25 nya M32 till Göteborg om 2 år
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
25 nya M32 till Göteborg om 2 år
I dagens GP kunde man läsa detta.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=297775
Kort sagt skulle dessa vagnar ersätta samtliga gamla pedaler, om resandet är konstant från nu. Men resandet ska öka och därför ska pedalvagnarna vara kvar i trafik ett tag till...
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=297775
Kort sagt skulle dessa vagnar ersätta samtliga gamla pedaler, om resandet är konstant från nu. Men resandet ska öka och därför ska pedalvagnarna vara kvar i trafik ett tag till...
25? Var det inte prat om att beställa ytterligare 40, eller t.o.m. ytterligare 80 M32? Stan växer och andelen kollektivtrafikresenärer måste öka om trafiken ska kunna fungera. Pedalvagnar är inte framtiden, de är usla ur handikappssynpunkt och det börjar väl bli svårt att få tag i reservdelar till dessa vagnar. I det läget måste man satsa mer på att förnya vagnparken.
Jag skrev inte att det fanns en beställning på ytterligare 40 vagnar, men visst har en beställning diskuterats tidigare? Om jag inte finns fel var väl optionen på 40+40 vagnar eller är jag helt ute och cyklar?
Edit: Felstavning.
Edit: Felstavning.
Senast redigerad av Kloker den fredag 22 september 2006 15:31, redigerad totalt 1 gånger.
Handikappkraven eller?Kloker skrev:Får man ö.h.t. köra M29 i linjetrafik efter 2010?
Det vore riktigt dumt om det inte finns nån regel som säger att om turtätheten på handikappanpassade fordon är god nog så får man köra med icke-handikappvänliga fordon också på samma sträckning. Redan idag så kan man ju åka till nästan alla platser på spårvägsnätet även om man är beroende av låggolvet, men man får fler byten (som förstås säkert är besvärligare för de flesta som behöver låggolv än de som kan åka med höggolvvagnarna) än om man även kan åna med höggolvvagnarna.
Enda stället som är problem är väl guldheden? Där kanske det å andra sidan inte finns några handikappanpassade byggnader heller?
OM man inte får köra som man gör idag på de flesta sträckor så innebär det ju ungefär att alla får trängas på färre vagnar bara för att man inte får sätta in höggolvvagnar som förstärkning.
Med tanke på väst-tragik-grejen så lär väl å andra sidan västtrafik skita i eventuella sådana krav och köra med M29 i alla fall, fast kanske inte som enda fordon på en viss sträckning...
-
- Inlägg: 376
- Blev medlem: lördag 25 februari 2006 20:22
- Ort: Scotland
För att tillföra lite från utriket.
Var på en konferans om handikapslagarna här i uk.
En av föreläsarna berättade om en situation som har uppkommit i
söder(SWT) de senaste halvåret (juli till februari nästa år).
ett antal nya pendeltåg har köpts för att ersätta gamla vagnar
icke "helt" handikapsanpassade. pga av inkörningsproblem med de nya vagnaran så ville operatören forsätta trafik med de gamla vagnarna
i ca 6 månader till på dispans. vi talar om ett fåtal set
.....de fick nej från myndigheterna.
vad var felet som gjorde att de inte var godkända ur handikapssynpunkt?
Informationsskyltarna som visade stations namn samt nästa station
hade en text storlek på 32mm i stället för 35mm
vet inte hur historien slutade denna konferanse var i juni ca
Så kan det gå.... utanför gränserna... saknar Sverige ibland...
-Dan
application om dispanse
http://www.dft.gov.uk/stellent/groups/d ... 11487.hcsp
artikel om detta
http://harlotqueen.livejournal.com/317608.html
Var på en konferans om handikapslagarna här i uk.
En av föreläsarna berättade om en situation som har uppkommit i
söder(SWT) de senaste halvåret (juli till februari nästa år).
ett antal nya pendeltåg har köpts för att ersätta gamla vagnar
icke "helt" handikapsanpassade. pga av inkörningsproblem med de nya vagnaran så ville operatören forsätta trafik med de gamla vagnarna
i ca 6 månader till på dispans. vi talar om ett fåtal set
.....de fick nej från myndigheterna.
vad var felet som gjorde att de inte var godkända ur handikapssynpunkt?
Informationsskyltarna som visade stations namn samt nästa station
hade en text storlek på 32mm i stället för 35mm
vet inte hur historien slutade denna konferanse var i juni ca
Så kan det gå.... utanför gränserna... saknar Sverige ibland...

-Dan
application om dispanse
http://www.dft.gov.uk/stellent/groups/d ... 11487.hcsp
artikel om detta
http://harlotqueen.livejournal.com/317608.html
Lagen om tillgänglighet för funktionshindrade i kollektivtrafiken ger en del utrymme för tolkningar. Naturligtvis ska alla fordon som trafiksätts på en linje med "gles" trafik vara tillgängliga för funktionshindrade. Det lär dock knappeligen finnas något hinder att använda pedalvagnar under morgonens- och eftermiddagens högtrafik även efter 2010.
Man måste dock tillse att inte linjer som är "ensamma" på en sträcka trafikeras med pedalvagnar, men att köra 3 á 4 avgångar / timme från Angered under morgonrusningen med pedalvagnar lär knappast möta något hinder när det totala antalet avgångar är 18 st / timme. Lösningen stavas förmodligen "högtrafikslinjer" på de mest belastade avsnitten, vilka tursätts med pedalvagnar, medans de vanliga stomlinjerna/heldagslinjerna tursätts med M31 och M32. Detta förfaringssätt skulle dessutom underlätta kunskapsspridningen om vilka avgångar som tursätts med tillgängliga vagnar. Ingen resenär, vare sig om man är funktionshindrad eller ej, gangnas av trafiken glesas ut pga dålig tillgång på tillgängliga vagnar.
/ Melker
Man måste dock tillse att inte linjer som är "ensamma" på en sträcka trafikeras med pedalvagnar, men att köra 3 á 4 avgångar / timme från Angered under morgonrusningen med pedalvagnar lär knappast möta något hinder när det totala antalet avgångar är 18 st / timme. Lösningen stavas förmodligen "högtrafikslinjer" på de mest belastade avsnitten, vilka tursätts med pedalvagnar, medans de vanliga stomlinjerna/heldagslinjerna tursätts med M31 och M32. Detta förfaringssätt skulle dessutom underlätta kunskapsspridningen om vilka avgångar som tursätts med tillgängliga vagnar. Ingen resenär, vare sig om man är funktionshindrad eller ej, gangnas av trafiken glesas ut pga dålig tillgång på tillgängliga vagnar.
/ Melker
Sanslöst!scotland_dan skrev:För att tillföra lite från utriket.
Var på en konferans om handikapslagarna här i uk.
En av föreläsarna berättade om en situation som har uppkommit i
söder(SWT) de senaste halvåret (juli till februari nästa år).
ett antal nya pendeltåg har köpts för att ersätta gamla vagnar
icke "helt" handikapsanpassade. pga av inkörningsproblem med de nya vagnaran så ville operatören forsätta trafik med de gamla vagnarna
i ca 6 månader till på dispans. vi talar om ett fåtal set
.....de fick nej från myndigheterna.
vad var felet som gjorde att de inte var godkända ur handikapssynpunkt?
Informationsskyltarna som visade stations namn samt nästa station
hade en text storlek på 32mm i stället för 35mm
Tips till operatören: det går att sätta fast förstorningsglas utanpå displayerna

Ja, just det! Disability Act 1995! Ett annat tåg, läste jag, fick tas ur trafik för att skylten var 0.5 cm för smal! Tala om precision!
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Å andra sidan så kan man också tycka att lagen är inte så dum ändå. De som tillverkar skyltarna borde väl skärpa till sig om priset blir för högt.
En mindre ljusskylt av den typ som ibland förekommer i skyltfönster och liknande kostar väl ett par hundralappar på clas ohlsson, vilket säger en hel del om vilka prisnivåer det är på de inblandade komponenterna.
Det beror förstås på vad för teknik som skylten använder, är det en vacuumflouriserande display så måste man byta ut hela vacuummojängen och då blir det dyrt. (Jag gissar att det är sådana displayer i GS M31 och M32, men kan mycket väl ha jättefel), men om det är lysdioder är det i princip bara en fråga om att ansluta nya lysdioder till befintlig elektronik (eller återvinna de som redan finns), monterade lite glesare isär och på köpet kan man välja lite ljusstarkare dioder o.s.v....
En mindre ljusskylt av den typ som ibland förekommer i skyltfönster och liknande kostar väl ett par hundralappar på clas ohlsson, vilket säger en hel del om vilka prisnivåer det är på de inblandade komponenterna.
Det beror förstås på vad för teknik som skylten använder, är det en vacuumflouriserande display så måste man byta ut hela vacuummojängen och då blir det dyrt. (Jag gissar att det är sådana displayer i GS M31 och M32, men kan mycket väl ha jättefel), men om det är lysdioder är det i princip bara en fråga om att ansluta nya lysdioder till befintlig elektronik (eller återvinna de som redan finns), monterade lite glesare isär och på köpet kan man välja lite ljusstarkare dioder o.s.v....