Örebro först med bussbiljetter via sms
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Örebro först med bussbiljetter via sms
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Det kanske är en tidsstämpling i sms:et tillsammans med kontrollnumret, så kontrollanterna kan se när köpet gjordes? Jag tror nog de tänkt på det där.mats skrev:Upplagt för plankare, eller ska man stoppa sms-försäljningen när kontrollanter stiger på bussen? (d.v.s. det uppmuntrar till att sms-köpa sin biljett då man ser kontrollanter kliva runt i bussen).
Men vem hinner knappa iväg ett sms på 30 sekunder?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Sant. Fast då är ju frågan vad som händer om man påstår att det är fördröjningar i nätet, att man inte får kliva på förrän man fått svaret?bruse skrev:Det kanske är en tidsstämpling i sms:et tillsammans med kontrollnumret, så kontrollanterna kan se när köpet gjordes? Jag tror nog de tänkt på det där.mats skrev:Upplagt för plankare, eller ska man stoppa sms-försäljningen när kontrollanter stiger på bussen? (d.v.s. det uppmuntrar till att sms-köpa sin biljett då man ser kontrollanter kliva runt i bussen).
Den händige har såklart sms'et färdigskrivet och handen redo på "sänd"-knappenbruse skrev:Men vem hinner knappa iväg ett sms på 30 sekunder?

Jag menar inte sms:ets egen stämpling i telefonen. Utan den tiden som det registreras i trafikföretags dator, som klockslaget på en vanlig biljett.mats skrev:Sant. Fast då är ju frågan vad som händer om man påstår att det är fördröjningar i nätet, att man inte får kliva på förrän man fått svaret?bruse skrev:Det kanske är en tidsstämpling i sms:et tillsammans med kontrollnumret, så kontrollanterna kan se när köpet gjordes? Jag tror nog de tänkt på det där.mats skrev:Upplagt för plankare, eller ska man stoppa sms-försäljningen när kontrollanter stiger på bussen? (d.v.s. det uppmuntrar till att sms-köpa sin biljett då man ser kontrollanter kliva runt i bussen).
Samtidigt innebär det ju som nu, att man inte får gå på förrän man har giltig biljett. Ligger smssystemet nere, har man ingen giltig biljett. Tyvärr.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Jag har hört något i stil med att man ska få visa upp telefonen för föraren när man kliver ombord. Om det blir så vet jag inte?
Men detta med sms-betalning är ett led i att minska pengarna ombord för förarna.
Från den 21 augusti blev det även nya priser på stadsbussarna i Örebro.
En biljett som köps av föraren kostar 20/10 kronor och gäller i 3 timmar. Säljs ej efter klockan 19.00!
En biljett som köps i biljettautomat kostar 16/8 kronor och gäller i tre timmar.
Laddar man ett rabattkort för tex 100 kronor, så kostar resan 10/5 kr och gäller i tre timmar.
Man vill stimulera fler att åka på kort. Ett 30-dagars kort för stadsbussarna kostar 360 kronor.
Mikael
Men detta med sms-betalning är ett led i att minska pengarna ombord för förarna.
Från den 21 augusti blev det även nya priser på stadsbussarna i Örebro.
En biljett som köps av föraren kostar 20/10 kronor och gäller i 3 timmar. Säljs ej efter klockan 19.00!
En biljett som köps i biljettautomat kostar 16/8 kronor och gäller i tre timmar.
Laddar man ett rabattkort för tex 100 kronor, så kostar resan 10/5 kr och gäller i tre timmar.
Man vill stimulera fler att åka på kort. Ett 30-dagars kort för stadsbussarna kostar 360 kronor.
Mikael
Jag tycker det är ett bra initiativ som man tagit i Örebro, bussförer måste ha rätt att känna sig lika trygga i sitt arbete som andra yrkesgrupper. Fler nytänkande lösningar i samma riktning välkomnas!
På tidpunkten i Trollhättan fick jag info om att Västtrafiks månadskort ska kunna gå att tanka via internetbank i en inte för avlägsen framtid, mer precis tidpunkt kunde jag dock inte få.
Någon här som känner till mer om detta? Smidigare för mig som slipper knalla till bankomaten, och smidigare för busschauffören som slipper handskas med så mycket kontanter och dessutom får en chans att kunna köra efter tidtabell.
På tidpunkten i Trollhättan fick jag info om att Västtrafiks månadskort ska kunna gå att tanka via internetbank i en inte för avlägsen framtid, mer precis tidpunkt kunde jag dock inte få.
Någon här som känner till mer om detta? Smidigare för mig som slipper knalla till bankomaten, och smidigare för busschauffören som slipper handskas med så mycket kontanter och dessutom får en chans att kunna köra efter tidtabell.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Uleåborg torde vara IT-huvudstaden. Därifrån kommer majoriteten av alla kortläsare på och smartkort för offentliga färdmedel i vårt land. Helsingfors var inte så väldans snabb på att anamma smartkortsystemet och när det väl togs ibruk, då var det nästan föråldrat. År 2014 borde systemet vara utbytt, men *KNACK* *KNACK* - ta i trä.Ekonomisk skrev:Nej, Helsingfors - nordens IT-huvudstad? - är före.
Helsingfors är däremot föregångare i SMS-världen. I morgon är det exakt fem år sedan den första SMS-färdbiljetten såldes, den 22 september 2001 kl 05:04:21 lokal tid (kl 4 om morgonen svensk tid) för att vara exakt.
Till en början förekom en del fuskande. Plankning var lätt iom att SMS-biljetten levererades omedelbart efter beställningen. Det var bara att beställa en biljett om kontrollanterna dök upp. År 2002 tog man ibruk en fördröjning på 30 sekunder vid leveransen av biljetten och då underlättades haffandet av plankare. I det hela har SMS-biljetterna bidragit med ett minskat antal plankare i Helsingfors.
Eller så sker "tankningen" automatiskt. På flera trafikbolag kan man ge fullmakt för direktdebitering, dvs. priset för månadsbiljetten dras av från kontot. VR (Statsjärnvägarna i Finland) tog ibruk systemet under 1990-talet och systemet verkar inte ha utvecklats sen dess. Månadsbiljetten kommer fortfarande med posten. I Helsingfors tankas den nya månaden automatiskt på smartkortet. I båda fallen får man efter 11 månader en 12:e som påtår. I Åbo är man generösare. Efter 9 debiterade månader får man en påtår på 2,5 månader.Martin skrev:... att Västtrafiks månadskort ska kunna gå att tanka via internetbank...
Piirka
---------------
Språklektion 353 i Mumindalen
grundskolning - grundutbildning
Man borde kanske justera 30dagarspriset också, eftersom det är ruskigt nära kontantpriset. Om man åker två resor per dag, fem dagar i veckan, så sparar man knappt 70kr på månadskortet. Fyra frånvarodagar (eller om man har otur med hur kortet sammanfaller med helger kanske?!?) så är månadskortet en förlust för en klassisk pendlare...Mikael Karlsson skrev:Jag har hört något i stil med att man ska få visa upp telefonen för föraren när man kliver ombord. Om det blir så vet jag inte?
Men detta med sms-betalning är ett led i att minska pengarna ombord för förarna.
Från den 21 augusti blev det även nya priser på stadsbussarna i Örebro.
En biljett som köps av föraren kostar 20/10 kronor och gäller i 3 timmar. Säljs ej efter klockan 19.00!
En biljett som köps i biljettautomat kostar 16/8 kronor och gäller i tre timmar.
Laddar man ett rabattkort för tex 100 kronor, så kostar resan 10/5 kr och gäller i tre timmar.
Man vill stimulera fler att åka på kort. Ett 30-dagars kort för stadsbussarna kostar 360 kronor.
Mikael
Men om man använder månadskortet även under fritiden, som t ex för shoppingresor, då blir ju vinsten desto större. Klassiska pendlare vinner på att köpa ett månadskort. De som inte har ett behov att dagligen ta bussen lockas lättare att använda ett smartkort iom det låga priset på 10 spänn per resa. Så det finns en nisch för bådadera korttyp.mats skrev:Man borde kanske justera 30dagarspriset också, eftersom det är ruskigt nära kontantpriset. Om man åker två resor per dag, fem dagar i veckan, så sparar man knappt 70kr på månadskortet. Fyra frånvarodagar (eller om man har otur med hur kortet sammanfaller med helger kanske?!?) så är månadskortet en förlust för en klassisk pendlare...
Jag har för mej att det i en annan tråd vojades över det att Örebro subventionerar biljettpriserna med en relativt blygsam andel (25% ?). Hur skulle prisnivån se ut för de olika biljetterna ifall subventioneringen uteblev helt och hållet?
Piirka
---------------
Språklektion 357 i Mumindalen
gruppfamiljedaghem - lägenhetsdaghem
Ja autogiro hade onekligen kunnat bli en hit! Man hade bara fått vara observant så man inte missar att hålla inne med betalningen under semestern (dvs om man inte är i behov av busskortet då med)Piirka skrev:Eller så sker "tankningen" automatiskt. På flera trafikbolag kan man ge fullmakt för direktdebitering, dvs. priset för månadsbiljetten dras av från kontot.Martin skrev:]... att Västtrafiks månadskort ska kunna gå att tanka via internetbank...

------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Örebro först med bussbiljetter via sms
Säkerligen.
Systemet är på gång att införas även i Göteborg. Även här "någon gång under hösten" så vi får väl se om Örebro hinner före.
Så här går det till: Du skickar iväg ett SMS och beställer, innan du går på vagnen skall du ha fått ett svars-sms som gäller som biljett.
Att skicka iväg SMS-et samtidigt som kontrollanten går ombord kommer alltså att fungera ungefär lika bra som när du går fram och stämplar vid samma tillfälle.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Örebro först med bussbiljetter via sms
Det är möjligt att jag är lite trög (även om febern verkar ha gått ner nu) men är inte sms-biljetter av det här slaget extremt enkla att förfalska? En kod bestående av slumpmässiga siffror och så ett klockslag ett par minuter innan bussen kommer, det kan väl varenda barnunge greja ihop själv?