C20 nr 2000
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C20 nr 2000
Testvagnen C20 lär ju vara på räls (på väg mot Stockholm eller redan här?)
Vagnen är ju ett pilotprojekt där vagnskorgens olika delar är limmade och den i övrigt till stor del består av kompositmaterial = lägre vagnsvikt.
Har någon mer detaljerade tekniska uppgifter om vagnen och när / om det finns planer på trafiksättning i tunnelbanan?
Fredrik H Klint brukar ju ha bra koll eller Bussmicke...?
Vagnen är ju ett pilotprojekt där vagnskorgens olika delar är limmade och den i övrigt till stor del består av kompositmaterial = lägre vagnsvikt.
Har någon mer detaljerade tekniska uppgifter om vagnen och när / om det finns planer på trafiksättning i tunnelbanan?
Fredrik H Klint brukar ju ha bra koll eller Bussmicke...?
Du kan väl isåfalla här annonsera när, så vi får åka med?JohanB skrev:Spännande! Skiljer sig vagnen i andra avssenden också eller är det bara den tekniska konstruktionen av vagnskorgen som är annorlunda? Och, hur ser hon ut?
C20 2000 ska enligt uppgift trafikera bana 1, hoppas jag får chansen att köra henne...
mvh
/tutf Johan
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Vagn nr 2000
Innan vagn nr 2000 kommer i trafik ska den, eller en av delarna till UIITP mässan i Madrid i början av maj.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Den nya kaffevagnen!
OK, nu är så mycket känt att det är läge att klarlägga en del redan utspridda fakta:
Det är den av mig sedan länge aviserade efterträdaren till Gevaliavagnen som det handlar om och som äntligen blir ett faktum. Det är självklart att en C20-vagn skall vara den nya kaffevagnen! Fika är som bekant något man skall unna sig ibland för att livet skall kännas bra!
Vagnsnumret på vagnen är faktiskt 2000! Vagntypsbeteckningen blir C20F (F som i kaffe!). Namnet blir Inkognito (= uppträder under antaget namn, precis så som t ex kung Gustaf VI Adolf en gång gjorde, när han sysslade med arkeologiska utgrävningar i Italien - ni minns väl Greven av Gripsholm - i Grönköpings Veckoblad dock kallad Grävlingen av Gripsholm). Inkognito, som just betyder att man uppträder under antaget namn, får då också vara det hemlighetsfulla namnet på vagnen!
Vagnen gör, till en del i all fall, en utlandsresa under den närmaste tiden tillsammans med en annan C20, också den till en del.
I sinom tid så berättas det mer om det som pågår! Och så får alla med tiden se vagnen i Stockholm förstås. Och t o m åka med den och, under förutsättning av förarbehörighet, också köra den vad det lider.
Nu blev allt glasklart, eller......?
Den Ruggige
Det är den av mig sedan länge aviserade efterträdaren till Gevaliavagnen som det handlar om och som äntligen blir ett faktum. Det är självklart att en C20-vagn skall vara den nya kaffevagnen! Fika är som bekant något man skall unna sig ibland för att livet skall kännas bra!
Vagnsnumret på vagnen är faktiskt 2000! Vagntypsbeteckningen blir C20F (F som i kaffe!). Namnet blir Inkognito (= uppträder under antaget namn, precis så som t ex kung Gustaf VI Adolf en gång gjorde, när han sysslade med arkeologiska utgrävningar i Italien - ni minns väl Greven av Gripsholm - i Grönköpings Veckoblad dock kallad Grävlingen av Gripsholm). Inkognito, som just betyder att man uppträder under antaget namn, får då också vara det hemlighetsfulla namnet på vagnen!
Vagnen gör, till en del i all fall, en utlandsresa under den närmaste tiden tillsammans med en annan C20, också den till en del.
I sinom tid så berättas det mer om det som pågår! Och så får alla med tiden se vagnen i Stockholm förstås. Och t o m åka med den och, under förutsättning av förarbehörighet, också köra den vad det lider.
Nu blev allt glasklart, eller......?
Den Ruggige
Alltså, 2000 efterträder 1171

Vällingbydepån 15/1 2001
Finns 2000 i Hammarby nu?

Vällingbydepån 15/1 2001
Finns 2000 i Hammarby nu?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Kontakt:
Hahahaha!
Hur i hela friden har man tänkt att man ska dricka kaffe i en C20?!
Såsom de rycker och bromsar hårt så kommer kaffet hamna både här och där...
fatta hur många priv.personer som kommer kräva ersättning för kaffefläckar...
Sedan kan man ju åxå tänka på att om den blir kaffe-vagn så är det ju en j-la stor del av ett C20-sett som blir det...tänk de som inte vill ha kaffe...de måste juh springa en hel vagnslängd...
Nää nu undrar man juh verkligen vad de tänker med?

Hur i hela friden har man tänkt att man ska dricka kaffe i en C20?!
fatta hur många priv.personer som kommer kräva ersättning för kaffefläckar...

Sedan kan man ju åxå tänka på att om den blir kaffe-vagn så är det ju en j-la stor del av ett C20-sett som blir det...tänk de som inte vill ha kaffe...de måste juh springa en hel vagnslängd...
Nää nu undrar man juh verkligen vad de tänker med?

Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
Det hänger nog mer på föraren än vagnen. Jag har åkt med förare som kör så gudomligt mjukt så jag har varit tvungen att titta ut flera gånger för attse om vi verkligen rör på oss!Kvarne skrev:Hur i hela friden har man tänkt att man ska dricka kaffe i en C20?!
fatta hur många priv.personer som kommer kräva ersättning för kaffefläckar...![]()

Man kan ju dela vagnen, i A-delen har man Alkoholutförsäljning, i B-delen kan man ha Bageri och i C-delen som tyvärr heter M... är det Caffe! Så även om man "råkar" gå fel, så får man sig något till livs!Kvarne skrev:Sedan kan man ju åxå tänka på att om den blir kaffe-vagn så är det ju en j-la stor del av ett C20-sett som blir det...tänk de som inte vill ha kaffe...de måste juh springa en hel vagnslängd...
Så om man börjar i A-delen och går bak-åt i vagnen så kan man få sig en kaffe½ då?bruse skrev:
Man kan ju dela vagnen, i A-delen har man Alkoholutförsäljning, i B-delen kan man ha Bageri och i C-delen som tyvärr heter M... är det Caffe! Så även om man "råkar" gå fel, så får man sig något till livs!

Glöm bara inte att ta bort skyltyarna om att förtäring av olika drycker och annat inte är tillåtet.
Eller ersätt dessa skyltar med:
"Endast drycker och matvaror som är inköpa i vagnen är tillåtna till förtäring i densamma"
En sådan vagn genererar ju samtidigt nya yrkesgrupper.
Tunnelbanebullbagare, tunnelbanespritkassörska, tunnelbaneservitris...
En bra arbetsmarknadsåtgärd.
Bj.
Du glömde väl också tunnelbanekaffefläcksbortagare? Om det är förare som kör av den sämre kvalisorten?Björn J. skrev:Så om man börjar i A-delen och går bak-åt i vagnen så kan man få sig en kaffe½ då?bruse skrev:
Man kan ju dela vagnen, i A-delen har man Alkoholutförsäljning, i B-delen kan man ha Bageri och i C-delen som tyvärr heter M... är det Caffe! Så även om man "råkar" gå fel, så får man sig något till livs!![]()
Glöm bara inte att ta bort skyltyarna om att förtäring av olika drycker och annat inte är tillåtet.
Eller ersätt dessa skyltar med:
"Endast drycker och matvaror som är inköpa i vagnen är tillåtna till förtäring i densamma"
En sådan vagn genererar ju samtidigt nya yrkesgrupper.
Tunnelbanebullbagare, tunnelbanespritkassörska, tunnelbaneservitris...
En bra arbetsmarknadsåtgärd.
Bj.
Vagn nummer 2000
Vagnen nummer 2000 med namn Inkongnito har fått sitt vagnsnummer 2000 för att 1: Det inte ska vara en lucka i nummerserien 1999= mallvagnen. 2: Om det köps in flera C20 så skulle det bli en udda vagn med nr 2271 och det är bättre att lägga kaffevagnen utanför nummerserien. 3: Den annorlunda inredningen med bord och kaffebryggare passar inte heller in i nummerserien för C20. 

AGR
Re: Vagn nummer 2000
Allvarligt nu!!! Ska det bli kaffevagn av nummer 2000? Å vad sa vi för littera? Allt för databasens skull!17AGR skrev:Vagnen nummer 2000 med namn Inkongnito har fått sitt vagnsnummer 2000 för att 1: Det inte ska vara en lucka i nummerserien 1999= mallvagnen. 2: Om det köps in flera C20 så skulle det bli en udda vagn med nr 2271 och det är bättre att lägga kaffevagnen utanför nummerserien. 3: Den annorlunda inredningen med bord och kaffebryggare passar inte heller in i nummerserien för C20.
Besvarar mig själv (får så bra svar).
Ja det är bekräftat av Ragnar. Kolla databasen: http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=924
Dock är INGET beslutat om vilket kaffemärke det blir. Men jagförordar såklart Löfbergs Lila. Av två skäl: 1) de har sagt upp avtalet med Djurgårdslinjen och vagn 618, 2) jag dricker alltid Löfbergs Lila då jag är från Karlstad, 3) lila å gult är snygga färger, då de är komplementfäger.
Mitt slarviga förslag på färgsättning (gör det gärna bättre):

(ni i Frölunda kanske har annan åsikt...)
Ja det är bekräftat av Ragnar. Kolla databasen: http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=924
Dock är INGET beslutat om vilket kaffemärke det blir. Men jagförordar såklart Löfbergs Lila. Av två skäl: 1) de har sagt upp avtalet med Djurgårdslinjen och vagn 618, 2) jag dricker alltid Löfbergs Lila då jag är från Karlstad, 3) lila å gult är snygga färger, då de är komplementfäger.
Mitt slarviga förslag på färgsättning (gör det gärna bättre):

(ni i Frölunda kanske har annan åsikt...)
Ja den såg inte dum ut. Vi får se hur den kommer att se ut
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av: