Frågor gällande järnvägsspår:
Hur stor är minimiradien i lodrät riktning?
Hur stor är maxlutningen på spåren? Jag har hört 0,5 procent stämmer det?
Om man har en station i ytläge, hur nära stationen kan man ha en planskild korsning där vägen går i ytläge och tåget under?
Svåra frågor kanske, men jag "spökplanerar" lite...
Frågor om spårlutning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Frågor om spårlutning
Professionell tyckare
Re: Frågor om spårlutning
Beror lite på vad det är för järnväg (gods- och/eller persontrafik och dess hastighet) men vi säger så här:Kantorn skrev:Frågor gällande järnvägsspår:
Om man har en station i ytläge, hur nära stationen kan man ha en planskild korsning där vägen går i ytläge och tåget under?
Du lär i alla fall inte överskrida tunnelbanans värden på 42 ‰ max lutning och typ 3000 m minsta vertikalkurvradie. Station Thorildsplan är ett bra exempel på ditt "typfall".
Mycken tack! Jag ska börja räkna!daniel_s skrev:Beror lite på vad det är för järnväg (gods- och/eller persontrafik och dess hastighet) men vi säger så här:Kantorn skrev:Frågor gällande järnvägsspår:
Du lär i alla fall inte överskrida tunnelbanans värden på 42 ‰ max lutning och typ 3000 m minsta vertikalkurvradie. Station Thorildsplan är ett bra exempel på ditt "typfall".
Min tanke är i första hand persontrafik i stadsmiljö, typ pendeltåg. Hastigheten är låg vid platsen. Och nej, det är inte Stockholm!
Professionell tyckare
Citybanan under Stockholm är planerad att ha en största lutning på 30 promille.
Där har vi ytterligare en uppgift som är adekvat! Tack så mycket!NerdBoy skrev:Citybanan under Stockholm är planerad att ha en största lutning på 30 promille.
Professionell tyckare
-
I en bilaga till den senaste järnvägsnätsbeskrivningen från BV finns 51 tabellsidor om lutningar
Notera dock att lutningen måste ha en viss längd för att vara upptagen i denna lista.
Jag har en något äldre (2003-03-15) tabell från BV som bara är 6 sidor men har högre lutningsvärden på sina håll än den nyaste tabellen. Om det beror på att man redovisar max lutning oberoende av sträckans längd eller om man byggt om banorna vet jag inte. Den tabellen tycks inte finnas kvar på BV webbplats. Vill du ha den också kan du skicka ett PM med din mejladres till mig så skickar jag över den också.

Jag har en något äldre (2003-03-15) tabell från BV som bara är 6 sidor men har högre lutningsvärden på sina håll än den nyaste tabellen. Om det beror på att man redovisar max lutning oberoende av sträckans längd eller om man byggt om banorna vet jag inte. Den tabellen tycks inte finnas kvar på BV webbplats. Vill du ha den också kan du skicka ett PM med din mejladres till mig så skickar jag över den också.