Vinka!!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Jonas S

Vinka!!

Inlägg av Jonas S »

När jag körde natten på stan (Kristianstad) i fredags steg där på en trevlig norsk jänta. Precis innan när jag närmade hållplatsen viftade hon frenetiskt med handen upp o ner! En helt öppen hållplats med belysning.

Hon berättade att i Norge måste man vinka just på detta sätt annars stannar inte bussen :? . Gäller i stads såväl som i landsbygdstrafik. Så de så!
23 år på Linjebuss/Connex. Bussjobbet blev mitt liv - en gång chaufför, alltid chaufför!
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Ja, så är det även på lokaltåget där jag bor (Trondheim). På lite avsides stationer måste man vinka med armen för att bli sedd. Även på bussarna måste man göra så (fast inte på stationer med bara en linje, där stannar chauffören oavsett).
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Dags att skaffa sån där hållplatslampa som man trycker på för att släcka lampan och då ser föraren att han/hon ska stanna där?
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Inuti eller utanför bussen? Inuti trycker man på STOP-knappen eller rycker i handtaget för att få lampan att lysa och upplysa föraren.

Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Ivers1991 skrev:Inuti eller utanför bussen? Inuti trycker man på STOP-knappen eller rycker i handtaget för att få lampan att lysa och upplysa föraren.
Utanför menade jag vid hållplatserna.
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

OK det har vi inte i Norge.

Verspieder

Re: Vinka!!

Inlägg av Verspieder »

Jonas S skrev:När jag körde natten på stan (Kristianstad) i fredags steg där på en trevlig norsk jänta. Precis innan när jag närmade hållplatsen viftade hon frenetiskt med handen upp o ner! En helt öppen hållplats med belysning.

Hon berättade att i Norge måste man vinka just på detta sätt annars stannar inte bussen :? . Gäller i stads såväl som i landsbygdstrafik. Så de så!

Lite charmigt, jämfört med Roslagen där ingen visar några tecken på att de vill åka med. Och då jag är van vid att man åtminstonde tydligt höjer armen till horisontellt läge vid en hållplats som trafikeras av många busslinjer blev det vissa missförstånd till en början... Ha! :D
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

För länge sedan blev jag upplärd av farmor&farfar att vinka *förbi* bussar på fel linje på landsvägshållplats, typ längs Glömstavägen. Tror det är ett ganska begränsat fenomen..

Ändå har jag har reflexmässigt gjort det igen någon gång när jag står ensam på någon liten hållplats i innerstan, men det slutar oftast med att föraren stannar ändå, ofta ska någon av ändå.

/micke, som drar upp vinkminnen
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

mickeb skrev:För länge sedan blev jag upplärd av farmor&farfar att vinka *förbi* bussar på fel linje på landsvägshållplats, typ längs Glömstavägen. Tror det är ett ganska begränsat fenomen..

Ändå har jag har reflexmässigt gjort det igen någon gång när jag står ensam på någon liten hållplats i innerstan, men det slutar oftast med att föraren stannar ändå, ofta ska någon av ändå.

Jag brukar försöka skaka ordentligt på huvudet istället, ofta möts det av en tacksam vink från förarna.
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

mickeb skrev:För länge sedan blev jag upplärd av farmor&farfar att vinka *förbi* bussar på fel linje på landsvägshållplats, typ längs Glömstavägen. Tror det är ett ganska begränsat fenomen..

Samma här, jag brukar dock inte vinka förbi dom utan när jag ser att ''fel'' buss kommer så kliver jag ut en bit på trottoaren, sen när den är tillräckligt nära (innan den ska svänga eller blinka) så backar jag så långt in jag kan från trottoaren eller på väggen i busskuren så att föraren ser att jag inte ska åka den bussen.
Så gjorde jag med ungefär 5 bussar när jag stod vid Haga södra norrut och man ser bussarna en bit bort och föraren ser mig långt ifrån, 2-3 av dom vinkade till mig som ett litet tack på att jag visade på ett bra sätt att jag inte skulle med bussen.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Jo, det är som förare alltid skönt att få ett tecken på om folk ska med eller inte. Tyvärr har det där blivit sämre och sämre. Idag är det inte ovanligt att man närmar sig en hållplats som kanske trafikeras av tre eller fler linjer, men ändå får man sällan respons från folk. Istället sitter de t.o.m. många gånger ned, dessutom oftast med nallen upptryckt i ena örat. Trots att man i vissa lägen mer eller mindre krupit förbi så har man inte fått någon reaktion förrän man passerat och dragit på lite mera gas. Då brukar man ganska ofta få se en person som flugit upp och börjat vinka med ena armen (den andra har de fortfarande nallen upptryckt i ena örat med). Då jag anser att det är av misstagen man lär sig samt att det ofta är svårt att stanna riskfritt så brukar jag numera inte ens fundera på att plocka upp dem utan fortsätter.

Ett annat uttryck för samma fenomen är de 'trafikanter' (oftast yngre) som befinner sig på ett visst avstånd från hållplatsen och inte på/vid den. Trots att de ser att bussen gör sig redo att lätta från sin hållplats så ger de inte minsta tecken till att de vill med eller ens ökar på stegen lite. För oss som förare ter de sig som vilken flanör som helst, men när sedan bussen har lämnat hållplatsen och har kommit i jämnhöjd med dem så är det inte alltför ovanligt att de springer ut i gatan (vilket är otäckt) och ska försöka att få en att stanna. Ytterligare en variant på detta är annars när småglina försöker att stoppa en längs med linjen, ungefär som att de tror att det handlar om att vinka in en bulle. Ibland undrar jag om vissa inte har någon själbevarelsedrift, blivit alltför bortskämda eller bara är korkade rakt av. I alla fall har de ingen respekt för fysikens lagar, som gäller även för vanliga lokaltrafikbussar, utan verkar tro att man kan stanna på en femöring. :? :shock: :x :?:

Mvh // Nico
Senast redigerad av Coppas den måndag 04 september 2006 14:34, redigerad totalt 1 gånger.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
37368

Inlägg av 37368 »

Det är väl ganska många länder där man bör hålla upp handen för att visa att man ska med. Roligast är när det står ett par dussin människor som står och väntar på en busshållplats där endast en linje passerar och samtliga sträcker handen i vädret när bussen närmar sig... :lol:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

På Madeira hade de en lite annorlunda variant, där var det många som pekade nedåt på vägen för att visa att de ville åka med. Eller, ja, liksom, om man tänker sig att de stod med armarna hängande nedåt när bussen dök upp så lyfte de ena armen ungefär 45 grader samtidigt som de sträckte ut pekfingret och pekade på vägen. Eller om det kanske var platsen där bussen skulle stanna de pekade på, det förstod jag aldrig riktigt. :)
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Coppas skrev:Ett annat uttryck för samma fenomen är de trafikanter (oftast yngre) som trots att de ser att bussen gör sig redo att lätta från sin hållplats inte ger minsta tecken eller ens ökar på stegen. För oss som förare ter de sig som vilken flanör som helst, men när sedan bussen har lämnat hållplatsen och har kommit i jämnhöjd med dem så är det inte alltför ovanligt att de springer ut i gatan (vilket är otäckt) och ska försöka att få en att stanna.
OJ vad jag känner igen detta på linje 648! Förrutom springet då. I Rimbo står de bara kvar på andra sidan busstorget och glor på en om man kör i tid från hållplatsen, och det har hänt många gånger att jag kört i från dem trots att jag vet att nästa avgång går först om 1½ timme. Saken är den att många Rånäsungar satt i system att komma 1-2 minuter sent till Rimbo busstorg då de "vet" att 639:an från Stockholm (som vi väntar in) oftast brukar vara sen. Men oj så besvärligt det blev när PC:n kom och man kunde börja anropa varandra. Dessutom är numera förseningarna från Stockholm få, vilket leder till fler frånkörda ungdomar i Rimbo. För inte lär de sig av misstagen... :?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

I Sydney står det på hållplatsen, signal driver, om man ska göra tecken för att få bussen att stanna :)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Salkin

Inlägg av Salkin »

Även i London står det på hållplatsen om man ska vinka. Vid sådana hållplatser är färgerna omvända mot vanliga hållplatser - request stops har en vit Transport for London-symbol med "request stop" i röd text på, och röd bakgrund, medan vanliga hållplatser har röd TfL-symbol utan text, på vit bakgrund.

Många londonbor verkar dock vinka även på icke request stops, för säkerhets skull.

Vid min lokala hållplats hade förarna på ett par olika linjer ovanan att köra tätt tillsammans. Ofta stannade då enbart den främsta bussen när jag vinkade, trots mina försök att signalera "nej, jag ska på bussen bakom", så blev jag sen till jobbet. I rättvisans namn ska sägas att jag skrev till bussbolaget och klagade och fick ett bra svar tillbaks, inkl löfte om att detta skulle tas upp med föraren.
"Den döde kom cyklande från vänster."
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

I Helsingfors hade man fram till år 1951 spårvägsstationer och -hållplatser. Vid stationerna stannade spårvagnarna oavsett om det fanns av/påstigande eller inte. Stationsskyltarna hade svart text (ASEMA STATION) på rött botten medan skyltarna för hållplatserna hade texten PYSÄKKI HÅLLPLATS på gult botten.

För ett antal år sedan, då jag var på väg till jobbet, stod jag vid en närliggande ändhållplats. Flere busslinjer hade sin ändhållplats där. Vi var flere som skulle ta samma buss, men ingen av oss gav ett stopptecken. Bussföraren körde glatt förbi utan att stanna och lämnade efter sej ett antal sura passagerare. Efter det har jag alltid gett handen för att få bussen/spårvagnen att stanna vid hållplatsen.

Piirka
---------------
Språklektion 347 i Mumindalen

grissida - sidfläsk
Skriv svar