Tågförareutbildning.

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
zac

Tågförareutbildning.

Inlägg av zac »

Är det någon som kan rekommendera eller ge information om utbildningar till tågförare :?:
Donny Lindberg

Re: Tågförare utbildning.

Inlägg av Donny Lindberg »

zac skrev:Är det någon som kan rekommendera eller ge information om utbildningar till tågförare :?:

Banverkets skola i Ängelholm har så kallad KY-utbildning till tågförare

http://www.banverket.se/default____2804.asp
rojje

Inlägg av rojje »

zac skrev:Är det någon som kan rekommendera eller ge information om utbildningar till tågförare :?:
Även i Hallsberg kan du gå. Lokförarutbildning i Hallsberg.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Och så den tredje, TCC/Mjölby: http://www.mjolby.se/cgi-bin/datasidor/ ... ysida=4767

De tre olika varianterna/orterna ger samma behörighet, så i princip kan du låta ort få styra. Men det finns också lite olikheter. TCC/Mjölby och Järnvägsskolan/Ängelholm är på 40 poäng, TCC/Hallsberg på 55. Hallsberg har fler praktikveckor vilket eventuellt gör eleverna något mer anställningsbara. Men med järnvägsstyrelsens nya direktiv måste operatörerna ändå bistå med ett antal veckors praktik och instruktörsåkning efter avslutad utbildning, så i praktiken spelar det ingen större roll. I Hallsberg ingår vissa icke-järnvägsrelaterade ämnen, i Ängelholm ingår lite banverksrelaterade ämnen. I Mjölby finns det något begränsade möjligheter till praktiska övningar under "vanliga" studieveckor, medan det är bättre i Ängelholm och Hallsberg, förmodligen är de möjligheterna bäst i Hallsberg.

Enligt min uppfattning har TCC lite närmare anknytning till Green Cargo, och Järnvägsskolan med SJ, men det hindrar inte på något sätt anställning hos den andra parten. Min nuvarande arbetsgivare, Stockholmståg, tar inte emot elever för praktik från Järnvägsskolan/Ängelholm p.g.a. en försäkringstvist, men har inget emot att anställa färdiga elever.

Sammanfattningsvis så tror jag utbildningen i Hallsberg är lite bättre än de övriga, men med nuvarande lokförarbrist så spelar val av utbildning mindre roll. Info om urvalstester m.m. hittar du på de länkade sidorna.

/Patrik
f.d. elev på f.d. Banskolan/Mjölby
Igthorn

Inlägg av Igthorn »

Jag antar att man fick göra testerna på plats?
Tänkte på det här med bostad när man väl ska plugga där nere. Bor själv också i Stockholm och antar att det inte är någon höjdare att pendla ner dit varje dag...
Var de väldigt snabba på att ge antagningssvar så man hinner fixa bostad och så?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Testerna gjordes under två halvdagar. Den första gjordes i Stockholm (för min del, den gjordes också på andra delar i landet), och den andra på plats i Mjölby. Upplägget kan variera beroende på vilket företag som anlitas för testerna.

Mitt antagningsbesked fick jag knappt två månader innan utbildningen började. Vad gäller boende så behöver du inte bekymra dig. I Mjölby t.ex. finns det gott om lediga lägenheter, och jag misstänker att situationen är liknande på dom andra orterna, i vart fall i Hallsberg. Som stockholmare blev man lite förvånad att få motfrågan "vilken typ av lägenhet vill du ha?" när man ringde bostadsbolaget för att kolla om det fanns lediga lägenheter.... Jag hade också en klasskompis som pendlade från Stockholm varje dag, men årskort på SJ kostar ju en del (nej, som lokförarelev åker man inte gratis, även om man kan snacka in sig i vissa fall...). Jag skulle rekommendera att skaffa en lägenhet där du pluggar - om inte annat för att få en trevlig studentperiod!! (även fast de aktuella städerna har mer att önska).
Igthorn

Inlägg av Igthorn »

Tja, jag ser gärna en "tillfällig" flytt som omväxling. Jag har i princip bott här i över 20 år, och har väl minst sagt blivit lite less på staden. Det är inget mer de ska ha förrutom personligt brev? Jag läste någonstans att de ville ha personbevis och grejer?
zac

Testerna till utbildningen.

Inlägg av zac »

Vad består testerna av? Är det problemlösningar o dyl?
zac

Testerna

Inlägg av zac »

Hur förbereder man sig på bästa sätt?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Man kan inte förbereda sig, testerna är för bra. Det är dock en god idé att inte vara kissnödig...
Användarens profilbild
kildor

Re: Testerna

Inlägg av kildor »

zac skrev:Hur förbereder man sig på bästa sätt?
Det går inte att förbereda sig speciellt mycket. Men man kan ha glädje av att ha gjort ett intelligenstest någongång - det brukar alltid finnas en del på nätet att öva på. Ett annat tips är att ha god tid på dig på väg till testet - att komma dit stressad är ingen bra idé.
Igthorn

Inlägg av Igthorn »

Kanske låter som en skum fråga, går nämligen en fristående kurs på SU f.n. som fortsätter i vår. Problemet är att jag inte vet om jag ska fortsätta på den eller inte. Samtidigt har jag sökt in till de tre lokförarutbildningar som finns i landet som alternativ. Det jag funderar på är om de behåller de ansökningshandlingar de fått in till nästa antagning om man skulle tacka nej till platsen/inte kommer in den gången.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Om inte saker och ting förändrats drastiskt på ett år så kan man i princip säga att klarar du antagningsprovet (och hälsoundersökning) så kommer du också få en plats. Och är det så att du klarar provet men känner att du behöver vänta med att börja utbildningen så lär det heller inte vara något problem... tror inte att du behöver söka på nytt i så fall.
Igthorn

Inlägg av Igthorn »

De sa att hälsoundersökningen kostade 2000 kr. Vad är det som gör den så dyr egentligen? Inget man kan göra på en vårdcentral möjligtvis tro?
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Igthorn skrev:De sa att hälsoundersökningen kostade 2000 kr. Vad är det som gör den så dyr egentligen? Inget man kan göra på en vårdcentral möjligtvis tro?
Det är en special läkare som företagen hyrt in sig hos för att han/hon ska genomföra hälsoundersökningar på jvgs bolagens personal. Det är pengar som går till läkarnas löner osv...
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Drogtestet drar säkert upp priset en hel del...
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

kildor skrev:Drogtestet drar säkert upp priset en hel del...
Det är jue egentligen bara att ta ett blod prov och skicka det på analys, fast det är väl analysen som kostar ganska mkt tror jag.
Igthorn

Inlägg av Igthorn »

Hurdant sträcker sig terminerna egentligen? I Ängelholm drog det tydligen igång så sent som i april och Mjölby startar i februari. Låter som det går långt över sommaren med andra ord?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Några veckors sommarledigt blir det förmodligen, men det får du nog kolla upp med skolan.
Igthorn

Inlägg av Igthorn »

Vad är det för tester det handlar om egentligen? Salskrivningar? Simultanövningar?
Senast redigerad av Igthorn den onsdag 08 november 2006 16:03, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar