Grönaktiga klisterlappar på C20s front.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Grönaktiga klisterlappar på C20s front.
Hejsan!
Upptäckte i dag något nytt på C20s fronter.
Grönaktiga klisterlappar var uppsatta på sidan av fronten.
Symboliserar dom något nytt system, ombyggnad eller liknande?
Tacksam för info.
Tacksam för info.
Re: Grönaktiga klisterlappar på C20s front.
Dekalerna indikerar att vagnarna har fått ny programvara.MJTÅG skrev:Hejsan!
Tacksam för info.
I trafiktåg får dessa vagnar inte gå kopplade med vagnar som inte har ny programvara.
Dekalerna skall underlätta för personalen (förare och rangering) att se att detta stämmer.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Vad gör denna nya programvara med vagnarna?
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Ok, tack för infon.Odd skrev:Dekalerna indikerar att vagnarna har fått ny programvara.MJTÅG skrev:Hejsan!
Tacksam för info.
I trafiktåg får dessa vagnar inte gå kopplade med vagnar som inte har ny programvara.
Dekalerna skall underlätta för personalen (förare och rangering) att se att detta stämmer.
Jag undrar också detsamma som föregående inlägg, vad innebär denna nya programvara?
Det rullar en hel drös med TUB 1 vagnar på TUB 2 just nu. Men visst vore det roligt med en liten dekal längs långbalken som talalde om vilken depå vagnen tillhörde. Dock tror jag aldrig att det skulle fungera.HemuleN skrev:Eftersom det bara var vagnar på gröna linjen tolkade jag det som att det var ett sätt att se var vagnarna hörde hemma (gröna lappar för gröna linjen, Röda för röda linjen osv...) Kul att få veta hur det ligger till.
Den nya programvaran innehåller flera funktioner, den viktigaste i mina ögon är ett bättre fastbromsningsskydd, vilket vid tester har fallit väl ut, dock är det svårt att simulera spårhalka, man har provkört på såpat spår, oh då har det fungerat mycket bra.
Samtliga C20 skall inom sinom tid få denna funktionen...
/Daniel
Ok, tack för den infon. När alla C20 fått den nya programvaran, tas lapparna bort igen då?Daniel L skrev:Den nya programvaran innehåller flera funktioner, den viktigaste i mina ögon är ett bättre fastbromsningsskydd, vilket vid tester har fallit väl ut, dock är det svårt att simulera spårhalka, man har provkört på såpat spår, oh då har det fungerat mycket bra.
Är tveksam om det stämmer som du säger, körde själv ett tåg som bestod av vagnar både med och utan dessa klisterlappar - som jag personligen tycker är urfula - kunde väl vara mindre och diskretare!Odd skrev:Dekalerna indikerar att vagnarna har fått ny programvara.MJTÅG skrev:Hejsan!
Tacksam för info.
Huvudsyftet är som sagt att markera vilka vagnar som är ATO-klara. I övrigt tycker jag att nya programvaran i stort är irriterande. Bl a att ATO-knappen tänds varje gång man sätter körspaken i 0-lage och slocknar när man tar fart eller bromsar. Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet!

En liten fråga bara om det är någon ATO-utbildad här? Är det lättare att få nödbomsning med ATO? Det var en som körde med ATO och fick begära tillstånd att häva nödbromsningen (=trycka P-knapp) ett antal gånger.

Har en motfråga: Varför har du turlistan över monitorn? Har sett att visa har det men finner ingen anledning till varför?Patrick skrev:Odd skrev:Dekalerna indikerar att vagnarna har fått ny programvara.MJTÅG skrev:Hejsan!
Tacksam för info.
Är tveksam om det stämmer som du säger, körde själv ett tåg som bestod av vagnar både med och utan dessa klisterlappar - som jag personligen tycker är urfula - kunde väl vara mindre och diskretare!
Huvudsyftet är som sagt att markera vilka vagnar som är ATO-klara. I övrigt tycker jag att nya programvaran i stort är irriterande. Bl a att ATO-knappen tänds varje gång man sätter körspaken i 0-lage och slocknar när man tar fart eller bromsar. Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet!
En liten fråga bara om det är någon ATO-utbildad här? Är det lättare att få nödbomsning med ATO? Det var en som körde med ATO och fick begära tillstånd att häva nödbromsningen (=trycka P-knapp) ett antal gånger.

- Martin Andersson
Patrick skrev:Är tveksam om det stämmer som du säger, körde själv ett tåg som bestod av vagnar både med och utan dessa klisterlappar - som jag personligen tycker är urfula - kunde väl vara mindre och diskretare!Odd skrev:Dekalerna indikerar att vagnarna har fått ny programvara.MJTÅG skrev:Hejsan!
Tacksam för info.
Instruktionsmeddelandet om programvaruppdateringen (där bl.a. ATO ingår) är indraget och ett nytt lär vara på gång, tåg med en blandning av vagnar med och utan gröna dekaler borde därför vara ok för tillfället. "Det var en..." - känner du inte igen min väna stämma på radion Patrick?

Mvh Martin
Tjf. ATO-fantom

Männer aus Stahl fahren Autos aus Pappe