Övertid
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Övertid
Mindre risk att somna vid ratten/körkontrollern?Odd skrev:Från DN debatt i förra vekan:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=1
Vad kommer detta att innebära i praktiken för oss som jobbar inom lokaltrafiken?
det betyder nog ingenting eftersom det står att man inte får jobba mer än 48 timmar per vecka och man måste ha 11 timmar mellan arbetspass med de nya reglerna.. Nu är det väl om jag inte är helt ute och cyklar max 50 timmar per vecka och man måste ha 8 timmar mellan arbetspass? Så skillnaden borde bli marginell. Men nu snackar jag connex tunnelbanan, andra företag har jag ingen koll på..
-
Det varierar ju beroende på om vi snackar avtal eller lagar o förordningar.Choo Choo skrev:det betyder nog ingenting eftersom det står att man inte får jobba mer än 48 timmar per vecka och man måste ha 11 timmar mellan arbetspass med de nya reglerna.. Nu är det väl om jag inte är helt ute och cyklar max 50 timmar per vecka och man måste ha 8 timmar mellan arbetspass? Så skillnaden borde bli marginell. Men nu snackar jag connex tunnelbanan, andra företag har jag ingen koll på..
På vägsidan finns flera olika modeller.
Enligt ATK eller enligt EU, dessa skiljer sig ganska markant.
//Lars
Det som är märkligt är att man inte inser att ett av problemen med trötthet på jobbet och att man sliter ut kroppen är de ständiga omställningarna som många men inte alla skiftjobb har.
Ganska svagt av facken att inte förhandla fram ett lönesystem som bygger på att man får rejäl ersättning varje gång dygnsrytmen behöver ändras...
Ganska svagt av facken att inte förhandla fram ett lönesystem som bygger på att man får rejäl ersättning varje gång dygnsrytmen behöver ändras...
Inte 11 timmar mellan arbetspassen, 11 timmar varje dygn! STOOR skillnad, då det betyder att du t ex:
¤ dygn 1 kan jobba 11-21. (Dygnsvila 00-11 = 11h).
¤ vara ledig 21-05 = 8h, precis som nattvilan är idag.
¤ dygn 2 kab jobba 05-13. (Dygnsvila 13-24 = 11h).
Det som kommer märkas är att all övertid (t ex för lite rast, för kort dygnsvila) ska kompenseras tid mot tid om du jobbar dagen efter du haft övertiden.
Veckovilan på 36h har du redan nu, i alla fall om lagen följs.
Sedan kan man dribbla med brytpunkten för när dygnet börjar. Om man väljer att dygnet ska räknas fr o m t ex 02.30 är det ok. Kryphål.
Sedan ska väl reserveras för att det säkert varierar från fack till fack hur det görs upp med arbetsgivarna, men detta är den info jag fått på min arbetsplats.
¤ dygn 1 kan jobba 11-21. (Dygnsvila 00-11 = 11h).
¤ vara ledig 21-05 = 8h, precis som nattvilan är idag.
¤ dygn 2 kab jobba 05-13. (Dygnsvila 13-24 = 11h).
Det som kommer märkas är att all övertid (t ex för lite rast, för kort dygnsvila) ska kompenseras tid mot tid om du jobbar dagen efter du haft övertiden.
Veckovilan på 36h har du redan nu, i alla fall om lagen följs.
Sedan kan man dribbla med brytpunkten för när dygnet börjar. Om man väljer att dygnet ska räknas fr o m t ex 02.30 är det ok. Kryphål.
Sedan ska väl reserveras för att det säkert varierar från fack till fack hur det görs upp med arbetsgivarna, men detta är den info jag fått på min arbetsplats.
-
Vad innebär dygnsvila?daniel_s skrev:Det ska visst vara 11 timmar mellan arbetspassen (dygnsvila), Henrik W far med osanning.
Alla arbetstagare ska ha ledigt minst elva timmar i följd under varje period om 24 timmar, s.k. dygnsvila. Bestämmelsen innehåller inte någon regel om hur de sammanhängande timmarna ska läggas ut under tjugofyratimmarsperioden, men anger att tiden mellan midnatt och klockan 05.00 ska ingå i dygnsvilan.
Avvikelse från dygnsviloregeln får göras tillfälligtvis på grund av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, som t.ex. olycksfall eller maskinhaveri. En förutsättning är att arbetstagaren får motsvarande tid som kompensationsledighet. Arbetstidslagen innehåller inte någon bestämmelse om kompensationsledigheten ska vara betald eller inte utan det beror på vad som avtalats.
Det är möjligt att göra avsteg från dygnsviloregeln genom kollektivavtal. I andra hand kan Arbetsmiljöverket medge dispens från dygnsviloregeln.
Det är alltså skrivningen från Arbetsmiljöverket, dock tar kollektivavtalet "över" detta i den mån något annat står där.
//Lars
Nu förutsätter jag att den här diskussionen handlar om arbetstiderna i den lokala kollektivtrafiken och ingenting annat. Då handlar det om dygnsvilan mellan arbetspassen. Att förlägga arbetstiden såsom i ovanstående exempel är inte aktuellt. (Vid närmare eftertanke får jag nog ta tillbaka påståendet att Henrik W far med osanning men exemplen är högst irrelevanta i ett system med frekvent förekommande nattarbete.)
-
Då uppstår frågan om vilket kollektivavtal vi behandlar?daniel_s skrev:Nu förutsätter jag att den här diskussionen handlar om arbetstiderna i den lokala kollektivtrafiken och ingenting annat. Då handlar det om dygnsvilan mellan arbetspassen. Att förlägga arbetstiden såsom i ovanstående exempel är inte aktuellt. (Vid närmare eftertanke får jag nog ta tillbaka påståendet att Henrik W far med osanning men exemplen är högst irrelevanta i ett system med frekvent förekommande nattarbete.)
Seko vs Connex Tunnelbanan? isåfall skall jag vara tyst.
Kan bara inflika att en schemaläggning enligt det tidigare exemplet är ok enligt ATK för vägtransport (som fortfarande kan tillämpas i lokaltrafik på sträckor kortare än 50 km)
//Lars
Gäller inte fortfarande AB(A)-SL eller något derivat därav för busstrafiken i Stockholm? (I det avtalet fastställs 10 timmar som utgångsregel)
Senast redigerad av daniel_s den måndag 16 oktober 2006 11:25, redigerad totalt 1 gånger.
Hmm... Det är till att ha det svårt med läsningen av vad jag skrev:daniel_s skrev:Det ska visst vara 11 timmar mellan arbetspassen (dygnsvila), Henrik W far med osanning.
Men: Återigen, detta är den info JAG fått på MIN arbetsplats, av MIN arbetsgivare tillsammans med MITT fackombud. Det är efter dessa regler jag kommer ha att rätta mig efter nyår.
Märk väl att det i mina exempel faktiskt är nattvila i tiden 00-05 som Arbetsmiljöverket föreskriver. Och slika schemalösningar förekommer i branchen nu och kommer säkert fortsätta göra det.
Frågorna gällde regler, jag upplyste sakligt om den info jag fått och att jag reserverde mig för skillnader mellan olika arbetsplatser, och förväntar mig att inte bli påhoppad utan saklig grund!
Jag lämnar diksussionen, det finns säkert andra som kan kasta ljus över ärendet, utan att "fara med osanning".
Jag har visst saklig grund för mitt s k påhopp eftersom de regler du hänvisar till i sin rena lydelse bara kommer att gälla ett fåtal stackare. Det är alltid svårt detta med lagar vs avtal då en del regler är dispositiva medan andra inte är det och så länge man inte har sett vad som kommer att gälla på ens egen arbetsplats så är det bäst att ta all information med en skopa salt.Henrik W skrev:Frågorna gällde regler, jag upplyste sakligt om den info jag fått och att jag reserverde mig för skillnader mellan olika arbetsplatser, och förväntar mig att inte bli påhoppad utan saklig grund!
Jag ställer mig verkligen frågan varför idioter eller snarast totalt obildade (i aktuella frågor) tillåts formulera lagar och förordningar som gäller så många människor?Lars Ödlund skrev: Vad innebär dygnsvila?
Alla arbetstagare ska ha ledigt minst elva timmar i följd under varje period om 24 timmar, s.k. dygnsvila. Bestämmelsen innehåller inte någon regel om hur de sammanhängande timmarna ska läggas ut under tjugofyratimmarsperioden, men anger att tiden mellan midnatt och klockan 05.00 ska ingå i dygnsvilan.
Avvikelse från dygnsviloregeln får göras tillfälligtvis på grund av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, som t.ex. olycksfall eller maskinhaveri. En förutsättning är att arbetstagaren får motsvarande tid som kompensationsledighet. Arbetstidslagen innehåller inte någon bestämmelse om kompensationsledigheten ska vara betald eller inte utan det beror på vad som avtalats.
Det är möjligt att göra avsteg från dygnsviloregeln genom kollektivavtal. I andra hand kan Arbetsmiljöverket medge dispens från dygnsviloregeln.
Det är alltså skrivningen från Arbetsmiljöverket, dock tar kollektivavtalet "över" detta i den mån något annat står där.
Vad är det förresten för mening med en lag om arbetsgivare och kollektivavtal-fack kan gå över huvudet på de enskilda arbetarna? Om de som är fackligt aktiva får nån lämplig muta, t.ex. att de flesta av dem jobbar inom något speciellt område och man höjer det områdets lön extra jämfört med andra delar, så kan de säkert tänka sig att gå med på att rucka lite på vad den här lagen säger. Så kallad "tandlös lag"...
Hint: när man skriver lagar och förordningar så bör man tyvärr utgå från att alla är korrupta och/eller egoister. Om ingen vore varken korrupt eller egoist utan istället vill allas bästa så skulle vi klara oss utan de flesta lagar och förordningar, alltså är det inte för dessa goda människor man ska stifta lagar. Däremot ska man ta hänsyn till de goda människorna genom att inte sabotera för dem enbart i syfte att stävja de 'onda'...
En del av förklaringen är ju att många av EU-länderna inte alls har lika bra avtal som vi har i det här landet och att de anställdas hälsa och i förekommande fall välbefinnande därför är mycket mer beroende av tvingande lagbestämmelser, medan de senare i Sverige tenderar att ställa till mera skada än nytta.
Men hur kan man slå sig för magen och tycka att man i övrigt har ett så fantastiskt bra avtal att man kan stryka saker som är självklara i länder med i övrigt mycket sämre förhållanden?daniel_s skrev:En del av förklaringen är ju att många av EU-länderna inte alls har lika bra avtal som vi har i det här landet och att de anställdas hälsa och i förekommande fall välbefinnande därför är mycket mer beroende av tvingande lagbestämmelser, medan de senare i Sverige oftast ställer till mera skada än nytta.
Nej, den här typen av lagar bör faktiskt utformas efter de kunskaper som finns om vad som i olika grad är ohälsosamt eller inte, typ sömnforskning, forskning på skiftarbetande o.s.v.... fast frågan är hur mycket seriös sådan forskning det finns. Det enda jag egentligen hört talas om är att man samlar statistik, typ "skiftarbetare får oftare problem X än icke-skiftarbetare" och så har man inte en susning om exakt vad som är problemet. Undantaget är väl den forskning som tittar på de som jobbat ständig natt, den kan nog betraktas som hyffsat seriös men man behöver kolla hur dessa människor lever på sin fritid, om de t.ex. har en familj och är mer eller mindre tvugna att hålla igång dagtid under deras helger (när de nu infaller i förhållande till veckan) eller kanske aldrig får 8 timmars sömn p.g.a. att man krockar med varandra...
Tillåt mig att lansera en okonventionell teori:
Problemet med vissa arbeten är att de är TRÅKIGA! Därför är det mycket viktigare att lägga pengarna på att se till att rätt person har rätt jobb än att spä på med en massa "lyx" (som egentligen borde vara självklarheter, är det bäst att tillägga) i avtalen som att man ska kunna sova mellan turerna osv.
Sen tycker jag personligen att såväl tio som elva timmar mellan två jobb är alldeles för lite. Ska man ändå jobba dygnets alla timmar är det nog mycket bättre om man eftersträvar att skapa mellanrum på 17-18 timmar mellan jobben, vilket stämmer mycket bättre med kroppens naturliga dygnsrytm. Detta medför naturligtvis att de sammanhängande ledigheterna blir kortare men det kan man kanske stå ut med om man är pigg när de börjar.
Problemet med vissa arbeten är att de är TRÅKIGA! Därför är det mycket viktigare att lägga pengarna på att se till att rätt person har rätt jobb än att spä på med en massa "lyx" (som egentligen borde vara självklarheter, är det bäst att tillägga) i avtalen som att man ska kunna sova mellan turerna osv.
Sen tycker jag personligen att såväl tio som elva timmar mellan två jobb är alldeles för lite. Ska man ändå jobba dygnets alla timmar är det nog mycket bättre om man eftersträvar att skapa mellanrum på 17-18 timmar mellan jobben, vilket stämmer mycket bättre med kroppens naturliga dygnsrytm. Detta medför naturligtvis att de sammanhängande ledigheterna blir kortare men det kan man kanske stå ut med om man är pigg när de börjar.