Förändringar i trafiken

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6867
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Förändringar i trafiken

Inlägg av Odd »

Hejsan.

From den 22 april är det tänkt att man skall sätta igång med reperationerna av Gröndalsbron. Därmed är reparationerna av Alviksbron i stort sett klara och båda spåren kommer att tas i bruk inom kort, så ni som vill fota enkelspår på Alviksbron får skynda er på. Bara ungefär två veckor kvar nu.

Reperationerna av Gröndalsbron kommer att ske så att man växelvis stänger av norr- och söderspår. Arbeterna kommer att pågå under våren och sommaren, så till hösten borde allting vara klart.

Med reservation för förskjutning av datumen.

När det gäller Årstaberg så har säkert många av er noterat att tvärbanan kommer att vara avstängd mellan Årstafältet och Liljeholmen under sena fredagkvällen och hela lördagen den 11/12 april. En signal, ett antal spårledningar och ett antal ATC-balisrar skall flyttas/tas i bruk. Jag är inte helt säker på att plattformens nya läge kommer att tas i bruk samtidigt men med tanke på hur det ser ut på platsen så skulle jag tro att så blir fallet.

Provkörningar och justeringar av ATC-systemet har återupptagits sedan en tid tillbaka. Vet inte status på projektet eller hur långt det har framskridit, men med tanke på alla rykten och löften om datum som ständigt blivit framflyttade så går det nog inte heller denna gång att sia om datum för inkoppling.

Personligen tycker jag att man borde ha satsat på samma typ av ATC-system som vi har ute på Lidingöbanan. Det är ett system som både är enkelt för föraren att handha (tre knappar, tre lampor, två mätare och en fyrsiffrig display) och som fungerar, även om det kanske har en och annan brist. Dock har det en klar fördel jämfört med det system som är tänkt att användas på tvärbanan, nämligen att man med hjälp av slingor kan förse korta sträckor före en signal med en kontinuerlig uppdatering av signalbeskedet. Rent praktiskt innebär det att om man befinner sig över en slinga så får man ändrat börvärde i stort sett omedelbart när signalen slår om till "kör", fastän man ännu inte passerat balisen. Den möjligheten finns inte på tvärbanans ATC, även om man försöker att åtgärda det genom att sätta klungor av balisrar (heter det så i pl.?) på "känsliga" ställen. Någon annan mer insatt i projektet som kan bekräfta/dementera denna observation?

Med vänliga hälsningar
Odd Hosltensson
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Förändringar i trafiken

Inlägg av leifd »

Odd skrev: Provkörningar och justeringar av ATC-systemet har återupptagits sedan en tid tillbaka. Vet inte status på projektet eller hur långt det har framskridit, men med tanke på alla rykten och löften om datum som ständigt blivit framflyttade så går det nog inte heller denna gång att sia om datum för inkoppling.

Personligen tycker jag att man borde ha satsat på samma typ av ATC-system som vi har ute på Lidingöbanan. Det är ett system som både är enkelt för föraren att handha (tre knappar, tre lampor, två mätare och en fyrsiffrig display) och som fungerar, även om det kanske har en och annan brist. Dock har det en klar fördel jämfört med det system som är tänkt att användas på tvärbanan, nämligen att man med hjälp av slingor kan förse korta sträckor före en signal med en kontinuerlig uppdatering av signalbeskedet. Rent praktiskt innebär det att om man befinner sig över en slinga så får man ändrat börvärde i stort sett omedelbart när signalen slår om till "kör", fastän man ännu inte passerat balisen. Den möjligheten finns inte på tvärbanans ATC, även om man försöker att åtgärda det genom att sätta klungor av balisrar (heter det så i pl.?) på "känsliga" ställen. Någon annan mer insatt i projektet som kan bekräfta/dementera denna observation?

Med vänliga hälsningar
Odd Hosltensson
Först och främst, så heter det balis och i flertal, baliser.
Man talar också om balisgrupper.

Det av Bombardier levererade ATC-systemet, är kompatibelt med det som sedan mer än 20 år finns på Banverkets spår, vilket är en av grundorsakerna till att det valdes till Tvärbanan. Alltså möjlighet att bedriva samtrafik med olika fordonstyper, dels järnvägsfordon på Tvärbanan, dels Tvärbanans fordon (nuvarande eller framtida) på Banverkets spår.

Det av Bombardier levererade ATC-systemet (som f.ö. även är kompatibelt med ATSS ATC-system) har möjlighet att hantera induktionsslingor, vilket dock ej ännu utnytjas i Sverige. Det har även möjlighet att sända information till fordon via GSM-R system (SIR-telefon).
Detta är ev. tänkt att använda i framtiden i Sverige.

//Leif D
Per F

Re: Förändringar i trafiken

Inlägg av Per F »

Apropå ATC på Tvärbanan...
Leif D skrev:
Odd skrev: Provkörningar och justeringar av ATC-systemet har återupptagits sedan en tid tillbaka. Vet inte status på projektet eller hur långt det har framskridit...
Med vänliga hälsningar
Odd Hosltensson
Det av Bombardier levererade ATC-systemet...
//Leif D
Senaste budet är att ATC på Tvärbanan troligen kommer att tas i trafikmässigt bruk under hösten 2003.

Även Roslagsbanan ska få ATC. På RB tas ATC i bruk i reguljärtrafik i slutet av april, har ej exakt datum. Provningar i stor skala har ägt rum sedan hösten 2002, och systemet har tagits i bruk (tekniskt sett) successivt. Sträckan Rydbo -- Åkers Runö återstår dock. Där kopplas ATC in i sista helgen i maj, i samband med driftsättningen av de nya datorställverken av typ Microlok II. ATC-systemet på RB levereras av ATSS, både mark- och fordonsutrustning.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6867
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Förändringar i trafiken

Inlägg av Odd »

Leif D skrev:Det av Bombardier levererade ATC-systemet (som f.ö. även är kompatibelt med ATSS ATC-system) har möjlighet att hantera induktionsslingor, vilket dock ej ännu utnytjas i Sverige.
//Leif D
Det låter som en utmärkt funktion till ATCn. Är det något man tänker införa på tvärbanan?
Magnus Ahltorp
Inlägg: 542
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Förändringar i trafiken

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Leif D skrev: Det av Bombardier levererade ATC-systemet, är kompatibelt med det som sedan mer än 20 år finns på Banverkets spår, vilket är en av grundorsakerna till att det valdes till Tvärbanan. Alltså möjlighet att bedriva samtrafik med olika fordonstyper, dels järnvägsfordon på Tvärbanan, dels Tvärbanans fordon (nuvarande eller framtida) på Banverkets spår.
Är det kompatibelt med det ATC-system som tagits i bruk/kommer att tas i bruk på Saltsjöbanan? Baliserna ser likadana ut.
Johan Wahlstedt
Inlägg: 278
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:03
Ort: Solna

Inlägg av Johan Wahlstedt »

Den blivande ATCn på TvB och SB är, som jag förstått det, samma.
Den är däremot inte kompatibel med Banvarkets ATC även om baliserna ser likadana ut. TvB / SB ATCn följer den blivande Europastandarden (som jag inte kommerihåg namnet på) för ATC som banverket senare kommer att anpassa sig till.

/Johan
Skriv svar