Väggknappar eller handmicken (C20)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Väggknappar eller handmicken (C20)
Hejsan!
Detta inlägg är i första hand riktat till alla t-baneförare här på forumet som kör eller har kört C20 som trafiktåg.
När föraren på C20 ska stänga dörrarna har personen minst två olika alternativ. Antingen använder man knapparna som sitter direkt på hyttväggen eller knapparna på handmikrofonen.
Detta avser alltså när föraren står kvar i eller vid hytten vid dörrstängning.
Jag märker att dom flesta förare föredrar att använda knapparna på handmicken eftersom man ofta hör att högtalarna sätts på men ingen som säger något.
Hur kommer det sig egentligen. Man kan ju vara orolig för att trycka fel och få hyttdörren på sig och liknande.
Nu tänkte jag i alla fall göra en liten undersökning bland forumets tub-förare så jag ser gärna att bara ni som kör eller har kört C20 svarar på den här frågan.
Ni får gärna också kommentera varför ni gör si och så om ni vill.
Detta inlägg är i första hand riktat till alla t-baneförare här på forumet som kör eller har kört C20 som trafiktåg.
När föraren på C20 ska stänga dörrarna har personen minst två olika alternativ. Antingen använder man knapparna som sitter direkt på hyttväggen eller knapparna på handmikrofonen.
Detta avser alltså när föraren står kvar i eller vid hytten vid dörrstängning.
Jag märker att dom flesta förare föredrar att använda knapparna på handmicken eftersom man ofta hör att högtalarna sätts på men ingen som säger något.
Hur kommer det sig egentligen. Man kan ju vara orolig för att trycka fel och få hyttdörren på sig och liknande.
Nu tänkte jag i alla fall göra en liten undersökning bland forumets tub-förare så jag ser gärna att bara ni som kör eller har kört C20 svarar på den här frågan.
Ni får gärna också kommentera varför ni gör si och så om ni vill.
Re: Väggknappar eller handmicken (C20)
Går det alltså inte att manövrera dörrarna utan att slå på micken, eller slås micken på så fort man tar den från sin hållare (eller hur den nu normalt är placerad)?MJTÅG skrev:Jag märker att dom flesta förare föredrar att använda knapparna på handmicken eftersom man ofta hör att högtalarna sätts på men ingen som säger något.
Re: Väggknappar eller handmicken (C20)
Det finns två knappar på handmikrofonen, en för högtalarna och en för dörrstängning. I dom fall jag avser sitter handmicken normalt kvar i hållaren i hytten.mats skrev:Går det alltså inte att manövrera dörrarna utan att slå på micken, eller slås micken på så fort man tar den från sin hållare (eller hur den nu normalt är placerad)?MJTÅG skrev:Jag märker att dom flesta förare föredrar att använda knapparna på handmicken eftersom man ofta hör att högtalarna sätts på men ingen som säger något.
Jag vet inte hur det fungerar teknisk men vid dörrstängning har man antagligen fingret över högtalarknappen och kommer då åt den av misstag när man ska stänga dörrarna.
Någon annan kan säckert förklara ytterliggare.
Jag gillar svarsalternativet "annat sätt"! Det finns nämligen inget annat sätt från förarhytten för att stänga dörren.
Själv hör jag till dem som främst använder (ursäkta - använde) micken, och av flera anledningar. Den främsta är den ergonomiska: Man river lite snabbt ner micken från väggen, sedan kan man stå i en avslappnad pose vartsomhelst (även på raka plattformar tycker jag ibland om att kliva ner på plattformen istället för att hänga ut med sned rygg ur hytten) med tummen redo på knappen. Då kan man utan att behöva släppa blicken från passagerardörrarna stänga dem. Panelen på väggen är såpass slät att man har svårt att hitta (känna sig till) vart knappen sitter utan att titta ner på den, och det är obekvämt att hålla handen över knappen i väntan på att passagerarna kliven på.
Jämför man med dörrstängningsknappen på Cx-mickarna (där knappen sitter på mickens undersida) så är den på C20 mycket bättre placerad, micken vilar skönt i handen och det är bara att trycka till med tummen.
Knappen på micken har dessutom fördelen att den är lätt och trycka ner och tar direkt, den på väggen är lite trögare och man måste trycka in den c:a 1 centimeter under väggytan innan den tar. Det finns många förare som inte tar ner micken från väggen men trots det använder micken istället för väggknappen: Den är bekvämare att trycka på, lättare att hitta p.g.a. mickens utformning och dessutom kan man vinkla micken när den sitter i sin hållare så att knapparna är vinklade utåt (mot dörren), vilket gör det lättare att komma åt knapparna om man står utanför hyttdörren.
Den enda nackdelen med att använda micken är att det inte finns någon dörröppningsknapp på den, något som man saknar om man stänger dörrarna och sedan kommer på att man måste öppna dem om någon hamnar i kläm eller så.
När jag körde använde jag dock inte micken till 100%, det hände att jag använde dörrpanelen också, förmodligen med fördelningen 80%-20%.

Själv hör jag till dem som främst använder (ursäkta - använde) micken, och av flera anledningar. Den främsta är den ergonomiska: Man river lite snabbt ner micken från väggen, sedan kan man stå i en avslappnad pose vartsomhelst (även på raka plattformar tycker jag ibland om att kliva ner på plattformen istället för att hänga ut med sned rygg ur hytten) med tummen redo på knappen. Då kan man utan att behöva släppa blicken från passagerardörrarna stänga dem. Panelen på väggen är såpass slät att man har svårt att hitta (känna sig till) vart knappen sitter utan att titta ner på den, och det är obekvämt att hålla handen över knappen i väntan på att passagerarna kliven på.
Jämför man med dörrstängningsknappen på Cx-mickarna (där knappen sitter på mickens undersida) så är den på C20 mycket bättre placerad, micken vilar skönt i handen och det är bara att trycka till med tummen.
Knappen på micken har dessutom fördelen att den är lätt och trycka ner och tar direkt, den på väggen är lite trögare och man måste trycka in den c:a 1 centimeter under väggytan innan den tar. Det finns många förare som inte tar ner micken från väggen men trots det använder micken istället för väggknappen: Den är bekvämare att trycka på, lättare att hitta p.g.a. mickens utformning och dessutom kan man vinkla micken när den sitter i sin hållare så att knapparna är vinklade utåt (mot dörren), vilket gör det lättare att komma åt knapparna om man står utanför hyttdörren.
Den enda nackdelen med att använda micken är att det inte finns någon dörröppningsknapp på den, något som man saknar om man stänger dörrarna och sedan kommer på att man måste öppna dem om någon hamnar i kläm eller så.
När jag körde använde jag dock inte micken till 100%, det hände att jag använde dörrpanelen också, förmodligen med fördelningen 80%-20%.
Helt korrekt, det finns två knappar, en dörrstängning (röd) och en mickaktivering (svart). Dock kan man stänga dörrarna utan att aktivera micken. Om man hör att micken aktiveras så beror det antingen på att föraren råkat komma åt den svarta knappen samtidigt som den röda eller att han/hon gjort det med flit. Att köra tunnelbana är ju ett hyfsat enformigt jobb och därför försöker man roa sig bäst det går, och då kan det vara kul att skapa en liten pling genom att snabbt trycka på den svarta knappen innan man trycker på den röda. Vissa förare använder dessutom mickplingen för att få folk att snabba på påstigningen (av någon anledning ser man hur folk börjar skynda sig så fort de hör mickplingen, ungefär som om dörrarna skulle börja stängas). Annars, om man trycker på den svarta knappen efter den röda så hör man ett förstärkt dörrstägningstjut. Förmodligen en bug i systemet, men kul att göra då och då som förare!MJTÅG skrev:Det finns två knappar på handmikrofonen, en för högtalarna och en för dörrstängning. I dom fall jag avser sitter handmicken normalt kvar i hållaren i hytten.mats skrev:Går det alltså inte att manövrera dörrarna utan att slå på micken, eller slås micken på så fort man tar den från sin hållare (eller hur den nu normalt är placerad)?MJTÅG skrev:Jag märker att dom flesta förare föredrar att använda knapparna på handmicken eftersom man ofta hör att högtalarna sätts på men ingen som säger något.
Jag vet inte hur det fungerar teknisk men vid dörrstängning har man antagligen fingret över högtalarknappen och kommer då åt den av misstag när man ska stänga dörrarna.
Någon annan kan säckert förklara ytterliggare.

Senast redigerad av 37368 den onsdag 04 oktober 2006 16:18, redigerad totalt 1 gånger.
Jag lade till det alternativet då jag inte känner till C20:s funktioner helt och hållet. Det finns visserligen dörrknappar vid sittplatsen också som föraren normalt använder när tåget kommit in till en station och ska öppna dörrarna.37368 skrev:Jag gillar svarsalternativet "annat sätt"! Det finns nämligen inget annat sätt från förarhytten för att stänga dörren.
Finns väl en stängknapp där också tror jag?
Hur som helst så är nog inte dom knapparna så lämpliga vid dörrstängning eftersom man då har svårt att se ut.

Det får stå som det står för man kan ju inte redigera omröstningen när någon har svarat, men skulle någon välja det alternativet får dom, som nämnts nedan, gärna komma med en förklaring också.

Senast redigerad av mjtag den onsdag 04 oktober 2006 16:30, redigerad totalt 1 gånger.
Nope, det finns ingen dörrstängningsknapp där, just av den anledning du nämnt!MJTÅG skrev: Finns väl en stängknapp där också tror jag?
Hur som helst så är nog inte dom knapparna så lämpliga vid dörrstängning eftersom man då har svårt att se ut.![]()

Nej, låt det vara kvar för skojs skull! Ska bli kul att se om någon väljer det svarsalternativet! Hoppas då att det kommer en underhållande förklaring till!MJTÅG skrev: Det får stå som det står för man kan ju inte redigera omröstningen när någon har svarat men om någon moderator läser detta så får ni gärna ta bort alterntivet "annat sätt" från omröstningen.

Ok, då har man lärt sig lite nytt. Har varit inne i C20s hytt några ggr men man kommer inte ihåg allt.37368 skrev:Nope, det finns ingen dörrstängningsknapp där, just av den anledning du nämnt!MJTÅG skrev: Finns väl en stängknapp där också tror jag?
Hur som helst så är nog inte dom knapparna så lämpliga vid dörrstängning eftersom man då har svårt att se ut.![]()
Det går för övrigt inte att stänga passagerardörrarna om inte förardörren är öppen!
Nej, låt det vara kvar för skojs skull! Ska bli kul att se om någon väljer det svarsalternativet! Hoppas då att det kommer en underhållande förklaring till!MJTÅG skrev: Det får stå som det står för man kan ju inte redigera omröstningen när någon har svarat men om någon moderator läser detta så får ni gärna ta bort alterntivet "annat sätt" från omröstningen.

Har alltid använt knapparna på väggen bortsett från de tillfällen då jag ändå måste använda handmikrofonen (krökta plattformar samt stationer där man gör utrop). Visst är det skönare att stå och hålla i mikrofonen i en "lagom avslappnad pose" men det är en större belastning att ta loss och sätta dit mikrofonen varje gång än att använda knapparna på väggen.
Det bästa sättet ur ergonomisk synpunkt för en normallång man/kvinna är att stå raklång med armarna rakt ner tills det är dags att stänga dörrarna. Då lyfter man upp handen, trycker på knappen och släpper ned den igen. Tyvärr avviker många förare från detta på alla möjliga sätt vilket mest riskerar att drabba dem själva i form av ryggont, värk i axlar o dyl.
Det bästa sättet ur ergonomisk synpunkt för en normallång man/kvinna är att stå raklång med armarna rakt ner tills det är dags att stänga dörrarna. Då lyfter man upp handen, trycker på knappen och släpper ned den igen. Tyvärr avviker många förare från detta på alla möjliga sätt vilket mest riskerar att drabba dem själva i form av ryggont, värk i axlar o dyl.
Använder mikrofon
Jag använder mikrofonen av den enkla anledningen att spara armen - men då ska man förståss ta loss mikrofonen från väggfästet för att på så sätt få en behaglig vinkling!
Saknar - liksom en tidigare skribent - någon funktion för att öppna dörrarna med mikrofonen. Har grunnat på det och tycker att dom borde kunna programmera in en programsnutt som gör att om man trycker två snabba tryck på stängknappen under stängningsmanövern så öppnas dörrarna. Den funktionen skall inte fungera när 1) dörrarna är öppna (onödigt) och 2) när dörrarna är helt stängda och reglade (säkerhetsrelaterat). Borde vara lätt att ordna, så många mer eller mindre konstiga tillägg som dom har gjort redan!
Som det är nu så tar det ju flera sekunder för att öppna dörrarna eftersom man måste "treva" efter öppnaknappen på väggen, vilket inte är så kul för en trafikant som t ex har armen i kläm!
Saknar - liksom en tidigare skribent - någon funktion för att öppna dörrarna med mikrofonen. Har grunnat på det och tycker att dom borde kunna programmera in en programsnutt som gör att om man trycker två snabba tryck på stängknappen under stängningsmanövern så öppnas dörrarna. Den funktionen skall inte fungera när 1) dörrarna är öppna (onödigt) och 2) när dörrarna är helt stängda och reglade (säkerhetsrelaterat). Borde vara lätt att ordna, så många mer eller mindre konstiga tillägg som dom har gjort redan!

Som det är nu så tar det ju flera sekunder för att öppna dörrarna eftersom man måste "treva" efter öppnaknappen på väggen, vilket inte är så kul för en trafikant som t ex har armen i kläm!

Re: Väggknappar eller handmicken (C20)
Misstag? Dessa förare gör ju detta vid i princip VARJE station! Det är så att man börjar lära sig vilken förare som kör, somliga är lätta att känna igen på diverse okynnesplingande kombinerat med tvärbromsningar vid varje station. Kanske dags att börja köra dumper eller grävskopa i stället?MJTÅG skrev:Jag vet inte hur det fungerar teknisk men vid dörrstängning har man antagligen fingret över högtalarknappen och kommer då åt den av misstag när man ska stänga dörrarna.
Någon annan kan säckert förklara ytterliggare.
Re: Väggknappar eller handmicken (C20)
Det har du nog rätt i, det är svårdefinierat. Sedan finns det ju några hundra förare i t-banan så det är svårt att veta om det är samma förare eller inte men många gör det nog.djth skrev:Misstag? Dessa förare gör ju detta vid i princip VARJE station! Det är så att man börjar lära sig vilken förare som kör, somliga är lätta att känna igen på diverse okynnesplingande kombinerat med tvärbromsningar vid varje station. Kanske dags att börja köra dumper eller grävskopa i stället?MJTÅG skrev:Jag vet inte hur det fungerar teknisk men vid dörrstängning har man antagligen fingret över högtalarknappen och kommer då åt den av misstag när man ska stänga dörrarna.
Någon annan kan säckert förklara ytterliggare.
Så mycket tvärbromsningar har jag inte varit med om, dock lite kraftiga ibland. Jag vet att det är svårt att bromsa mjukt med C20. Bromssystemet är nästan lite för bra.

Re: Väggknappar eller handmicken (C20)
Det finns förare som är väldigt bra på det... Även sådana som medvetet saktar in före en hastighetsbegränsning i stället för att bara gasa på för fullt och låta tåget bromsa själv, vilket inte blir någon särskilt behaglig upplevelse - särskilt inte om man står upp i rusningstrafik.MJTÅG skrev:Det har du nog rätt i, det är svårdefinierat. Sedan finns det ju några hundra förare i t-banan så det är svårt att veta om det är samma förare eller inte men många gör det nog.djth skrev:Misstag? Dessa förare gör ju detta vid i princip VARJE station! Det är så att man börjar lära sig vilken förare som kör, somliga är lätta att känna igen på diverse okynnesplingande kombinerat med tvärbromsningar vid varje station. Kanske dags att börja köra dumper eller grävskopa i stället?MJTÅG skrev:Jag vet inte hur det fungerar teknisk men vid dörrstängning har man antagligen fingret över högtalarknappen och kommer då åt den av misstag när man ska stänga dörrarna.
Någon annan kan säckert förklara ytterliggare.
Så mycket tvärbromsningar har jag inte varit med om, dock lite kraftiga ibland. Jag vet att det är svårt att bromsa mjukt med C20. Bromssystemet är nästan lite för bra.
Jag blir glad när jag får åka med någon som tar sitt uppdrag på allvar i stället för att plinga "för att ha kul" som om tåget vore någon sorts flipperspel...
Re: Väggknappar eller handmicken (C20)
Det är inte alls svårt att bromsa mjukt med C20, bromssystemet är visserligen bra men det finns faktiskt mellanlägen! Gå inte på några förklaringar om signalsystemet, det hindrar inte föraren från att lossa bromsen mjukt. I rusningstid är en (1) fullbromsning mellan två stationer i innerstan acceptabelt, men det är närmast en konst att åstadkomma två!MJTÅG skrev:Jag vet att det är svårt att bromsa mjukt med C20. Bromssystemet är nästan lite för bra.
Re: Väggknappar eller handmicken (C20)
Ok, det varierar väl från förare till förare. Man märker dock mer kraftiga inbromsningar än mjuka så lite svårt är det nog.daniel_s skrev:Det är inte alls svårt att bromsa mjukt med C20, bromssystemet är visserligen bra men det finns faktiskt mellanlägen! Gå inte på några förklaringar om signalsystemet, det hindrar inte föraren från att lossa bromsen mjukt. I rusningstid är en (1) fullbromsning mellan två stationer i innerstan acceptabelt, men det är närmast en konst att åstadkomma två!MJTÅG skrev:Jag vet att det är svårt att bromsa mjukt med C20. Bromssystemet är nästan lite för bra.

Fortsätt helst inte på detta nu då denna tråd skulle handla om hur förarna använder hyttfunktionerna.
37368 skrev:Nope, det finns ingen dörrstängningsknapp där, just av den anledning du nämnt!MJTÅG skrev: Finns väl en stängknapp där också tror jag?
Hur som helst så är nog inte dom knapparna så lämpliga vid dörrstängning eftersom man då har svårt att se ut.![]()
Det går för övrigt inte att stänga passagerardörrarna om inte förardörren är öppen!
Nej, låt det vara kvar för skojs skull! Ska bli kul att se om någon väljer det svarsalternativet! Hoppas då att det kommer en underhållande förklaring till!MJTÅG skrev: Det får stå som det står för man kan ju inte redigera omröstningen när någon har svarat men om någon moderator läser detta så får ni gärna ta bort alterntivet "annat sätt" från omröstningen.
Det här kanske inte platsar här men på gamla C2-vagnar så gick det att stänga trafikantdörrarna genom att stänga hyttdörren eller bara dra igen den lite. Kanske bara funkade när man var tågvakt. Minns inte......
Dörrstängning
Det stämmer dörrstänging med hyttdörren fungerade bara när man använde det gamla dörsystemet som tågvakterna använde.thbe skrev:37368 skrev:Nope, det finns ingen dörrstängningsknapp där, just av den anledning du nämnt!MJTÅG skrev: Finns väl en stängknapp där också tror jag?
Hur som helst så är nog inte dom knapparna så lämpliga vid dörrstängning eftersom man då har svårt att se ut.![]()
Det går för övrigt inte att stänga passagerardörrarna om inte förardörren är öppen!
Nej, låt det vara kvar för skojs skull! Ska bli kul att se om någon väljer det svarsalternativet! Hoppas då att det kommer en underhållande förklaring till!MJTÅG skrev: Det får stå som det står för man kan ju inte redigera omröstningen när någon har svarat men om någon moderator läser detta så får ni gärna ta bort alterntivet "annat sätt" från omröstningen.
Det här kanske inte platsar här men på gamla C2-vagnar så gick det att stänga trafikantdörrarna genom att stänga hyttdörren eller bara dra igen den lite. Kanske bara funkade när man var tågvakt. Minns inte......
AGR f.d Epatågvakt 1964.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Nja, det gör dom väl inte.Odd skrev:Man kan avaktivera och aktivera tåget... då stängs väl dörrarna... med tvång!!!37368 skrev:Jag gillar svarsalternativet "annat sätt"! Det finns nämligen inget annat sätt från förarhytten för att stänga dörren....
Kan ju hända något vid vissa stationer som gör att föraren måste starta om C20:s dator och då stängs inte dörrarna, i alla fall inte vid dom tillfällen jag varit med om det.
Viss belysning brukar ju vara tänd så jag vet inte om hela tåget omaktiveras eller kanske bara datorn. Någon annan får gärna rätta mig här.
