Dette er ikke prototyper, men serievogner av type GI/1, nærmere bestemt GI/1E. Vognene er bygd i DDR i 1988-89. Forgjengerserien GI ble bygd i 1978-83 og utrangert på midten av 90-tallet, og solgt til Nord-Koreas metro i Pyongyang (dit forøvrig også D-vogner med større profil kom). Prototypen fra 1974 ble derimot skrotet, og gikk ikke utstrakt i vanlig trafikk.
Vognene vi ser her er nylig ombygd for å gå i trafikk i ca. 15 år til. De har fått oppdatert den tekniske utrustningen og frisket opp interiøret. I forbindelse med ombygningen bruker man bl.a. deler fra de nylig utrangerte (siste tur i 2004) DL-vognene som nå er skrotet - vogner som er 20 år eldre enn dem delene monteres inn i! Det går også ennå uombygde vogner, men da i orange lakk. Disse bør man få på bilde, for snart er alle ombygd.
Av ikke så vennlige tunger har vognene blitt kalt bonde- og arbeidercontainere eller G for "Grubenbahn" - gruvevogner. Spesielt de uombygde vognene bråker og rykker forferdelig, men det er blitt litt bedre etter ombyggingen. Faktisk bråker de så mye utvendig at det er utstedt direktiv om at G-vogner (også de ombygde) normalt ikke skal gå på høybanen i Kreuzberg (U1 til Warschauer Straße), men nå som U2 er brutt ved Gleisdreieck, kommer man ikke unna dette. Man velger å kjøre A3-vogner på Pankow-siden av dette bruddet, da disse er enklere å transportere i storprofilnettet.
Vi kan ta med at vognene formelt ikke lenger eies av BVG, men av et amerikansk leasingfirma, som BVG leier vognene tilbake fra. Dette gir skattefordeler og frie penger da avtalen ble inngått, men nå kan man heller ikke kvitte seg med vognene selv om man skulle ønske det...
Litt om historien til vognene (på tysk) på Berliner Verkehrsseiten:
Forgjengeren GI:
http://www.berliner-verkehrsseiten.de/u ... typ_g.html
Uombygde vogner, GI/1:
http://www.berliner-verkehrsseiten.de/u ... _gi_1.html
Ombygde vogner, GI/1E:
http://www.berliner-verkehrsseiten.de/u ... gi_1e.html
Takk for flotte Berlinbilder, Micke!