Ändringar i Göteborgs spårvägsnät
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Till Björn: 12:an är grå, 13 ljusgul och 14 blårödlila eller något ditåt. jag har varit buss"grabb" och rullat fram i vändslingan på Saltholmen och kikat och RULLAT TILLBAKA till 11:an.
Tll alla gamla linjefärger, så har en del växlat färg såsom 2:an 6:an 8:an 12:an kommande 13 och 14, även 7:an har bytt lite i gamla tider, så när vi snakar nostalgi, och snackar linjefärger, får man nog kolla villket årtionde man hänvisar till.
Kul i alla fall, att vi fick behålla linjefärgerna på linjenummerna. Det finns ju linjefärger på rätt många ställen i världen. Vi lastade i Antwerpen för ett tag sedan. Jag hann upp till stan och såg, att spårvagnarna där hade linjefärger även på dest. skyltarna, även sk. off färger såsom skärt etc fanns.
Tll alla gamla linjefärger, så har en del växlat färg såsom 2:an 6:an 8:an 12:an kommande 13 och 14, även 7:an har bytt lite i gamla tider, så när vi snakar nostalgi, och snackar linjefärger, får man nog kolla villket årtionde man hänvisar till.
Kul i alla fall, att vi fick behålla linjefärgerna på linjenummerna. Det finns ju linjefärger på rätt många ställen i världen. Vi lastade i Antwerpen för ett tag sedan. Jag hann upp till stan och såg, att spårvagnarna där hade linjefärger även på dest. skyltarna, även sk. off färger såsom skärt etc fanns.
Re: Ändringar i göteborg
Kent skriver inget om vad som händer med ankommande treor vid Marklandsgatan eller varifrån han får vagnar till linje 13 vid Axel Dahlströms torg. En befogad gissning är väl att det är treorna som kör tomning dit från slingan vid Slottsskogsvallen. Det skulle ju änna bli trångt i den annars.Kent Lindahl skrev: Linje 13 kommer på flertalet turer i praktiken att starta vid Axel Dahlströms Torg, och i andra riktningen dock alltid att sluta vid Marklandsgatan, där vagnen direkt fortsätter som linje 3 mot Kålltorp.
Re: Ändringar i göteborg
Eftersom tretton tar vid när åttan slutar gå gissar jag på att det är åttor från Frölunda som blir linje 13 vid A. Dahlströms torg. Någon timme efter linje 13 börjat rulla kanske det finns någon balans i systemet och linjerna 3 och 13 går i gemensamma omlopp.Anonymous skrev:Kent skriver inget om vad som händer med ankommande treor vid Marklandsgatan eller varifrån han får vagnar till linje 13 vid Axel Dahlströms torg. En befogad gissning är väl att det är treorna som kör tomning dit från slingan vid Slottsskogsvallen. Det skulle ju änna bli trångt i den annars.Kent Lindahl skrev: Linje 13 kommer på flertalet turer i praktiken att starta vid Axel Dahlströms Torg, och i andra riktningen dock alltid att sluta vid Marklandsgatan, där vagnen direkt fortsätter som linje 3 mot Kålltorp.
/Michael
Och lär bli synnerligen enkel att fotografera.Bo Rengmark skrev:Linje 13 liksom 14 ska ju vända på Drottningtorget. Har hört tidigare att man ville undvika vändningar på Drottningtorget efter ombyggnaden för några år sedan. Linje 14 ser ut att bli den kortaste spårvägslinjen i ordinarie linjetrafik i Göteborg sedan bra många år tillbaka.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Linjefärger är tydligen ett stort ämne
Omkring 1970 var 10:an gul och blå (diagonalt indelad) med vita siffror. Det syntes inget vidare - är det därför tidigare skribenter glömt det? Om jag minns rätt (det börjar bli längesedan nu!) gick den på kvällarna mellan Mölndal och Saltholmen över Valand.
Och på 60-talet fanns det på rullarna ett svart X på vitt botten och i stället för månen var det vit text NATT VAGN på svart botten.
Få se här nu... Dök inte X:et upp med M28:orna och högertrafiken? Var det inte en likadan skylt om nattvagnens fast med EXTRA VAGN innan? Jädrar vad man börjar bli gammal. /Jan
Och på 60-talet fanns det på rullarna ett svart X på vitt botten och i stället för månen var det vit text NATT VAGN på svart botten.
Få se här nu... Dök inte X:et upp med M28:orna och högertrafiken? Var det inte en likadan skylt om nattvagnens fast med EXTRA VAGN innan? Jädrar vad man börjar bli gammal. /Jan
Re: Linjefärger är tydligen ett stort ämne
Precis. För att spara tid (och vagnar?) på kvällstid svängde linje 10 in mot Vasaplatsen vid Valand, istället för att gå över Brunnsparken som linje 4 gjorde på dagtid.Jan Långström skrev:Omkring 1970 var 10:an gul och blå (diagonalt indelad) med vita siffror. Det syntes inget vidare - är det därför tidigare skribenter glömt det? Om jag minns rätt (det börjar bli längesedan nu!) gick den på kvällarna mellan Mölndal och Saltholmen över Valand.
/BS
Tian fanns kvar en bra bit in på 70-talet, men jag vill minnas att den försvann och kom tillbaka i olika perioder. Det hände att man kunde se M23:or på linjen, annars var det M25.
Jag gick då i gymnasieskola på Vasagatan och det hände att jag på eftermiddagarna hade "ärende" ut till Brännö och då kom tian väl till pass efter sena skoldagens sista laborationer. Ute på Brännö företogs en helt annan typ av laboration vid, det var väl närmast något bilateralt utforskningarbete i anatomi och fysiologi...
Filmerna i destinationsskyltarna byttes ju vid olika tillfällen, de som satt i när en viss vagntyp levererades byttes efterhand de slets ut eller att nya destinationer eller linjenummer tillkom. Det hände också att man infogade nya fält i dessa.
Att exakt utröna vilka destinationer som gällde vid ett visst tillfälle, vid en viss tidtabell, kan ju naturligtvis låta sig göras, men det är nog ett väldigt omfattande jobb.
Bj.
Jag gick då i gymnasieskola på Vasagatan och det hände att jag på eftermiddagarna hade "ärende" ut till Brännö och då kom tian väl till pass efter sena skoldagens sista laborationer. Ute på Brännö företogs en helt annan typ av laboration vid, det var väl närmast något bilateralt utforskningarbete i anatomi och fysiologi...
Filmerna i destinationsskyltarna byttes ju vid olika tillfällen, de som satt i när en viss vagntyp levererades byttes efterhand de slets ut eller att nya destinationer eller linjenummer tillkom. Det hände också att man infogade nya fält i dessa.
Att exakt utröna vilka destinationer som gällde vid ett visst tillfälle, vid en viss tidtabell, kan ju naturligtvis låta sig göras, men det är nog ett väldigt omfattande jobb.
Bj.
Nostalgi... jag minns de budskapen och skyltarna med dessa som om det vore i går...Bo Rengmark skrev:Även M29 var vanligt förekommande. Fyrans vagnar skyltades på kvällen om i Mölndal och Saltholmen till linje 10. Man sparade en vagn i omloppet genom att inte köra via Brunnsparken. Linje 10 marknadsfördes före start med "Nu får Göteborg sin första kvällspårvagnslinje".
Bj.
GP skriver om nyordningen i höst. Se länk: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=124243
När startar Skånegatstrafiken?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Hmm var det inte "Skeniala Dagen" för att ytterligare poängtera det smarta med kollektivtrafik och då framförallt spårburen sådan på ett göteborgshumoristiskt sätt....JAgr skrev:Som Hagrido mycket riktigt säger 20 sept. Det blir i samband med kollektivtrafikdagen ("Geniala dagen"), den numera årligen återkommande dagen för att fira kollektivtrafiken.Bussmicke skrev:När startar Skånegatstrafiken?
Hurra, hurra, hurra, hurra.
/JAgr
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Låter lagom urspårat redan innan det går av stapeln...TonyM skrev:Hmm var det inte "Skeniala Dagen" för att ytterligare poängtera det smarta med kollektivtrafik och då framförallt spårburen sådan på ett göteborgshumoristiskt sätt....JAgr skrev:Som Hagrido mycket riktigt säger 20 sept. Det blir i samband med kollektivtrafikdagen ("Geniala dagen"), den numera årligen återkommande dagen för att fira kollektivtrafiken.Bussmicke skrev:När startar Skånegatstrafiken?
Hurra, hurra, hurra, hurra.
/JAgr
/Tony
Men vi skall väl ännu inte dra några växlar av det.
0-taxa på ALLA spårvagnar och tvångskommendering på 507 misstänker jag.
Bj.
Nu begriper jag alls intet.Björn J. skrev: Låter lagom urspårat redan innan det går av stapeln...
Bj.
Hur skall alla ringliniens konduktörer och förare få plats att göra säkerhetstjänst på 507 samtidigt? Då blir det ju ingen som kan köra motorvagn och inte någon plats över till passagerare
*tihi* *fniss*
/T
Med reservation för tyckfel.
Lyckas ni med det bör lämpligen kamera medtagas...
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Iochförsig har väl trafiken inte fler aktiva än att dessa skulle kunna tränga in sig i femnollsju, iallafall för en gruppbild.Gäller väl bara att fördela dem på var sida om dörren, för att få jämnvikt.TonyM skrev:Nu begriper jag alls intet.Björn J. skrev: Låter lagom urspårat redan innan det går av stapeln...
Bj.
Hur skall alla ringliniens konduktörer och förare få plats att göra säkerhetstjänst på 507 samtidigt? Då blir det ju ingen som kan köra motorvagn och inte någon plats över till passagerare
*tihi* *fniss*
/T
Det framkom inte men jag var rädd för att jag skulle få en tvångskommendering på nämnda vagn denna dag, särskillt om det blir kallt och blåsigt som förra året.
Bj.