Den där skissen låter exakt som den som finns i RUFS, för _pendeltåget_. För övrigt är vad jag förstår tanken att både RB och pendeln skall gå till Arninge. Det skall bli knutpunkt (en mycket bra idé tycker jag) med bussar, pendel och RB. Pendeltåget hade 2 alternativa dragningar - om jag minns rätt - en i tunnel under bebyggelsen i Viggbyholm (skissen ovan) och en där man skulle dela spår med RB i alla fall delar av vägen Roslags Näsby-Arninge.kildor skrev:Dubbelspåret till Viggbyholm borde väl innebära att man ändrat sig vad gäller sträckningen till Arninge. Eller har man helt givit upp tankarna på att RB ska gå via Arninge nu när man tänker sig möjligheten med Arningependeln?Ulrik Berggren skrev:Jag har nämligen snappat upp att man på SLs strategiska planavdelning har uppdragit åt vågra Sweco-konsulter att utreda hur en framtida omläggning av Roslagsbanans Österskärsgren, för att den bland annat ska kunna passera om Arninge, kan tänkas kunna gestaltas. I en skiss som jag såg som hastigast (och som möjligen kan vara tagen ur RUFS) går banan från Galoppfältet en genare väg längs E18 för att sedan vika av åt nordväst strax efter Rönningesjön. Sträckningen genom bebyggelsen är väl tänkt att utredas mer, liksom spårvidden. Vad jag förstått har man tänkt sig att bygga dubbelt 0,891m-spår (vilket alltså skall fortsätta i detta skick ända till Åkersberga), men att man ska förbereda för utspikning. Från Mörby är det tänkt att banan ska fortsätta till Solna station.
RB-mötet i tisdags
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Det kan nog stämma. Tittade just på kartorna i den studien och det är precis så man planerar sträckan Täby C-Arninge.Chrille B skrev:Den där skissen låter exakt som den som finns i RUFS, för _pendeltåget_.
Även i Arninge finns det två alternativ, station mer centralt i Arninge, eller ytstation intill E18. Det senare gör det förmodligen lättare att skapa smidig bytespunkt.Chrille B skrev:För övrigt är vad jag förstår tanken att både RB och pendeln skall gå till Arninge. Det skall bli knutpunkt (en mycket bra idé tycker jag) med bussar, pendel och RB. Pendeltåget hade 2 alternativa dragningar - om jag minns rätt - en i tunnel under bebyggelsen i Viggbyholm (skissen ovan) och en där man skulle dela spår med RB i alla fall delar av vägen Roslags Näsby-Arninge.
Vad gäller ytalternativet i Täby så är nog tanken att spåren skall gå parallellt med RB.
I studien står också följande:
Vilket också stöder alternativet med station vid E18 som innebär en mindre avvikelse från nuvarande sträckning på RB. Nackdelen blir ju förstås att avståndet till stationen blir större för stora delar av Arninge.Ytterligare studier, bl.a. SL:s idéstudie för Roslagsbanan på sträckan Täby C-Åkersberga, har visat att en station vid E 18 med fördel placeras på viadukt över motorvägen.
Kuriosa: Detta mitt inlägg nr 891 på Swetramway....

- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2940
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Kors dåkildor skrev:Ulrik Berggren skrev: - Österskärsbanan via ArningeOch ett inlägg från en äldre tråd:Ulrik Berggren skrev:Närmast är i a f ett dubbelspår mellan Galoppfältet och Viggbyholm på gång, i samband med att en planskildhet byggs vid korsningen med Bergtorpsvägen.Dubbelspåret till Viggbyholm borde väl innebära att man ändrat sig vad gäller sträckningen till Arninge. Eller har man helt givit upp tankarna på att RB ska gå via Arninge nu när man tänker sig möjligheten med Arningependeln?Ulrik Berggren skrev:Jag har nämligen snappat upp att man på SLs strategiska planavdelning har uppdragit åt vågra Sweco-konsulter att utreda hur en framtida omläggning av Roslagsbanans Österskärsgren, för att den bland annat ska kunna passera om Arninge, kan tänkas kunna gestaltas. I en skiss som jag såg som hastigast (och som möjligen kan vara tagen ur RUFS) går banan från Galoppfältet en genare väg längs E18 för att sedan vika av åt nordväst strax efter Rönningesjön. Sträckningen genom bebyggelsen är väl tänkt att utredas mer, liksom spårvidden. Vad jag förstått har man tänkt sig att bygga dubbelt 0,891m-spår (vilket alltså skall fortsätta i detta skick ända till Åkersberga), men att man ska förbereda för utspikning. Från Mörby är det tänkt att banan ska fortsätta till Solna station.

Men, vad jag minns så hade jag inte läst idéstudien när jag skrev det där. Sträckningen i utredningen jag beskriver var antagligen från förarbetena till idéstudien, och därmed RUFS

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Albano tunneln
Nja, men den förra tunnelmynningen blev ju så populär att man valde att uppmärksamma den genom att bevara hela byggarbetsplatsen runt omkring också. Rent juridiskt så var det väl inte något avgastorn, som vissa väljer att kalla ventilationsanläggningarna för, man hänvisade till utan att tunneln på något annat ställe, i närheten av Sveaplan tror jag, var för grund och att något träd eller likanande kunde skadas under byggskedet. Man ville väl som sagt hellre bevara den flera tusen kvadratmeter stora byggarbetsplatsen vid Albano till eftervärlden än att ha en på några tiotal kvadratmeter där tillfälligt.
vänligen
/GN
Någon som kan mer om detta projekt, hur lång är tunneln mm.
Tunneln idag nedan


-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Jag vet inte vad man kan skylla på när det gäller Rimbosituationen. Inkompetens både hos landstinget samt Norrtälje kommun? Det enda hindret som fanns, viadukten i Rö, är riven och en ny uppförd som är och förberedd för tågtrafik med X10p. T.o.m fästen för skyddsgaller på räckena samt fästen för fastsättning av elkablarna finns på viadukten.Chrille B skrev:Kårsta-Rimbo är egentligen en sak man skulle kunna börja med i morgon (skicka ut lantmätare mm). Vet inte varför det har gått i sådan långbänk. Får skylla på landstingets allmänna ekonomiska läge och snålhet.
Fem bilder från sommaren 2006:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=16251
Vad fattas i övrigt? Total upprustning av en nedvittrad banvall, samt uträtning av alla kurvor vid Sparren? Det blir ändå en billig järnväg i slutändan, som behövs för att Rimboborna ska kunna ta sig både kollektivt och enkelt till Kårsta, Vallentuna och Täby Centrum. Idag finns inga bra alternativ till sådana resor.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Varför börja med det som kostar mest pengar? Det lär bara leda till att när punkt 3 är klar finns inga pengar kvar till Rimbo, och allt går i stöpet.kildor skrev:Rimboförlängningen tycker iaf jag inte kan bli aktuell förrän man
1. byggt central anslutning (Odenplan/Centralen)
2. byggt dubbelspår till Åkersberga/Vallentuna
3. uppgraderat banan och vagnpark till sth 120


-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Det enda jag vet är att Centerpartiet i Norrtälje kommun stödjer en utbyggnad Kårsta-Rimbo, men de vill så mycket att RB nog faller bort i mängden. Sen är ju ett "stöd" knappast samma sak som att aktivt arbeta för denna fråga.Johan Eriksson skrev:Var RB ligger politiskt efter Alliansens övertagande vet jag ej, vet ni?
Vad C och borgarna står i denna fråga nere i landstingshuset har jag ingen aning om.