Ja till trängselskatt i Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev: Vad är värst, att ha en rådgivande folkomröstning vars resultat körs över eller att de boende körs över utan att ens få säga vad de tycker?
Det sista är väl ärligast. Bäst vet jag inte, men ärligare än att agera: Nu vill vi lyssna på vad ni små människor tycker, och sedan skiter vi i er.

F Ö tycker jag att trängselskatt ska införas. (Men jag har ingen talan. "Min" kommun ligger i en krans långt bort från Sthlm...)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Coppas skrev:Många som inte känner till området verkar se strikt (för så fungerar det tydligen ute i landet i övrigt) till kommunindelningarna.

Fokuseringen på kommunindelningen beror inte på dåliga geografikunskaper. Det beror på att folkomröstningarna går kommunvis, och för att betalningspunkterna för trängselskatterna fanns enbart i Stockholms kommun.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:
NerdBoy skrev: Vad är värst, att ha en rådgivande folkomröstning vars resultat körs över eller att de boende körs över utan att ens få säga vad de tycker?
Det sista är väl ärligast. Bäst vet jag inte, men ärligare än att agera: Nu vill vi lyssna på vad ni små människor tycker, och sedan skiter vi i er.

F Ö tycker jag att trängselskatt ska införas. (Men jag har ingen talan. "Min" kommun ligger i en krans långt bort från Sthlm...)
Så det hade varit ärligare att införa trängselskatterna utan att hålla omröstningen först? :)

(Jag har nog inte heller något att säga till om men jag röstade ändå ja, med viss vånda.)
Coppas

Inlägg av Coppas »

Erik Sandblom skrev:
Coppas skrev:Många som inte känner till området verkar se strikt (för så fungerar det tydligen ute i landet i övrigt) till kommunindelningarna.

Fokuseringen på kommunindelningen beror inte på dåliga geografikunskaper. Det beror på att folkomröstningarna går kommunvis, och för att betalningspunkterna för trängselskatterna fanns enbart i Stockholms kommun.
Vilket i det här fallet då kanske kan utvisa att enbart en kommunal folkomröstning inte är det optimala eller ens rättvisa. Detta då 'Stockholmare' alltså är samtliga de invånare som bor i tätorten Storstockholm och inte enbart de som bor inom Stockholms nuvarande kommunala gränser.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Jag fattar tex inte varför de som bor i Nykvarn ska ha någon som helst rätt att rösta om trängselskatten, det till ju inte ens Storstockholm! :x
Användarens profilbild
Erik Sandblom

NerdBoy skrev:
Erik Sandblom skrev:
NerdBoy skrev: Nu antar jag att du misstolkar mig med flit.
Du jämför vattenkraft med trängselskatten och verkar mena att lokalbefolkningen inte ville ha vattenkraft i norrlandsälvarna.
Ja, det är precis vad jag menar. Tror du jag har fel?
Erik Sandblom skrev:Jag menar att det är en dålig jämförelse av två skäl. Det fanns inga folkomröstningar som skulle köras över, och det fanns ingen bebyggelse som drabbades av ökat buller och trängsel.
Vad är värst, att ha en rådgivande folkomröstning vars resultat körs över eller att de boende körs över utan att ens få säga vad de tycker?

De boende får alltid säga vad de tycker genom att rösta i kommunvalet. Jag kan inte så mycket om dammbyggena, men jag antar att kommunfullmäktige i de berörda kommunerna inte var mot.

Jag tycker ändå att det är värre att en hel stad ska utsättas för mycket bilbuller och bilträngsel mot den uttalade viljan. Att köra bil överallt alltid är ingen mänsklig rättighet, och måste stå tillbaka för lokalbefolkningens önskningar. Lokalbefolkningens önskan går naturligtvis före utsocknes önskan.

Om dammbyggena var fel, så är det väl också fel att köra över folkomröstningen i Stockholms kommun?
Magst

Inlägg av Magst »

Jag som bor i Sundbyberg, bor definitivt i storstadsområdet som utgör Stockholm. Varför skulle inte min åsikt vara lika viktig som dem som bor på andra sidan Bällsta bro, några hundra meter från mig? Jag har exakt samma fördelar och nackdelar av trängselskatten som dem!

Det är snarare så att vi drabbas av mer trafik om trängselskatten permanentas. Detta gäller inte minst Solna-borna.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Magst skrev:Jag som bor i Sundbyberg, bor definitivt i storstadsområdet som utgör Stockholm. Varför skulle inte min åsikt vara lika viktig som dem som bor på andra sidan Bällsta bro, några hundra meter från mig? Jag har exakt samma fördelar och nackdelar av trängselskatten som dem!

Det är snarare så att vi drabbas av mer trafik om trängselskatten permanentas. Detta gäller inte minst Solna-borna.
Skaffa er en egen trängselskatt då! :D
Senast redigerad av bruse den måndag 18 september 2006 14:00, redigerad totalt 1 gånger.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Coppas

Inlägg av Coppas »

M224 skrev:Jag fattar tex inte varför de som bor i Nykvarn ska ha någon som helst rätt att rösta om trängselskatten, det till ju inte ens Storstockholm! :x
Nej, det gör det och åtminstone mig veterligt har jag inte heller påstått det. Däremot tillhör Nykvarn kranskommunerna (även om det har gått inflation i sådana också). I Stockholms län skulle det egentligen räcka med fem kommuner. Norrtälje samt Södertälje (inkl. Nykvarn) för sig då det ändå är mera avgränsade områden. Nynäs och Bro kanske... då de börjar närma sig gränsfallen.

Resten utgör i princip tätortsområdet med allt vad det innebär och det skulle kunna utgöra en kommun (för många har t.ex. Sundbyberg och Huddinge mera karaktären av stadsdelar än egna kommuner). Att nu Stockholms kommun ser ut som det gör har väl mest att göra med hur det såg ut i länet på 20, 30 och 40-talen snarare än att det speglar dagens situation. Skulle kanske vara läge för en förändring då allt som sagt påverkar vartann. Kunde man fixa till ett Västra Götalands län så... :wink:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Magst skrev:Jag som bor i Sundbyberg, bor definitivt i storstadsområdet som utgör Stockholm. Varför skulle inte min åsikt vara lika viktig som dem som bor på andra sidan Bällsta bro, några hundra meter från mig? Jag har exakt samma fördelar och nackdelar av trängselskatten som dem!

En ärlig fråga, vad skulle du tycka om avgiftzonen blev ungefär som SLs zonindelning? Om man kunde utforma ett system som gjorde att Solna och Sundbyberg också fick minskad trängsel?
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

bruse skrev:
Skaffa er en egen trängselskatt då!
Bra tanke. Inför en differentierad trängselskatt runt IKEA och Kungens kurvaområdet så att vi som bor där kommer fram. Högsta avgiften ska givetvis gälla de som bor i Stockholms kommun och röstade för trängselskatter :lol: :lol:
Det är inte för sent att börja på nytt
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

KSE skrev:
bruse skrev:
Bra tanke. Inför en differentierad trängselskatt runt IKEA och Kungens kurvaområdet så att vi som bor där kommer fram. Högsta avgiften ska givetvis gälla de som bor i Stockholms kommun och röstade för trängselskatter :lol: :lol:
Bra idé! Vilket innebär att alla till slut åker med SL eller på cykel å slipper alla avgifter, utsläpp, skitiga fönster och så kanske vi kan uppnå de av FN satta miljömålen?
Användarens profilbild
Erik Sandblom

KSE skrev:
bruse skrev:

Suveränt. Boendekort för trängselavgift. Detta är framtiden.

Du verkar mena på skoj, men jag menar allvar. Självklart ska alla kommuner ha trängselavgift om de vill. Så kan man bestämma hur man ska avväga avgiftens storlek, vägutbyggnader och kollektivtrafik.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jag är också allvarlig när jag hävdar att vi ska slå vakt om den kommunala suveräniteten. Ingen kommun ska kunna bestämma över en annan kommun. Eller stat. Om så sker, ska i lägga ned alla kommuner så får staten ta över allt.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

På E4:an vid Hallunda så finns det en stor skylt med texten "Welcome to Stockholm - The capital of Scandinavia" Smäll upp biltullarna där vettja :D

Sedan bör vi göra som London, City får bli "Stockholm" resten utanför tullarna inkl alla kranskommuner utom de absolut längst ut (tänk Södertälje, Nykvarn plus några till) skall heta Storstockholm, punkt slut. Stockholm ser inte ut som för 80 år sedan så varför låtsas som det...Det är dags att staden växer så den blir en riktig storstad!!!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Jag är också allvarlig när jag hävdar att vi ska slå vakt om den kommunala suveräniteten. Ingen kommun ska kunna bestämma över en annan kommun. Eller stat. Om så sker, ska i lägga ned alla kommuner så får staten ta över allt.
Men vad är då kommunal suveränitet?

Vad jag har förstått orsakade trängselskatten i Stockholm kraftigt ökad trafik genom Solna för att snåla bilister inte tänkte på att de förmodligen gjorde av med mer i Bensin än vad de skulle betalt i trängselskatt genom att välja annan väg.

När den "andra vägen" går genom en annan kommun, med likaledes eget beslutsfattande, så blir gränsen för suveränitet plötsligt inte lika tydlig.

Om då Stockholm inför trängselskatt men inte Solna så kommer ju även Stockholmare att välja att kasta "sitt skräp" i grannkommunen.

Hur gärna ni än vill så är detta inte enbart en fråga för Stockholms kommun, eftersom dess verkningar även de verkligt negativa, drabbar kranskommunerna. Därför bör beslutet tas i antingen landsting eller riksdag.

För övrigt är jag för trängselskatt, även i Göteborg.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

NerdBoy skrev:Du verkar ha missat att den som säger att grannarna ska ha något att säga till om är Kristina Axén Olin, som stockholmarna nyss har röstat fram till makten.

Nej, hon har lovat att följa folkomröstningen ser jag nu!
http://www.svd.se/apps/webbtv/?did=13693985

Det är de borgerliga på riksnivå som sagt att man måste väga in vad de andra kommunerna tycker.

Men jag kan hålla med om att kommunfullmäktige själva kan välja att beakta en annan kommuns önskan i exempelvis trängselskattefrågan. Det är i och för sig inte det som har skett här.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

TonyM skrev:Vad jag har förstått orsakade trängselskatten i Stockholm kraftigt ökad trafik genom Solna för att snåla bilister inte tänkte på att de förmodligen gjorde av med mer i Bensin än vad de skulle betalt i trängselskatt genom att välja annan väg.

Solna behöver då en egen trängselavgift.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Javisst har hon lovat att följa omröstningen i stockholms stad, det sa hon i ABC för inte alls längesedan. Sen om hon står för det är en annan femma nu när Stockholms stad boende inte röstade som hon ville...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev:
TonyM skrev:Vad jag har förstått orsakade trängselskatten i Stockholm kraftigt ökad trafik genom Solna för att snåla bilister inte tänkte på att de förmodligen gjorde av med mer i Bensin än vad de skulle betalt i trängselskatt genom att välja annan väg.

Solna behöver då en egen trängselavgift.
Det blir den självklara lösningen, men....

Solna har egentligen inget eget val, Stockholm har i det fallet beslutat att Solna behöver en trängselavgift.

Hur man vänder sig så har man inte skinkorna fram.

//T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar