Hala golv i C20...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jan_Bäckström
Kontakt:

Hala golv i C20...

Inlägg av Jan_Bäckström »

När jag häromdagen var inne i den stora staden upptäckte jag att C20 vagnen som jag åkte i hade ett väldigt halt golv, detta kan väl inte vara hälsosamt för stadens pensionärer? Är detta vanligt att golven är så "hala" som i detta fall??

Jag tycker synd om C20 resenärerna den dagen man kommer in i vagnen med lite snö under skosulorna...

Har Connex uppmärksammat detta och kanske börjat sätta in åtgärder?

Glömde att titta efter vagnsnr på den aktuella vagnen... :cry:

/ Janne Bäckström
Användarens profilbild
bruse

Re: Hala golv i C20...

Inlägg av bruse »

Jan Bäckström skrev:Har Connex uppmärksammat detta och kanske börjat sätta in åtgärder?
Uppmärksamamt är det nog alltid. Särksilt här i Forum för ett tag sen. Men som vanligt, strutsen stoppar huvudet i sanden.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Fast jag måste säga att ur klåfingrig ungdoms synpunkt är det rätt kul med hala golv... man kan t ex "åka skridskor" på dem... eller ta lite sats och glida... man måste iofs ha rätt hala sulor, men det är väl inga problem ;)
Näe... hala golv är faktiskt en säkerhetsrisk, även fast de antagligen blir lättare att hålla rena... man kanske kan ha gummigolv?? Nja...
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Re: Hala golv i C20

Inlägg av TimK »

Eftersom detta har diskuterats så mycket måste jag säga att jag saknar varje tillstymmelse till rapporter om folk som faktiskt har blivit skadade på det här sättet. Om det var ett riktigt problem så borde, om inte annat ("strutsen"), medierna ha snappat upp det och gjort en stor sak av det någon nyhetstorr dag....

Mvh Tim
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

När saker tenderar att bli vardagsmat, så skriver inte tidningarna om det längre. De vill bara skriva "nyheter", heter som är nya, sas.

SL:s lösning är mer handtag vid dörrarna så folk kan hålla i sig ordentligt. Det är som att sätta plåster på såret. Bättre vore väl att se till att folk inte har andelning att ramla. Som mindre halt golv, och lära förarna att köra mjukt. De tvära inbromsningarna gör att folk inte reser sig från sina platser under färd, för de vet om riskerna, och elminierar dem därmed. Dock gör detta att stationsuppehållen tar längre tid, då inte folk står vid dörrarna när de öppnas.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

bruse skrev:SL:s lösning är mer handtag vid dörrarna så folk kan hålla i sig ordentligt. Det är som att sätta plåster på såret. Bättre vore väl att se till att folk inte har andelning att ramla. Som mindre halt golv, och lära förarna att köra mjukt. De tvära inbromsningarna gör att folk inte reser sig från sina platser under färd, för de vet om riskerna, och elminierar dem därmed. Dock gör detta att stationsuppehållen tar längre tid, då inte folk står vid dörrarna när de öppnas.
De tvära inbromsningarna är, såvitt jag förstått av andra inlägg i detta forum, ett resultat av signalsystemet på gröna linjen och dess inverkningar på tåget när 'bör-värdet' plötsligt sänks. Åker man röda eller blå linjen med C20-vagnar förekommer inte alls de där tvära inbromsningarna som är så typiska på gröna linjen.

Att stationsuppehållen tar längre tid, är ihop med att 'någon' bestämt sig för långa tågavstånd inne i tunnlarna i innerstaden (därför att det kan bli halt på yttersträckorna utomhus ibland) förödande för möjligheterna att hålla tidtabellen. Så det är som vanligt. Det nya signalssystemet... (o s v).

Hälsningar

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

bruse skrev:När saker tenderar att bli vardagsmat, så skriver inte tidningarna om det längre. De vill bara skriva "nyheter", heter som är nya, sas.

SL:s lösning är mer handtag vid dörrarna så folk kan hålla i sig ordentligt. Det är som att sätta plåster på såret. Bättre vore väl att se till att folk inte har andelning att ramla. Som mindre halt golv, och lära förarna att köra mjukt. De tvära inbromsningarna gör att folk inte reser sig från sina platser under färd, för de vet om riskerna, och elminierar dem därmed. Dock gör detta att stationsuppehållen tar längre tid, då inte folk står vid dörrarna när de öppnas.
Som sagt: jag saknar VARJE TILLSTYMMELSE till rapporter om detta. M.a.o. har jag ALDRIG läst något reportage någonstans som handlar om en sådan olycka.

Dessutom är det ju så att när det råder nyhetstorka så kan medierna ofta lyfta fram sånt som är långt ifrån nytt.

Mvh Tim
Roger Eriksson

Finkörning på gröna linjen

Inlägg av Roger Eriksson »

Gunnar Eriksson skrev:De tvära inbromsningarna är, såvitt jag förstått av andra inlägg i detta forum, ett resultat av signalsystemet på gröna linjen och dess inverkningar på tåget när 'bör-värdet' plötsligt sänks. Åker man röda eller blå linjen med C20-vagnar förekommer inte alls de där tvära inbromsningarna som är så typiska på gröna linjen.

Att stationsuppehållen tar längre tid, är ihop med att 'någon' bestämt sig för långa tågavstånd inne i tunnlarna i innerstaden (därför att det kan bli halt på yttersträckorna utomhus ibland) förödande för möjligheterna att hålla tidtabellen. Så det är som vanligt. Det nya signalssystemet... (o s v).

Hälsningar

Gunnar Eriksson
Om man har lite linjekännedom så vet man när börvärdet skall falla och kan bromsa innan ATP:n griper in. Vet man också om dom ställen där det brukar bli tågkänning i rusningen så tar man det lite lugnt innan så hinner man bromsa själv.

Detta kräver dock att du är en aktiv förare med intresse för att köra mjukt. Jag och en f.d kollega åkte en gång från Alvik till Vällingby och kunde sittande bland resenärerna avgöra när ATP:n skulle gripa in, då vi visste var doppningarna fanns och att föraren var en som körde enligt gamla HS-stilen=låta systemet sköta inbromsningen vid restriktivt signal/hastighetsbesked.

Så det_går_att köra mjukt på gröna linjen, kräver dock mycket mycket mer av föraren. Det är enligt mitt tycke fel då ett system skall vara en hjälp och inte straffande, som det är nu på gröna linjen.

Varför alltid fullbroms? Borde gått att göra så att tåget "fångas upp" mjukare och släpper precis vid den nya hastigheten. Varför nödbroms om tåget hamnar över börvärdet lite för mycket? Bromsa ned istället till rätt hastighet, nödbroms borde bara ske vid telegrambortfall och liknande.

Roger Eriksson, f.d förare på bana 1 och 3 (gröna och blå linjen)
Skriv svar