Erik Sandblom skrev:mats skrev:Öhh, med den höga verkningsgrad elmotorer hade redan före andra världskriget så finns det inte mycket kvar att göra.
Nya spårvagnen i Göteborg har 100% låggolv genom att elutrustningen kympt sen åttiotalet, och därför kan installeras på taket. Tyska ICE3 har ingen separat drivenhet som TGV har, men har ändå större motoreffekt, bättre acceleration och högre toppfart än TGV (330 km/h). Motorerna får alla plats under golvet vilket ger lägre totalvikt och bättre utrymme.
Men det här är dels inte några miljöargument (möjligen arbetsmiljö, stadsbildsmiljö o.s.v. men inga 'äkta' miljöfrågor), eller hur?
Låggolvet är inte helt fullt ut 100%, det är upphöjt golv för fötterna på de platser som är rejält upphöjda, och dessutom så sitter man på upphöjt golv längs "långbänkar". I praktiken är över 90% av golvytan man normalt kan gå på låggolv, men man kan t.ex. inte ställa väskor och liknande under stolarna på samma sätt som på de gamla vagnarnas höggolvdelar.
Och visst, underhållskostnaderna och storleken på elmotorerna har minskat markant (och elloken har med åren blivit miljövänligare, jag har en gång varit nära svensk tågfrakts gamla Da-lok och det luktade smörjolja lång väg från loket typ).
Men ändå, hur man än gör det, ur miljöaspekt så finns det inte så väldigt mycket kvar att göra. När man är väldigt nära 100% effektivitet så är man "färdig" så att säga...
Framöver kanske andra energikällor kommer användas. Vad sägs om en riktigt effektiv värmepump som driver en turbin, och man därmed utvinner energi ur luftens värme? Kanske ett inte helt otänkbart scenario, och får man lönsamhet på tillverkningen av en sån manick så kan man köra t.ex. en bil med elmotorer utan någn ytterligare bränslekostnad, hur långt som helst. Då har man istället dödat en stor del av miljöargumentet för tåget, men det kan det vara värt om man räddar planeten.