Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
MWE skrev:Tjaa, på RB verkar resurserna räcka i varje fall.
Det råder det ingen tvekan om, frågan är om trafikhuvudmannen anser sig ha råd att installera motsvarande resurser i resten av trafiken? Med det värderingssystem som tillämpas i upphandlingarna så är det en ren tillfällighet om uppdraget råkar gå till ett företag som faktiskt är bra och inte bara ser ut att vara det på papperet. Framförallt i tunnelbanan är det högst tveksamt om trafikhuvudmannen någonsin kommer att lyckas meddela riktiga prioriteringar (vilket troligen har mycket större inverkan på exempelvis personalens upplevelse av välbefinnande än valet av trafikentreprenör).
Mvh Upplyste skattebetalaren JDS
Bekräftar väl bara den gamla tesen att man får det man betalar för. Som det nu är har man missnöjd personal och missnöjda trafikanter. Vad du (givet att du hade kvar ditt gamla jobb på SB), jag och de på RB kan kvittera ut varje månad framgår i alla fall högre upp i tråden. Det får räcka med det konstaterandet, eftersom jag för död och pina inte vill ha någon diskussion om Connex ev. fel och förtjänster i denna tråd.
TriTub skrev:Som SPV förare kör du enl. skyltar och signaler för vägfordon, och du framför vagnen på gatuspår. Därför behövs B-kort. Säger nästan sig självt... =)
Däför bör alltså även cyklister och traktörförare också ha B-körkort, ellervad? Logiken hägrar!
(traktorkortet är vad jag fattat det teoridelen på B-körkort plus några extrafrågor).
Enligt vanligtvis välunderrättad källa avser Roslagståg att tillsätta 6 förartjänster, och när ansökningstiden gick ut hade man fått in en bra bit över 200 ansökningar. Eftertraktade jobb, tydligen!