Må nok være lenger enn 2003 jeg. Jeg var i gøteborg for 6-7 år siden, og da kjørte jeg disse dobbeltdekkerene her. Husker de godt, for det var første volvobussen jeg så det nye designet på dashbordet. Så den kom hvertfall i trafikk rundt 1999-2000...
Jeg mener at dobbeltdækkerne er sat i trafik omkring 1999. Den gang var det tanken, at der skulle være mange i trafik, men kort tid efter besluttede man sig i setdet for at benytte 13.5 meter busser på de tungeste linjer, og der kommer sikkert ikke flere dobbeltdækkere. For tiden kan de opleves på linje 15, 65E og 250S.
Trafikselskabet hedder egentlig HUR Trafik (HUR = Hovedstadens UdviklingsRåd). Man står for takster, køreplaner og udbyder trafik, som busselskaberne (Arriva, Veolia (fd. Connex), City Trafik etc.) udfører. Takstsamarbejdet omfatter også tunnelbanen, S-tog, regionaltog, Øresundstog (på dansk strækning) samt Hovedstadens Lokalbaner, som er et selskab, der ejes af HUR og som driver de tidligere privatbaner i Nordsjælland.
Fra nytår forsvinder HUR samtidig med de danske amter (län). der bliver således bare kommunerne og staten fra 2007. Der etableres flere regionale trafikselskaber, HUR kommer til at indgå i et trafikselskab, der omfatter hele Danmark øst for Storebælt. Bornholm får dog fortsat sit eget trafikselskab.
Bussmicke skrev:Härligt Andy, du kan ju...........
Har mere bussbilder også, men jeg får se hva jeg gidder å legge ut, har ikke blitt mye tid til å ta bilder av andre ting i løpet av sommeren, selv med nytt kamera