Jag tycker synd om C20 resenärerna den dagen man kommer in i vagnen med lite snö under skosulorna...
Har Connex uppmärksammat detta och kanske börjat sätta in åtgärder?
Glömde att titta efter vagnsnr på den aktuella vagnen...

/ Janne Bäckström
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Uppmärksamamt är det nog alltid. Särksilt här i Forum för ett tag sen. Men som vanligt, strutsen stoppar huvudet i sanden.Jan Bäckström skrev:Har Connex uppmärksammat detta och kanske börjat sätta in åtgärder?
De tvära inbromsningarna är, såvitt jag förstått av andra inlägg i detta forum, ett resultat av signalsystemet på gröna linjen och dess inverkningar på tåget när 'bör-värdet' plötsligt sänks. Åker man röda eller blå linjen med C20-vagnar förekommer inte alls de där tvära inbromsningarna som är så typiska på gröna linjen.bruse skrev:SL:s lösning är mer handtag vid dörrarna så folk kan hålla i sig ordentligt. Det är som att sätta plåster på såret. Bättre vore väl att se till att folk inte har andelning att ramla. Som mindre halt golv, och lära förarna att köra mjukt. De tvära inbromsningarna gör att folk inte reser sig från sina platser under färd, för de vet om riskerna, och elminierar dem därmed. Dock gör detta att stationsuppehållen tar längre tid, då inte folk står vid dörrarna när de öppnas.
Som sagt: jag saknar VARJE TILLSTYMMELSE till rapporter om detta. M.a.o. har jag ALDRIG läst något reportage någonstans som handlar om en sådan olycka.bruse skrev:När saker tenderar att bli vardagsmat, så skriver inte tidningarna om det längre. De vill bara skriva "nyheter", heter som är nya, sas.
SL:s lösning är mer handtag vid dörrarna så folk kan hålla i sig ordentligt. Det är som att sätta plåster på såret. Bättre vore väl att se till att folk inte har andelning att ramla. Som mindre halt golv, och lära förarna att köra mjukt. De tvära inbromsningarna gör att folk inte reser sig från sina platser under färd, för de vet om riskerna, och elminierar dem därmed. Dock gör detta att stationsuppehållen tar längre tid, då inte folk står vid dörrarna när de öppnas.
Om man har lite linjekännedom så vet man när börvärdet skall falla och kan bromsa innan ATP:n griper in. Vet man också om dom ställen där det brukar bli tågkänning i rusningen så tar man det lite lugnt innan så hinner man bromsa själv.Gunnar Eriksson skrev:De tvära inbromsningarna är, såvitt jag förstått av andra inlägg i detta forum, ett resultat av signalsystemet på gröna linjen och dess inverkningar på tåget när 'bör-värdet' plötsligt sänks. Åker man röda eller blå linjen med C20-vagnar förekommer inte alls de där tvära inbromsningarna som är så typiska på gröna linjen.
Att stationsuppehållen tar längre tid, är ihop med att 'någon' bestämt sig för långa tågavstånd inne i tunnlarna i innerstaden (därför att det kan bli halt på yttersträckorna utomhus ibland) förödande för möjligheterna att hålla tidtabellen. Så det är som vanligt. Det nya signalssystemet... (o s v).
Hälsningar
Gunnar Eriksson