Vändskiva i Tunnelbanan

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Vändskiva i Tunnelbanan

Inlägg av A32 »

Bild

Den här bilden tog jag 1999 i Rissnehallen, mig veterligt den enda vändskiva som finns inom tunnelbanans område.
Eller har jag missat någon?
Sparkfot
Inlägg: 3586
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Vändskiva utan strömskena eller liknande, och vad använde man den till? Spåren leder jue ingen vart? Och finns den kvar idag? :)
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Jag vet inte (trots att jag har gått förbi den otaliga gånger), men jag kan tänka mig att den användes till att vända tunnelvagnar (jämnt slitage vet du).

Jag tror inte denna vändskiva är brukbar längre. Den såg inte ut att vara det när jag brukade gå förbi den på väg till och från hallbyggnaden i Rissne.

Mvh Tim
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Sparkfot skrev:Vändskiva utan strömskena eller liknande, och vad använde man den till? Spåren leder jue ingen vart? Och finns den kvar idag? :)
Vill man bara vända en vagn så behöver det ju iof bara finnas ett spår fram till vändskivan! Men jag antar att det finns/fanns minst tre spår som leder någonstans, ett mitt emot varje spårstump man ser på andra sidan!
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inlägg av Lars Stegenius »

Visst finns den kvar!

Den var avsedd att vända arbetsfordon på - spåret fram till den har ingen strömskena och är delvis gatuspår. Spåret benämns spår B och ansluter till övriga spårsystemet (bakom fotografens rygg) i växel 604. På spår B brukar den lilla lokomotorn 9216 stå parkerad. Den används visst inte särkilt ofta och när jag en gång frågade lite nyfiket om den fick jag svaret att "du får gärna ta med den hem". Hm, den skulle nog få plats i vardagsrummet.....

Spåret som fortsätter på andra sidan skivan är fortfarande spår B. Till höger finns spår C och sedan finns ytterligare några små spårstumpar som saknar beteckning

//Lars S
Erik J
Inlägg: 57
Blev medlem: tisdag 20 december 2005 19:43
Kontakt:

Inlägg av Erik J »

De rödaktiga sakerna som står där är redskap till en universalmaskin som väl kallades "Manicken" av finskt fabrikat som slutade sina dagar genom att brinna. Vad jag vet är vändplattan avstängd idag men funderingar på att renovera den finns för att användas till just arbetsfordon igen. På vanliga järnvägar vänder man arbetsfordon genom vändskiva på fordonet, men tub har sin strömskena vilket försvårar operationen så långa fordon kan i praktiken bara vända på ett fåtal ställen om man inte använder vänsplatta som i Risne eller vändslinga.

Bild
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inlägg av Lars Stegenius »

Aha, jag har undrat över vad det är för grejor som står där. Det syns att dom tillhör samma maskin. Nu kom förklaringen!

Var det inte "Manicken" som började sin karriär med att tappa bromsarna och stod och rullade fram och tillbaka mellan Fridhemsplan och S:t Eriksplan eller något sånt?

//Lars S
Erik J
Inlägg: 57
Blev medlem: tisdag 20 december 2005 19:43
Kontakt:

Inlägg av Erik J »

Lars Stegenius skrev:Aha, jag har undrat över vad det var för grejor som står där. Det syns att dom tillhör samma maskin. Nu kom förklaringen!

Var det inte "Manicken" som började sin karriär med att tappa bromsarna och stod och rullade fram och tillbaka mellan Fridhemsplan och S:t Eriksplan eller något sånt?

//Lars S
Det var en massa tillbehör till den som antagligen gick rätt snabbt att byta speciellt eftersom dom hade varsitt litet bås runt om vändskivan.

Orginalbromsen är en del i växellådan som i sin tur hade kedjor ner till axlarna så när kedjorna lossnade så blev det väldigt mjuk broms på fordonet :) Efter den berömda händelsen byggdes det in kraftiga skivbromsar på en av axlarna för att förhindra återfall.

Hytten (eller resterna av den) finns att beundra i HY bakom provningshallen eller vad det kallas.
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inlägg av Lars Stegenius »

Erik J skrev:Hytten (eller resterna av den) finns att beundra i HY bakom provningshallen eller vad det kallas.
Stämmer bra.

//Lars S
Conny
Inlägg: 102
Blev medlem: tisdag 27 september 2005 17:51

Inlägg av Conny »

Nu för tiden motionerar vi bara vändskivan på skoj. När vi har lite tråkigt går vi ut och snurrar på den. Men nu för tiden används den inte alls vill jag påstå. Förstår inte riktigt meningen med att kunna vända en vagn, hade vart bättre med plats för två st....
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Inlägg av Anders Hanquist »

Vändskivan lär ha köpts begagnad grån SJ och har ursprungligen funnits någonstans på Västkusten (Uddevalla kanske). Minns inte så noga det är ju trettio år sedan den kom till sin nuvarande plats.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Erik J skrev:
Hytten (eller resterna av den) finns att beundra i HY bakom provningshallen eller vad det kallas.
Aha, det var den jag såg idag när jag cuklade förbi. Mer rost än metall.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Conny skrev:Nu för tiden motionerar vi bara vändskivan på skoj. När vi har lite tråkigt går vi ut och snurrar på den. Men nu för tiden används den inte alls vill jag påstå. Förstår inte riktigt meningen med att kunna vända en vagn, hade vart bättre med plats för två st....
Och när såg du en 29-metersvändskiva sist? Skämt åsido, det finns säkert, men...

Intressant problem. Ska man vända två vagnar finns det ju två sätt:

1. Åk till Vällingby och vänd
2. Koppla isär vagnarna, vänd dem var för sig på skivan och sätt ihop dem igen.

Sätt 2) innebär ju lite pyssel med parkopplade vagnar, men det kan nog ändå åtminstone i teorin gå snabbare. Fast man behöver åtminstone en reparatör och en som kör lokomotorn, tillämpar man sätt 1) så räcker det med en förare.
Conny
Inlägg: 102
Blev medlem: tisdag 27 september 2005 17:51

Inlägg av Conny »

Hehe sant. Kanske en lite väl stor vändskiva ja :D. Tänkte inte på det... hehe. Jo det är ju så vi gör. Fast vi kör till nyboda oftast. Brukar vara i samband med svarv eller nåt liknande som man slingar om vagnarna.

Att koppla isär är väl i sig inget problem. Dock lite jobbigt att hålla på. Dom där "musslorna" mellan vagnarna är inte direkt roliga att plocka isär....
Skriv svar