Tubens Spårvidd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bildsköne Bengtsson
Inlägg: 35
Blev medlem: onsdag 23 augusti 2006 21:31

Inlägg av Bildsköne Bengtsson »

Det är väl att T-banerälerna är spikade efter spårvägsstandard,dvs man kör med plansvarvade hjul,och inte med koniska som man använder vidjärnvägspikning.
Den sk lästringen gör då att spårvidden blie något smalare, 1430 mm
Problemet uppdagades när SB började använda C-vagnar,man glömde bort att vagnarna hade spårvägssvarvade hjul,så man fick byta hjulen på alla vagnar
BB
Gyllis
Inlägg: 203
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:30
Ort: Aneby

Inlägg av Gyllis »

Bildsköne Bengtsson skrev:Det är väl att T-banerälerna är spikade efter spårvägsstandard,dvs man kör med plansvarvade hjul,och inte med koniska som man använder vidjärnvägspikning.
Den sk lästringen gör då att spårvidden blie något smalare, 1430 mm
Problemet uppdagades när SB började använda C-vagnar,man glömde bort att vagnarna hade spårvägssvarvade hjul,så man fick byta hjulen på alla vagnar
BB
T-banehjul är inte plansvarvade, och inte spårvagnshjul heller för den delen. Har för mig att lutningen var 1:40 fram till början på 90-talet. Sedan infördes ORE-profil.
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: Tubens Spårvidd

Inlägg av Zill »

Sparkfot skrev:Det vanliga jvgsnätet har jue 1435mm dvs normal spår men vad har tuben för längd mellan rälerna? 1431mm eller 1435mm? :)
Tacksam för svar.
BART (San Francisco) har 1676 mm bredd.

Market-Frankford Line (SEPTA/Philadelphia) 1587 eller 1581 mm.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Q skrev:1435mm Normalspår.

Fins ingen realistisk anledning till att välja ngt annat i närheten.

//Q
Tunnelbana är väl lätt "smalspårig" man har spikat in rälerna några millimeter iallafall på vissa sträckor. 1431 mm har jag hört talas om...
Annars är väl den nominella spårvidden 1435 mm.
Anledningen skulle vara att t-banetågen i vissa hastigheter på vissa sträckor skulle komma i någon form av självsvängning, att tågen liksom skulle "orma" sig.
Men jag vet ju egentligen ingenting om tunnelbaner, mer än att de är värdelösa till sightseeing... Ovenstående hörde jag av en kille som är mer insatt i ämnet än vad jag är och som emellanåt skriver en eller annan rad på detta forum.
Vadå jag dyster?
Harald
Inlägg: 8829
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Bildsköne Bengtsson skrev:dvs man kör med plansvarvade hjul,
Det är kastruller och stekpannor som brukar vara plansvarvade. Där är det ju bottnen man svarvar. På hjul svarvar man omkretsen, så den blir rund, inte plan. :wink:
Harald
Inlägg: 8829
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Gyllis skrev:T-banehjul är inte plansvarvade, och inte spårvagnshjul heller för den delen. Har för mig att lutningen var 1:40 fram till början på 90-talet. Sedan infördes ORE-profil.
1:40 är standard för konisk hjulprofil. Spårvagnarna i Göteborg har dock 1:35 om det inte är ändrat på senare år.

F.ö. undrar jag om det inte är dags avliva skrönan om Saltsjöbanan snart. Jag tror den kommer från Alf Roséns bok. Inte det enda som var fel i den. Jag har för mig att han även påstår att manövervagnarna inte bromsar.
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:F.ö. undrar jag om det inte är dags avliva skrönan om Saltsjöbanan snart. Jag tror den kommer från Alf Roséns bok. Inte det enda som var fel i den. Jag har för mig att han även påstår att manövervagnarna inte bromsar.
Det gör de inte heller, så länge motorvagnens elbroms ger bromsström. Spärrmagnetventilen i manövervagnen är kopplad till motorvagnens bromskrets, varför bromscylindertrycket begränsas till cirka 0,6 bar (putsbroms). Vid nödbromsning eller bortfall av motorvagnens elbroms kopplas manövervagnens tryckluftbroms in för fullt resp. med begärd bromskraft.
Harald
Inlägg: 8829
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Verkligen? Även vid fullbromsning? Det måste ju betyda att Saltsjöbanans tåg har dubbelt så lång bromssträcka som ett tunneltåg.
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Verkligen? Även vid fullbromsning? Det måste ju betyda att Saltsjöbanans tåg har dubbelt så lång bromssträcka som ett tunneltåg.
Ja, nästan i alla fall. Med rådande försignalavstånd är detta inget problem, och är man missnöjd kan man ju nödbromsa.
Användarens profilbild
HE-E
Inlägg: 225
Blev medlem: onsdag 13 november 2002 18:39
Ort: Vid spåralinjen 10
Kontakt:

Inlägg av HE-E »

Piirka skrev:
Patrik S skrev:Jag har för mig att jag läst någonstans att Finland har 1520mm spårvidd, rätta mig om jag har fel.
Spårvidden är 1524 mm hos VR (statsjärnvägarna) och i Helsingfors metro. Skillnaden mellan den ryska och finska spårvidden är så liten att respektive länders materiel kan rulla i båda länderna (elloken undantagna, pga olika strömsystem).
Jag har ett svagt minne om att jag skulle ha läst i nån tidning, att när man lägger ut spåren så sätts de på 1521mm. Sen pressas de ut med tiden av trafiken till 1524mm spårvidd.

/Skurubisin
Medlem i:FSS, BHSF
Skriv svar