är utmärkt, inte en dag försent.
Lundalänken (en 4 km bussbana, delvis planskild) är ett utmärkt exempel. Där finns ju också tanken att kunna konvertera till spårväg.
Frågan är bara om man törs genomföra det så långt i det mer konservativa Malmö.
Jag kan inte se annat än att busstråk innebär fler inskränkningar av biltrafiken om det ska vara någon mening.
Något s-kommunalråd (Rubin?) sa nyligen att "det blir för trångt med spårvagnar". Det är sagt i precis det sammanhang som tjänstemannen tar upp ovan.
Men en buss tar väl minst lika stor plats?
Då befarar man att majoriteten inte törs ge plats för vare sig spårvägar eller riktiga busstråk i centrum, att man ändå har en fot kvar i 70-talets stadsideal.
Hoppas jag har fel, och att det är finansieringen det handlar om.
Om man nu ska jämföra med Göteborg: är inte andelen kollektivresande klart högre där?