Tillfälle att få åka äkta Stockholmsmustang!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
PCC

Tillfälle att få åka äkta Stockholmsmustang!

Inlägg av PCC »

Museispårvägens dag nu på lördag i Malmköping mellan 11 och 17!

Den enda bevarade A27:an, SL 500 kommer att rulla i den planerade 10-minuters trafiken, passa på att åka med en sväng! Påstigning bak, det finns tre dörrar att välja på, konduktören biljetterar medan vagnen åker iväg, inget tidsödande köande utanför som när man åker buss. Njut av det fina motorljudet från denna Hägglundsmustang och doften av backelitstänger och äkta plastikklädsel från 1950-talet! Veva ner fönstret och andas in frisk luft, du slipper svettas som brukligt ombord stamnätsbussarna. Känn G-krafterna trycka dig stillsamt mot det stoppade ryggstödet då vagnen ökar farten även i uppförsbackarna, blunda och dröm dig bort att vagnen axar upp för Västerbron i full parra! Inget segande lunk i 20 km/h i uppförsbackarna som de motorsvaga stamnätsbussarna :lol:

mvh PCC 8)

Bild
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Ja, kom och åk A27, Sveriges hittills häftigaste notorvagnstyp, byggd i bara 11 exemplar.

Jag kommer ihåg från min barndom när vi med en vagn på linje 1 körde om en ambulans under utryckning på S:t Eriksbron. Minns inte vagnsnumret men det gick av bara h-e.

//Lars S
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Notorvagnar tyr det vara få av i världen, är väl byggda för notoriska passagerare. :D
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
AGR
Kontakt:

Shuntar A25/A27

Inlägg av AGR »

Lars Stegenius skrev:Ja, kom och åk A27, Sveriges hittills häftigaste notorvagnstyp, byggd i bara 11 exemplar.

Jag kommer ihåg från min barndom när vi med en vagn på linje 1 körde om en ambulans under utryckning på S:t Eriksbron. Minns inte vagnsnumret men det gick av bara h-e.

//Lars S
Tråkigt att sabba ditt minne. Det var en A25 som stod för den bedriften. Som tack för detta så kopplades shuntarna ur på A25, men man glömde A27, så det var de Mustanger som var de snabbaste i Stockholm.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Acela

Inlägg av Acela »

det går välldigt sällan i 20 km/h upp för västerbron med omnicity.. Det går iallafall i minst 30 km/h på en slö vagn, bara för att påpeka :D
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

Acela skrev:det går välldigt sällan i 20 km/h upp för västerbron med omnicity.. Det går iallafall i minst 30 km/h på en slö vagn, bara för att påpeka :D
Med påslagen AC och fullsatt blåbuss upp för Västerbron gör den knappast 30 km/h, bara för att påpeka 8) att stänga av AC:n upp för Västerbron en varm sommardag bara för att spara tid visar bara hur värdelösa dessa bussarna är....

/PCC
Lars Stegenius

Re: Shuntar A25/A27

Inlägg av Lars Stegenius »

17AGR skrev:
Lars Stegenius skrev:Ja, kom och åk A27, Sveriges hittills häftigaste motorvagnstyp, byggd i bara 11 exemplar.

//Lars S
Tråkigt att sabba ditt minne. Det var en A25 som stod för den bedriften. Som tack för detta så kopplades shuntarna ur på A25, men man glömde A27, så det var de Mustanger som var de snabbaste i Stockholm.
Jo, den historien har jag också hört men det här är självupplevt.

//Lars S
Acela

Inlägg av Acela »

PCC skrev:
Acela skrev:det går välldigt sällan i 20 km/h upp för västerbron med omnicity.. Det går iallafall i minst 30 km/h på en slö vagn, bara för att påpeka :D
Med påslagen AC och fullsatt blåbuss upp för Västerbron gör den knappast 30 km/h, bara för att påpeka 8) att stänga av AC:n upp för Västerbron en varm sommardag bara för att spara tid visar bara hur värdelösa dessa bussarna är....

/PCC
har åkt blåvagn med ac på och fullsatt.. å det har gått i 32 endå :wink:
men det beror helt på buss och bränsle..
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

Acela skrev:
PCC skrev:

/PCC
Grattis! Va kul! Riktigt kraftpaket du lyckats hitta! :lol: Vilken stolthet för SL! Hörde ni grabbar!? Hela 32 km/h upp för Västerbron! Trafikanterna bugar :lol:

/PCC
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Darkwand

Inlägg av Darkwand »

Omnicity är det dagsnotering på en buss som är "snabb" en vecka kan vara hur slö som helst någon vecka senare (dock ingenting jämfört med när vi körde på klister :D ).
Har man sedan taskigt med olja i växellådan så att den inte växlar ordentligt så blir det ju bara roligare.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Finns det nån blåbuss som någonsin någonstasn i trafik kommer över 30 km/h?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

172an på Tyresövägen toppar väl lite högre. Men det är ett undantag :(
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

bruse skrev:Finns det nån blåbuss som någonsin någonstasn i trafik kommer över 30 km/h?
Oja.. En arbetskamrat däruppe berätta om en blåbuss som gått fort utav h:e (nerför troligen ,men iaf..) Hastigheten hadde väl närmat sig 70-80 på ngn stäcka och passagerarna flög som vantar om de inte höll i sig för konungen och fosterlandet..

Men, en kvinna, runt 40-50 år hadde banat sig väg ftram till föraren, snott åt sig förarens tidtabellkort eller liknande med lämplig info, dragit mobilen och ring trafikledningen.. Sen kom kommentaren, "du ska fan inte få köra buss ngt mer".. Donnan va ngnform av högre uppsatt chef på aktuella bussbolaget eller SL.

(Sanningshalten är nog ganska hög, men kanske inte på detaljnivå)
Nog med ankedoter för i dag =)

//Q
Användarens profilbild
Salkin

Inlägg av Salkin »

bruse skrev:Finns det nån blåbuss som någonsin någonstasn i trafik kommer över 30 km/h?
179 borde väl göra det med råge på en del ställen.
"Den döde kom cyklande från vänster."
Darkwand

Inlägg av Darkwand »

He he kommer ihåg när man byggde om Odenplan för ett antal år sedan då kom det fram en äldre man och klagade på att jag körde så fort då det skakade så förfärligt. Då pekade jag på hastighetsmätaren som var under 20km/h på 50 väg, asfalten var delvis uppriven.
Dock är ju stötdämparna på dom bussarna bulkvara från Butteriks eller någontig, jag kom på för några dar sedan att jag inte vet hur en fullt fungernade fjärdring beter sig eftersom bussarna är så olika.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

mickeb skrev:172an på Tyresövägen toppar väl lite högre. Men det är ett undantag :(
670, 872, 873 och 875 brukar gå bra men jag gissar att 676 är den blåbusslinje som har högst snittfart med sin långa motorvägssträcka.
Choo Choo

Inlägg av Choo Choo »

PCC skrev:
Acela skrev:
PCC skrev: Med påslagen AC och fullsatt blåbuss upp för Västerbron gör den knappast 30 km/h, bara för att påpeka 8) att stänga av AC:n upp för Västerbron en varm sommardag bara för att spara tid visar bara hur värdelösa dessa bussarna är....

/PCC
Grattis! Va kul! Riktigt kraftpaket du lyckats hitta! :lol: Vilken stolthet för SL! Hörde ni grabbar!? Hela 32 km/h upp för Västerbron! Trafikanterna bugar :lol:

/PCC
Jag tror faktiskt trafikanterna hellre puttrar fram i 32km/h än åker med vissa galningar man råkar ut för ibland :/
Vid ett tiotal tillfällen har jag helt seriöst varit rädd för mitt liv. Det är väl inte meningen att man ska behöva hålla i sig krampaktigt för att inte trilla ur sätet när man är 27 år gammal? :P
Men å andra sidan har det bara hänt på nattbussar i princip, de kanske inte har så mkt krav på sig att köra bra. Jag är väl den enda som inte är full på de resorna skulle jag tro (inklusive chaffisen?? :D)
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

PCC skrev:
Acela skrev:
PCC skrev: Med påslagen AC och fullsatt blåbuss upp för Västerbron gör den knappast 30 km/h, bara för att påpeka 8) att stänga av AC:n upp för Västerbron en varm sommardag bara för att spara tid visar bara hur värdelösa dessa bussarna är....

/PCC

/PCC
HA HA HA HA :lol:
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar