Sökes: Ljudfiler: "Nästa..."

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Verspieder

Sökes: Ljudfiler: "Nästa..."

Inlägg av Verspieder »

Jag såg på den där filmen som hade spelats in i tunnelbanehytten kring Kista (finns i annan tråd här på forumet) då jag hörde t-stationsutropen, varvid jag kom på tanken: Är det någon som har tillgång till dessa på mp3? Skulle vara en kul grej med "Nästa Tekniska högskolan, byte till..." i mobilen :D
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Re: Sökes: Ljudfiler: "Nästa..."

Inlägg av aik_putte »

Verspieder skrev:Jag såg på den där filmen som hade spelats in i tunnelbanehytten kring Kista (finns i annan tråd här på forumet) då jag hörde t-stationsutropen, varvid jag kom på tanken: Är det någon som har tillgång till dessa på mp3? Skulle vara en kul grej med "Nästa Tekniska högskolan, byte till..." i mobilen :D
Jag hade precis den (Nästa Tekniska högskolan, byte till.....) som mp3-fil förut men det var innan hdd-kraschen :(
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

aik_putte skrev: Jag hade precis den (Nästa Tekniska högskolan, byte till.....) som mp3-fil förut men det var innan hdd-kraschen :(
Ajajaj! :cry: Kan du fixa nya någonstans ifrån? Jag skulle försöka själv om jag hade rätt utrustning men jag får mestadels med alla bakgrundsljud.
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Verspieder skrev:
aik_putte skrev: Jag hade precis den (Nästa Tekniska högskolan, byte till.....) som mp3-fil förut men det var innan hdd-kraschen :(
Ajajaj! :cry: Kan du fixa nya någonstans ifrån? Jag skulle försöka själv om jag hade rätt utrustning men jag får mestadels med alla bakgrundsljud.
Nja, jag spelade in den från tom tunnelbanevagn och sen fixat ljudet lite i datorn men jag kommer inte åka tunnelbana på ett tag nu när skolan börjar..
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Det var tråkigt. Nåja, det kanske kommer en tid till nya inspelningar. Hur många stationsutrop samlade du på dig?
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Verspieder skrev:Det var tråkigt. Nåja, det kanske kommer en tid till nya inspelningar. Hur många stationsutrop samlade du på dig?
Bara två, den och Danderyds sjh.
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

På grund av min stora fascination för hemsidan linie5.de (som har hundratals utrop fån olika tyska städer) så spelade jag in två stk. resor med tunnelbanan mellan T-Centralen och Odenplan. Därför har jag högtalarutrop från alla dessa stationer! Därför skall jag också försöka skilja dem åt, eftersom dom alla finns i en och samma ljudfil. Jag spelade även in ljudfiler från London, om någon önskar.

Men nej, bara T-Centralen, Hötorget, Rådmansgatan och Odenplan.

EDIT: Jag har separerat ljudfilerna så om någon frågar så har jag dom klara. Jag kan även om någon önskar det ge er vissa utrop i London (sorterar dessa just nu). Helst innerstaden. Spelade in en god del när jag var där i augusti, tack så mycket, MP3-spelare!
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Ivers1991 skrev:På grund av min stora fascination för hemsidan linie5.de (som har hundratals utrop fån olika tyska städer) så spelade jag in två stk. resor med tunnelbanan mellan T-Centralen och Odenplan. Därför har jag högtalarutrop från alla dessa stationer! Därför skall jag också försöka skilja dem åt, eftersom dom alla finns i en och samma ljudfil. Jag spelade även in ljudfiler från London, om någon önskar.
Besöker linie5.de just nu, men har svårigheter att hitta några utrop pga bristande kunskaper i tyska. Hur hittar man? :?

För de Stockholmska utropen har jag redan kontaktat dig i ett PM.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Verspieder skrev:
Ivers1991 skrev:På grund av min stora fascination för hemsidan linie5.de (som har hundratals utrop fån olika tyska städer) så spelade jag in två stk. resor med tunnelbanan mellan T-Centralen och Odenplan. Därför har jag högtalarutrop från alla dessa stationer! Därför skall jag också försöka skilja dem åt, eftersom dom alla finns i en och samma ljudfil. Jag spelade även in ljudfiler från London, om någon önskar.
Besöker linie5.de just nu, men har svårigheter att hitta några utrop pga bristande kunskaper i tyska. Hur hittar man? :?

För de Stockholmska utropen har jag redan kontaktat dig i ett PM.
Eftersom du är inne på "fel" sida förstår jag att du inte hittar det som söks.

http://linie-5.de

Klicka på "Einsteigen" och sedan "Haltestellenansagen", resten lär du fixa själv

//Lasse
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Stort tack! :)
Markus

Inlägg av Markus »

Undrar om någon har ljudfiler på stationsutropen i göteborg? (Spårvagn)
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Markus skrev:Undrar om någon har ljudfiler på stationsutropen i göteborg? (Spårvagn)
Tyvärr inte, men jag kan nog fixa ljud från Umeås stadsbussar i höst.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Verspieder skrev:
Markus skrev:Undrar om någon har ljudfiler på stationsutropen i göteborg? (Spårvagn)
"Samtliga"? av dessa ljudfiler är väl lagrade i mp3 format i systemet om jag minns rätt....

//Lasse
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Lars Ödlund skrev:
Verspieder skrev: Tyvärr inte, men jag kan nog fixa ljud från Umeås stadsbussar i höst.
"Samtliga"? av dessa ljudfiler är väl lagrade i mp3 format i systemet om jag minns rätt....

//Lasse
Ingen aning. Jag tänkte att man kanske kunde spela in på nån digital mp3-spelare direkt från högtalaren medan man ändå åker runt. Sånt är ju fullt tillåtet. Att försöka få tag i original mp3-filerna ska man nog akta sig för. De tillhör väl Umeå kommun, eller kanske Connex idagsläget, och andras egendom ska man inte försöka kopiera/sprida.

Det ska iaf bli intressant att se det ligger till med denna teknik. Hur systemet fungerar och är uppbyggt. Varesig det blir Connex eller något annat man hittar på att sysselsätta sig med efter flytten norrut.
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Just så gjorde jag! (spelade in från högtalaren alltså). Skulle gärna spelat in lite från Trondheim, men faktum är att vi inte har någon utpräglad kultur med förhandsinspelade utrop. Egentligen ropar ingen förare ut hpl-namnet, utom vissa enskilda gånger, då.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
vec

Inlägg av vec »

Verspieder skrev:
Utropen på Umeås stadsbussar är otroligt dåliga, väldigt nasala och svåra att förstå om man inte vet vad stationen heter. Dessutom hade det inte skadat om rösten sade "Nästa..." för nu är det väldigt svårt att hinna reagera och lyssna efter vad de säger.

Speciellt bokstaven 'v' blir förvrängd i Ultra-bussarna, hållplatsen "Vårdcentralen" blir tex "Mårdcentralen". Så någon... fånga gärna detta utrop! :)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

...och så hoppas jag att ni inte använder en sådan här "signal" på något ställe i trafiken där den kan misstas för ett riktigt utrop... :?
vec

Inlägg av vec »

NerdBoy skrev:...och så hoppas jag att ni inte använder en sådan här "signal" på något ställe i trafiken där den kan misstas för ett riktigt utrop... :?
Visst... vi spelar upp "Next stop Silom" och alla Thailändska turister kommer att kliva av. :lol:
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

NerdBoy skrev:...och så hoppas jag att ni inte använder en sådan här "signal" på något ställe i trafiken där den kan misstas för ett riktigt utrop... :?
Min tanke med hela den här grejen var att kunna ha några roliga ljudutrop som signal på mobilen för t.ex SMS. Naturligtvis ska det vara utrop från en helt annan landsända än den man är i. Det blir ju mycket roligare så! :D Som t.ex "Tekniska högskolan" eller "T-Centralen" om man befinner sig i Västerbottens skogar.
Skriv svar