Ändringar i Göteborgs spårvägsnät

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bo Rengmark

Ändringar i Göteborgs spårvägsnät

Inlägg av Bo Rengmark »

Detta händer i september:
Linje 1 förlängs till Tynnered
Linje 2 nedläggs
Linje 4 går till Angered istf Biskopsgården
Linje 6 går i Skånegatan och fortsätter vid Sahlgrenska i tvåans sträckning och förlängs till Länsmansgården
Linje 8 går i Skånegatan och avkortas till Frölunda
Linje 10 går till Eketrägatan istf Angered
Ny linje 13 Centralen-Marklandsgatan via Skånegatan
Ny linje 14 Centralen-Lana via Skånegatan

Ber om överseende om detta redovisats tidigare.
Björn J.

Re: Ändringar i Göteborgs spårvägsnät

Inlägg av Björn J. »

Bo Rengmark skrev:Detta händer i september:
Linje 2 nedläggs
Linje 6 går i Skånegatan och fortsätter vid Sahlgrenska i tvåans sträckning och förlängs till Länsmansgården

Undrar varför man uppärättar "nya" linjenummer när tvåan blir ledig? för att minska förvirring? eller för att kunna ge tvåan en chans till återkomst?
Och avsaknaden av tolv? innebär det att Ringlinien får behålla sitt linjenummer?
Finns det då tillräckligt med vagnar och förare för att fylla upp tretton linjer?
Ettan och trean skall då inte "byta tillbaka" inne i centarala staden?

Bj.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Linje 13 och 14 låter som insatslinjer, dvs linjer som inte trafikeras hela trafikdygnet. Kan det vara på det viset kanske?

Och att låta hela 2/6 få samma linjenummer nu när den inte längre stöter på sig själv i centrum verkar ju vettigt.

Vad säger infödingarna, är detta ett bra linjenät?

Kristofer
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jag är kartfreak, en karta säger mer än 100 bilder, å en bild säger som bekant mer än 1000 ord...

Är det nån som kanske kan tota ihop en karta, så man ser hur det blir? Eller finns det nån sån nånstans?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Kristofer skrev:Linje 13 och 14 låter som insatslinjer, dvs linjer som inte trafikeras hela trafikdygnet. Kan det vara på det viset kanske?

Och att låta hela 2/6 få samma linjenummer nu när den inte längre stöter på sig själv i centrum verkar ju vettigt.

Vad säger infödingarna, är detta ett bra linjenät?

Kristofer
Jag är visserligen född i Uddevalla, i O-län, i feburari, men redan i mars var jag inflyttad på Hisingen, så inföding till 100% är jag väl egentligen inte...

Men jag kan ju tycka som så att linjer som byter nummer mer skapar förvirring än motsatsen.

Ang. 13 och 14 så tror jag nog att meningen var att dessa skulle gå hela trafikdygnet, men som avlastning till de linjer som tillsammans korkar igen Bp.

Men det finns väl ännu inga beslut fattade huruvida och vart eller hur eller... ?

Sedan kan jag ju opckså hålla med Bruse om att det blir allt för abstrakt att planera i den cerebrala kartan, därför lägger jag in en länk till GS/Västragiks pdf.fil-karta--- eller vad det kan heta:

http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... n=18&menu=

Om länken inte funkar...
Försök att kopiera och klistra in:
http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... n=18&menu=

eller enklare:

http://www.vasttrafik.se

URL rekord?

Skriv ut och ta en penna och rita in de föreslagna linjerna!
(det blir bara kladdigt när man ritar på bildskärmen.)

Bj.
gunnar nordström

Inlägg av gunnar nordström »

Kartan på Västtrafik är bra, jag har skrivit ut den på en färgskrivare.

På P4 radio Göteborg sades det i morse att linje 12 hade sparats till eventuell spårvagnslinje längs älven antar norra sidan. Det sades inget om linje 2, men enl. ryckten och vad jag skrev som inlägg/fråga i detta forum skall linje 2 återuppstå, men var? Kanske där 12:an var tänkt förra året, alltså Frölunda/Högsbotorp - Annedal - Centrum - Skånegatan - Krokslätt/Lana.

Jag gissar, att 12:an nu vara reserverad för Lisebergslinjen BRA?? mao P4 har kanske fel. Visserligen säger de (radion), att de har ett pressmeddelande från Västtrafik, som jag oxå läst på nätet, men inte stämmer med vad som sades på radion. Finns det 2 versioner??

Det är oxå med fler ändringar inne stan på kartan bla går den bruna vagnen via Valand.

Ni som sitter i Sp. Ringlinien och vet, kanske nu kan berätta/skriva ner det ni får komma ut med.
gunnar nordström

Svar till Björn: Linje 13 är kvällslinje och linje 14 högtrafikslinje.

13 Marklandsgatan - Tunneln - Skånegatan - Centralen ersätter 8:an på kvällen.

14 Centralen - Skånegatan - Krokslätt/Lana (OBS bara vintertidtabell och högtrfik)
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

När man lägger ned linjer, river man upp spåren ur marken då? :P
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Kingsthrone skrev:När man lägger ned linjer, river man upp spåren ur marken då? :P
Inte innan det behövs för att komma åt något som spåret är i vägen för. Såsom farkostteknolog kan du förslagsvis gå Valhallavägen ut till Hakberget och se vad som syns. Det är drygt trettiofem år sedan det rullade spårvagnar där senast.

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kingsthrone skrev:När man lägger ned linjer, river man upp spåren ur marken då? :P
I Oslo legger vi asvalt over skinner som ikke lenger er i bruk :evil:
Bare å se på Kjelsåsbanen!

Andreas
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Andy skrev:
I Oslo legger vi asvalt over skinner som ikke lenger er i bruk :evil:
/.../
Det görs även i Stockholm, men skenorna finns kvar under asfalten. Vid behov, som till exempel på djurgårdslinjen mellan Skansen och Waldermarsudde tar man fram dem igen.

mvh/ Jörgen G
Senast redigerad av Jörgen_G den tisdag 08 april 2003 20:03, redigerad totalt 2 gång.
Börje Ståhlman

Inlägg av Börje Ståhlman »

gunnar nordström skrev:13 Marklandsgatan - Tunneln - Skånegatan - Centralen ersätter 8:an på kvällen.
Betyder detta att 11:an fortsätter till Bergsjön på kvällar? 6:ans sträckade förlängning från Allhelgonakyrkan till Bergsjön finns ju inte med på kartan.

Varför kan inte 13 vända vid Axel Dahlströms Torg, så att alla linjer kan stanna vid samma hållplats vid Marklandsgatan? Nu måste den väl vända i slingan ovanför hållplatsen?

Varför skall ingen vagn vända vid Väderilsgatan/Biskopsgården?

/BS
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

P.g.a. bristande erfarenhet kan vi inte svara på detta från Göteborg. Däremot vet vi hur det går till när man bygger nya spår. Då startar man nya linjer eller förlänger de gamla. :D
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Re: Ändringar i Göteborgs spårvägsnät

Inlägg av Bussmicke »

Bo Rengmark skrev:Detta händer i september:
Linje 2 nedläggs

Med tanke på detta funderade jag på en sak.
Vilken spårvagnslinje är längst idag och vilken blir längst sen?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Kent Lindahl

Ändringar i göteborg

Inlägg av Kent Lindahl »

Utöver att reparera gamla spårvagnar på framsidan, råkar jag i mitt ordinarie arbete vara tidtabells och linjenätsplanerare på Göteborgs Spårvägar. Det linjenät som börjar köras den 20 september är jag "pappa" till. Jag har även naturligtvis fått som uppgift att konstruera alla detaljer vad avser tidtabeller vagnomlopp tjänster mm mm. Här följer en redogörelse vad som skall hända för att reda ut denna diskussion.
Linjenätet: Skulle från början sett lite annorlinda ut, men huvudsakligen penningbrist hos trafikkontoret var avgörande för att hitta en något billigare variant.
Det linjenät som finns på västtrafiks länk är korrekt.
Linje 1: Förlängs från Frölunda Torg till Tynnered.
Linje 2: upphör.
Linje 3: oförändrad
Linje 4: Mölndal - Brunnsparken - snabbspåret - Angered.
Linje 5: oförändrad
Linje 6: Kortedala - Redbergsplatsen - Skånegatan - Sahlgrenska - Linneplatsen - Järntorget - Domkyrkan - Nordstaden - Länsmansgården.
Linje 7: flyttas i centrum att gå via Valand
Linje 8: Avkortas och vänder Frölunda Torg, sedan som nu till Korsvägen, sedan Skånegatan - Redbergsplatsen - Angered
Linje 9: oförändrad
Linje 10: Guldheden - Valand - Lilla Bommen - Eketrägatan
Linje 11: oförändrad
Linje 13: Centralstationen - Skånegatan - Sahlgrenska - Marklandsgatan
Linje 14: Centralstationen - Skånegatan - Lana

Trafikering:
Linje 8 trafikeras endast måndag - fredag c:a 6.00 - 20.00, lör- söndag c:a 10.30 - 20.00. Ersätts övrig tid av den nya lågtrafiklinje 13.
Linje 13 kommer på flertalet turer i praktiken att starta vid Axel Dahlströms Torg, och i andra riktningen dock alltid att sluta vid Marklandsgatan, där vagnen direkt fortsätter som linje 3 mot Kålltorp.
Linje 14 trafikeras i vintertabell måndag - fredag i högtrafik. Exakta tider är inte klart ännu.
Linje 11 blir heldagslinje i hela sin linjesträckning. Kommer dock tillsammans med linje 9 att sluta runt kl. 23.00 från Centalstationen mot öster.
Linje 10 kommer tidig morgon och turer efter kl. 23 endast att gå mellan Brunnsparken och Guldheden. Vissa turer kommer att vända runt Eggers som Lisebergslinjen gör, vissa kommer att vara kopplade med andra linjer.
Linje 6 kommer inte att ha några turer som startar i Bergsjön, dock kommer de två sista turerna på kvällen från Sahlgrenska att gå till Bergsjön. Linjen kommer att ha en körtid på 70 minuter i var riktning i högtrafik.

Turtätheten kommer att bli densamma som i dagens trafik.

Vad gäller vagnar kommer ingen linje längre att vara "låggolvslinje", som linje 3 uttalat är i dag. M31: orna kommer att spridas över linjerna, med koncentration på linje 4, 6 , 8 och 9. Minst M31 blir det på linje 5, 7 och 10. Linje 14 kommer enbart att ha enkel M28/ M29.

Antal tåg i trafik på eftermiddagen måndag - fredag blir tre fler än i dag, d.v.s. 118.
Till detta åtgår 67 st av 80 M31 och 98 av 124 M28/M29.
Med denna lösning som ju innebär två färre linjer genom Brunnsparkens trånga sektor i Norra och Södra hamngatorna borde trafiken flyta smidigare.

Det linjenät som var tänkt från början, och som är högst aktuellt att införa så snart pengar finns, innebär i korthet följande:
Linje 2 utsättes i sin helhet i sin gamla linjesträckning Axel Dahlströms Torg - Väderilsgatan. (ev. bara Eketrägatan, beroende på vagntillgång), linje 1 flyttas att trafikera över Järntorget, linje 10 körs Guldheden - Domkyrkan - Centralstationen - Skånegatan - Lana, linje 14 upphör.

Linjenummer 12 är reserverat för ny linje till Norra Älvstranden.
Lågtrafiklinje 13 är dock att anse som en mer permanent lösning.

Kent L
Lars Nilsson

Re: Ändringar i göteborg

Inlägg av Lars Nilsson »

Kent Lindahl skrev:Linjenummer 12 är reserverat för ny linje till Norra Älvstranden.
Finns det någon särskild tanke med detta?
För spontant känns det onekligen ganska märkligt att "hoppa över" ett linjenummer till förmån för en linje som väl inte kan bli aktuell än på många år.
Vi borde väl få uppleva ett otal andra förändringar i linjenätet innan vi får se tolvan.

/Lars Nilsson
gunnar nordström

:D Tack Kent L för din utförliga beskrivning oxå för kommande 2:an. Den stämmer mer väl med vad som sades på P4 Göteborg i går morse.

Jag saknade själv förbindelsen Marklandsgatan - Järntorget, men nu vet vi varför.

Kul om du kunde spana när det ev. blir en spårväg på norra älvstranden.

För Lars N, så finns ju 12:an idag vår-sommar-höst LISEBERGSLINJEN den gamal röd-vita linjen.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

gunnar nordström skrev: För Lars N, så finns ju 12:an idag vår-sommar-höst LISEBERGSLINJEN den gamal röd-vita linjen.
Eller Grönvita beroende på vilken vagn som är ute...

Trafikstart på Lördag, SSR, SSS, SHS, LTF, BES och SHF medlemskort gäller för fri resa.

Välkomna att ta en tur med oss och kanske med Balder (http://www.liseberg.se)

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
2763

Nedlagt i Götet.

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:
P.g.a. bristande erfarenhet kan vi inte svara på detta från Göteborg. Däremot vet vi hur det går till när man bygger nya spår. Då startar man nya linjer eller förlänger de gamla. :D
När änggårdslinjen lades ned 1948 låg spåren i träda länge, asfalterades slutligen över. för att återfinnas när länken Sahlgrenska-Botaniska byggdes.

Bräckelinjen lades egentligen aldrig ned - trafiken är bara inställd p.g.a. vagnbrist. Spåren låg länge kvar i väntan på en spårväg till Gabrielssons automobilfabrik, vilken aldrig blev av.

Slakthuslinjen (sveriges kortast levande spårvägslinje) vet jag inte mycket om, mer än att den garanterat är "Spårlöst" borta.

/T
(Det är allt som är nedlagt Riddaregatan är ju ersatt med ett "Snabbspår")
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar