Redan Henry Ford kände till detta faktum, varför Ford Motor Company var med och delfinansierade och lobbade för utbyggnad av det amerikanska vägnätet. Att bygga vägar var samhällsekonomiskt lönsamt eftersom det gav jobb innom bilindustrin!bruse skrev:Exakt, fler vägar ger mer trafik, och det har ett namn: Braess paradox.
Läs mer här och begrunda: http://domino.idg.se/cs/artikel.nsf/98e ... enDocument
http://en.wikipedia.org/wiki/Braess'_paradox
Som cyklist märker jag av Braess paradox. De senaste 4-8 åren har det byggts mycket cykelbanor, inte bara i innerstan. Vid senaste mätningarna hade cykeltrafiken ökay med cirka 20%.
Eller ta tvärbanon, där det då kallas spåreffekten. På busslinjen som gick mellan Gullmarsplan och Liljeholmen åkte ca 1500 pers/dygn. Nu med linje 22 åker över 20 000 pers/dygn.
Så den som påstår att fler och mer vägar ger mindre trafik uttalar sig i kunskap. Nu har ni chansen att rätta till denna lucka i er kunskapsbank. Håll till godo!
//Tony