Grönaktiga klisterlappar på C20s front.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1559
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Grönaktiga klisterlappar på C20s front.

Inlägg av mjtag »

Hejsan!
Upptäckte i dag något nytt på C20s fronter.

Grönaktiga klisterlappar var uppsatta på sidan av fronten.

Symboliserar dom något nytt system, ombyggnad eller liknande?

Tacksam för info.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6875
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Grönaktiga klisterlappar på C20s front.

Inlägg av Odd »

MJTÅG skrev:Hejsan!
Upptäckte i dag något nytt på C20s fronter.

Grönaktiga klisterlappar var uppsatta på sidan av fronten.

Symboliserar dom något nytt system, ombyggnad eller liknande?

Tacksam för info.
Dekalerna indikerar att vagnarna har fått ny programvara.

I trafiktåg får dessa vagnar inte gå kopplade med vagnar som inte har ny programvara.

Dekalerna skall underlätta för personalen (förare och rangering) att se att detta stämmer.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Vad gör denna nya programvara med vagnarna?
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1559
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Grönaktiga klisterlappar på C20s front.

Inlägg av mjtag »

Odd skrev:
MJTÅG skrev:Hejsan!
Upptäckte i dag något nytt på C20s fronter.

Grönaktiga klisterlappar var uppsatta på sidan av fronten.

Symboliserar dom något nytt system, ombyggnad eller liknande?

Tacksam för info.
Dekalerna indikerar att vagnarna har fått ny programvara.

I trafiktåg får dessa vagnar inte gå kopplade med vagnar som inte har ny programvara.

Dekalerna skall underlätta för personalen (förare och rangering) att se att detta stämmer.
Ok, tack för infon.
Jag undrar också detsamma som föregående inlägg, vad innebär denna nya programvara?
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
HemuleN
Inlägg: 495
Blev medlem: onsdag 05 maj 2004 17:46
Ort: Förorten

Inlägg av HemuleN »

Eftersom det bara var vagnar på gröna linjen tolkade jag det som att det var ett sätt att se var vagnarna hörde hemma (gröna lappar för gröna linjen, Röda för röda linjen osv...) Kul att få veta hur det ligger till.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

HemuleN skrev:Eftersom det bara var vagnar på gröna linjen tolkade jag det som att det var ett sätt att se var vagnarna hörde hemma (gröna lappar för gröna linjen, Röda för röda linjen osv...) Kul att få veta hur det ligger till.
Det rullar en hel drös med TUB 1 vagnar på TUB 2 just nu. Men visst vore det roligt med en liten dekal längs långbalken som talalde om vilken depå vagnen tillhörde. Dock tror jag aldrig att det skulle fungera.
Användarens profilbild
Daniel L
Inlägg: 339
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:40
Ort: Vallentuna

Inlägg av Daniel L »

Den nya programvaran innehåller flera funktioner, den viktigaste i mina ögon är ett bättre fastbromsningsskydd, vilket vid tester har fallit väl ut, dock är det svårt att simulera spårhalka, man har provkört på såpat spår, oh då har det fungerat mycket bra.
Samtliga C20 skall inom sinom tid få denna funktionen...
/Daniel
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1559
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Daniel L skrev:Den nya programvaran innehåller flera funktioner, den viktigaste i mina ögon är ett bättre fastbromsningsskydd, vilket vid tester har fallit väl ut, dock är det svårt att simulera spårhalka, man har provkört på såpat spår, oh då har det fungerat mycket bra.
Samtliga C20 skall inom sinom tid få denna funktionen...
Ok, tack för den infon. När alla C20 fått den nya programvaran, tas lapparna bort igen då?
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Någon som har bild på dessa lappar?
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mela »

M224 skrev:Någon som har bild på dessa lappar?
Japp !

Bild
daniel_s
Inlägg: 14426
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Thorildsplan?
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Inlägg av djth »

daniel_s skrev:Thorildsplan?
Åtminstone enligt skylten som speglar sig i fönstret. :wink:
daniel_s
Inlägg: 14426
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Tja, den blir onekligen mer lättläst om man klickar på bilden... (Tänkte inte på det! Den där platsen känner man igen ändå...)
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

daniel_s skrev:Tja, den blir onekligen mer lättläst om man klickar på bilden... (Tänkte inte på det! Den där platsen känner man igen ändå...)
Man ser även Thorhildsplans gymnasium i bakrunden.:)
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mela »

Japp ! Thorildsplan - på väg hem från jobbet i dag !

/ Melker
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Grönaktiga klisterlappar på C20s front.

Inlägg av Patrick »

Odd skrev:
MJTÅG skrev:Hejsan!
Upptäckte i dag något nytt på C20s fronter.

Grönaktiga klisterlappar var uppsatta på sidan av fronten.

Symboliserar dom något nytt system, ombyggnad eller liknande?

Tacksam för info.
Dekalerna indikerar att vagnarna har fått ny programvara.

I trafiktåg får dessa vagnar inte gå kopplade med vagnar som inte har ny programvara.

Dekalerna skall underlätta för personalen (förare och rangering) att se att detta stämmer.
Är tveksam om det stämmer som du säger, körde själv ett tåg som bestod av vagnar både med och utan dessa klisterlappar - som jag personligen tycker är urfula - kunde väl vara mindre och diskretare!

Huvudsyftet är som sagt att markera vilka vagnar som är ATO-klara. I övrigt tycker jag att nya programvaran i stort är irriterande. Bl a att ATO-knappen tänds varje gång man sätter körspaken i 0-lage och slocknar när man tar fart eller bromsar. Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet! :(

En liten fråga bara om det är någon ATO-utbildad här? Är det lättare att få nödbomsning med ATO? Det var en som körde med ATO och fick begära tillstånd att häva nödbromsningen (=trycka P-knapp) ett antal gånger. :?
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Grönaktiga klisterlappar på C20s front.

Inlägg av Sparkfot »

Patrick skrev:
Odd skrev:
MJTÅG skrev:Hejsan!
Upptäckte i dag något nytt på C20s fronter.

Grönaktiga klisterlappar var uppsatta på sidan av fronten.

Symboliserar dom något nytt system, ombyggnad eller liknande?

Tacksam för info.
Dekalerna indikerar att vagnarna har fått ny programvara.

I trafiktåg får dessa vagnar inte gå kopplade med vagnar som inte har ny programvara.

Dekalerna skall underlätta för personalen (förare och rangering) att se att detta stämmer.


Är tveksam om det stämmer som du säger, körde själv ett tåg som bestod av vagnar både med och utan dessa klisterlappar - som jag personligen tycker är urfula - kunde väl vara mindre och diskretare!

Huvudsyftet är som sagt att markera vilka vagnar som är ATO-klara. I övrigt tycker jag att nya programvaran i stort är irriterande. Bl a att ATO-knappen tänds varje gång man sätter körspaken i 0-lage och slocknar när man tar fart eller bromsar. Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet! :(

En liten fråga bara om det är någon ATO-utbildad här? Är det lättare att få nödbomsning med ATO? Det var en som körde med ATO och fick begära tillstånd att häva nödbromsningen (=trycka P-knapp) ett antal gånger. :?
Har en motfråga: Varför har du turlistan över monitorn? Har sett att visa har det men finner ingen anledning till varför? :wink:
Användarens profilbild
Martin Andersson
Inlägg: 84
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:20
Ort: Högdalen

Re: Grönaktiga klisterlappar på C20s front.

Inlägg av Martin Andersson »

Patrick skrev:
Odd skrev:
MJTÅG skrev:Hejsan!
Upptäckte i dag något nytt på C20s fronter.

Grönaktiga klisterlappar var uppsatta på sidan av fronten.

Symboliserar dom något nytt system, ombyggnad eller liknande?

Tacksam för info.
Dekalerna indikerar att vagnarna har fått ny programvara.

I trafiktåg får dessa vagnar inte gå kopplade med vagnar som inte har ny programvara.

Dekalerna skall underlätta för personalen (förare och rangering) att se att detta stämmer.
Är tveksam om det stämmer som du säger, körde själv ett tåg som bestod av vagnar både med och utan dessa klisterlappar - som jag personligen tycker är urfula - kunde väl vara mindre och diskretare!

Huvudsyftet är som sagt att markera vilka vagnar som är ATO-klara. I övrigt tycker jag att nya programvaran i stort är irriterande. Bl a att ATO-knappen tänds varje gång man sätter körspaken i 0-lage och slocknar när man tar fart eller bromsar. Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet! :(

En liten fråga bara om det är någon ATO-utbildad här? Är det lättare att få nödbomsning med ATO? Det var en som körde med ATO och fick begära tillstånd att häva nödbromsningen (=trycka P-knapp) ett antal gånger. :?

Instruktionsmeddelandet om programvaruppdateringen (där bl.a. ATO ingår) är indraget och ett nytt lär vara på gång, tåg med en blandning av vagnar med och utan gröna dekaler borde därför vara ok för tillfället. "Det var en..." - känner du inte igen min väna stämma på radion Patrick? :) (Ok- kan ha varit nån annan men jag ropade om P-knappstryckning otaliga ggr idag...). Med vissa vagnar och på vissa ställen går man gärna i nödis vid ATO-körning (Alvik norrut t.ex.), intrimmning av såväl bana som vagnar pågår fortfarande.


Mvh Martin
Tjf. ATO-fantom 8)
Männer aus Stahl fahren Autos aus Pappe
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Inlägg av djth »

Hur bra funkar ATO-körningen? Förutom "barnsjukdomarna" då... Blir det mjuk gång, tidseffektivt osv? Hur mycket (och vad) gör föraren under ATO-körning?
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

djth skrev:Hur bra funkar ATO-körningen? Förutom "barnsjukdomarna" då... Blir det mjuk gång, tidseffektivt osv? Hur mycket (och vad) gör föraren under ATO-körning?
Föraren övervakar väl bara under ato styrning redo att ingripa ifall något går snett?.
Skriv svar