Ja sektoransvaret. Men BV bygger inte spårväg eller bedriver trafiken....mats skrev:Banverket som styrs av regeringen har det övergripande sektoransvaret för all form av spårburen trafik i sverige? (exkl. spårburna kranar och sånt skulle jag tro)bruse skrev:förlåt Johan, men vad har regeringen med landstingspolitiken att göra? Vi msåte hålla isär kommun, län och riksdag.Johan Eriksson skrev:Hur kommer centern påverka det faktum att vi först och främst måste
RÄDDA LIDINGÖBANAN !![]()
Centern får miljö och infrastruktur
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Förvisso men de fördelar statsbidrag till sådan verksamhet. Banverket har väl allt sett till att pengar hamnat både hos norrköpings och göteborgs spårvägar?bruse skrev:Ja sektoransvaret. Men BV bygger inte spårväg eller bedriver trafiken....mats skrev:Banverket som styrs av regeringen har det övergripande sektoransvaret för all form av spårburen trafik i sverige? (exkl. spårburna kranar och sånt skulle jag tro)bruse skrev: förlåt Johan, men vad har regeringen med landstingspolitiken att göra? Vi msåte hålla isär kommun, län och riksdag.
Re: Centern får miljö och infrastruktur
Vad centern har för politik på området spelar knappast någon roll så länge de har under 10 procent i riksdagen... Med över 50 procent blir det dock väldigt intressant.Erik Sandblom skrev:Hej,
Jag läser i Svenska Dagbladet att Centerpartiet får ministerposterna Näring, Infrastruktur och Miljö.
Det tycker jag visar att statsministern förstår kopplingen mellan miljö och transport. Att trängselskatten blir kvar tycker jag är ytterligare en indikation på det.
Här är centerns politik för miljö, transport och klimat:
http://www.centern.se/templates2/Page.aspx?id=33735
http://www.centern.se/templates2/Page.aspx?id=40279
http://www.centern.se/templates2/Page.aspx?id=33759

En minister driver ju inte automatiskt igenom det egna partiets politik i en koalitionsregering. Om jag inte minns fel så gjorde alliansen ett gemensamt utspel i trafikfrågor i husorganet DN alldeles nyss?

-
-------------------Johan Eriksson skrev:Hur kommer centern påverka det faktum att vi först och främst måste
RÄDDA LIDINGÖBANAN !![]()
Är det den viktigaste frågan?
Jag tycker spårväg på stombusslinje 4 är viktigare eftersom det berör många fler och skapar miljöförbättringar i centrala Stockholm.
Fast för min del får SL gärna köpa det billigare men lika miljövänliga förslaget om dubbelledtrådbussar på linje 4. Eller varför inte trådbuss på Lidingö om man nu tycker det blir för dyrt med Lidingöbanan?
mvh/spårsnoken
BV fördelar inga stadsbidrag, det gör staten, alltså regeringen.mats skrev: Förvisso men de fördelar statsbidrag till sådan verksamhet. Banverket har väl allt sett till att pengar hamnat både hos norrköpings och göteborgs spårvägar?
Från BV:s hemsida
Vad innebär sektorsansvaret?
Järnvägssektorn ska - i samverkan med andra transportslag - erbjuda resenärer och godtransportkunder prisvärda, pålitliga och miljöanpassade transporter.
Banverket har ett sektorsansvar för järnvägssektorn och järnvägens samverkan med andra tranportslag.
Sektorsansvaret innebär att Banverket har ett samlat ansvar för att järnvägssektorn (inklusive tunnelbana och spårväg) utvecklas i enlighet med de transportpolitiska målen. Banverket ska inom ramen för sektorsansvaret vara samlande, stödjande och pådrivande i förhållande till övriga berörda parter.
Banverket sektorsarbete är det arbete som Banverket utför för att ta sitt sektorsansvar. Sektorsarbetet utförs inom banhållning, trafikstyrning, myndighetsutövning och i sektorsuppgifterna.
Sektorsuppgifterna är det sektorsarbete som Banverket utför utöver banhållning, trafikstyrning och myndighetsutövning. Det omfattar stöd till regeringen i övergripande frågor, samordning, påverkan och uppföljning av utvecklingen i sektorn samt insatser för sektorns FoU, kompetensförsörjning och beredskap.
Ett bra samarbete mellan Banverket och järnvägens många intressenter är en förutsättning för ett effektivt sektorsarbete. Hela Banverkets verksamhet och alla medarbetares insatser har betydelse för verkets förmåga att ta sitt sektorsansvar.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Stefan Widén
Vad göra med 10 miljarder
Om Stoppet på citybanan kvarstår och man bygger fler spår i ytläget så finns det möjligheter till nya spännande lösningar på hur man Erbjuda alternativa väggar än via centralen. Vi har väldigt fokucerade på cejntralen som det stora målet för våra resor men det finns ju alternativa lösningar som säkert tilltalar flera. Det som är hlet kalrt är att det är just spårtrafike som är det tilltalande. fiolk vill åka på spår detvisar ju inte minst tvärbanans framgång.
På forumet har det framförts ett anal olika lösningar som kan avlasta centralen och skapar nya resmöjligheter. Vi får även fleraalteran då det ex blir stopp i trafiken ex på pendeltågen.. 1 timmes stopp på tågtrafiken får ju väldiga konsekvenser.
Som avslutning skall jag nu servera mitt favoritförslag och det är den nya spåvägen Från Huddinge sjukhus huvudentré via den stora forskningsparken i anslutning till sjukhuset vidare via järnvägen och Älvsjö där linjen viker ner till Årstadal som givetvis byggst om så det går att köra både mot Alivk och Gullmarsplan. Mot Alvik så fortsätter den ju givetvis vidare mot lämliga mål.
Den tekniska lösningen är ju känd och beprövad. Självklart går det säkert att hitta en motsvanade förbindelse från Västerhaninge och från linjerna på norra sidan.
Budskapet är ju att komma från de gamla strukturerna.. med stjärnformat spårsystem och att få politikerna att våga tänka i nya "spår"
/stefan
På forumet har det framförts ett anal olika lösningar som kan avlasta centralen och skapar nya resmöjligheter. Vi får även fleraalteran då det ex blir stopp i trafiken ex på pendeltågen.. 1 timmes stopp på tågtrafiken får ju väldiga konsekvenser.
Som avslutning skall jag nu servera mitt favoritförslag och det är den nya spåvägen Från Huddinge sjukhus huvudentré via den stora forskningsparken i anslutning till sjukhuset vidare via järnvägen och Älvsjö där linjen viker ner till Årstadal som givetvis byggst om så det går att köra både mot Alivk och Gullmarsplan. Mot Alvik så fortsätter den ju givetvis vidare mot lämliga mål.
Den tekniska lösningen är ju känd och beprövad. Självklart går det säkert att hitta en motsvanade förbindelse från Västerhaninge och från linjerna på norra sidan.
Budskapet är ju att komma från de gamla strukturerna.. med stjärnformat spårsystem och att få politikerna att våga tänka i nya "spår"
/stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Man har så vitt jag förstått nått vägs ände kapacitetsmässigt med buss på linje 4. Det går inte att sätta in fler bussar för det leder i princip till en kapacitetsminskning eftersom de då är i vägen för varandra. Dubbelledbussar är förvisso ett "möjligt plåster på såren i väntan på" men kan aldrig bli mer än så.spårsnoken skrev: Fast för min del får SL gärna köpa det billigare men lika miljövänliga förslaget om dubbelledtrådbussar på linje 4. Eller varför inte trådbuss på Lidingö om man nu tycker det blir för dyrt med Lidingöbanan?
Trådbuss, Dieselbuss, Gasbuss, Bensinbuss, Gengasbuss och Spritbuss (då menar jag inte den som går till Tyskland eller Estland utan den som går på etanol) är samma koncept fast med lite olika förpackning.
Gärna fler trådbusslinjer i Sverige, men i så fall skall de sättas in på linjer där det inte är försvarbart med spårvagn och där man antingen vill sätta in ett miljöperspektiv eller där förbränningsmotorer inte har några "överlägsna fördelar" (Läs ironiskt, för sådana motorer har väl inga egentliga fördelar mot elmotorn?)
//Tony
Med reservation för tyckfel.