Tubens Spårvidd
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Bildsköne Bengtsson
Det är väl att T-banerälerna är spikade efter spårvägsstandard,dvs man kör med plansvarvade hjul,och inte med koniska som man använder vidjärnvägspikning.
Den sk lästringen gör då att spårvidden blie något smalare, 1430 mm
Problemet uppdagades när SB började använda C-vagnar,man glömde bort att vagnarna hade spårvägssvarvade hjul,så man fick byta hjulen på alla vagnar
BB
Problemet uppdagades när SB började använda C-vagnar,man glömde bort att vagnarna hade spårvägssvarvade hjul,så man fick byta hjulen på alla vagnar
BB
T-banehjul är inte plansvarvade, och inte spårvagnshjul heller för den delen. Har för mig att lutningen var 1:40 fram till början på 90-talet. Sedan infördes ORE-profil.Bildsköne Bengtsson skrev:Det är väl att T-banerälerna är spikade efter spårvägsstandard,dvs man kör med plansvarvade hjul,och inte med koniska som man använder vidjärnvägspikning.
BB
Re: Tubens Spårvidd
BART (San Francisco) har 1676 mm bredd.Sparkfot skrev:Det vanliga jvgsnätet har jue 1435mm dvs normal spår men vad har tuben för längd mellan rälerna? 1431mm eller 1435mm?![]()
Tacksam för svar.
Market-Frankford Line (SEPTA/Philadelphia) 1587 eller 1581 mm.
Tunnelbana är väl lätt "smalspårig" man har spikat in rälerna några millimeter iallafall på vissa sträckor. 1431 mm har jag hört talas om...Q skrev:1435mm Normalspår.
Fins ingen realistisk anledning till att välja ngt annat i närheten.
//Q
Annars är väl den nominella spårvidden 1435 mm.
Anledningen skulle vara att t-banetågen i vissa hastigheter på vissa sträckor skulle komma i någon form av självsvängning, att tågen liksom skulle "orma" sig.
Men jag vet ju egentligen ingenting om tunnelbaner, mer än att de är värdelösa till sightseeing... Ovenstående hörde jag av en kille som är mer insatt i ämnet än vad jag är och som emellanåt skriver en eller annan rad på detta forum.
Vadå jag dyster?
1:40 är standard för konisk hjulprofil. Spårvagnarna i Göteborg har dock 1:35 om det inte är ändrat på senare år.Gyllis skrev:T-banehjul är inte plansvarvade, och inte spårvagnshjul heller för den delen. Har för mig att lutningen var 1:40 fram till början på 90-talet. Sedan infördes ORE-profil.
F.ö. undrar jag om det inte är dags avliva skrönan om Saltsjöbanan snart. Jag tror den kommer från Alf Roséns bok. Inte det enda som var fel i den. Jag har för mig att han även påstår att manövervagnarna inte bromsar.
Det gör de inte heller, så länge motorvagnens elbroms ger bromsström. Spärrmagnetventilen i manövervagnen är kopplad till motorvagnens bromskrets, varför bromscylindertrycket begränsas till cirka 0,6 bar (putsbroms). Vid nödbromsning eller bortfall av motorvagnens elbroms kopplas manövervagnens tryckluftbroms in för fullt resp. med begärd bromskraft.Harald skrev:F.ö. undrar jag om det inte är dags avliva skrönan om Saltsjöbanan snart. Jag tror den kommer från Alf Roséns bok. Inte det enda som var fel i den. Jag har för mig att han även påstår att manövervagnarna inte bromsar.
Jag har ett svagt minne om att jag skulle ha läst i nån tidning, att när man lägger ut spåren så sätts de på 1521mm. Sen pressas de ut med tiden av trafiken till 1524mm spårvidd.Piirka skrev:Spårvidden är 1524 mm hos VR (statsjärnvägarna) och i Helsingfors metro. Skillnaden mellan den ryska och finska spårvidden är så liten att respektive länders materiel kan rulla i båda länderna (elloken undantagna, pga olika strömsystem).Patrik S skrev:Jag har för mig att jag läst någonstans att Finland har 1520mm spårvidd, rätta mig om jag har fel.
/Skurubisin
Medlem i:FSS, BHSF