NORRKÖPING
Spårvagnarna ersätts med bussar
På Odalgatan vid Östra Promenaden har spårvagnarna ibland stått på rad i sommar. Det har gjort att bilar ibland har haft det svårt att ta sig fram.
Anledningen är att spårvagnarna har haft gatstumpen på Odalgatan som vändplats under tiden Söder tull byggts om och det inte har gått att komma fram till Klockaretorpet.
- Det har varit en nödlösning, säger Sylvia Rydström, informationschef på Östgötatrafiken.
Men från och med måndag 21/8 ska spårvagnstrafiken på 2:an och 3:an helt ersättas av bussar fram till att ombyggnaden av Söder tull är klar under hösten.
SENASTE NYTT FRÅN NORRKÖPING
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SENASTE NYTT FRÅN NORRKÖPING
Senast redigerad av Hasse den måndag 21 augusti 2006 8:36, redigerad totalt 2 gång.
Re: SENASTE NYTT FRÅN NORRKÖPING
Nu är det ju så att denna lilla gatstump inte direkt är livligt trafikerad av bilar. Det har knappast varit något problem för bilisterna, dom har ju ratt och kan vrida på den, vilket de oftast gör. Bilarna har haft ett eget körfällt mellan hållplatsrefugen och trotoarkanten. Ibland har ersättningsbussen stått där och lastat så det ska då vara denna som har varit i vägen för bilarna någon minut ibland. Bilarna är nog i vägen för spårvagnarna oftare överhuvudtaget om sanningen ska framPå Odalgatan vid Östra Promenaden har spårvagnarna ibland stått på rad i sommar. Det har gjort att bilar ibland har haft det svårt att ta sig fram.

mvh PCC
Re: SENASTE NYTT FRÅN NORRKÖPING
Nu är det ju inte precis det som är problemet och orsaken till att spÅrvagnarna ersätts med bussar.Hasse skrev:NORRKÖPING
Spårvagnarna ersätts med bussar
På Odalgatan vid Östra Promenaden har spårvagnarna ibland stått på rad i sommar. Det har gjort att bilar ibland har haft det svårt att ta sig fram.
Anledningen är att spårvagnarna har haft gatstumpen på Odalgatan som vändplats under tiden Söder tull byggts om och det inte har gått att komma fram till Klockaretorpet.
- Det har varit en nödlösning, säger Sylvia Rydström, informationschef på Östgötatrafiken.
Men från och med måndag 21/8 ska spårvagnstrafiken på 2:an och 3:an helt ersättas av bussar fram till att ombyggnaden av Söder tull är klar under hösten.
Eftersom jag ju bor i närheten, sÅ vet jag ju att detta inte är nÅgot som helst problem. Bara rent gnäll !!!
Orsak är ju att byggena är sena och man ska byta tidtabell till vinterdito, skolorna börjar ju snart, gubevars.
DÅ mÅste det ju gÅ mer trafik och planeringen är gjord för full trafik med spÅrvagn, alltsÅ utan ersättningstrafik.
Det är ett stort arbete att göra ny planering för sÅ kort tid, dessutom hinns det inte och kostar pengar.
Enklast är dÅ att istället sätta in bussar för all trafik. Detta gÅr lätt, dÅ all personal kör buss, men inte alla spÅrvagn.
Personligen tycker jag ju man skulle ändrat, och kört ersättningstrafik som nu, ungefär, men det är ju inget jag pÅverkar.
//Leif D - Hotel Ibis Linz
I alla fall jag har inte hört något annat datum än det ursprungliga 5 september för igångkörning av spårväg vid Söder Tull och Ljura.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Enligt ett telegram från Radio Östergötland i eftermiddags:
Från och med imorgon bitti går inte längre några spårvagnar i Norrköping.
Under minst två veckors tid är det buss som gäller istället.
Orsaken är att ombyggnaden vid Södertull har blivit försenad.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.