Nyheter från Trondheim

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Nyheter från Trondheim

Inlägg av Ivers1991 »

I dagens Byavisa (lokal tidning, ej så stor som Adressa) står det lite om kollektivtrafikens framtid, med lite nya och lite gamla saker.

(Jag översätter):
"Spårvägen skall få en renässans. Det läggs upp till att Midtbysløyfa skall byggas i loppet av 2006-2009. Senare skall spårvägen byggas ut mer, ända till Pirterminalen.

På sikt föreslås det att Trondheim får trolley-bussar som Bergen. Typen som är påtänkt för Trondheim är hybridbussar som kan gå på elektricitet i stadsgatorna. Utanför centrum kan bussarna gå på gas."

Hoppfullt (från min sida) blir det höst 2006 man börjar bygga.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Nyheter från Trondheim

Inlägg av spårsnoken »

Ivers1991 skrev:I dagens Byavisa (lokal tidning, ej så stor som Adressa) står det lite om kollektivtrafikens framtid, med lite nya och lite gamla saker.

(Jag översätter):
"Spårvägen skall få en renässans. Det läggs upp till att Midtbysløyfa skall byggas i loppet av 2006-2009. Senare skall spårvägen byggas ut mer, ända till Pirterminalen.

På sikt föreslås det att Trondheim får trolley-bussar som Bergen. Typen som är påtänkt för Trondheim är hybridbussar som kan gå på elektricitet i stadsgatorna. Utanför centrum kan bussarna gå på gas."

Hoppfullt (från min sida) blir det höst 2006 man börjar bygga.
------------------------------
Det står också lite om saken här:

http://www.trolleynews.com/2006/08/08/t ... trondheim/

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Sista nyheten från Trondheim är att planerna om en spårvagnsförbindelse till Brattøra slopas. Det anses inte längre som lönsamt, utan istället byggs en alternativ vändslinga med en utvidning på ca 30 meter. Detta vill kosta ca 7 millioner kroner. Fram till Brattøra ville spårvägen kostat 50-80 millioner. Enligt kommunstyrelsen finns ej pengar till detta.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Ivers1991 skrev:Sista nyheten från Trondheim är att planerna om en spårvagnsförbindelse till Brattøra slopas. Det anses inte längre som lönsamt, utan istället byggs en alternativ vändslinga med en utvidning på ca 30 meter. Detta vill kosta ca 7 millioner kroner. Fram till Brattøra ville spårvägen kostat 50-80 millioner. Enligt kommunstyrelsen finns ej pengar till detta.
Ska trikken dras fram till jernbanestasjonen? Eller är det bara en ombyggnad av existerande slöjfe på St Olavs gt? :?:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Dette er nok ikke "siste nytt". Tror vi skal avvente situasjonen til Nordre Avlastningsvei er ferdig bygget.
Användarens profilbild
Harri
Inlägg: 25
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 12:37
Ort: Helsingfors

Inlägg av Harri »

Det finns ingen beslut on metrons Böle-Degerö -linje.
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Ulrik Berggren skrev: Ska trikken dras fram till jernbanestasjonen? Eller är det bara en ombyggnad av existerande slöjfe på St Olavs gt? :?:
Spårvägen skall inte dras ända till järnvägsstationen. Detta var upprinnligen planen, men p.g.a kostnadsmässiga skäl gjordes situationen om. Det som nu avses är en förlängning av slingan med 30 meter in i nuvarande Prinsenkrysset, något som betyder enklare övergång till andra bussar.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2000
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I Trondheim skjer det dessverre ingen ting. Siden 1990 har man diskutert Midtbyringen. En periode skulle man forlenge syd for Munkvoll og finansieringen var også klar, men så bestemte man seg for ikke å bygge. Trondheim hadde et konservativt og sporveisfiendlig styre i kommunen i 16 år fra 1988 til 2004. Da kom Arbeiderpariet tilbake, men etter 2 1/2 år har fortsatt ingenting skjedd. Når ingen av de to politiske blokkene gjør noe, kommer ingenting til å skje. Det Trondheim har gjort de siste 16 årene er at man har skrotet to leddvogner og latt trærne gro så man snart kjører i skogen helt til Lian. Man har også tatt bort et krysningsspor, slik at fleksibiliteten er blitt dårligere. Så har man tatt bort bompengeinnkrevningen, slik at det det også finnes mindre penger til å bygge for.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Skriv svar