Vitlöksglass? Vitlöksglass!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Anders Norén

Vitlöksglass? Vitlöksglass!

Inlägg av Anders Norén »

Jag noterade till min förvåning att en skribent i en annan tråd tyckte att Banverket och långa tunnlar i tveksam terräng hörde ihop ungefär lika bra som vitlök och glass.

Nu är det så att vitlök är en ypperlig smaksättare till glass. (Under förutsättning att man tycker om vitlök, vill säga. Tycker man inte om jordgubbar lär man inte gilla jordgubbsglass.)

Vitlök har en kraftfull men ändå förhållandevis diskret smak. Den behöver paras med något annat snällt men fylligt - grädde! Vitlöken harmonierar otroligt väl med fylligheten i en riktig gräddglass - prova själva! (Huruvida man även ska ha vanilj i vitlöksglassen eller ej lär de lärde tvista om. Men rent spontant skulle jag påstå att vanilj, vitlök och grädde passar tillsammans.)

Nästa gång ni funderar på att göra en liten skål hemgjord glass - gör då en med vitlökssmak.

(Och nästa gång ni är i San Francisco så rekommenderas en middag på restaurangen The Stinking Rose, 325 Columbus. Buss 12, 15, 30, 41 eller 45.)

Anders
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

En annan udda variant på glassmak, som emellanåt kan avnjutas på betydlig närmare håll än SF - åtminstona för de flesta av Forums läsare och skribenter - är fänkålssorbet. Har man tur (det är inte alltid den finns) kan man köpa denna smak på Stockholms i mitt tycke allra bästa glassbruk: Gelateria Italiana alldeles intill 4:ans hållplats mot Gullmarsplan vid Fridhemsplan i Stockholm.

mvh/ Jörgen G

PS
När 4:an blir spårvagn kommer jag att anmäla glass- och snabbmatsstället Gelateria Italiana till Spisa på härvarande webbplats/DS

PPS
Finns inte fänkålssorbet rekommenderas hallon- eller mango- eller jorgubbs- eller havtorns- eller svartvinbärs- eller någon annan eller allihopa av sorbeterna. /DS
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Urrrk det vänder sig i magen, dagens lunch vill komma i retur.
Men smaken är ju som baken, delad.
Jo jag gillar vitlök och jag gillar glass, men inte kombinationen.
Vi har ett berömt glasställe på Danska Vägen som heter "Lejonet & Björnen" (buss 60 och 62) som säljer alla sorters glass, fänkålssorbet inräknad, och jag kan väl berätta att vitlöksglass, liksom vitlökssorbet har utgått ur sortimentet...lika bra det, den sålde iallafall inget vidare här i Göteborg.
Måhända hemgjord vitlöksglass smakar bättre, det kan jag inte yttra mig om.

När vi ändå pratar om glass... så kombinationen Apelsinglass och chokladglass... prova den om ni har tillfälle!
L&B har en chokladglass som är baserad på Cloettas "Romerska bågar" och dessa har ju redan en viss smak av apelsin, komplettera med en kula apelsinglass, eller sorbet... visserligen är sorbet litet för sötsliskig för min smak, men gott emellanåt.

Sedan kanske man inte skall jämföra tunnlar i tveksam teräng med smaksensationer hos glass, olika personer tycks ju ha olika referenser...
Men jag tror nog ändå att mitt personliga tyckande inte misstolkades.

En annan glassaffär som varmt(!) kan rekommenderas (trots att den har sina rötter i huvudstaden på Pipersgatan...) är "Pipers Glass" i Hamburgsund, nära färjeläget. Jättegoda glassar i hembakade rån, tyvärr passerar ingen spårvagn där, men kanske någon buss...
Om man är i Hamburgsund skall man passa på att ta en kvällskryssning i Fjällbackaskärgården med "M/S Nolhotten" skepparen berättar underbara anekdoter som ibland kan få håret att resa sig hos åhörarna.
Även glasskiosken på Gullholmen, eller rättare sagt vid färjeläget på Hermanö, alldeles intill bron till Gullholmen, där har dom också hembakade rån och jusste glass.
Lokaltrafikanknytningen är "M/S Hättan" som trafikerar sträckan Stocken (på Orust) och Gullholmen.

Bj.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Björn J. skrev:Urrrk det vänder sig i magen, dagens lunch vill komma i retur.
Men smaken är ju som baken, delad.
Jo jag gillar vitlök och jag gillar glass, men inte kombinationen.
Vi har ett berömt glasställe på Danska Vägen som heter "Lejonet & Björnen" (buss 60 och 62) som säljer alla sorters glass, fänkålssorbet inräknad, och jag kan väl berätta att vitlöksglass, liksom vitlökssorbet har utgått ur sortimentet...lika bra det, den sålde iallafall inget vidare här i Göteborg.
Måhända hemgjord vitlöksglass smakar bättre, det kan jag inte yttra mig om.
Men har du provat vitlöksglass någon gång? Den är inte salt, den är inte stark, den är bara gräddig...
Björn J. skrev: En annan glassaffär som varmt(!) kan rekommenderas (trots att den har sina rötter i huvudstaden på Pipersgatan...) är "Pipers Glass" i Hamburgsund, nära färjeläget. Jättegoda glassar i hembakade rån, tyvärr passerar ingen spårvagn där, men kanske någon buss...
Om man är i Hamburgsund skall man passa på att ta en kvällskryssning i Fjällbackaskärgården med "M/S Nolhotten" skepparen berättar underbara anekdoter som ibland kan få håret att resa sig hos åhörarna.
Även glasskiosken på Gullholmen, eller rättare sagt vid färjeläget på Hermanö, alldeles intill bron till Gullholmen, där har dom också hembakade rån och jusste glass.
Lokaltrafikanknytningen är "M/S Hättan" som trafikerar sträckan Stocken (på Orust) och Gullholmen.

Bj.
Smultronstället vid slussen i Söderköping rekommenderas varmt. Ingen lokaltrafik men väl kanalbåtar att titta på.

Anders
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Jo jag har provat vitlöksglass.

Bj.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Björn J. skrev:Jo jag har provat vitlöksglass.

Bj.
Dåså, då är jag nöjd! (Jag har som princip att inte acceptera att folk vägrar smaka något de _tror_ är äckligt :wink:)

The Stinking Rose har "riktig" mat också. Deras 40-klyftors-kyckling är legendarisk. Men försäkra er om att ni är ensamma i bussen eller spårvagnen dagen efter, och gå inte med vinden i ryggen...

Anders
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Anders Norén skrev:
The Stinking Rose har "riktig" mat också. Deras 40-klyftors-kyckling är legendarisk. Men försäkra er om att ni är ensamma i bussen eller spårvagnen dagen efter, och gå inte med vinden i ryggen...

Anders
Om man inte är ensam i bussen eller i vagnen innan så lär man väl bli det efter några hållplater...

Bj.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Man kan väl i princip ha vitlök i allt! Vitlöksöl har jag provat, bestod iofs mest av färskpressad vitlök direkt i ölglaset.

Vi har ju i El Stockholmo Bröderna Olsson, där et är vitlök på och i all mat! Mumsigt!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.

White Onion Company.

Inlägg av Björn J. »

Vi har en sån restaurang i stan åxå, den heter passande nog "Garlic", Andra Långgatan någonstans bortåt Masthugget till.
Restaurangen är garanterat fri från Vampyrer och engelska stridsflygare.

Bj.
Användarens profilbild
bruse

Re: White Onion Company.

Inlägg av bruse »

Björn J. skrev:Vi har en sån restaurang i stan åxå, den heter passande nog "Garlic", Andra Långgatan någonstans bortåt Masthugget till.
Restaurangen är garanterat fri från Vampyrer och engelska stridsflygare.

Bj.
Perfa! Då går vi dit å tvingar i våra arvingar lite god föda i sommar?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Stället kan vara litet "röjigt" då representanter från stans undre värld har som tradition att företaga en del av sina känsloladdade uppgörelser på nämnda gata...

Bj.
Låst