Ser at kommunevalet har vært "hett tema" på Forum. Denne linken viser til uttalelser fra partiene i Norrköping om spårvägstrafikken:
http://www.nt.se/OutPut.asp?ArticleID=1 ... eStateID=2
/Baard
Kommunvalet i Norrköping; om spårvagnar och trafiksäkerhet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
-
Spårväg till Sörping
Jag vet att vänstern också vill se en utbyggnad till Söderköping. Sossarna har visat sig intresserade, även om de inte direkt driver frågan. Dock har de lovat att "titta" på möjligheterna.Johan Eriksson skrev:Är det verkligen bara miljöpartiet som vill ha förlängningen till Söderköping? Hur pass realistisk är denna nygamla sträcka (ja, jag vet att det var järn- och inte spårväg förr)? Finns det länkar på webben som beskriver vilken sträckning den skulle få(har förstått at det inte rör sig riktigt om samma sträckning som den nedlagda järnvägen)?
Pendelflödet mellan Norrköping och Söderköping är det näst största interkommunala i hela Östergötland (efter det mellan Norrköping och Linköping). Bussarna har idag cirka 8 % av resandet vilket ger ett par tusen resande per vardag.
I dagsläget är det förmodligen inte särskilt troligt att det blir en spårvägsutbyggnad till Söderköping inom den närmaste tiden. Men projektet finns med i alla lite längre framtidsvisioner, så alldeles otänkbart är det inte.
Vad jag vet finns det inga färdiga planer om vilken sträckning som kan tänkas komma i fråga (söder om Navestad), men eftersom delar av den gamla banvallen ockuperas av E22 kan det knappast bli den. Dessutom finns det några orter på vägen som man gärna vill trafikera.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?