Bra? Dåligt?Under sommaren kommer de nya tågen bara att gå på linjen mellan Bålsta och Västerhaninge/Nynäshamn, för att på så vis göra trafiken effektivare. Depån där tågen servas och städas ligger i Bro, nära Bålsta. Det är också lättare att avhjälpa trafikstörningar om tågen inte är "blandade" på linjerna. Till hösten kommer det att finnas så många nya tåg att de också kan gå på linjen mellan Märsta och Södertälje.
Inga X60 tåg till Södertälje/Märsta i sommar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Inga X60 tåg till Södertälje/Märsta i sommar
Citerat från sl.se
Det kan nog vara ganska vettigt... Som det ser ut idag så ställer det till problem vid kopplingen i Västerhaninge när vissa tåg är X60 och andra X1/X10. Som SL nämner så vid trafikstörningar blir det struligt att blanda X60 och X1/X10: Helt plötsligt står man med en X60-enhet som skall kopplas ihop med ett gäng X1:or.
Jag märkte för övrigt att de ändrat skyltningen på stationerna, förut stod det "de fyra första vagnarna fortsätter till Nynäshamn" på 8-vagnars nynäs-tåg, sedan ett par dagar tillbaka står det "första halvan av tåget forstätter till nynäshamn". Så visst ska de börja koppla X60 i VHE.
Eftersom jag tror att resenärerna är mycket mer intresserade av att tågen går i tid än om de får åka nya eller gamla vagnar tror jag det är ett smart drag.
Jag märkte för övrigt att de ändrat skyltningen på stationerna, förut stod det "de fyra första vagnarna fortsätter till Nynäshamn" på 8-vagnars nynäs-tåg, sedan ett par dagar tillbaka står det "första halvan av tåget forstätter till nynäshamn". Så visst ska de börja koppla X60 i VHE.
Eftersom jag tror att resenärerna är mycket mer intresserade av att tågen går i tid än om de får åka nya eller gamla vagnar tror jag det är ett smart drag.
Nu har inte Citypendeln på något vis lagt omloppen så att en X60 skulle kunna tillkopplas med en X1/X10. Det har varit ett tåg på morgonen månd-fred som gått Bålsta-Nynäs-Ulriksdal och det kopplas inte ihop med något annat. Sedan har det gått ett omlopp Bålsta-Nynäs-Bålsta osv. lörd-sönd som inte heller haft någon till- eller avkoppling. Enda till- och avkopplingen har varit med tåg i Kungsängen månd-fred och då endast en avkoppling och tillkoppling. Det tåg som delats har sedan kopplats ihop igen i Kungsängen37368 skrev:Det kan nog vara ganska vettigt... Som det ser ut idag så ställer det till problem vid kopplingen i Västerhaninge när vissa tåg är X60 och andra X1/X10. Som SL nämner så vid trafikstörningar blir det struligt att blanda X60 och X1/X10: Helt plötsligt står man med en X60-enhet som skall kopplas ihop med ett gäng X1:or.
Nu blir det spännande att se hur det kommer att fungera då det inte alltid har varit problemfritt att koppla/dela X60. Fortfarande är inte alla enheter kompatibla med varandra plus att det varit problem att få isär enheter.
Mvh Rojje
Jovisst, det är jag medveten om! Självklart är tidtabellen lagd så att kopplingen blir rätt. Däremot har ju dessa underbara pendeltåg en anmärkningsvärd tendens till att inte gå enligt tidtabell, och då uppstår problem i VHE. Om alla tåg skulle vara av samma typ kan man t.ex. skylta om ett Västerhaninge-tåg till Nynäshamn och tvärt om för att snabbt återgå till tidtabellen vid ett tidigare stopp i trafiken utan att behöva bekymra sig om att få tidtabellen att gå ihop ur kopplingssynpunkt.rojje skrev: Nu har inte Citypendeln på något vis lagt omloppen så att en X60 skulle kunna tillkopplas med en X1/X10. Det har varit ett tåg på morgonen månd-fred som gått Bålsta-Nynäs-Ulriksdal och det kopplas inte ihop med något annat. Sedan har det gått ett omlopp Bålsta-Nynäs-Bålsta osv. lörd-sönd som inte heller haft någon till- eller avkoppling. Enda till- och avkopplingen har varit med tåg i Kungsängen månd-fred och då endast en avkoppling och tillkoppling. Det tåg som delats har sedan kopplats ihop igen i Kungsängen
Mvh Rojje
Sådana åtgärder används flitigt i tunnelbanan, man låter t.ex. ett rusningståg som normalt skulle tas ut i trafik vid Högdalen gå vidare till Hagsätra för att täcka in ett försenat Hagsätratåg, samtidigt som Hagsätratåget utgår när det kommer till Högdalen.
Det är väl de som har stora problem med trappan upp i tågen i så fall. Men de har ju inte tidigare vetat när det är X60 och när det är X1/X10 heller. Så nu kanske det blir bättre för en del av dessa, medan de övriga inte förlorar så mycket, eftersom de ändå inte i förväg vetat vilken tågtyp som kommit!37368 skrev:Eftersom jag tror att resenärerna är mycket mer intresserade av att tågen går i tid än om de får åka nya eller gamla vagnar tror jag det är ett smart drag.
Bra fråga... Men det borde väl vid det här laget finnas tillräckligt många X60-enheter i stan för att täcka upp sommartrafiken på linje 35? Under sommaren kör man ju inga rusningståg till Jakobsberg. Jag har sett vagnsnummer upp till 602X, så det verkar som om ungefär hälften av de beställda 55 enheterna har levererats och det borde väl räcka till hela linje 35?Joel skrev:Hur kommer det nu bli på "min" linje, kommer det BARA bli X60-enheter här, eller kommer det även förekomma X1 och X10-tåg?
Som sagt, bara spekulationer från min sida!
-
Enheter finns det nog, frågan är om de fungerar när termometern ligger på ca 25-30 plusgrader37368 skrev: Bra fråga... Men det borde väl vid det här laget finnas tillräckligt många X60-enheter i stan för att täcka upp sommartrafiken på linje 35? Under sommaren kör man ju inga rusningståg till Jakobsberg. Jag har sett vagnsnummer upp till 602X, så det verkar som om ungefär hälften av de beställda 55 enheterna har levererats och det borde väl räcka till hela linje 35?
Som sagt, bara spekulationer från min sida!

Men SL var smarta och tänkte "bakofram", d v s följande:
X1 och X10 (i viss mån) har haft problem med is och snö och kyla...
Bra, tänk om vi flyttar upp all elektronik på taket istället...
Jaaa

Åsså vintertestar vi X60 i Norrland...
Sen kom sommaren...
Sommar innebär sol och en sjusärdeles massa plusgrader.
X1 och X10 har all elektronik under vagnen. Funkar bra när det är varmt.
X60 har alla elektronikkomponeneter på taket. Bra i vintertider, uruselt under sommaren, varpå de flesta X60 havererar av en eller annan anledning. Värmeslag m a o... (I Måndags stod det en hel drös med X60 i Älvsjö, utslagna av värmen).
När skall SL lära sig att testa tåg både för vinterklimat och sommarklimat??? Testa tågen både i Algeriet och i Arvidsjaur!!!
Denna slutsats är fullständigt fel. Elutrustningens placering har inget att göra med att fordonen inte fungerar. F.ö. lägger roslagsbanans vagnar av pga överhettning, de har alla grejer under vagnen.Byggare Bob skrev: X1 och X10 har all elektronik under vagnen. Funkar bra när det är varmt.
X60 har alla elektronikkomponeneter på taket. Bra i vintertider, uruselt under sommaren, varpå de flesta X60 havererar av en eller annan anledning.
Läste du mitt inlägg rätt? Detta enda tåg som rullade månd-fred hade ingen tillkoppling oavsett om det var X10/X10 eller X60. Detta höll ansvariga reda på. På helger existerade aldrig till/avkoppling på Nynäs så det var m.a.o ett icke problem.37368 skrev:Jovisst, det är jag medveten om! Självklart är tidtabellen lagd så att kopplingen blir rätt.
Nu när det blir i princip bara X60 på Bålsta-Nynäs blir det spännande att se hur till/avkopplingen kommer att fungera i Vhe.
Mvh Rojje
Jodå, jag vet vilket tåg du tänker på! Det brukar passera Karlberg mot Ulriksdal medan jag väntar på mitt tåg till jobbet på morgonen!rojje skrev:Läste du mitt inlägg rätt? Detta enda tåg som rullade månd-fred hade ingen tillkoppling oavsett om det var X10/X10 eller X60. Detta höll ansvariga reda på. På helger existerade aldrig till/avkoppling på Nynäs så det var m.a.o ett icke problem.37368 skrev:Jovisst, det är jag medveten om! Självklart är tidtabellen lagd så att kopplingen blir rätt.
Nu när det blir i princip bara X60 på Bålsta-Nynäs blir det spännande att se hur till/avkopplingen kommer att fungera i Vhe.
Mvh Rojje

Däremot kan jag konstatera att det inte enbart var X60 på linje 35 i morse! 07:44 till Bålsta (+13 minuter försening) var visserligen X60, men 07:59 till Kungsängen (+4 min försening) bestod av X1:or liksom ytterligare ett par tåg jag mötte på vägen till Jkb.
(avgångstiderna är från Karlberg)
Snabbtåget från Nynäs är inte X60, vissa tåg Kungsängen-Västerhaninge-Kungsängen är X1/X10. Samtliga tåg till/från Bålsta skall vara X60 förutom det nämnda snabbtåget. Vagnbyte kan ske så att det blir X1/X10, men planen är enligt ovan.37368 skrev:
Däremot kan jag konstatera att det inte enbart var X60 på linje 35 i morse! 07:44 till Bålsta (+13 minuter försening) var visserligen X60, men 07:59 till Kungsängen (+4 min försening) bestod av X1:or liksom ytterligare ett par tåg jag mötte på vägen till Jkb.
(avgångstiderna är från Karlberg)
Ett problem är att alla X60 inte går att multipelkoppla ännu. Det har redan hänt att två icke kompatibla enheter "stött" på varandra med problem som följd. Hoppas ombyggnationen är klar snart.
Mvh Rojje
Va?!?!?! Menar du att det finns olika typer av koppel på olika X60-enheter? Verkar mindre begåvat...rojje skrev: Ett problem är att alla X60 inte går att multipelkoppla ännu. Det har redan hänt att två icke kompatibla enheter "stött" på varandra med problem som följd. Hoppas ombyggnationen är klar snart.
Mvh Rojje
Det verkar finnas minst två olika och med varandra inkompatibla mjukvaror i tågen.37368 skrev:Va?!?!?! Menar du att det finns olika typer av koppel på olika X60-enheter? Verkar mindre begåvat...rojje skrev: Ett problem är att alla X60 inte går att multipelkoppla ännu. Det har redan hänt att två icke kompatibla enheter "stött" på varandra med problem som följd. Hoppas ombyggnationen är klar snart.
Mvh Rojje
Antagligen vill man inte uppgradera alla på en gång då man har rättat ett fel, för då vet man ju inte om man verkligen rättat felet eller om det "lagat sig självt". De lär ju garanterat köra samma programversion på alla tågen när allt är färdigfixat...
-
Re: Inga X60 tåg till Södertälje/Märsta i sommar
Kan bara säga att jag inte är förvånad, som VANLIGT är det Nynäsgrenen som får allt det nyaste o göttaste...patrik_08 skrev:Citerat från sl.se
Bra? Dåligt?Under sommaren kommer de nya tågen bara att gå på linjen mellan Bålsta och Västerhaninge/Nynäshamn, för att på så vis göra trafiken effektivare. Depån där tågen servas och städas ligger i Bro, nära Bålsta. Det är också lättare att avhjälpa trafikstörningar om tågen inte är "blandade" på linjerna. Till hösten kommer det att finnas så många nya tåg att de också kan gå på linjen mellan Märsta och Södertälje.
Svar ja! I elhuvudena sitter inte alla kontakter på samma ställen. Ombyggnation pågår. Varför det är ändrat beror på att man bytte plats på vissa ledare då man misstänkte att signalerna störde varandra (den version jag hört). 6015 och uppåt har den nya varianten. 6014 och neråt byggs om allt eftersom. Vilka som är ombyggda vet jag ej.37368 skrev: Va?!?!?! Menar du att det finns olika typer av koppel på olika X60-enheter? Verkar mindre begåvat...
Mjukvaran tror jag inte är problemet längre. Den äldsta mjukvaruversionen finns inte kvar i någon enhet vad jag vet.
Nu när sommaren är över (eller iallafall sommartidtabellen), hur går det med de här planerna då?
Fortsätter X60 att gå endast på Västerhaninge-Kungsängen(Bålsta)-linjen?
Det positiva med att X60 inte gick på Södertälje-Märsta-linjen för mig i sommar var att nästan alla tåg har varit i tid där, medan det negativa var att jag inte fick känna på hur väl AC:n fungerade i den nya tågen.
Har ju läst massa klagomål på pendelkaos i sommar men de resenärerna har nog inte åkt Märsta-linjen då...
Det positiva med att X60 inte gick på Södertälje-Märsta-linjen för mig i sommar var att nästan alla tåg har varit i tid där, medan det negativa var att jag inte fick känna på hur väl AC:n fungerade i den nya tågen.
Har ju läst massa klagomål på pendelkaos i sommar men de resenärerna har nog inte åkt Märsta-linjen då...

Ja, det kommer vara så ett tag framöver. Först när tillräckligt många förare är utbildade på X60 kommer det bli blandad trafik.Sture! skrev:Nu när sommaren är över (eller iallafall sommartidtabellen), hur går det med de här planerna då?
Det är brist på tågvärdar som är utbildade för X60 oxå.kildor skrev:Ja, det kommer vara så ett tag framöver. Först när tillräckligt många förare är utbildade på X60 kommer det bli blandad trafik.Sture! skrev:Nu när sommaren är över (eller iallafall sommartidtabellen), hur går det med de här planerna då?