Förgrena Tuben?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Förgrena Tuben?
Ibland förs det på tal (här på vårt forum i alla fall) att förlänga Stockholms tunnelbana. Till Älvsjö, Kungens Kurva eller liknande.
Men varför talas det inte istället om förgreningar? Många linjer är redan "tillräckligt" långa - den till Norsborg exempelvis.
Det är väl få ändsationer som behöver 5-minuterstrafik? Om man istället grenar ut linjen på ett lämpligt ställe får man två ändstationer som kan få 10-minuterstrafik och fler områden som får tillgång till tuben, samtidigt som man på de inre delarna av nätet får samma turtäthet som idag.
Om man antar att idén är, åtminstone teoretiskt, genomförbar, vad finns det för lämpliga ställen att grena från och att grena till, tycker ni? Jag antar att banan får läggas i berget förstås, för att inte behöva flytta på befintlig bebyggelse?
Men varför talas det inte istället om förgreningar? Många linjer är redan "tillräckligt" långa - den till Norsborg exempelvis.
Det är väl få ändsationer som behöver 5-minuterstrafik? Om man istället grenar ut linjen på ett lämpligt ställe får man två ändstationer som kan få 10-minuterstrafik och fler områden som får tillgång till tuben, samtidigt som man på de inre delarna av nätet får samma turtäthet som idag.
Om man antar att idén är, åtminstone teoretiskt, genomförbar, vad finns det för lämpliga ställen att grena från och att grena till, tycker ni? Jag antar att banan får läggas i berget förstås, för att inte behöva flytta på befintlig bebyggelse?
Byt politik - inte klimat!
1. Odenplan! Det håller man på att planerar för, åtminstone på politikersidan. (Eller är det tänkt som en egen linje som bara skall trafiksättas från tub1 men inte vara integrerad trafikmässig?)
2. Alvik! Mot Bromma flygplats, som då skall vara f.d. flygplats. Dessa planer har nog gömts undan djupt under planerna på förlängning av Tvärbanan!
3. Bredäng. Mot Kungens kurva.
4. Solna C mot Solna station och den nya stadion som (kanske) skall byggas där.
Finns dret någon lämplig (och behövande) slutpunkt för en förgrening från Vällingby?
Det är de enda föslag jag kan tänka ut så där i en hast! Söder om Gullmarsplan är det omöjligt om alla tåg skall genom stan, tror jag.
Jag ser inte någon realism i något av förslagen förutom nr 1 i listan. (Innom överskådlig tid vill säga. Hur situationen ser ut efter t.ex. 2040 är ju inte lätt att veta!)
2. Alvik! Mot Bromma flygplats, som då skall vara f.d. flygplats. Dessa planer har nog gömts undan djupt under planerna på förlängning av Tvärbanan!
3. Bredäng. Mot Kungens kurva.
4. Solna C mot Solna station och den nya stadion som (kanske) skall byggas där.
Finns dret någon lämplig (och behövande) slutpunkt för en förgrening från Vällingby?
Det är de enda föslag jag kan tänka ut så där i en hast! Söder om Gullmarsplan är det omöjligt om alla tåg skall genom stan, tror jag.
Jag ser inte någon realism i något av förslagen förutom nr 1 i listan. (Innom överskådlig tid vill säga. Hur situationen ser ut efter t.ex. 2040 är ju inte lätt att veta!)
Det förhåller sig ju onekligen så att de större bebygelsekoncentrationerna som lämpar sig att försörja med tunnelbana redan i dag har tunnelbana, i alla fall om man talar om kortare avgreningar från befintliga linjer. Om man nu skulle hitta områden som vore lämpliga att grena av till, så skulle detta under högtrafik ge en godkänd standard avseende turtäthet om man grenar av en linje som går i 5 minuterstrafik, ett tåg var 10:e minut på var gren är väl helt okej. Under lågtrafik skulle det då bli ett tåg var 20:e minut, vilket inte är att betrakta som godkänt, detta såvida man inte generellt utökade turtätheten även under mellan-, kvälls- och helgtid.
Den enda realistiska avgreningen under överskådlig tid är nog Odenplan - Norra station - Karolinska (vilken trafikmässigt avses vara integrerad med Tub1) En avgrening från Alvik mot Bromma flygplats var ju aktuell under 80-talet, men i dag är den nog att betrakta som osannolik - även om flygplatsen läggs ner och området bebyggs. Likaså försörjs nog den eventuellt nya fotbollstadion vid Solna station bäst med pendeltåg, när Citybanan färdigställts är möjligheterna stora att köra extratåg till/från Solna vid matcher/evenemang där, särskilt då dessa brukar äga rum utanför dimensionerande tid. Dessa får dock vända på andra platser, ex Udl eller Upv.
/ Melker
Den enda realistiska avgreningen under överskådlig tid är nog Odenplan - Norra station - Karolinska (vilken trafikmässigt avses vara integrerad med Tub1) En avgrening från Alvik mot Bromma flygplats var ju aktuell under 80-talet, men i dag är den nog att betrakta som osannolik - även om flygplatsen läggs ner och området bebyggs. Likaså försörjs nog den eventuellt nya fotbollstadion vid Solna station bäst med pendeltåg, när Citybanan färdigställts är möjligheterna stora att köra extratåg till/från Solna vid matcher/evenemang där, särskilt då dessa brukar äga rum utanför dimensionerande tid. Dessa får dock vända på andra platser, ex Udl eller Upv.
/ Melker
Re: Förgrena Tuben?
Vet du hur mycket folk det är som åker ut mot Norsborg i rusningen? Det skulle aldrig gå med 10-minuters trafik. Som det är i dag så går tågen med ca 3-5 min mellanrum och det är precis som det ska!Reimersholme71 skrev:Ibland förs det på tal (här på vårt forum i alla fall) att förlänga Stockholms tunnelbana. Till Älvsjö, Kungens Kurva eller liknande.
Men varför talas det inte istället om förgreningar? Många linjer är redan "tillräckligt" långa - den till Norsborg exempelvis.
Det är väl få ändsationer som behöver 5-minuterstrafik? Om man istället grenar ut linjen på ett lämpligt ställe får man två ändstationer som kan få 10-minuterstrafik och fler områden som får tillgång till tuben, samtidigt som man på de inre delarna av nätet får samma turtäthet som idag.
Om man antar att idén är, åtminstone teoretiskt, genomförbar, vad finns det för lämpliga ställen att grena från och att grena till, tycker ni? Jag antar att banan får läggas i berget förstås, för att inte behöva flytta på befintlig bebyggelse?
Frågan är i så fall vart man ska finna plats för dessa separerade grenar i så fall? Stockholms innerstad har en hel del installationer och faciliteter under jord även för annat så det är ju ganska trångt om man vill ligga kvar på dagens nivå. Antagligen skulle man i så fall behöva gå ordentligt djupt och och då måste man undra vilken ekonomi det då skulle gå att få i det hela?Mattias skrev:Borde det inte vara intressant att separera de befintliga grenarna så de har en egen färdväg genom centrum för att tillföra ökad kapacitet.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Det skulle vara en mycket intressant lösning, dock tror jag kostnaden för att dra nya spår och tunnlar mitt i city är astronomiska jämfört med nyttan de medför.Mattias skrev:Borde det inte vara intressant att separera de befintliga grenarna så de har en egen färdväg genom centrum för att tillföra ökad kapacitet.
Fast det skulle säkert inte bli så svindyrt att konvertera tvärbanan så att man kan köra tunneltåg gullmarsplan-alvik...37368 skrev:Det skulle vara en mycket intressant lösning, dock tror jag kostnaden för att dra nya spår och tunnlar mitt i city är astronomiska jämfört med nyttan de medför.Mattias skrev:Borde det inte vara intressant att separera de befintliga grenarna så de har en egen färdväg genom centrum för att tillföra ökad kapacitet.
Tunnelbana i gatuspårmats skrev:Fast det skulle säkert inte bli så svindyrt att konvertera tvärbanan så att man kan köra tunneltåg gullmarsplan-alvik...37368 skrev:Det skulle vara en mycket intressant lösning, dock tror jag kostnaden för att dra nya spår och tunnlar mitt i city är astronomiska jämfört med nyttan de medför.Mattias skrev:Borde det inte vara intressant att separera de befintliga grenarna så de har en egen färdväg genom centrum för att tillföra ökad kapacitet.

Professionell tyckare
Merparten av den sträckan har allt egen banvall. Om målet verkligen är att ha en riktigt effektiv kollektivtrafik så kan man avhysa övrig trafikKantorn skrev:Tunnelbana i gatuspårmats skrev:Fast det skulle säkert inte bli så svindyrt att konvertera tvärbanan så att man kan köra tunneltåg gullmarsplan-alvik...37368 skrev: Det skulle vara en mycket intressant lösning, dock tror jag kostnaden för att dra nya spår och tunnlar mitt i city är astronomiska jämfört med nyttan de medför.:D:D

Tunnelbana
Den iden tror jag inte uppskattas längs tvärbanan. Det är så att i TRI TUB §01 mom 89 så står det: "Tunnelbana= Inhängnad spårtrafikanläggning med strömskena avskild från vägtrafik". Tror inte att folk uppskattar att inte kunna korsa gatan i Gröndal för att handla i Konsum eller andra butiker.mats skrev:Fast det skulle säkert inte bli så svindyrt att konvertera tvärbanan så att man kan köra tunneltåg gullmarsplan-alvik...37368 skrev:Det skulle vara en mycket intressant lösning, dock tror jag kostnaden för att dra nya spår och tunnlar mitt i city är astronomiska jämfört med nyttan de medför.Mattias skrev:Borde det inte vara intressant att separera de befintliga grenarna så de har en egen färdväg genom centrum för att tillföra ökad kapacitet.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Tunnelbana
Man behöver inte köra det klassat som tunnelbana bara för att kunna köra tunneltåg. på med strömavtagare på taket!17AGR skrev:Den iden tror jag inte uppskattas längs tvärbanan. Det är så att i TRI TUB §01 mom 89 så står det: "Tunnelbana= Inhängnad spårtrafikanläggning med strömskena avskild från vägtrafik". Tror inte att folk uppskattar att inte kunna korsa gatan i Gröndal för att handla i Konsum eller andra butiker.mats skrev:Fast det skulle säkert inte bli så svindyrt att konvertera tvärbanan så att man kan köra tunneltåg gullmarsplan-alvik...37368 skrev: Det skulle vara en mycket intressant lösning, dock tror jag kostnaden för att dra nya spår och tunnlar mitt i city är astronomiska jämfört med nyttan de medför.

Annars är det väl just en fjärde grön gren därifrån, genom Årsta och Östberga till Älvsjö, som hade varit vettigast ur resandesynpunkt. Men nu finns det ju en tvärbana genom delar av det området också...LÅ1 skrev:Det är de enda föslag jag kan tänka ut så där i en hast! Söder om Gullmarsplan är det omöjligt om alla tåg skall genom stan, tror jag.
I övrigt håller jag med om tanken på förgreningar i stället för förlängningar. Tar det uppåt en timme in till city från en tub-ändstation blir det inte riktigt lika intressant som alternativ längre.
Det är mest en utopiskt tankeidé om att alla tunnelbanelinjer får en egen väg genom stan. Dagens kapacitetsproblem i tunnelbanan kan förhoppningsvis lösas till viss del genom citybanan. Men hur man än vrider och vänder på det hela, kommer tunnelbanan att öka kapaciteten genom stan i framtiden. Att bygga nya vägar för befintliga linjer ser jag som ett långsökt alternativ. Troligare är istället att en fjärde tunnelbanelinje kommer genom staden när kapacitetbehovet så kräver.Coppas skrev:Frågan är i så fall vart man ska finna plats för dessa separerade grenar i så fall? Stockholms innerstad har en hel del installationer och faciliteter under jord även för annat så det är ju ganska trångt om man vill ligga kvar på dagens nivå. Antagligen skulle man i så fall behöva gå ordentligt djupt och och då måste man undra vilken ekonomi det då skulle gå att få i det hela?Mattias skrev:Borde det inte vara intressant att separera de befintliga grenarna så de har en egen färdväg genom centrum för att tillföra ökad kapacitet.
Mvh // Nico
De kalkyler som används vid spårinfrastruktur är nog svåra att räkna hem på kort sikt. Men jag tror att stockholms tunnelbana har medfört en ordentlig avkastning på investeringen under 50 år, OM man väger in i hur mycket Stockholm har kunnat växa med hjälp av spårinvesteringen.
Att konvertera tvärbanan till tunnelbana är förstås ett intressant alternativ, men kommer säkert bara att bli aktuellt om inte den befintliga banan klarar av kapaciteten i framtiden. Vet dock inte hur kapacitetsutnyttjandet är i maxtimmen, och kan inte uttala mig i frågan.mats skrev:Fast det skulle säkert inte bli så svindyrt att konvertera tvärbanan så att man kan köra tunneltåg gullmarsplan-alvik...37368 skrev:Det skulle vara en mycket intressant lösning, dock tror jag kostnaden för att dra nya spår och tunnlar mitt i city är astronomiska jämfört med nyttan de medför.Mattias skrev:Borde det inte vara intressant att separera de befintliga grenarna så de har en egen färdväg genom centrum för att tillföra ökad kapacitet.
Idag är kapacitetsutnyttjandet relativt lågt, en avgång var 10:e minut, turtätheten kommer att utökas till en avgång var 7,5 minut när de nyligen beställda A32 fordonen levererats, troligen under 2008. Såvida både Kista/Sollentunagrenen och Solnagrenen byggs kommer sträckan Alvik - Liljeholmen bli tämligen hårt belastad, en avgång var 2 - 3 minut pekar prognoserna på att det kommer att behövas. Personligen skulle jag föredra att tvärbanan fick leva sitt "eget liv", att köra tunnelbanetåg på tvärbanan med alla problem det medför i form av plattformshöjder, anslutningar mm känns inte realistiskt. Investeringen kan knappast motsvara nyttan.Mattias skrev:[Att konvertera tvärbanan till tunnelbana är förstås ett intressant alternativ, men kommer säkert bara att bli aktuellt om inte den befintliga banan klarar av kapaciteten i framtiden. Vet dock inte hur kapacitetsutnyttjandet är i maxtimmen, och kan inte uttala mig i frågan.
Tanken på tunnelbanetåg som framförs under kontaktledning borde dock vara/varit intressant för nordostsektorn, konventionell tunnelbana till Täby centrum, därifrån framförs vartannat tåg till Åkersberg och vartannat till Vallentuna via Gribbylund (Bergtorpsvägen). En lägre standard skulle kunna accepterats på yttersträckorna, ex plankorsningar och enkelspår.
/ Melker
Jo, det lär aldrig hända i praktiken, det jag mest vill få fram är att SL bygger in sig i ytterligare en typ av spårtrafiksystem förutom alla de man redan har...Mattias skrev:Att konvertera tvärbanan till tunnelbana är förstås ett intressant alternativ, men kommer säkert bara att bli aktuellt om inte den befintliga banan klarar av kapaciteten i framtiden. Vet dock inte hur kapacitetsutnyttjandet är i maxtimmen, och kan inte uttala mig i frågan.mats skrev:Fast det skulle säkert inte bli så svindyrt att konvertera tvärbanan så att man kan köra tunneltåg gullmarsplan-alvik...37368 skrev: Det skulle vara en mycket intressant lösning, dock tror jag kostnaden för att dra nya spår och tunnlar mitt i city är astronomiska jämfört med nyttan de medför.