Bra jobb för vettiga människor
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Karsten
- Inlägg: 1483
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Bra jobb för vettiga människor
Nu söks det lokförare externt till Roslagståg enligt deras hemsida. Ett jobb jag kan rekommendera, trevliga arbetskamrater och ett företag som bryr sig om sina anställda. http://www.roslagstag.se/?page=27
Vettiga människor, ja.
Hade jag varit ung och frisk så hade jag slängt mig på luren direkt. Nu är jag inte det, så det får bli Connex även i fortsättningen (de låter mig i varje fall köra ett tag till).
Det blir väl som vanligt numer på svensk arbetsmarknad, flera hundra ansökningar för varje ledigt jobb. Så det har blivit.....
/M
Hade jag varit ung och frisk så hade jag slängt mig på luren direkt. Nu är jag inte det, så det får bli Connex även i fortsättningen (de låter mig i varje fall köra ett tag till).
Det blir väl som vanligt numer på svensk arbetsmarknad, flera hundra ansökningar för varje ledigt jobb. Så det har blivit.....
/M
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Spammer
- Inlägg: 427
- Blev medlem: söndag 30 april 2006 18:04
- Ort: Rinkeby
Över 65 År något hinder??
Är det något hinder att man redan fyllt 65 ÅR??
M.V.H
CB.
M.V.H
CB.
Nej, det gör man inte. En spårvagn är inget "fordon" i vägtrafiklagstiftningens bemärkelse, men B-körkort krävs för att köra spårvagn enligt Förordningen om säkerheten vid tunnelbana och spårväg. För att vara konkret så krävs körkort på spårvägarna i Göteborg och Norrköping, på Tvärbanan, Nockebybanan, Djurgårdslinjen och museilinjen i Malmö. På tunnelbana och järnväg krävs inte körkort.mats skrev:Men då kör man ju ett motordrivet fordon på "allmän väg" typ...Johan Eriksson skrev:Men man måste väl ha körkort för att köra Djurgårdslinjen?
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Kan anledningen vara att man ska kunna köra ersättningsbuss om inte vagnen går? Eller finns det tillräckligt med chaffisar för att avdela en chaufför per buss utan att "låna" från spårnätet?Johan Eriksson skrev:På "min tid" krävdes inget körkort för att köra spv, när det blev det obligatoriskt?
Fattar inte, det måste gå att lära sig samtliga nödvändiga trafikregler utan att lägga vadå, 20 000+ på lappen? Betalar Connex eller dem som ska utbildas om man inte har lappen eller är det "tänk spårvagn - kör buss" här med, dvs man anställer bara presumtiva buss- eller bilförare? (även om de givetvis inte behöver nyttja den rätten).
Professionell tyckare
1975 var sista året det gick att få dispens från Körkortskravet.Johan Eriksson skrev:På "min tid" krävdes inget körkort för att köra spv, när det blev det obligatoriskt?
(Om jag inte är felunderrättad)
Observera dock att körkortskravet inte gäller på järnväg, såsom SSLidJ.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Nja. 1975 (eller möjligen 1976) var sista året som alla fick köra spårvagn utan körkort. Efter detta fick de som inte hade körkort fortsätta att köra på dispens, på Nockebybanan (och säkerligen också i Göteborg?) fanns sådana förare kvar en bra bit in på 1980-talet. Dispensmöjligheten som sådan finns fortfarande kvar, men tillämpas inte i praktiken.TonyM skrev:1975 var sista året det gick att få dispens från Körkortskravet.
(Om jag inte är felunderrättad)
Naturligtvis finns möjligheten att betala körkortsutbildningen för någon som man väldigt gärna vill anställa. Men då antalet sökande vanligen överstiger antalet lediga platser är det ju bara att anställa dem som har körkort, så fenomenet är s a s självreglerande. Det har ingenting med busstrafik att göra (i Stockholm eller Göteborg alltså. I Norrköping krävs vad jag vet i regel D-körkort för att få anställning som spårvagnsförare men det vet jag inga detaljer om).Johan Eriksson skrev:Fattar inte, det måste gå att lära sig samtliga nödvändiga trafikregler utan att lägga vadå, 20 000+ på lappen? Betalar Connex eller dem som ska utbildas om man inte har lappen eller är det "tänk spårvagn - kör buss" här med, dvs man anställer bara presumtiva buss- eller bilförare? (även om de givetvis inte behöver nyttja den rätten).
Spårvagnens framförande som sådant förutsätter ju naturligtvis inte att man kan köra bil, däremot är det mycket bra för en spårvagnsförare att veta hur bilförare tänker (eller snarare inte tänker). Personbilister kör så dåligt att de behöver någon som håller lite koll på dem, spårvagnsföraren är en lämplig person till detta och då behöver han/hon grundkunskaper om bilförarens situation.
Så var det, men det var 1975. Dock var även 1975 sista året det var möjligt att få dispans.daniel_s skrev:Nja. 1975 (eller möjligen 1976) var sista året som alla fick köra spårvagn utan körkort. Efter detta fick de som inte hade körkort fortsätta att köra på dispens, på Nockebybanan (och säkerligen också i Göteborg?) fanns sådana förare kvar en bra bit in på 1980-talet. Dispensmöjligheten som sådan finns fortfarande kvar, men tillämpas inte i praktiken.TonyM skrev:1975 var sista året det gick att få dispens från Körkortskravet.
(Om jag inte är felunderrättad)
Det finns mig veterligen två förare kvar i Göteborg som har sådan dispans, båda har dock numera körkort.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Det betyder alltså att om just nån av de två skulle bli av med körkortet så får de fortsätta köra spårvagn, men om nån annan blir av med körkortet så får de inte köra spårvagn?TonyM skrev:Så var det, men det var 1975. Dock var även 1975 sista året det var möjligt att få dispans.daniel_s skrev:Nja. 1975 (eller möjligen 1976) var sista året som alla fick köra spårvagn utan körkort. Efter detta fick de som inte hade körkort fortsätta att köra på dispens, på Nockebybanan (och säkerligen också i Göteborg?) fanns sådana förare kvar en bra bit in på 1980-talet. Dispensmöjligheten som sådan finns fortfarande kvar, men tillämpas inte i praktiken.TonyM skrev:1975 var sista året det gick att få dispens från Körkortskravet.
(Om jag inte är felunderrättad)
Det finns mig veterligen två förare kvar i Göteborg som har sådan dispans, båda har dock numera körkort.

-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Det framgår väl av Tony:s svar?Johan Eriksson skrev:Harald skrev:För att vara konkret så krävs körkort på spårvägarna i Göteborg och Norrköping, på Tvärbanan, Nockebybanan, Djurgårdslinjen och museilinjen i Malmö.Lappen behövs alltså NB/12 men inte på LB/21, vad skiljer? Tycker det låter väldigt inkonsekvent!Tony skrev:Observera dock att körkortskravet inte gäller på järnväg, såsom SSLidJ.
Lidingöbanan är järnväg, på järnväg gäller inte vägtrafikförordningen eller dess sentida släktingar.
Även Roslagsbanan och Saltsjöbanan för att nämna andra lokalbanor är järnvägar och körort för personbil krävs då inte.
Att Connex i Norrköping kräver att förarna ska ha även körkort för buss är en företagsintern fråga och inget som regleras i lag, att ha förare med dubbelutbildning är ju en klar fördel för de entreprenörer som bedriver både buss och Spv verksamhet nära varandra, i princip är det aktuellt bara på två (2) ställen i landet, Norrköping och Göteborg.
Även på gamla "Lidingötrafiken" var det många som hade behörighet både för buss och tåg, denna möjlighet att meranvända personalen försvann dock under 1993 genom att trafikslagen då kom att höra till två olika entreprenörer.
//Lars
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Precis. Jag har aldrig haft (svenskt) körkort men jag har arbetat som förare på Lidingöbanan.Lars Ödlund skrev:Det framgår väl av Tony:s svar?Johan Eriksson skrev:Harald skrev:För att vara konkret så krävs körkort på spårvägarna i Göteborg och Norrköping, på Tvärbanan, Nockebybanan, Djurgårdslinjen och museilinjen i Malmö.Lappen behövs alltså NB/12 men inte på LB/21, vad skiljer? Tycker det låter väldigt inkonsekvent!Tony skrev:Observera dock att körkortskravet inte gäller på järnväg, såsom SSLidJ.
Lidingöbanan är järnväg, på järnväg gäller inte vägtrafikförordningen eller dess sentida släktingar.
Mvh Tim
There's nothing in the world like Action Park!